5 gadu laikā kopējo kompensāciju ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem plānots desmitkāršot - līdz 5 milj. eiro. Kompensācijas apjomu par mantu 5 gadu laikā plānots palielināt līdz 1 milj. eiro (ap 0.7 milj. Ls), Db pavēstīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), norādot, ka tas notiek saskaņā ar ES 5. direktīvu.
Pēc LTAB pārstāves Ineses Ozoliņas sacītā, sākotnēji direktīva paredzēja jaunos atlīdzību limitus ieviest no 2007. gada jūnija, bet ES jaunās dalībvalstis iestājās pret šiem termiņiem, jo tiktu neadekvāti sadārdzinātas polises. Tāpēc speciāli jaunajām dalībvalstīm tika noteikts pārejas periods. Lai Latvijā nebūtu straujš OCTA polišu cenu kāpums, ierosināts noteikt, ka no 2009. gada 10. decembra būs 350 tūkst. eiro limits katrai cietušai personai, nepārsniedzot 2.5 milj. eiro par ceļu satiksmes negadījumu. Savukārt mantai nodarītos zaudējumus kompensēs līdz 100 tūkst. eiro neatkarīgi no iesaistīto personu skaita. Savukārt no 2012. gada 11. jūnija būs spēkā 5 milj. eiro (3.5 milj. Ls) limits negadījumam, bet mantai - 1 milj. eiro. LTAB izstrādājis attiecīgus priekšlikumus grozījumiem OCTA likumā, kuri jau skatīti OCTA Konsultatīvajā padomē, un tālāk Finanšu ministrija tos virzīs izskatīšanai valdībā.
Lielāka drošība
Pašreiz OCTA apdrošināšanas likums paredz atlīdzināt personai ceļu satiksmes negadījumu rezultātā nodarītos zaudējumus līdz 250 tūkst. Ls, bet mantai - līdz 70 tūkst. Ls. Tā kā 250 tūkst. Ls limits stājās spēkā ap 2004. gadu un kopumā izmaksas ir ilgtermiņa pasākums, pagaidām šo limitu neviens vēl nav sasniedzis, atzina I. Ozoliņa. Tādējādi jaunie limiti būs attiecīgi 14 reizes un 10 reizes lielāki.
"Tomēr cilvēkiem ir jāsaprot, ka 5 milj. eiro kompensācija būs limits uz visiem cietušajiem konkrētajā ceļu satiksmes negadījumā. Vienlaikus, ja būs nodarīti zaudējumi personas īpašumam, tad tiek paredzēts, ka apdrošinātāja atlīdzības limits būs 1 milj. eiro par katru negadījumu. Tāpat kā līdz šim darbosies kārtība, kādā varēs pie apdrošinātājiem pieteikt zaudējumu atlīdzības," norādīja LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Tādējādi, ja negadījumā būs cietušas 5 personas, tad katrai var sanākt līdz 1 milj. eiro atlīdzība, rezumēja Baltas OCTA speciālists Agris Āva, piebilstot, ka šī ir laba ziņa auto braucējiem, arī gājējiem, īpašuma īpašniekiem utt., kuri varēs justies drošāk, jo zinās, ka iespējami lielāki zaudējumi tiks kompensēti. "·ādi limiti ir kā sava veida garants ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem. Piem., ja pēc negadījuma cilvēks gūto traumu dēļ vairs nespēj strādāt, tam regulāri vajadzīga speciāla aprūpe, medicīniskā ārstēšana, pat plastiskā operācija, tad apdrošinātāji šīs izmaksas, t.sk. nesaņemto algu, kas ir starpība starp pirms un pēc negadījuma saņemtajiem oficiālajiem ienākumiem, sedz cietušajam visu mūžu vai līdz konkrētā ceļu satiksmes negadījuma limitam. Šajā limitā ir arī izdevumi, kas tiek maksāti valsts un pašvaldību budžetiem kā kompensācija par ārstēšanās izdevumu apmaksu, kā arī izmaksātajām pensijām un pabalstiem satiksmes negadījumā cietušajam un viņa apgādībā esošajām personām. Savukārt, ja ceļu satiksmes negadījums bijis nopietns ar iesaistītiem ļoti daudziem cietušajiem, attiecīgi izmaksājamo līdzekļu limits sarūk proporcionāli cietušo skaitam. Tomēr jāatzīst, ka paredzamie limiti ir pietiekoši augsti, lai atlīdzinātu cietušo zaudējumus," rezumēja J. Stengrevics.
Apdrošinātājiem grūti
IF Latvia valdes loceklis, atlīdzību daļas vadītājs Oskars Hartmanis vērsa uzmanību uz to, ka jauno izmaiņu ietekme var būt uz apdrošināšanas sabiedrību pašu kapitālu, jo, nosakot jauno limitu, atsevišķiem apdrošinātājiem pašu kapitāls var izrādīties par mazu, lai izpildītu visas likuma normas. Tas var atstāt sekundāru ietekmi uz pārapdrošināšanas tirgu. Viņaprāt, jaunā likuma redakcija ir arī draudzīgāka patērētājam, jo tā nosaka, ka apdrošinātājs turpmāk nebūs tiesīgs atteikt apdrošināšanu, ja arī patērētājs nav izpildījis visus apdrošinātāja izvirzītos noteikumus. "Tas izslēgs iespēju, piem., apdrošināšanas atlīdzību liegt, ja pasažieris nebūs piesprādzējis drošības jostu," tā O. Hartmanis.
Par OCTA cenām pagaidām ir lielas neskaidrības
Atlīdzību limitu ievērojamais kāpums kopumā OCTA cenas neietekmēs, domā apdrošinātāji. Vienlaikus kravu pārvadītāji bažījas par vairākkārtēju cenu pieaugumu.
Apdrošināšanas a/s Balta OCTA speciālists Agris Āva pauda pārliecību, ka jaunie limiti uz OCTA polišu cenām neatsauksies, jo vismaz Balta joprojām vērtēs katra autobraucēja risku individuāli. Viņš gan atzina, ka uz OCTA cenām var atsaukties cenu kāpums servisos, medicīnas izmaksas. Tomēr starp apdrošinātājiem pastāv milzīga konkurence, OCTA tirgū tā ir vairāk kā nežēlīga, par ko liecina rezultāti, ka apdrošinātāji gatavi strādāt ar zaudējumiem, lai turētu tirgus daļu. "Cenas pastāvīgi mainīsies - kādam tās pieaugs, kādam nemainīsies, bet kādam samazināsies," tā A. Āva.
Arī IF Latvia valdes loceklis, atlīdzību daļas vadītājs Oskars Hartmanis uzskata, ka likumdošanas izmaiņas uz apdrošināšanas tirgus cenu veidošanās politiku būtisku ietekmi neatstās. "Ir paredzēts gan pārejas periods, gan vecās Eiropas valstīs 5 milj. eiro liels limits personām jau pastāv. Protams, to var izmantot kā aizbildinājumu, taču racionāla pamata cenu izmaiņām nav," tā viņš.
Ergo Latvija valdes loceklis Ivars Priedītis atzina, ka OCTA cenas vispār augs, neskatoties uz paaugstinātajiem limitiem. "Domāju, ka šis (limiti) nebūs iemesls, kāpēc mainīsies cenas, jo attiecībā uz atlīdzībām cietušajiem pagaidām nav lielas vidējās izmaksas. Arī tiesu prakse Latvijā šajā ziņā pagaidām ir vāja," viņš atzina.
Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš Db atzina, ka saistībā ar kravu auto plānotie atlīdzību limiti ir pietiekoši nopietni. Tādējādi Latvija pārņem ES valstu pieredzi.
"Tomēr ir viena - pozitīvā puse, jo auto un kravas ir dārgi, arī šoferu dzīvība ir dārga, kopumā process ir pozitīvs. No otras puses, tas sadārdzinās OCTA polises cenas (kravas auto OCTA polises parasti pieaug, jo ir augsta riska grupa). Negribu minēt, par cik, bet, zinot, cik maksā polises Eiropā, Latvijā tās var pieaugt vairākkārtīgi," sprieda V. Trēziņš. Atklāts ir jautājums, vai mēs varam ar ienākumiem šos izdevumus nosegt - tā ir vienīgā sāpe. "Baidos, ka OCTA polišu cenām nav par strauju pieaugums. Turklāt 5 gadu laikā savelkas "mučkuļos" izdevumi: algas, degviela, mēs tik spējam nosegt izdevums, kas pacēlās, plus vēl šis. No pirmā acu uzmetiena mums vajadzētu pastiept pārejas periodu, panākt Eiropu ienākumu ziņā uz 1 cilvēku, tad varētu šos izdevumus norīt, bet šobrīd: ka tik neaizrijamies," tā viņš.