Citas ziņas

Paredzēts, ka jau šogad e-polises ieviešanai tiks veiktas nepieciešamās izmaiņas OCTA likumā

, 15.06.2007

Jaunākais izdevums

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) informē, ka visticamāk jau septembrī, kad Saeima atgriezīsies no vasaras brīvdienām, tiks pieņemtas ierosinātās izmaiņas OCTA likumā, kas vienlaikus ar vairākām ļoti svarīgām izmaiņām, ko pieprasa Eiropas Komisijas direktīvas prasības, nodrošinās arī elektroniska OCTA līguma slēgšanai nepieciešamo normatīvo bāzi. Par to liecina Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas konceptuāli atbalstītie grozījumi otrajam lasījumam.

Jāmin, ka e-polise plānota kā papildus OCTA līguma slēgšanas veids un arī turpmāk OCTA līgumu būs iespējams slēgt ierastajā kārtībā.

Nepieciešamo grozījumu izstrādē būtisku ieguldījumu devusi Īpašu uzdevumu ministrija elektroniskās pārvaldes lietās, kas, sadarbojoties ar iesaistītajām pusēm - apdrošinātājiem, LTAB, Brokeru asociāciju, CSDD, Ceļu Policiju, Latvijas Robežsardzi un citām institūcijām, izstrādājusi priekšlikumus OCTA likuma izmaiņām un bija ierosinātāja to iekļaušanai jau esošajā likumprojektā.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Saeimas Budžeta komisijas konceptuālais atbalsts grozījumiem OCTA likumā nozīmē, ka visticamāk jau septembrī Saeima galīgajā lasījumā varētu pieņemt izmaiņas, kas atļautu autoīpašniekiem pēc to izvēles slēgt OCTA līgumu klātienē, veicot standarta procedūru, vai arī to darīt elektroniskā veidā ar interneta starpniecību. Tādējādi noslēgtos pirmais būtiskais posms OCTA e-polises ieviešanā Latvijā. Nākošie soļi jau būtu saistīti ar praktisku sistēmas ieviešanu."

Līdz ar e-polises ieviešanu joprojām paralēli tiks saglabāta iespēja OCTA iegādāties arī kā ierasts kā papīra formāta dokumentu.

Latvijas autoīpašnieki būs ieguvēji, jo OCTA e-polises ieviešana ļaus arī elektroniski ar interneta starpniecību noslēgt OCTA līgumu ar apdrošinātāju, tādējādi ietaupot laiku, kas jāpatērē dodoties uz polises pārdošanas vietām un pērkot polises.

Ieguvēji būs arī paši apdrošinātāji, kuriem šobrīd aktuāls jautājums ir administratīvo izmaksu samazināšana. Pateicoties e-polisei un interneta lietotāju pastāvīgajam pieaugumam, apdrošinātāji, iespējams, nākotnē varētu samazināt administratīvās izmaksas, samazinoties to polišu skaitam, kas tiek tirgotas caur citiem dārgākiem polišu izplatīšanas kanāliem.

Lai pēc apdrošinātāju iniciatīvas ieviestu e-polisi, vispirms ir jāmaina normatīvo aktu bāze, kas šobrīd paredz, ka OCTA polise ir noteikta veidlapa, kas ir derīga tikai ar abu līgumslēdzēju parakstiem. Kaut arī apdrošinātāji jau šobrīd piedāvā iespēju iegādāties OCTA polisi ar interneta vai telefona starpniecību, patreizējā likumdošana šo procesu neveicina. Pie kam obligāts nosacījums patreizējā situācijā ir polises kā noteiktas formas dokumenta saņemšana.

J.Stengrevics: "Jau šobrīd brīvprātīgās apdrošināšanas veidos līguma slēgšana starp apdrošināmo un apdrošinātāju notiek ar distances saziņas līdzekļu starpniecību, . Tā, piemēram, nopirkt ceļojumu apdrošināšanu vai apdrošināt sev piederošu īpašumu varam tikpat vienkārši kā internetā nopirkt aviobiļeti.To atļauj darīt likums par apdrošināšanas līgumu. Tomēr, lai šādu praksi izmantotu OCTA jomā, nepieciešams veikt izmaiņas arī OCTA likumā."

Tādēļ Īpašu uzdevumu ministrijas elektroniskās pārvaldes lietā apkopojusi vairāku iesaistīto pušu labojumus, kas veicami OCTA likumā sekmīgai e-polises ieviešanas nodrošināšanai. Pēc likuma grozījumu pieņemšanas paredzēts, ka apdrošināšanas līguma spēkā esamību apliecinās arī ieraksts OCTA informatīvajā sistēmā, nevis tikai papīra formā izsniegts dokuments.

Informāciju sniedza:

Juris Stengrevics

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja

valdes priekšsēdētājs

Informāciju sagatavoja:

LTAB sabiedrisko attiecību konsultante

Inese Ozoliņa

T: 67333269, 29336923

[email protected]

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļai autoīpašnieku, neskatoties uz pozitīvām izmaiņām risku izvērtēšanas sistēmas Bonus-Malus klasēs, šogad strauji augušas transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) cenas, novēroja aģentūra LETA. Vienlaikus aptaujātie apdrošinātāji prognozē cenu kāpumu arī turpmāk.

Tostarp, piemēram, 2007.gada izlaiduma automašīnai Škoda Octavia, kurai OCTA apdrošināšanu 12 mēnešiem pērn varēja iegādāties par 37,73 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 81,9 eiro, Bonus-Malus klasei gada laikā uzlabojoties no 12 līdz 13. Savukārt 2002.gada izlaiduma automašīnai Volvo S80, kurai OCTA pirms gada varēja iegādāties par 56,30 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 86,40 eiro, riska klasei pieaugot no 6. līdz 7, bet 2011.gada izlaiduma automašīnai Hyundai i-30, kuras OCTA apdrošināšanu 12 mēnešiem pērn varēja iegādāties par 36,84 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 54,82 eiro, Bonus-Malus klasei gada laikā augot no 16 līdz 17.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Šoruden sola elektronisku OCTA

, 15.06.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) informē, ka visticamāk jau septembrī, kad Saeima atgriezīsies no vasaras brīvdienām, tiks pieņemtas ierosinātās izmaiņas OCTA likumā, kas vienlaikus ar vairākām ļoti svarīgām izmaiņām, ko pieprasa Eiropas Komisijas direktīvas prasības, nodrošinās arī elektroniska OCTA līguma slēgšanai nepieciešamo normatīvo bāzi. Par to liecina Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas konceptuāli atbalstītie grozījumi otrajam lasījumam.

Jāmin, ka e-polise plānota kā papildus OCTA līguma slēgšanas veids un arī turpmāk OCTA līgumu būs iespējams slēgt ierastajā kārtībā.

Nepieciešamo grozījumu izstrādē būtisku ieguldījumu devusi Īpašu uzdevumu ministrija elektroniskās pārvaldes lietās, kas, sadarbojoties ar iesaistītajām pusēm - apdrošinātājiem, LTAB, Brokeru asociāciju, CSDD, Ceļu Policiju, Latvijas Robežsardzi un citām institūcijām, izstrādājusi priekšlikumus OCTA likuma izmaiņām un bija ierosinātāja to iekļaušanai jau esošajā likumprojektā.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Saeimas Budžeta komisijas konceptuālais atbalsts grozījumiem OCTA likumā nozīmē, ka visticamāk jau septembrī Saeima galīgajā lasījumā varētu pieņemt izmaiņas, kas atļautu autoīpašniekiem pēc to izvēles slēgt OCTA līgumu klātienē, veicot standarta procedūru, vai arī to darīt elektroniskā veidā ar interneta starpniecību. Tādējādi noslēgtos pirmais būtiskais posms OCTA e-polises ieviešanā Latvijā. Nākošie soļi jau būtu saistīti ar praktisku sistēmas ieviešanu."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim veiktie sagatavošanās darbu rezultāti liecina, ka e-polises ieviešana Latvijā noris pēc plānotā grafika. Tas nozīmē, ka jau no šī gada 1.jūnija ar distances saziņas līdzekļu (interneta) starpniecību slēgts OCTA standartlīgums būs derīgs bez apdrošināšanas polises oriģināla, kas turpmāk, piedaloties ceļu satiksmē, vispār nebūs jāvadā līdzi, kā arī bez speciālās apdrošināšanas uzlīmes.

Tai pat laikā OCTA standartlīgumu varēs slēgt ierastajā kārtībā - klātienē pie apdrošinātāja, saņemot polisi papīra formātā, informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

No 1.jūnija visi noslēgto OCTA līgumu dati būs pieejami centrālajā datubāzē, kas ir pieejama arī Ceļu Policijai. Turpmāk atbildīgās institūcijas varēs pārbaudīt, vai transportlīdzeklis ir apdrošināts arī tad, ja transportlīdzekļa vadītājam līdzi nebūs OCTA polise papīra dokumenta veidā. Tāpat vairs nebūs nepieciešama speciālā uzlīme uz transportlīdzekļa priekšējā loga.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Apdrošinātāji jau līdz šim piedāvāja iegādāties OCTA polises internetā. Taču pagaidām vēl likums paredz, ka autovadītājam ir nepieciešams fiziski vadāt līdzi OCTA polises oriģinālu. Līdz ar to pēc polises iegādes internetā ir jāsaņem OCTA polises veidlapa ar abu līgumslēdzēju pušu parakstiem. Pateicoties pērn veiktajām izmaiņām OCTA likumā, tika atvieglota OCTA standartlīguma slēgšanas kārtībā. No š.g. 1.jūnija pircējiem vairs nebūs nepieciešams saņemt polises veidlapu ar abu līgumslēdzēju parakstiem, bet par apstiprinājumu noslēgta OCTA apdrošināšanas līguma esamībai kalpos apdrošinātāja ar drošu elektronisku parakstu un laika zīmogu apliecināts apstiprinājums. Vēlos uzsvērt, ka ikviens varēs turpināt slēgt OCTA standartlīgumu arī līdzšinējā kārtībā – pie apdrošinātāja klātienē, saņemot OCTA standartlīguma polises oriģinālu."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecere ļaut iegādāties transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) polises vienam mēnesim palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu, pauda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

LTAB norādīja, ka šajā nedēļā Saeima plāno skatīt grozījumus OCTA likumā, kuros cita starpā iekļauta norma par 30 dienu OCTA polisēm transportlīdzekļiem ar vēsturiskā spēkrata statusu un iespēju visiem transportlīdzekļu īpašniekiem iegādāties OCTA polisi arī vienam mēnesim.

"Priekšlikumi par OCTA polises iegādes termiņa samazināšanu nav jauna ideja, un daudzu iepriekšējo gadu laikā apspriesta un noraidīta jau vairākkārt. LTAB apkopotā statistika un līdzšinējā pieredze rāda - jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks savlaicīgi neiegādāsies jaunu polisi. Līdz ar to šādi ierosinājumi ir pretrunīgi un nav balstīti uz faktu reālu izvērtējumu," minēja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

OCTA tirgū valda bardaks

Ieva Mārtiņa kopā ar Aldi Zelmeni, 12.11.2007

«Attiecībā uz OCTA izcenojumu apdrošināšanas tirgus Latvijā ir absolūti nesakārtots,» tā automašīnas nomas pakalpojumu sniedzējs ALD Automative priekšsēdētājs Andrejs Pančenko.

Foto: Ritvars Skuja, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par joprojām nesakārtotu uzskatīto OCTA tirgu daži apdrošinātāji, iespējams, izmanto pārspīlētam OCTA cenu kāpumam.

Lai arī kopumā apdrošinātāju piedāvāto un iepriekšējos gados konkurences dēļ necelto obligātās civiltiesiskās transporta apdrošināšanas (OCTA) polišu cenu pieaugumam patlaban ir vairāki objektīvi pamatojumi un pieaugums ir neizbēgams, tomēr pastāv iespējas pieaugumu piebremzēt, neradot šoku OCTA polišu pircējiem, sevišķi tiem, kas līdz šim uzticējušies vienam apdrošinātājam. Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācijas (LABA) valdes priekšsēdētājs Aigars Krūms norādīja, ka OCTA polišu cenu pieaugums galvenokārt ir saistīts ar autoservisu un arī veselības aprūpes iestāžu pakalpojumu cenu pieaugumu. Viens no būtiskākajiem kāpuma faktoriem ir nepārtrauktais algu pieaugums šajos sektoros. «Nav noslēpums, ka šobrīd atrast kvalificētu autoservisa darbinieku ir ārkārtīgi sarežģīti. Problēmu saasina fakts, ka apdrošinātāji nenodrošina pietiekamu autoservisu konkurenci un strādā tikai ar atsevišķiem autoservisiem. «Apdrošinātāji, lai samazinātu OCTA izmaksas, varētu «sapurināt» senos sadarbības partnerus - autoservisus, paplašinot izmantojamo autoservisu loku un, piem., katra auto bojājumiem pieprasot aprēķinu no diviem servisiem, izvēloties lētāko,» tā A. Krūms. Latvijas lielākā apdrošinātāja a/s BTA viceprezidente Jeļena Alfejeva piekrīt: ja apdrošinātāji sadarbotos ar visiem servisiem, tas iedzīvinātu konkurenci autoremontu uzņēmumu vidū, kas pozitīvi ietekmētu cenas. «Problēma ir remontu kvalitātē - pašreiz apdrošinātāji slēdz līgumus un sadarbojas ar dažiem servisiem, baidoties, ka citiem ir slikta kvalitāte un būs sūdzības no klientiem,» tā viņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

LAA: Nav pamata domāt, ka OCTA cenu pieaugums ir nejaušība un var apstāties

Žanete Hāka, 04.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagaidām Latvijas Apdrošinātāju asociācijai (LAA) nav pamata domāt, ka OCTA polišu cenu pieaugums ir nejaušība un tas var apstāties, norāda LAA vadītājs Jānis Abāšins.

Šobrīd vēl grūti spriest, cik liels pieaugums procentuāli būs gada griezumā. Visticamāk, straujais cenu kāpums tiks piebremzēts vien gadījumā, ja, klientam OCTA polises izvēlē aizvien vairāk vadoties no cenas faktora, vēl sīvāk pastiprināsies konkurence apdrošinātāju vidū, vai arī tirgū ienāks kāds jauns spēlētājs un, vēloties iekarot savu tirgus daļu, piedāvās zemākas cenas.

Tiesa gan, cenu aptauju veikšana ir praktiski neiespējama, jo apdrošināšanas produktiem cenošana ir izteikti individuāla, pamatojoties uz konkrētā klienta riska profilu.

Lai gan izvērtēt vispārēju cenu pieaugumu tirgū ir gana komplicēts uzdevums, tomēr pēc Latvijas Apdrošinātāju asociācijas un atsevišķu klientu novērojumiem secināms, ka indikācijas gaidāmajam OCTA polišu cenu pieaugumam tirgū bija vērojamas jau sen. Sadārdzinājumu kavējusi ārkārtīgi sīvā konkurence apdrošinātāju vidū. OCTA apdrošināšana ilgtermiņā bijusi nerentabla – izmaksāto atlīdzību apmērs ilgākā laika periodā ir audzis straujāk nekā parakstīto prēmiju apjoms. Tas likumsakarīgi noveda pie tā, ka pērn OCTA tirgus piedzīvoja rekordlielus zaudējumus – gandrīz 12 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Virzās elektroniskā OCTA līguma ieviešana

, 12.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komiteja vakar, 11. septembrī atbalstīja grozījumus OCTA likumā, kas pēc grozījumu galīgās pieņemšanas Saeimā atļautu OCTA līgumu starp transportlīdzekļa īpašnieku un apdrošinātāju slēgt arī elektroniski.

Komiteja akceptēja OCTA likuma grozījumu virzīšanu Saeimā pēdējam 3.lasījumam, kas nozīmē, ka, jau sākot ar nākošo gadu apdrošinātāji varēs piedāvāt slēgt OCTA līgumu ar distances saziņas līdzekļu starpniecību.

E-polise plānota kā papildus OCTA līguma slēgšanas veids un arī pēc likuma grozījumu stāšanās spēkā turpmāk OCTA līgumu būs iespējams slēgt arī līdz šim ierastajā kārtībā - pērkot polisi pie apdrošināšanas aģentiem un saņemot papīra formas dokumentu.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Esam gandarīti par komitejas akceptu likumprojektam, kas vienlaicīgi nozīmē, ka tiek sperts būtisks solis, lai Latvija pārņemtu citu valstu praksi un OCTA apdrošināšanā ieviestu e-polisi. Pēc sistēmas praktiskās ieviešanas dzīvē transportlīdzekļu īpašnieki arī turpmāk pēc to izvēles OCTA līgumu varēs slēgt klātienē, veicot standarta procedūru vai arī elektroniski ar interneta starpniecību. Jau šobrīd liela daļa sabiedrības OCTA polises iegādājas, norēķinoties ar apdrošinātājiem ar interneta starpniecību. OCTA līguma slēgšana, neizejot no mājām vai darba vietas, ļaus ietaupīt autoīpašnieku laiku."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septiņi no desmit autoīpašniekiem Latvijā labprāt izvēlētos OCTA līgumu slēgt elektroniski ar distances saziņas līdzekļu starpniecību, nevis fiziski iegādājoties polisi apdrošināšanas sabiedrību filiālēs vai pie apdrošinātāju aģentiem, Db.lv informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja sabiedrisko attiecību konsultante Inese Ozoliņa.

Kā būtiskākos ieguvumus elektroniskai līguma slēgšanai autoīpašnieki min ērtumu, iespēju ietaupīt laiku un to, ka nevajadzētu fiziski vadāt līdzi līgumu.

Par e-polises ieviešanas nepieciešamību Latvijā liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) nesen veiktais pētījums, kurā piedalījās vairāk nekā 300 transportlīdzekļu īpašnieki.

80% no respondentiem, kas atbalsta e-polises ieviešanu, atzina, ka ērtākais OCTA līguma slēgšanas veids būtu internets, savukārt par apliecinājumu apdrošināšanas veikšanai kalpotu ieraksts datubāzē. Apmēram 20% minēja citus variantus, tostarp, līguma slēgšanu telefoniski. Tai pat laikā apmēram 2/3 no respondentiem, kas izvēlējās e-polisi, pieļāva, ka varētu izmantot arī esošo līguma slēgšanas kārtību, iegādājoties to apdrošināšanas sabiedrību filiālēs vai pie aģentiem. Tādējādi atstājot lielākas iespējas tieši pašam autoīpašniekam izlemt, kādu polises pirkšanas veidu izvēlēties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Gada laikā OCTA cenas pieaugušas vidēji par 11%

Žanete Hāka, 05.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš pērnā gada obligātās civiltiesisktās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) cenas, atkarībā no automašīnas svara, palielinājušās par 2 – 22%, liecina preču un pakalpojumu cenu salīdzināšanas portāla Gudriem.lv dati.

Cenu kritums fiksēts tikai gada polisēm, tajā pašā laikā 3 un 6 mēnešu polišu cenas pieaugušas visām automašīnu svara grupām. Apdrošināšanas uzņēmumi lēš, ka līdz gada beigām OCTA cenas pieaugs par 5-10%. Tomēr uzņēmēji uzskata, ka arī šis gads konkrētajā apdrošināšanas jomā būs ienesīgs.

Pēc pētījuma datiem, kas balstīis uz 22 tūkstošiem pieteikumu OCTA polises iegādei, ievērojamākais cenu kāpums gada laikā ir fiksēts polisēm, kas domātas automašīnām, kuru svars pārsniedz divas tonnas. 3 mēnešu polišu cenas šajā kategorijā pieaugušas no 16,1 līdz 18,8 latiem (2011.gadā šīs kategorijas 3 mēnešu OCTA polise maksāja 11,63 latus). Sešu mēnešu polises cena šajā kategorijā pieaugusi vidēji par 10,3% (no 32,1 līdz 35,4 latiem), gada polises – par 2,4% (no 61,3 līdz 62,8 latiem).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) skatījumā esošais Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likuma regulējums ir samērīgs gan negadījumā cietušo personu, gan transportlīdzekļu īpašnieku interesēs, un nebūtu maināms, pavēstīja LTAB pārstāvji komentējot Saeimas deputāta Andra Kulberga (AS) ierosinātos priekšlikumus veikt grozījumus likumā, lai transportlīdzekļa īpašnieks, noņemot transportlīdzekli no uzskaites, var saņemt atpakaļ neizmantotās OCTA apdrošināšanas starpību.

LTAB aģentūrai LETA skaidroja, ka attiecībā uz OCTA polises pārtraukšanu un neizmantotās prēmijas saņemšanu atpakaļ, ja transportlīdzeklis tiek noņemts no uzskaites, jau šobrīd OCTA likums paredz tādu iespēju, ja līdz ar transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) glabāšanā tiek nodotas transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmes.

Tāpat arī gadījumos, kad transportlīdzeklis tiek nodots tirdzniecībā, tad transportlīdzekļa īpašniekam ir tiesības izbeigt esošo OCTA līgumu un saņemt atpakaļ neizmantoto prēmiju.

Savukārt attiecībā uz zaudējumu atlīdzību no OCTA Garantijas fonda, ja atbildīgais transportlīdzeklis nav noskaidrots - LTAB ieskatā šāds regulējums varētu veicināt atbildīgā transportlīdzekļa vadītāju rīkoties negodprātīgi, bēgt no notikuma vietas, lai netiktu identificēts, tādējādi nebojājot savu apdrošināšanas vēsturi, kā arī tikt izmantots krāpniecības nolūkos, tas ir, visi bojājumi, tostarp, kas attiecas uz KASKO, varētu tikt pieteikti kā OCTA, skaidro LTAB pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LTAB: Pērkot OCTA starpnieku mājaslapās, autoīpašnieki vidēji pārmaksā 11-14%

Zane Atlāce - Bistere, 16.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) salīdzinājis dažādos OCTA agregatoros jeb kalkulatoros pieejamās cenas un secinājis, ka pērkot OCTA starpnieku mājaslapās, autoīpašnieki katru reizi pārmaksā vidēji 11-14%.

Turklāt nereti starpnieka norādītā polises cena ir būtiski augstāka par tās cenu, pērkot to pa tiešo apdrošinātāju mājaslapā.

Šobrīd Latvijā ir vairāki apdrošināšanas starpnieku interneta portāli, kuros var iegādāties OCTA. Ievadot transportlīdzekļa datus, katrā no tiem var redzēt cenu piedāvājumu no dažādām apdrošināšanas sabiedrībām. Tomēr, neraugoties uz šajos portālu sludināto informāciju par it kā visizdevīgākajām OCTA cenām, patiesībā autoīpašniekam tās tiek uzrādītas jau ar iekļautu apdrošināšanas starpnieka atlīdzību. Tādējādi autoīpašnieki iegādājas OCTA, pārmaksājot par polisi, nenojaušot, ka, pērkot polisi pa tiešo apdrošinātāja mājaslapā, tās cena būtu par vidēji 11-14% zemāka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnas ārkārtējās situācijas laikā tiek izmantotas mazāk, tāpat samazinās arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, un likumsakarīgi samazinās pieteikto OCTA atlīdzību skaits.

Ņemot vērā šo faktu, vairāku valstu apdrošinātāji klientiem polišu iegādei piešķīruši atlaides vai atmaksājuši daļu prēmiju.

Aktīvāki šajā ziņā līdz šim bijuši ASV apdrošinātāji, no kuriem vairāki lielie spēlētāji paziņojuši par atlaižu piemērošanu. Tā, piemēram, Vorenam Bafetam piederošā "Geico" paziņojusi, ka polisēm, kas tiks atjaunotas vai iegādātas no jauna laika periodā no 8.aprīļa līdz 7.oktobrim, piemēros 15% atlaidi, un līdzīgas atlaides piemērojušas vēl citas kompānijas. Savukārt apdrošinātāji "Liberty Mutual" un "Mercury Insurance" nolēmuši atmaksāt 15% no aprīlī un maijā veiktajiem maksājumiem par apdrošināšanas polisēm.

Indijas apdrošinātājs "Acko General Insurance" paziņojis, ka klientiem piedāvās apdrošināšanu vienu mēnesi bez maksas - pērkot apdrošināšanas polisi uz 12 mēnešiem, vienu papildus mēnesi apdrošināšana būs bezmaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

OCTA LATVIJĀ - 10 GADUS

, 26.06.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceļu satiksmes drošības fondā iemaksāti gandrīz 2,5 miljoni latu

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) pastāvēšanas desmit gadu laikā Latvijā no kopējiem ieņēmumiem par OCTA polisēm gandrīz 2,5 miljoni latu ieskaitīti Ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses fondā, kura darbības mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, kā arī samazināt negadījumu un bojā gājušo skaitu uz Latvijas ceļiem. Lielākā daļa šo līdzekļu tiek izlietoti sociālo kampaņu veidošanai, lai veicinātu autovadītāju sociālo atbildību un uzlabotu braukšanas kultūru.

Ik gadu apdrošinātāji ieskaita speciālā Ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses fondā (CSNNPF) daļu no ieņēmumiem par OCTA polisēm. Sākotnēji fondā tika ieskaitīti 0,6% apdrošinātāju ieņēmumu. Kopš 2004.gada, kad tika pieņemti jauni grozījumi OCTA likumā, apdrošinātāju ikgadējie ieskaitījumi fondā sastāda 2% no kopējiem OCTA ieņēmumiem. Desmit gadu laikā kopējā summa, kas pārskaitīta CSNNPF sasniegusi 2,5 miljonus latu, par ko liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

OCTA cena vienā klasē var atšķirties vairāk nekā 20 reižu

Žanete Hāka, 09.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) cena vienā klasē pie dažādiem apdrošinātājiem var atšķirties vairāk nekā 20 reižu, savukārt, pērkot apdrošināšanu pie brokera, var nākties pārmaksāt vairāk nekā simts latus, liecina laikraksta Dienas Bizness apkopotā informācija.

Patlaban OCTA polisi iespējams iegādāties dažādos veidos: pie apdrošinātāja birojā, internetā - apdrošinātāja mājaslapā, brokera interneta portālā vai pie brokera klātienē. Patlaban interneta vietņu, kur var iegādāties OCTA polisi, neskaitot apdrošinātājus, ir vismaz desmit, turklāt cenu diapazons šajās vietnēs ir ļoti atšķirīgs.

Apkopojot cenas, par pamatu tika ņemtas 1996.-1998. gada Audi A4 markas automašīnas, kas atrodas sliktākajā jeb 1. bonus malus (BM) klasē, 6. jeb vidējā klasē un labākajā jeb 17. BM klasē.

Aprēķinot cenu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) mājaslapā, kurā apkopota informāciju par pašu apdrošinātāju piedāvātajām cenām bez uzcenojuma, cenu diapazons pie viena apdrošinātāja atkarībā no BM klases (starp BM1 un BM17) var atšķirties par vairākiem simtiem reižu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Vērts izskatīt iespēju nākotnē pielāgot stacionāros fotoradarus OCTA un tehniskās apskates kontrolei visā transporta plūsmā, neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma.

Latvijā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas vai izietas tehniskās apskates nav apmēram 2% automašīnu, kas piedalās satiksmē, secināts Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) sociālajā kampaņā, kas tika rīkota sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) un Valsts policiju.

«Kampaņas laikā apkopotā statistika no fotoradariem un īpaši aprīkotas demo automašīnas liecina, ka vidējais transportlīdzekļu skaits, kas piedalās satiksmē bez derīgas OCTA vai savlaicīgi veiktas tehniskās apskates ir nedaudz lielāks - ap 2%,» sacīja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins. Sākot sociālo kampaņu «Ja Tev nav OC/TA – nebrauc!», LTAB lēsa, ka kopējais neapdrošināto transportlīdzekļu skaits uz Latvijas ceļiem ir apmēram 1,5%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Darbinieku veselību pārsvarā apdrošina lielie un vidējie uzņēmumi

Rūta Kesnere, 21.06.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidējā polises cena vienam darbiniekam ir 250 eiro gadā, taču tās ir investīcijas, kuras atmaksājas

Par to vienisprātis ir DB rīkotā apaļā galda diskusijas, kas veltīta darbinieku veselības apdrošināšanai, dalībnieki: Dins Šmits - Repharm ģenerāldirektors, Gints Konrads - Latvijas apdrošinātāju asociācijas Veselības apdrošināšanas komisijas loceklis, Baiba Fromane - Latvijas Būvuzņēmēju partnerība valdes priekšsēdētāja, Dace Amsila - Swedbank Personāla vadības partnere, un LDDK sociālo lietu eksperts Pēteris Leiškalns.

Konrada kungs, cik pieprasīta ir darbinieku veselības apdrošināšana, kāds ir tās īpatsvars kopējā apdrošināšanas portfelī, kāda ir darbinieku apdrošināšanas kopējā vērtība absolūtos skaitļos?

G. Konrads: Darbinieku veselības apdrošināšanā ir vērojama pozitīva dinamika, un 2016. gadā tā aizņēma vienu ceturto daļu no visa apdrošināšanas tirgus, šā gada 1. ceturksnī tie bija 27%. Veselības apdrošināšanas prēmiju apjoms gadā ir teju 80 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Vēlas uzlabot cietušo tiesības ātrāk saņemt apdrošināšanas atlīdzību

Žanete Hāka, 28.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pērnā gada rudenī iniciētajos grozījumos OCTA likumā ir paredzēts atvieglot CSNg cietušo personu tiesības ātrāk saņemt apdrošināšanas atlīdzību, informē LTAB.

Sagatavotie grozījumi paredz arī virkni citu uzlabojumu un precizējumu OCTA likumā, tādēļ ir pamats diskusijām par ierosinātājiem grozījumiem un to virzīšanu tālākai skatīšanai, un ātrākai apstiprināšanai parlamentā, stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Saeimas deputāta Jāņa Trupovnieka otrdien medijos izteiktais priekšlikums par nepieciešamību uzsākt diskusiju par grozījumiem OCTA likumā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu tiesības savlaicīgi saņemt apdrošināšanas atlīdzību, saskan ar LTAB jau pērnā gada rudenī iniciētajiem priekšlikumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Uzlabo OCTA likumu

, 27.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien LR Saeima trešajā, galīgajā lasījumā akceptēja grozījumus OCTA likumā, kas paredz virkni uzlabojumu OCTA sistēmā, Db.lv informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Būtiskākie no tiem: ievērojot Eiropas Savienības 5.direktīvas prasības, noteikta kārtība kādā tiks palielināti atlīdzību limiti CSNg cietušajām personām un mantai, izmaksājamo atlīdzību par personas darba nespēju indeksācija, t.s. e-polises ieviešana, izmainīta Garantijas fonda administrēšanas kārtība un citas lietas.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Pieņemtie grozījumi OCTA likumā sniegs būtiskus uzlabojumus OCTA sistēmā Latvijā, kā rezultātā būs ieguvēji gan CSNg cietušie, gan transportlīdzekļu īpašnieki, gan apdrošinātāji. Zīmīgi, ka šogad aprit 10 gadi, kopš OCTA ieviešanas Latvijā. Pilnveidotais OCTA likums ir nosacīta dāvana zīmīgajā jubilejā un labs atskaites punkts, lai izvērtētu sasniegto."

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Reizniece-Ozola pieļauj veikt izmaiņas pretrunīgi vērtētajā OCTA likumā

LETA, 12.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinetā atbalstītajos grozījumos Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā, paredzot, ka OCTA turpmāk būs nepieciešama katram transportlīdzeklim, tomēr varētu veikt izmaiņas, aģentūrai LETA pieļāva finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS).

Koalīcijas partneri šonedēļ vienojās, ka Saeima noraidīs valdībā atbalstītos grozījumus, kas paredz, ka OCTA jāiegādājas transportlīdzekļiem, kas tiek izmantoti, piemēram, lauksaimniecības darbos, bet netiek izmantoti ceļu satiksmē. Arī Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs aģentūrai LETA sacīja, ka lauksaimnieki ir noskaņoti pret piedāvātajiem OCTA likuma grozījumiem.

Savukārt finanšu ministre norādīja, ka oktobrī tiks sasaukta konsultatīvā padome, kas pārrunās likuma grozījumos ietvertās normas. «Konsultatīvajā padomē mēģināsim saprast, vai likuma grozījumos ietvertās normas ir skaidras un samērīgās,» atzina ministre.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz šī gada 31.oktobri OCTA Garantijas fonda apmērs ir 15,82 miljoni eiro, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Šobrīd fonds samazinājies līdz vēsturiski zemākajam slieksnim kopš 2015.gada, kad tas pārsniedza likumā noteiktos 20 milj. eiro, kas lielā mērā saistīts ar pēdējos gados veiktajām ievērojamām atlīdzību izmaksām maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības "Balva" (MAAS "Balva") vietā, izmaksājamajām OCTA atlaidēm lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti, kas jāfinansē no OCTA Garantijas fonda, kā arī citiem faktoriem.

Neskatoties uz to, ka apdrošināšanas sabiedrības regulāri veic iemaksas OCTA Garantijas fondā, tā apmērs samazinās gadu no gada.

"Ņemot vērā pēdējos pāris gados raksturīgo lēno ekonomikas izaugsmes tempu, OCTA vidējās atlīdzības pieaugumu jau vairākus gadus pēc kārtas, kā arī citus būtiskus faktorus, Garantijas fonds šogad pirmo reizi samazinājies jau zem 16 milj. EUR atzīmes," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka apdrošinātāji pauž pamatotas bažas, ka OCTA Garantijas fonda apmērs turpinās samazināties arī turpmāk, ja netiks pieņemti nopietni risinājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 1.jūlija stājas spēkā grozījumi OCTA likumā. Tie paredz, ka ģimenes, kurās ir bērni ar invaliditāti, polisi varēs iegādāties par 40% lētāk. Tāpat transportlīdzekļu īpašnieki OCTA polisi varēs iegādāties uz īsāku termiņu – vienu mēnesi, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB).

"Apdrošinātāji, balstoties uz statistiku, secinājuši, ka, jaunā likuma norma par OCTA termiņa samazināšanu, iespējams, palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu ceļu satiksmē. Tas, savukārt, novedīs pie izmaksu pieauguma no Garantijas fonda par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisīto CSNg zaudējumu kompensēšanu," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

No 1.jūlija OCTA standartlīgumu varēs slēgt uz vienu mēnesi. "Līdz šim likums paredzēja, ka OCTA polisi varēja iegādāties uz trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem, paredzot atsevišķus izņēmumus. LTAB apkopotā statistika un līdzšinējā pieredze rāda – jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks savlaicīgi neiegādāsies jaunu polisi. Līdz ar to drīzumā varēsim secināt vai un cik daudz palielināsies spēkratu skaits, kas satiksmē piedalās bez derīgas OCTA," stāsta J.Abāšins, piebilstot, ka nozare sagaida adekvātu likuma izpildes kontroli no valsts atbildīgo institūciju puses, lai nepieļautu situāciju, kas novedīs pie neapdrošināto skaita pieauguma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik OCTA polišu cenas ir stabilizējušās, bet arī kāpums pagaidām netiek prognozēts, prognozē Manapolise.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LTAB: Šogad būs vērojams neliels OCTA cenu pieaugums

Žanete Hāka, 11.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paredzams, ka 2015.gadu obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas nozare kopumā noslēgs ar lieliem finanšu zaudējumiem, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Jau 9 mēnešu rezultāti parādīja, ka zaudējumi ir ievērojami lielāki nekā iepriekšējos gados (7,3 miljoni eiro 2015.gada 9 mēnešos pret 2,8 miljoniem eiro tādā pašā laika periodā 2014.gadā). Situācija ir kļuvusi ievērojami negatīvāka, salīdzinot ar 2014.gada 9 mēnešiem, jo kopējie zaudējumi tirgū ir gandrīz 2,6 reizes lielāki nekā 2014. gada attiecīgajā periodā. Šis rādītājs ir noteikts, nevērtējot LAAS Balva zaudējumu apjoma ietekmi uz kopējiem OCTA tirgus rezultātiem.

OCTA tirgus tik lielu zaudējumu apmēru pēdējo reizi uzrādīja 2007. gadā. Ir pasliktinājies OCTA tirgus zaudējumu rādītājs, ko lielā mērā ietekmēja piekritušo atlīdzību prasību neto summas pieaugums par 15,7% un citu tehnisko neto izdevumu pieaugums par 52,3%, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu, skaidro J. Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Iegādājoties OCTA polisi, autovadītājiem galvenais izvēles kritērijs ir cena

Žanete Hāka, 28.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

58% autovadītāju savlaicīgi plāno OCTA iegādi, bet 39% respondentu par OCTA polises iegādi atceras tikai tad, kad par tās termiņa beigām saņem atgādinājumu no apdrošinātāja, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) veiktā autovadītāju aptauja.

Kā galveno kritēriju OCTA polises izvēlei no konkrēta apdrošinātāja autovadītāji min tās cenu (45%) un tikai nedaudz vairāk nekā 11% norāda, OCTA iegādājas, jo kopā ar polisi saņem dažādus papildus servisus.

Aptaujā, kura tika veikta jūlija sākumā, tika apzināti 310 autovadītāji no visas Latvijas. Tā mērķis bija noskaidrot galvenos OCTA iegādes paradumus - kur autoīpašnieki visbiežāk iegādājas OCTA, vai savlaicīgi atceras par tās atjaunošanu, un kādi kritēriji kalpo par pamatu izvēloties polises iegādi no konkrēta apdrošinātāja.

Apkopotie dati liecina, ka vairāk nekā puse (51%) autovadītāju OCTA polisi visbiežāk iegādājas interneta vietnēs, kur var salīdzināt OCTA cenas, savukārt kā otra biežākā iegādes vieta tiek minēta konkrēta apdrošināšanas sabiedrību interneta mājas lapa (20%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Apdrošināšanas brokeri iesaka sistēmu - nav OCTA, nav tehniskā apskate

Žanete Hāka, 23.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Soda punktu piemērošana par braukšanu bez obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) ir nepārdomāts solis, un tas liecina par valdības vēlēšanos arvien vairāk ekonomiskus jautājumus risināt ar administratīvām un birokrātiskām metodēm, uzskata Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija (PABA).

Braukšana bez OCTA ir nevis satiksmes noteikumu pārkāpums, bet gan ekonomiskas vai finansiālas dabas pārkāpums, par ko ir jāpiemēro tieši finansiāla rakstura sankcijas, bet nevis soda punkti, kas ir administratīvs sods, norāda PABA vadītājs Agris Auce.

PABA uzskata, ka piemērotāks modelis kā nodrošināt to, lai OCTA ir spēkā visiem transporta līdzekļiem, kuri piedalās satiksmē, ir realizējams ar piespiedu apdrošināšanas metodi, bet nevis paplašinot valsts administratīvo aparātu. Tehniski to nodrošināt būtu salīdzinoši vienkārši. Pašreizējā kārtība ar transporta līdzekļu uzskaiti CSDD ir tāda, ka, veicot ikgadējo tehnisko apskati vai pārreģistrāciju, pirms tam ir jānomaksā ar īpašnieku saistītās soda naudas. Šo ieviesto kārtību ir salīdzinoši viegli papildināt ar vēl vienu pozīciju – piespiedu apdrošināšanas prēmijas apmaksu, ja ir redzams, ka transporta līdzeklis kādu laiku ir bijis bez OCTA. Dati par OCTA apdrošināšanu ir pieejami on-line, un to pieejamību nodrošina Latvijas transporta līdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

Komentāri

Pievienot komentāru