Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc jaunus ceļus jau pēc dažiem gadiem atkal jāsāk remontēt vai pat pārbūvēt, ir fakts, ka kravas automašīnas bieži pārkāpj atļautās smaguma normas. Valsts policijas Autopārvadājumu uzraudzības nodaļas vadītājs Arvis Romanovs atzīst, ka policija nespēj pienācīgi izkontrolēt kravas mašīnas svaru, jo tam pietrūkst resursu. No janvāra Autopārvadājumu uzraudzības nodaļā darbā pieņemti vēl deviņi cilvēki, trešdien raksta laikraksts Diena.

2014. gadā Valsts policija konstatēja svara pārkāpumus 47 kravas mašīnām, bet 2015. gadā, kaut gan tas ir tikai pusē, protokoli izrakstīti 60 pārkāpējiem. Pārslogotās kravas nav vienīgais pārkāpums. Policisti kontrolē arī to, vai šoferi ievēro atļauto stundu skaitu pie stūres, vai gabarītu lielumi ir atbilstoši. Pieaugošais protokolu skaits lielā mērā ir saistīts ar kontroļu palielināšanos, kaut gan līdz pilnībai vēl ir ejams tāls ceļš.

Patiesībā situācija ir kritiska. Svaru visvairāk pārkāpj pārvadātāji no Lietuvas, lielākoties tie ir baļķvedēji. «Visticamāk, tas ir vājo kontroļu dēļ. Visā Latvijā strādā vien 25 kontrolieri. Lietuvā  kontrolieru skaits tuvojas simtam un šoferi baidās pārvadāt neatļauta svara kravas. Tāpēc arī ceļi viņiem tik labi. No pārvadātājiem esmu dzirdējis, ka lietuvieši līdz Latvijas robežai atbrauc ar divām kravas mašīnām, tad visus baļķus pārkrauj vienā un iebrauc Latvijā. Tas nozīmē, ka pa mūsu ceļiem brauc viena kravas mašīna ar smagumu, ko Lietuvā likums atļauj vest tikai diviem baļķvedējiem,» atklāj A. Romanovs.

Paralēli tam, ka trūkst cilvēkresursu kravas smaguma kontrolei, arī tehniski Latvijā nav iespējams nodrošināt pienācīgas pārbaudes. Tām ir vajadzīgi specifiski laukumi. Tomēr to skaits laika gaitā nevis tiek palielināts, bet tieši pretēji – laukumi tiek slēgti. Tagad Latvijā tie ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi. Protams, pārbaudes notiek arī bez īpaši betonēta plača, tomēr ir jārēķinās ar zināmiem sarežģījumiem. «Reizēm, kad apturam kravas auto, mums tas ir jāvelk kādus 10–20 kilometrus uz vietu, kur varētu izvietot svarus. Lai nosvērtu, ir nepieciešams asfaltēts, taisns laukums, kas būtu daudzmaz tīrs,»  skaidro A. Romanovs.

Plašāk lasiet rakstā Pārkrautās fūres uz jaunajiem ceļiem trešdienas, 1.jūlija laikrakstā Diena (5.lpp.)!
 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra