Eksperti

Pasaules margin call

Leonīds Aļšanskis, [email protected], 23.02.2009

Jaunākais izdevums

Mūsdienu formu, kas praktiski visā pasaulē uzveikusi kapitālismu, ar pārliecību var nosaukt par finanšu kapitālismu. Tas, pirmkārt, attiecas uz to lomu, kuru šodienas pasaules uzbūvē spēlē pasaules finanses un tās radītais globālais finanšu tirgus.

Šodien, kā vēl nekad, pasaule dzīvo ar devīzinauda atrisina visu (nu vai gandrīz visu). Gan ekonomikas, gan zinātnes, gan tehnikas progresu, kā arī visus citus cilvēces dzīves svarīgos aspektus uz priekšu virza nauda. Ja nepieciešams realizētuzrāvienu kādā no cilvēces darbības frontēm, vai tās būtu augstās tehnoloģijas vai kino šedevru radīšana, tur tiek novirzīti finanšu resursi. Visas atlikušās panākumu radīšanas komponentes pēc tam rodas kā ar burvju nūjiņas mājienu.

Pie tam, naudai vispār nerūp cilvēces progress un vēl jo vairāk - tā nenodarbojas ar labdarību. Nauda vienkārši pārvietojas tur, kur tā vislabākajā veidā var radīt jaunu naudu.

Šīs pārvietošanās ērtumam jau gadsimtiem ir veidojusies pasaules finanšu sistēma, kura kalpoja par pamatu globālā finanšu tirgus izveidei šodien. Mūsdienu globalizētā finansu pasaule ļauj naudai ātri un bez problēmām pārvietoties uz to zemes lodes punktu, kur pēc tās radusies nepieciešamība un pastāv iespēja tās pieaugumam.

Izveidojusies sistēma bez problēmām ļauj kreditēt kazahu attīstītājus uz īru fermeru depozīta rēķina, tā ļauj vakardienas nabadzīgajam ķīnietim aizdot naudu ASV valdībai vai piesaistīt Krievijas kompānijām kapitālu, izvietojot akcijas Londonā. Šodien praktiski strādā katrs naudas pasaulē radītais cents (tā tas bija vismaz līdz krīzes iestāšanās).

Viennozīmīgi tas ir ērts un efektīvs mehānisms ekonomiskā progresa attīstībai. Tomēr vēlreiz atzīmēšu - šo mehānismu darbina nevis naudas rūpes par cilvēces labklājību, bet naudas vēlme nopelnīt jaunu naudu.

20. gadsimtā (it īpaši tā pēdējās desmitgadēs) lielas naudas masas apjauta, ka radīt jaunu naudu var ne tikai ražojot cilvēcei nepieciešamās preces un pakalpojumus. Finanšu tirgos naudu var vienkārši nopelnīt aktīvu pērc/pārdod operācijās - akcijas, valūtas u.tml. Pie tam, ar šim operācijām var nopelnīt lielu naudu - lielu cenu kustības gadījumā (jāprot tikai tās organizēt).

Organizētā finanšu tirgū mūsdienu tehnoloģijas ļauj radīt peļņu praktiski novirtuālās telpas, operējot tikai ar monitorā skrejošiem cipariem. Šis šķietamais peļņas radīšanas vieglums izsauca milzu naudas līdzekļu pieplūdumu pasaules finanšu tirgū iepriekšējās tūkstošgades beigās un esošās tūkstošgades sākumā.

Šodien pasaules finanšu tirgus apgrozījums pārsniedz pasaules ekonomikas no jauna radīto produktu. Praktiski pasaules finanšu tirgus vairs nav tikai palīglīdzeklis ekonomikas bāzes noregulēšanai un tas ir pārvērties patstāvīgā spēcīgā sistēmā.

Spriediet paši, gada apgrozījums valūtas tirgū FOREX 2007.gadā sasniedza $800 triljonus (salīdzinoši 1979.gadā tas bija $1.3 triljoni). Pasaules akciju un obligāciju tirgus 2007.gadā tika vērtēts attiecīgi $60 triljoni līdz $80 triljoni un $80 triljoni līdz $100 triljoni apmērā.

Pie tam šajos skaitļos netiek uzskaitīti tādu instrumentu tirdzniecības apmēri kānākotnes darījumi(fjūčeri) unopciju darījumi. Šo instrumentu tirdzniecības apjomi šodien dažās pozīcijās pārsniedz bāzes aktīvu apgrozījumus.

Tai pat laikā 2007.gada radītais vispasaules IKP tiek vērtēs daudz pieticīgāk - $53 triljoni līdz $54 triljoni.

Jau no šiem skaitļiem top skaidrs, kur pēdējos gados pastiprināti virzās brīvais kapitāls. Tomēr šķietamais vieglums peļņas radīšanai finanšu tirgos periodiski pārvēršas par lamatām kapitālam. Krīzes momentos naudas zaudējumi šajos tirgos var sasniegt milzu apmērus. Šodienas krīze šajā aspektā var izrādīties pati lielākā visas pasaules vēstures laikā. Un šoreiz lamatas tik nopietni aizkrita tāpēc, ka, mūsuprāt, kapitāls pārāk agresīvi izmantojakredīta plecu ieejai finanšu tirgos.

Atbalstīties uz svešapleca ērti, bet bīstami.

Hiperaktīvakredīta pleca izmantošanas prakse, iegādājoties visus iespējamos aktīvus, kļuvusi par raksturīgu iezīmi tieši mūsdienu finanšu kapitālismā. Sistēma šādu praksi atbalsta, jo tā ļauj novirzīt naudaspārpalikumu tur, kur ir tās trūkums un iespēja ģenerēt jaunu naudu.

Pēdējās desmitgadēspleca izmantošana aktīvu iegādei sāka agresīvi izmantot arī organizētu finanšu tirgus dalībnieki. Šo mērķu realizēšanai lieliski noderēja visi iespējamie atvasinātie instrumenti, kuri sākotnēji tika radīti tirgus risku apdrošināšanai. Fjūčeri, opcijas, maržinālie un strukturētie produkti, kuri guvuši plašu pielietojamību pēdējā 20. gadsimta ceturksnī, šobrīd faktiski ļauj iegādāties finanšu aktīvus arpleca palīdzību līdz attiecībai 25 : 1 (pat līdz 100 : 1 eksotiskākajos piedāvājumos).

Ieguvumi no svešapleca izmantošanas aktīvu cenas pieauguma gadījumā ir acīmredzami. Tas ļauj aktīvu īpašniekam iegūt papildus peļņu. Kamēr aktīvu cena aug, mūsu finanšu sistēma jūtas lieliski un uzrāda aktīvu īpašnieku bilancēs labu peļņu. Faktiski mūsu finanšu sistēma ir uzbūvēta tā, ka tā nemitīgi stimulē aktīvu cenu pieaugumu. Uz aktīvu vērtības pieauguma rēķina var saņemt vēl lielākus kredīta resursus un nopirkt jaunus aktīvus, izsaucot cenas pieauguma trupinājumu. Tātad „burbuļa" radīšana mūsdienu finanšu tirgos ir likumsakarīgs mūsu finanšu sistēmas darbības rezultāts.

Bet cenas nevar augt bezgalīgi. Agrāk vai vēlāk iestājās cenu krišanas stadija. Un šādā situācijā mūsu sistēma kļūst ārkārtīgi nestabila, ko mēs arī varam novērot uz esošās krīzes piemēra.

Pie aktīvu cenu krituma, piedāvātoplecu īpašnieki (kā likums bankas) sekos līdzi, lai zaudējumi attiektos tikai uz aktīvu īpašnieku personiskajiem līdzekļiem. Pie cenu krituma līdz noteiktam līmenim,pleca aizņēmējam pieprasīspapildināt maržu - palielināt savu līdzekļu apjomu. Pretējā gadījumā aktīvi tiks pārdoti un visi zaudējumi tiks norakstīti uz aktīvu turētāju. Šāda situācija finanšu valodā tiek saukta parmargin call.

Tagad iedomājieties ainu mūsdienu pasaulē, kur nospiedošā vairākumā aktīvi iegādāti tieši arkredīta pleca palīdzību. Pārlieku kreditētas valstis, korporācijas un mājsaimniecības. Uzkredīta sēž nekustamā īpašuma, akciju, obligāciju spekulanti un tā tālāk un tamlīdzīgi.

Tādā sistēmā notiekošs cenu kritums konkrētos aktīvu segmentos varuzkrāt kritisko masu un pāraugt visas sistēmas vērtības krišanā ar pavadošu bankrotu kārtu.

Tieši tādu stāvoklis šodien izbauda mūsu finanšu sistēma - vispasaulesmargin call stāvoklis.

Sistēmas krīze.

Esošā krīzes ir atsegusi virkni nopietnu problēmu mūsdienu finanšu-ekonomikas iekārtā un praktiski tā ir pārvērtusies sistēmas krīzē.

Pirmkārt tas attiecas uz aktīvu cenu veidošanās mehānismu brīvajā tirgū. Cerības, ka brīvais tirgus vislabākajā veidā noteikstaisnīgu aktīvu cenu, maigi sakot, nav attaisnojušās. Tā vietā, lai cenas pielīdzinātos fundamentālām attiecībām, mēs redzam katastrofālu tirgus cenu volatilitāti ar cenu burbuļa periodisku parādīšanos un pārplīšanu. Bet tas rada nopietnus draudus pasaules ekonomikas un sociālās stabilitātes attīstībai. Vēl jo vairāk, esošā krīze ir norādījusi, ka sistēmai ir vājš aizsardzības mehānisms, kas savukārt var novest pie pilnīga sistēmas sabrukuma. Ja nākamais nestabilitātes uzliesmojums būs spēcīgāks par esošo (Amerikāņusubprime), vai tas vienlaicīgi skars vairākus pasaules finanšu tirgus segmentus, sistēma var ieslīgt haosā.

Jāatzīmē, ka esošā krīze beidzot ir atvērusi acis pasaules elitei par mūsdienu finanšu-ekonomiskā modeļa problēmu nopietnību. Praktiski visi politiķi ir aicinājuši nekavējoties ieviest finanšu tirgus regulāciju, lai novērstu tos graujošos efektus, kas ekonomikā pieļauj nekontrolētu cenu kustību. Tālāk par visiem ir gājis Francijas prezidents Sarkozī, kurš ir aicinājis pārskatīt visu esošo ekonomisko sistēmu un pakāpeniski pāriet uzregulējamu kapitālismu. Tomēr, pēc visa spriežot, pasaules elitei pagaidām nav skaidra vīzija par to, kā iziet no radušās situācijas un kāpārbūvēt pasaules finanšu arhitektūru.

No mana redzes viedokļa, pirmkārt, vajadzētu ierobežot spekulatīvo darījumu iespēju finanšu tirgos. Vai citiem vārdiem sakot, ierobežot iespēju ieiet tirgū arkredītu pleca palīdzību. Tomēr saprast kā to varētu realizēt praksē ir tik tiešām sarežģīti.

Ir vēl viena mūsdienu pasaules finašu-ekonomikas moduļa problēma, kura izgaismojusies esošās krīzes ietekmē. Šodien pasaulē praktiski nav drošas vispasaules naudas, kura varētu kalpot par mērauklu vērtības noteikšanai jau esošajam un no jauna radītam produktam. Saprotams, ka zelta standarta atcelšana bija likumsakarīga. Naudas pieaugumam jābūt proporcionālam ekonomikas pieaugumam un diezin vai pastāvdabisks produkts ar tādām īpašībām. Tādēļ naudas emisija pagaidām šķiet labākā forma tās radīšanai. Bet esošā situācija, kad viena vai vairākas valstis emitē rezerves pasaules naudu, nerēķinoties ar citu valstu interesēm, nav taisnīga un ir bīstama pasaules finanšu stabilitātei.

Iespējams, ir pienācis laiks izveidot vispasaules naudu ar vispasaules emisijas centru. Šī nauda, piemēram, varētu tikt veidota uz vadoši nacionālo valūtu bāzes, līdzīgi kā eiro. Protams, problēma ir ne tikai jautājumā par šāda centra tehnisku izveidošanu, bet arītaisnīga valūtas kursa noteikšanā pret šīs valūtas sastāvā iekļaujamajām valūtām. Valūtas maiņa pēc esošā tirgus kursa nevar tikt uzskatīta par taisnīgu un var izsaukt atsevišķu valstu iebildumus. Savukārt maiņa pēc „grāmatvedības kursa", kas tiek atspoguļots konkrēto valstu aktīvos, nav iespējama, jo trūkst vienotas metodikas tā uzskaitē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada maijā Latvijā piereģistrēti 344 jauni auto, kas ir līdz šim labākais rādītājs 2010. gadā.

Aprīlī saskaņā ar CSDD datiem tika reģistrēti 327 jauni vieglie automobiļi. Kopumā pirmajos piecos mēnešos reģistrētio 1492 jauni vieglie auto, par 500 automašīnām jeb 25,1% mazāk nekā attiecīgajā laika periodā 2009. gadā.

Veiksmīgākās markas Latvijā joprojām ir Volkswagen, Toyota un Renault, kas transporta līdzekļu reģistrācijā ieņem pirmās vietas.

Tomēr pēc LPAA rīcībā esošās informācijas Renault un VW pieder pie lielākajiem eksportētājiem, un ap simts abu marku jaunas automašīnas šomēnes arī pametušas valsti. Iepirkumus maijā veikuši divi lieli pārtikas uzņēmumi, un ievērojams skaits jaunu VW nonācis auto īres kompāniju autoparkā, jo maijs tradicionāli ir autonomu parka atjaunošanas mēnesis sākoties aktīvai atpūtas sezonai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Helēna Demakova bija viena no visspožākajām ministrēm, kāda vien ir bijusi, ar ļoti profesionālām, dziļām zināšanām, ar atzītu autoritāti arī ārpus Latvijas, intervijā laikraksta Diena pielikumam SestDiena sacījis Andris Šķēle. Viņš arī atzinis, ka partijas biedri «treknajos gados » neesot ieklausījušies visos viņa padomos.

Atbildot uz SestDienas jautājumu:

«Vai jūsu aiziešana no politikas nebija personiska krīze?» Tautas partijas līderis A. Šķēle stāstījis:

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Štokenbergs, tāpat kā Šlesers, sola jaunas darbavietas

Lelde Petrāne, 23.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Mēs varam pazaudēt savu valsti šajā brīdī! Es domāju, tas katram būtu jāapzinās – gan vienkāršajiem cilvēkiem, gan žurnālistiem, gan politiķiem, gan uzņēmējiem, » intervijā laikrakstam Latvijas Avīze sacījis Citai politikai līderis Aigars Štokenbergs. Lai šo situāciju risinātu, viņš sola radīt jaunas darbavietas.

«Cilvēki varbūt to neapzinās, bet valsts šobrīd ir nopietni apdraudēta. Paskatoties pēdējās sabiedrības viedokļa aptaujas, redzam, ka 52% cilvēku apsver iespēju braukt prom. Uzticība valsts varai ir viszemākajā līmenī kopš neatkarības atjaunošanas,» viņš skaidrojis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aktīvistu grupa, kas sevi dēvē par Ceturtās atmodas tautas armiju (4ATA), paziņojusi, ka izbeidz savas publiskās aktivitātes – valsts un pašvaldību institūciju un kapitālsabiedrību darbinieku atalgojuma datu publiskošanu internetā.

Neo rakstiskā interneta intervijā LTV raidījumam De facto skaidrojis, ka

«ceturtdien bija pēdējā reize algu sarakstu publicēšanai līdzšinējā formā. Es domāju, ka esam kliedējuši šaubas par reālo situāciju ar algām valsts sektorā, ja iepriekš bija tikai aizdomas, tad tagad ir arī kādi skaitļi, kas to apstiprina. Mūsu misijas viens posms ir beidzies, varam noiet pagrīdē». Kāds ir nākamais posms – to Neo neatklāj, vien liek nojaust – ka atgriešanās varētu notikt rudenī, pirms Saeimas vēlēšanām, jo«jāņem vērā arī vidējais cilvēka atmiņas ilgums Latvijā - 3 mēneši».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdevumu samazināšanas plāns sāpīgi skāris nabadzīgākos Latvijas Pasta darbiniekus - pastniekus. Latvijas Pasta valde nolēmusi atteikties no preses izvadāšanas ar Renault markas pasta automašīnām un liek pastniekiem braukt ar personīgajām mašīnām, vēstīja TV3 raidījums Nekā personīga.

Galvenais iemesls, kāpēc Latvijas pasts pirms četriem gadiem nolēma izmantot automašīnas, bija pastnieku drošība. Tas notika pēc pastnieces slepkavības Ludzas rajonā. Neaizsargāto pastnieci, kas viena ar kājām gāja cauri mežam, nosita ar cirvi 700 latu dēļ. Pēc aptuveni gada Audriņu pagastā smagi savainoja vēl vienu pastnieci. Toreizējais Latvijas pasta ģenerāldirektors Gints Škodovs solīja pastniekus apgādāt ar automašīnām un apmaksāt arī auto vadīšanas kursus. Solījumu viņš pildīja.

Taču tagad uzņēmuma vadība aprēķinājusi, ka solījuma pildīšana izmaksā pārāk dārgi.

Pretējā gadījumā būtu jāsamazina pastnieku algas, vai arī jāpalielina maksa par pasta pakalpojumiem, biedē uzņēmuma vadītājs. Aprēķini liecina, ka uzņēmums ietaupīs aptuveni 6 santīmus uz vienu kilometru, ja pastnieki presi vedīs ar savu privāto mašīnu. Gadā tie būšot vairāki simti tūkstoši latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sabiedrība

Vīķe-Freiberga: koalīcijas veidošana būs sarežģītāka nekā pērn

BNS, 17.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koalīcijas veidošana pēc šīm ārkārtas vēlēšanām būs vēl sarežģītāka nekā pērn pēc 10. Saeimas vēlēšanām, prognozē eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga.

«Godīgi sakot, es neredzu, kas mums tiek piedāvāts, kas tik radikāli varētu situāciju mainīt,» sestdien intervijā Latvijas Radio viņa atzina. «Tieši otrādi es domāju, ka šīs ārkārtas vēlēšanas ir iztērējušas vairākus mēnešus politiskās aktivitātēs, kas citādi varbūtu būtu vērstas uz krīzes novēršanu.»

Tāpat koalīcija noteikti būs jāveido no vairākām partijām, turklāt - šajā gadījumā nākusi klāt vēl viena jauna, kas būs centriski labēja, bet tas nozīmē, ka pārējām centriski labējām partijām neizbēgami samazināsies balsu skaits un būs jāveido koalīcija ar vēl vienu partiju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nevaldāmi, pārmērīgi runīgi un vēl dažāda veida lidmašīnu pasažieri var citiem sabojāt lidojumu, un viņi pat vairs neizraisa lielu izbrīnu, bet aviokompānijas Jazz Air pasažieri nebija gaidījuši, ka viņus pārsteigs pārlieku smirdošs pasažieris, vēsta CNN.

No aviokompānijas Jazz Air - reģionālā aviosabiedrība Kanādā, kas apkalpo arī ASV pilsētas - lidmašīnas šomēnes izraidīts vīrietis, jo viņa ķermenis spēcīgi odis.

«Cilvēki murmināja un skatījās uz viņu,» stāstījusi sieviete,kura bija ieņēmusi vietu netālu no vīrieša.«Tā bija ļoti neērta situācija,» viņa piebildusi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

LSDSP startēs kopā ar Sūnas un Krasta partijām

Agnese Margēviča, 10.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociāldemokrātu kongress šodien balsojumā nolēma 10. Saeimas vēlēšanās startēt kopā ar Agra Sūnas vadīto partiju Latvijas kustība Solidaritāte, kas izveidota uz policistu arodbiedrības pamatiem, un bijušā tēvzemieša Guntara Krasta apvienību Libertas.lv.

Tiks veidota sociāldemokrātiska partiju apvienība. Par šo Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas (LSDSP) līdera Jāņas Dineviča priekšlikumu nobalsoja 121 kongresa delegāts, pret bija 24 starp kuriem arī Atis Lejiņš. Viens delegāts balsojumā atturējās.

Sestdienas kongresā bija asas debates un pretēji viedokļi par to, kādu ceļu tālāk iet sociāldemokrātiem. J. Dineviča vietnieks Atis Lejiņš, kurš bija LSDSP saraksta līderis Eiropas Parlamenta vēlēšanās, aicināja turpināt sadarbību ar partijas tradicionālajiem sabiedrotajiem arodbiedrībām, kā arī pieļāva sadarbību ar partiju apvienību Vienotība, sociāldemokrātiem tomēr paliekot pastāvīgiem.

«Labāk startēt zem LSDSP karoga, nevis apvienojoties par katru cenu ar jebko tā pilnībā zaudējot sabiedrības uzticību,» uzskata A. Lejiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Prokuroram ir jābūt materiāli nodrošinātam, lai materiālās problēmas neaizņemtu prokurora prātu, » intervijā laikrakstam Diena sacījis LR ģenerālprokurors Jānis Maizītis.

«Pēdējie divi mēneši liecina par divām tendencēm. Prokurori pensionējas, jo nav materiāli ieinteresēti darbu turpināt. Citi meklē labāk atalgotu darbu, iet un kārto eksāmenus advokatūrā. Vairāki kolēģi jau ir aizgājuši, un tas neapšaubāmi ir zaudējums prokuratūrai un arī sabiedrībai kopumā, ja pieredzējuši prokurori pāriet darbā otrā pusē. Tas nozīmē, ka viņi vairs neuzturēs apsūdzības, bet gan mēģinās tās apstrīdēt,» stāstījis J. Maizītis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cementa patēriņš Latvijā ir strauji sarucis un pašlaik atgriezies 2000.gada līmenī, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service pastāstīja uzņēmuma valdes loceklis un komercdirektors Māris Gruzniņš.

Viņš klāstīja, ka Latvijas vidējais cementa patēriņš ir būtiski sarucis un pašlaik ir nedaudz virs 100 kilogramiem uz vienu iedzīvotāju gadā, kas ir ļoti liels kritums.

«Mēs esam atgriezušies desmit gadus atpakaļ pie 2000.gada cementa patēriņa vidējā līmeņa. Tādējādi es nekādā gadījumā nepiekrītu dažu ekonomistu teiktajam, ka Latvijas būvniecības nozare ir atkritusi līmenī, kāds bija pirms trim gadiem. Mēs redzam, ka kritiens ir bijis krietni dziļāks,» teica Gruzniņš, paskaidrojot, ka Latvijas situācija iepriekš vēl nebūt nebija ekstrēma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas naktsklubi līdz ar krīzi kļuvuši tukšāki, un iedzīvotāji, ja arī turpina klubus apmeklēt, tad tajos tērē daudz mazāk, aģentūra BNS uzzināja, aptaujājot klubu pārstāvjus.

Uzņēmumam Krasils piederošā muzikālā kluba Pulkvedim neviens neraksta apmeklētāju skaits pašlaik ir tikai viena trešdaļa no tā, kas klubu apmeklēja gadu iepriekš, pastāstīja uzņēmuma grāmatvede Baiba Biša.

Biša klāstīja, ka cilvēki klubu apmeklē tiešām krietni mazāk.

«Precīzus iemeslus, kāpēc apmeklētāju ir mazāk, es gan nevaru nosaukt, gan jau krīze ir pie vainas un tas, ka cilvēki mazāk naudas tērē izklaidēm, atlicinot naudu svarīgākām lietām,» viņa teica.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Biju bēdīgs, jo Jaunais laiks ir mana partija un manas idejas. Mana mīlestība pret šo partiju nav mazinājusies, » runājot par to, kā juties pēc izslēgšanas no Jaunā laika, laikraksta Diena pielikumam SestDiena sacījis Dans Titavs.

Atbildot uz izdevuma jautājumu, vai viņš savā rīcībā kaut ko nožēlo, D. Titavs sacījis:

«Protams. Saprotu, ka partijā esmu bijis pārāk ass, tiešs, nesaudzīgs un tāpēc dažiem cilvēkiem pret mani ir negācijas. Bet man ir svarīgi būt taisnīgam arī pret sevi un Latviju.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Lielvārdes lidlauka rekonstrukcijas pabeigšanas tā varētu būt ne tikai vieta, kur iespējams nosēsties NATO lidmašīnām, bet arī kļūt par pastāvīgu NATO spēku bāzi. Par to šobrīd tiek diskutēts. To intervijā Latvijas televīzijas raidījumam De facto atklāja šonedēļ Saeimas apstiprinātais Nacionālo bruņoto spēku komandieris ģenerālmajors Raimonds Graube, kurš amatā stāsies 6.jūlijā.

«Par NATO objektu izvietojumu ir jālemj NATO, bet šādas bāzes esamība būtu vēl viens papildu garants Latvijas neatkarībai, suverenitātei un militārai drošībai,» sacījis Graube. Patlaban Lielvārdes objektu paredzēts pabeigt kā lidlauku, bet tā turpmākā izmantošana būs atkarīga no finansējuma. Graube atklāj, ka viņš šobrīd vada darba grupu, kurā tiek noteiktas un izvērtētas Lielvārdes aviācijas bāzes nākotnes spējas. Pabeidzot šobrīd iesāktos darbus, lidlauks būs spējīgs uzņemt visa veida lidmašīnas, tai skaitā arī civilās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie TV3 raidījuma Nekā personīga veidotājiem vērsušies Liepājas Statoil darbinieki, kuri ievērojuši, ka pilsētas ceļu policijas priekšnieks, kuram valsts piešķīrusi dienesta automašīnu un degvielas uzpildes karti, izmanto dienesta stāvokli un ar šo pašu karti norēķinās, uzpildot savu personīgo automašīnu.

Par notikušo zināja policista priekšniecība, tomēr neko vairāk par formālu pārbaudi neuzsāka. Tikai pēc Nekā personīga iejaukšanās uzsākts kriminālprocess par valstij domātās degvielas izmantošanu personīgām vajadzībām.

Nedēļas sākumā Nekā personīga veidotāji saņēmuši ziņas no Liepājas Statoil degvielas uzpildes stacijas. Tās darbinieki bija ievērojuši pilsētas ceļu policijas priekšnieku Leonīdu Tarabanu pildām degvielu savā personīgajā automašīnā Mazda 5 un norēķināmies ar Valsts policijas degvielas karti. Par notikušo uzzināja L. Tarabana kolēģi policijā un pieprasīja no benzīntanka novērošanas kameru ierakstus. Policija uzsāka pārbaudi. Tomēr L. Tarabanu no amata neatstādināja. Kad Nekā personīga par notikušo informēja Valsts policijas priekšnieku, tas nekavējoties lika lietu nogādāt Rīgā. Nākamajā dienā tika uzsākts kriminālprocess.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Reklāmas tirgus sarucis par 13%

Dace Skreija, 09.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mediju reklāmas tirgus 2010. gadā attiecībā pret 2009. gadu samazinājies par 13% un bijis 52,7 milj. Ls apjomā.

Salīdzinot ar 2009. gadu, tik pat kā nemainīgs ir palicis televīzijas un interneta reklāmas tirgus, televīzijā kritums par 1%, internetā par 2%. Vislielāko kritumu piedzīvojis preses reklāmas tirgus – laikraksti par 32% un žurnāli par 30%.

«Reklāmas apjomu kritums presē par 30–32% ir pagājušā gada pirmā pusgada efekts. Mēneša žurnāli turpina izjust imidža reklāmu samazinājumu, nedēļas žurnāli piesaista pārdošanas kampaņas un uz tā rēķina iegūst. Laikraksti informācijas pasniegšanas ātruma ziņā zaudē internetam, taču saglabā augstu lasītāju uzticamību drukātajam medijam, kas reklāmas apjomu ziņā uzrāda pozitīvu tendenci šogad. Prese kopumā 2011. gadā rēķinās ar reklāmas apjomu pieaugumu, jo vairāk – tieši žurnālu grupā. Par kategorijas spēku šobrīd liecina gan lasītāju auditoriju stabilitāte, gan abonentu skaita pieaugums,» skaidro AS Diena reklāmas aģentūras direktore Ilana Isājeva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimai jālabo valdības aklums, kurš mikrouzņēmumam spiedīs maksāt vairāk nekā tiem, kuri tādi nebūs – aicina nodokļu speciālisti. Viņi aplēsuši, ka mikrouzņēmumam ar 50 tūkstošu apgrozījumu nodokļos būtu jāsamaksā 51 % apgrozītā, kamēr maksājot šā brīža nodokļus jāšķirās vien no 29 %

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #38

DB, 19.09.2023

Dalies ar šo rakstu

Investīcijas, efektīvāks darbs, paplašināšanās, organiska izaugsme, pieejami līdzekļi no obligāciju emisijas iecerētā paveikšanai ir stūrakmeņi CleanR Grupas šā gada straujai izaugsmei.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS CleanR Grupa valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis. Viņš atzīst, ka pašlaik uzmanības fokusā ir darba ražīguma paaugstināšana, efektivizācija, kā arī procesu digitalizācija un inovāciju ieviešana.

Vēl uzņēmēju žurnāla 19.septembra žurnālā Dienas Bizness lasi:

Statistika

Ārējā tirdzniecībā turpinās kritums

Tēma

Latvijā mazu bērnu mirstība ir gandrīz divas reizes lielāka nekā Igaunijā

Ilgtspēja

Biznesam gaidāms grūts ilgtspējas ziņošanas eksāmens

Uzņēmējdarbība

Īpašnieki miruši, bet biznesa struktūras juridiski joprojām dzīvas

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Bafeta Berkshire pelņa «uzlekusi» līdz 3,1 miljardam

Lelde Petrāne, 27.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vorena Bafeta Berkshire Hathaway Inc paziņojusi, ka tās ceturtā ceturkšņa tīrā peļņa pieaugusi līdz 3,06 miljardiem ASV dolāru, vēsta Bloomberg.

Tajā pašā periodā pirms gada kompānijas peļņa bija 117 miljoni ASV dolāru.

«Mēs esam ielikuši daudz naudas, strādājot pēdējo divu gadu laikā pastāvošā haosa apstākļos,» savā vēstulē akcionāriem rakstījis V. Bafets, piebilstot:«Tas ir bijis ideāls laiks investoriem: baiļu klimats ir viņu labākais draugs.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Riekstiņš vēlas palielināt iesaisti starptautiskās palīdzības sniegšanā Haiti

Lelde Petrāne, 14.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārlietu ministrs Māris Riekstiņš aicina Latvijas valdību sadarbībā ar privātā sektora pārstāvjiem izvērtēt iespējas palielināt Latvijas iesaisti starptautiskās sabiedrības centienos atbalstīt Haiti rekonstrukciju pēc postošās zemestrīces šajā Karību reģiona salā, teikts Ārlietu ministrijas izplatītajā paziņojumā medijiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru vilcienam ūdensvada avārija pie Brasas tilta radījusi aptuveni tūkstoš latu zaudējumus

Lelde Petrāne, 20.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru pārvadātājam pa dzelzceļu Pasažieru vilcienam (PV) ūdensvada avārija pie Brasas tilta marta sākumā radīja aptuveni viena tūkstoša latu zaudējumus, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service pastāstīja PV valdes priekšsēdētājs Andulis Židkovs.

«Tiešie zaudējumi mums ir aptuveni viens tūkstotis latu. Taču netiešie zaudējumi, kas tika radīti nevis mums, bet pasažieriem, protams, ir krietni lielāki,» sacīja Židkovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pilsoniskās savienības Novadu dome pieņem rezolūciju par t.s. Daugavas-Dņepras-Volgas ūdensceļa projektiem

Lelde Petrāne, 21.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Partijas Pilsoniskā savienība (PS) Novadu dome sestdien, 20.februārī, pieņēmusi rezolūciju Par t.s. Daugavas-Dņepras-Volgas ūdensceļa projektiem, informēja Pilsoniskās savienības preses sekretāre Dace Balode.

PS Novadu dome vērš Latvijas iedzīvotāju uzmanību uz to, ka nevienam no projektu virzītājiem nav nepieciešamo dokumentu, kas projektus padara ticamus. Projektiem nav veikta sociālekonomisko seku, kultūrvēsturiskās un ekoloģiskās ietekmes analīze, tiem nav veikta ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra, par projektiem nav iegūti neatkarīgu ekspertu viedokļi.

Rezolūcijā arī atgādināts, ka

«reiz jau Latvijas iedzīvotāji ir pieredzējuši, kā zem ūdens pazūd Staburags, Kokneses pilskalns un Pērses ūdenskritums. Atjaunotajā Latvijā naudas izkrāpēji un neadekvātas pelņās solītāji Auseklītis, Latgalīte un Banka Baltija jau ir izmantojuši sabiedrības lētticību».

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Grieķija: nepieciešamas plašākas eirozonas ekonomiskās pamatnostādnes

Lelde Petrāne, 22.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai eirozona darbotos, ir nepieciešamas plašākas ekonomiskās pamatnostādnes, ne tikai stingri finanšu noteikumi, atsaucoties uz Grieķijas finanšu ministra sacīto, vēsta Reuters.

«Tas nav tikai jautājums par Grieķijas krīzi, bet visas Eiropas problēma. Nevar būt monetārā savienība, kur nav kopēja ekonomiskā politika, kurai visi seko,» Grieķijas finanšu ministrs Georgs Papakonstantinu (George Papaconstantinou) sacījis somu biznesa laikrakstam Kauppalehti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Vācijas otrai lielākajai bankai apjomīgāki zaudējumi nekā gaidīts

Lelde Petrāne, 23.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Commerzbank AG, Vācijas otrā lielākā banka, paziņojusi par lielākiem nekā gaidīts ceturtā ceturkšņa zaudējumiem, ziņo Bloomberg.

Tīrie zaudējumi trīs mēnešos - līdz 31.decembrim - bijuši 1,86 miljardi eiro, liecina Frankfurtē bāzētās kredītiestādes sniegtā informācija. Bloomberg aptaujātie analītiķi bija prognozējuši 1,26 miljardu eiro zaudējumus.

«Rezultāti atspoguļo ekonomiskās un finanšu tirgus krīzes sekas, un krīze vēl nav beigusies,» paziņojumā norādījis bankas vadītājs Martins Blesings. 2010.gada sākums«ir daudzsološs attiecībā uz mūsu darbības rezultātiem», viņš piebildis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Japānas Mazda Motor Corp neplāno uzsākt īpašu mārketinga kampaņu, lai pēc apjomīgajiem automašīnu atsaukumiem, kas iedragājuši Toyota tēlu, pārvilinātu Toyota Motor Corp klientus pie sevis, atsaucoties uz Mazda finanšu direktora sacīto, ziņo Reuters.

Finanšu direktors Kijoši Ozaki intervijā Reuters sacījis, ka Mazda nejūt lielu Toyota izsludināto vairāk nekā astoņu miljonu transportlīdzekļu atsaukumu ietekmi. Atsaukumi esot centrēti ASV, kur Mazda ir tikai 2% tirgus daļa.

«Mūsu ASV tirdzniecības pārstāvji ir ziņojuši, ka daži klienti ieņēmuši«pagaidīsim un redzēsim pozīciju». Bet es nedomāju, ka mēs izjutīsim tiešu ietekmi, jo mūsu klienti novērtē mūsu automašīnu unikālās iezīmes un ir atšķirīgi, salīdzinot ar Toyota klientiem,» viņš skaidrojis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielbritānijas valdība pagājušajā mēnesī aizņēmusies vēl 4,3 miljardus Lielbritānijas sterliņu mārciņu, lai «aizdarītu Lielbritānijas finansēs augošo caurumu », vēsta BBC.

Šī ir pirmā reize kopš 1993.gada, kad valdība aizņēmusies naudu janvārī, kas parasti bijis veiksmīgs mēnesis nodokļu ieņēmumu ziņā.

Ernst & Young ITEM Club vecākais konsultants ekonomikas jautājumos Endrjū Godvins (Andrew Goodwin) rādītājus, kas raksturo Lielbritānijas finanses, nodēvējis par

«diezgan šausmīgiem».

Komentāri

Pievienot komentāru