Rail Baltic kopuzņēmumu ir ieteicams nodibināt pēc iespējas ātrāk, jo ir svarīgi iesniegt pieteikumu Eiropas Savienības (ES) finansējumam visu dalībnieku vārdā līdz nākamā budžeta perioda sākumam.

To apliecina Baltijas valstīs praktizējošās juridisko biroju apvienības TRINITI veikts pētījums, kuru pasūtījusi Igaunijas Tehniskās uzraudzības iestāde (TSA) ar mērķi izanalizēt Rail Baltic kopuzņēmuma izveides juridiskos aspektus.

Pētījumā tika analizēti vairāki ar kopuzņēmuma izveidi saistīti aspekti jaunā dzelzceļa tīkla pārvaldības kontekstā, sākot ar optimālu juridisko formu, finansējumu un nodokļiem un beidzot ar valsts iepirkumu kārtību visās Baltijas valstīs. Pētījuma autori norāda, ka nepastāv nekādi būtiski ierobežojumi vai ar uzņēmumu darbību saistīti šķēršļi nodokļu vai juridisko aspektu kontekstā attiecībā uz uzņēmuma galvenās mītnes izvietošanu jebkurā no trim pētījumā aplūkotajām valstīm.

Baltijas valstu premjeri paziņojuši, ka saskaņā ar politisku lēmumu vēlamākā Rail Baltica uzņēmuma galvenās mītnes atrašanās vieta ir Rīga. Patlaban visās trijās valstīs spēkā esošie normatīvie akti nepieļauj tiešu valsts līdzdalību ārvalstīs reģistrētos uzņēmumos, taču šo šķērsli varētu novērst, veicot attiecīgus normatīvo aktu grozījumus vai dibinot meitasuzņēmumus, kuri noteiktu kopuzņēmuma uzbūvi un nepieciešamos ieguldījumus pamatkapitālā, atzīst pētījuma autori.

Viens no svarīgākajiem priekšlikumiem ir īpaša tieši Rail Baltic paredzēta dzelzceļa darbības pārrobežu regulējuma izstrāde, jo tādējādi varētu konkrēti noteikt maksu par infrastruktūru, jaudas sadali, strīdu izšķiršanas kārtību un nākotnes starptautiskās sadarbības kārtību. «Šāds risinājums ļautu arī Somijai un Polijai iesaistīties projektā, jo īpaši tāpēc, ka šīs valstis ir aktīvi paudušas ieinteresētību piedalīties Rail Baltic projektā,» atzina Tallinas juridiskajā birojā Tamme Otsmann Ruus Vabamets praktizējošais TRINITI advokāts un Rail Baltic projekta koordinators Tonis Tamme (TõnisTamme).

Pētījumā tikuši analizēti arī galvenie finansiālie un juridiskie aspekti saistībā ar Rail Baltic 1435 mm platuma sliežu tīkla pārvaldību, salīdzinot Igaunijas, Latvijas un Lietuvas datus.

Pētījumā tika iesaistīti astoņi partneri no piecām valstīm. Juridisko biroju apvienība TRINITI pētījumu veikusi kopā ar vairākiem starptautiskiem sadarbības partneriem - Deloitte analizēja nodokļu jautājumus, Keystone Advisors veica finanšu analīzi, Innopolis pētīja ar ES finansējumu saistītos jautājumus, starptautiskais advokātu birojs Norton Rose pētīja Eiropas Savienības tiesību aktus un noderīgu starptautisko pieredzi, savukārt Polijas advokātu birojs Domanski Zakrzewski Palinka sniedza pārskatu par šajā valstī spēkā esošo dzelzceļa darbības juridisko regulējumu. Pētījuma pilns teksts publicēts TSA interneta vietnē.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra