Dienas Bizness

  • 27 pirmdiena,
    februāris

    Līvija, Līva, Andra

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8450

    USD: 1.0609

Ražošana

Piedāvā risinājumus dzelzceļa tarifu samazināšanai

Jāoptimizē infrastruktūras izmaksas, jāveido elastīgāki tarifi, jāpiesaista jaunas kravas

Šādus risinājumus Latvijas tranzīta koridora konkurētspējas palielināšanai piedāvā KPMG Baltics savā pētījumā par Latvijas dzelzceļa tarifu konkurētspēju kravu pārvadāšanas jomā. Tarifu jautājums jau vairākus mēnešus ir aktuāls arī saistībā ar Satiksmes ministrijas (SM) virzītajiem grozījumiem Dzelzceļa likumā, kuru Ministru kabinets nosūtījis vētīšanai Saeimā.

Mazāk kravu

Pētījuma autori norāda, ka kopš 2012. gada dzelzceļa pārvadājumu apjomi pakāpeniski samazinājušies (no 60,6 milj. t līdz 57,04 milj. t 2014. g.). Pērn gan bija vērojams pieaugums salīdzinājumā ar 2013. g. (55,83 milj. t), taču šogad, lai gan minimāls, taču piedzīvots kritums 0,6% apmērā līdz 46,63 milj. t 10 mēnešu griezumā, liecina Latvijas dzelzceļa (LDz) dati. Savukārt Latvijas ostās 2015. g. 10 mēnešos pēc SM datiem vērojams kravu apjomu kritums 5,2% apmērā līdz 58,41 milj. t.

Rūkošo pārvadājumu un pārkraušanas apjomu pamatā KPMG redz pieaugošo konkurenci un Latvijas tranzīta nozares ierobežotās iespējas reaģēt uz tirgus spiedienu. Proti, kopējās transportēšanas izmaksas līdz Krievijas ostām ir krietni zemākas nekā līdz Baltijas valstu ostām. Fiksētā dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksa līdz ar to šobrīd neļauj konkurēt ar Krievijas ostām vai atsevišķos gadījumos arī ar Klaipēdu, kas spēj piedāvāt speciālus tarifus prioritārajām kravām. Tā kā pamatkravu (ogles, naftas produkti) ziņā sagaidāma un jau tiek piedzīvota stagnācija, nozares spēlētāji aktualizējuši jautājumu par dzelzceļa tarifiem.

Ciparus apstrīd

Dzelzceļa infrastruktūras maksa Latvijā, rēķinot uz vienu kilometru, šobrīd ir viena no lielākajām gan ES, gan Baltijas valstīs. Piemēram, sliežu ceļu piekļuves (infrastruktūras izmantošanas) maksa Latvijā 1000 t vilcienam pērn bija 9,97 eiro par vilciena kilometru, Lietuvā – 7,14 eiro/vkm, bet Igaunijā – 4,63 eiro/vkm.

Visu rakstu Piedāvā risinājumus dzelzceļa tarifu samazināšanai lasiet 24. novembra laikrakstā Dienas Bizness.

Komentāri

Reklāma