Šodien piedāvājam interviju ar ELVI grupa valdes priekšsēdētāju Jāni Čerņavski
Trīs svarīgākie notikumi Jūsu pārstāvētajā nozarē pēdējā laikā?
1. Turpinās mazumtirdzniecības tirgus konsolidācija, tirgū paliek arvien mazāk spēlētāju.
2. Plašās debates par tirgotāju un ražotāju savstarpējām attiecībām. Realizējot jebkuru iniciatīvu, ir jāskatās, lai no tās ieguvējs būtu pircējs. Viens no kodeksa uzdevumiem ir veidot tādu
sadarbības praksi, kas nodrošinātu visoptimālāko un efektīvāko
preču plūsmu līdz gala patērētājam, pēc iespējas samazinot
izmaksas kopējā piegādes ķēdē. Ja tas izdosies, ieguvējs būs
arī pircējs, jo produkti kļūs vēl pieejamāki. Veidojot mākslīgas
kontrolējošās institūcijas, šie mērķi tiktu apdraudēti, rastos
papildus izmaksas un arī pircējs veikalos par produktiem būtu
spiests maksāt vairāk.
3. Decembra sākums tirgotājiem ir ļoti svarīgs laiks, jo sākas Ziemassvētku izpārdošanas. Arvien vairāk pircēju šajā laikā apmeklē arī pārtikas veikalus.
Trīs svarīgākie notikumi Jūsu uzņēmumā?
1. Šogad atvērti jauni veikali Skrundā, Ventspilī, Rēzeknē un Cēsīs, kā arī paplašināti veikali Rojā, Kārsavā, Daugmalē un Mazsalacā. Līdz gada beigām tiks atklāti vēl divi jauni veikali - Līvānos un Valkā, turklāt Valkā tiks atklāts pirmais ELVI tirdzniecības centrs.
2. Šajā gadā pilnībā sākusi darboties uzlabotā augļu un dārzeņu loģistika, kas nodrošina mūsu veikalus ar svaigu augļu un dārzeņu klāstu.
3. ELVI šogad sasniedzis ļoti labus attīstības rādītājus, augot straujāk kā mazumtirdzniecības tirgus vidēji un kas vēl svarīgāk - arī mūsu galvenie konkurenti. Turklāt ELVI zīmola īpašnieks ELVI grupa starptautiskā konkursā Europe's 500 atzīts par vienu no straujāk augošajiem uzņēmumiem Eiropā, kopējā konkurencē ieņemot 25.vietu - visaugstāko starp Austrumeiropas uzņēmumiem.
Darbinieku trūkumu izjūtat? Kāpēc?
Darbinieku trūkumu izjūt gandrīz ikkatra Latvijas tautsaimniecības nozare un tirdzniecība nav izņēmums. Tomēr ELVI to drīzāk redz kā izaicinājumu, nevis problēmu, kuru jārisina cenšoties optimizēt veikalu darbību. Tāpat sadarbībā ar konsultantiem izstrādājam ELVI grupa un franšīzes partneru darbinieku motivācijas programmu. Programmas mērķis - padarīt ELVI par vēl pievilcīgāku darba devēju.
Kā Jūsu darbību ietekmē straujā inflācija?
Protams, arī ELVI iespaido inflācija, un ražotāji paaugstina cenas, tādēļ arī mēs esam spiesti to darīt. To, protams, izjūt pircēji ar saviem maciņiem. ELVI cenšas patērētājam piedāvāt kvalitatīvus Latvijas produktus ar pēc iespējas mazākām cenām. Tieši tirgotāji bieži vien tiek uzskatīti par vainīgiem pie cenu pieauguma veikalā, tomēr es varu apliecināt, ka mūsu nozarē pastāv ļoti asa konkurence, tostarp ar cenu. Tirgotāji veikalos cenas palielina tad, ja cenu ir palielinājis piegādātājs.
Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Tuvākie mērķi ir sekmīgi noslēgt šo gadu sasniedzot vairāk kā 75 miljonu latu apgrozījumu. ELVI tuvākajos gados - līdz 2010.gadam plāno iekarot 15% Latvijas mazumtirdzniecības tirgus. Pašlaik notiek intensīvs darbs pie jaunas ELVI veikalu vizuālās koncepcijas.
Kādi ir galvenie šķēršļi tālākai attīstībai?
Lielu un nepārvārāmu šķēršļu tālākajai attīstībai nav. Protams, Latvijas tirgotājiem būs jāoptimizē sava darbība, jākāpina efektivitāte. Gaidāms, ka konkurence tirgū kļūs vēl asāka, tāpēc daudziem nelieliem Latvijas tirgotājiem būs jāmeklē sadarbības iespējas, lai šādā tirgus situācijā izdzīvotu. Tomēr ELVI optimistiski skatās nākotnē, jo liels darbs ieguldīts zīmola izveidē un attīstīšanā, kas jau šobrīd dod nopietnu atdevi un tuvākajā laikā tā tikai palielināsies. Ļoti svarīgs uzdevumus ir centrālās loģistikas izveide.
Gūstat labumu no iestāšanās Eiropas Savienībā?
Arī ELVI ir ieguvējs, jo ir ievērojami atvieglota preču kustība, tās pārvietojas daudz ātrāk, līdz ar to iz zemākas loģistikas izmaksas. Tādejādi ieguvējs ir arī pircējs, kurš var saņemt preces par nedaudz zemākām cenām.
Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?
Ne vienu reizi vien esmu devies pieredzes apmaiņā uz Rietumeiropu un bieži mūsu PVD prasības ir krietni lielākas nekā vecajās ES dalībvalstīs. Sanāk, ka vecajām ES dalībvalstīm ir savādākas prasības, nekā jaunajām.
Būtu nepieciešams franšīzes darbību regulējošs likums. Franšīze palīdz attīstīties vidējiem un nelieliem uzņēmumiem. Franšīze ir veids kā visvieglāk ir uzsākt biznesu, ja nav pieredzes uzņēmējdarbībā. Cilvēkiem joprojām ir maz informācija par šo biznesa veidu.
Vai ir vajadzīga biznesa ētika?
Ne tikai biznesā ir nepieciešama ētika. Es domāju, ka tas ir dzīves veids, kultūra, ieaudzinātās tradīcijas, uzskati un vērtības. Domāju, ka pie mums tas kļūst arvien svarīgāk, ja atceramies , kā uzsākās mežonīgais kapitālisms pēc PSRS sabrukšanas.
Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Esmu ieguvis labu pieredzi R-Eiropā, izpētot un strādājot viņu tirdzniecības sistēmā (Coop Schweiz). ELVI pielieto modernu biznesa veidu - franšīzi. Man ir prieks par paveikto, par to, ka arī Latvijas mazumtirgotāji var konkurēt ar ārvalstu kompānijām.
Tas ir kā būvēt māju, jo tirgus tiek pārveidots - mēs virzāmies no vecās tirdzniecības struktūras uz Rietumeiropas tirdzniecības struktūru. Un man ir prieks, ka varu ņemt dalību šajā procesā.
Jūsuprāt, pēdējā laika lielākais veiksminieks un neveiksminieks ir?
Man prieks par mūsu atbalstīto ELVI/Kuldīga volejbola komandu, kas pēdējā laikā uzveikusi vairākus spēcīgus sāncenšus Schenker volejbola līgā.
Iespējams, par neveiksminieku var nosaukt Krievijas prezidentu Valdimiru Putinu, kurš nepaspēja uz Žaka Širaka dzimšanas dienas svinībām Rīgā.
Kāds ir jūsu mīļākais ēdiens?
Buberts
Kāds ir jūsu mīļākais dzēriens?
Svaigi spiesta apelsīnu sula
Kur vislabāk atpūsties pēc darba nedēļas?
Aktīvā atpūta svaigā gaisā, ārpus Rīgas.
Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti.
Labi smejas tas, kurš ātri skrien!