Latvijas dzelzceļš un tā partneri spēruši pirmo lielo soli pretī Ķīnas konteineru kravu piesaistei un pārkraušanai caur Latvijas ostām, jo Latviju sasniedz pirmais konteineru vilciens no šīs valsts.
Šī pilotprojekta organizēšanā iesaistīti Ķīnas, Kazahstānas, Krievijas un Latvijas dzelzceļi, kā arī biznesa struktūras Vācijā. Pa 288 km garo Austrumu — Rietumu tranzīta koridora posmu (Zilupe — Rīga) konteinervilciena pārvadājumus nodrošina VAS Latvijas dzelzceļš meitasuzņēmums SIA LDz Cargo.
Pilotprojekta mērķis ir precizēt tarifu, braucienā patērēto laiku, maksimāli iespējamo servisu un vilciena kustības grafika efektivitāti, kā arī salīdzināt dzelzceļa tranzīta priekšrocības ar jūras transportu – konkrēti konteineru kravu pārvadājumiem no Ķīnas caur Latviju uz Rietumeiropu.
Konteineru vilciens ir vērtējams kā pirmais mēģinājums piesaistīt Ķīnas kravas Latvijas ostām pa dzelzceļu, kam speciālisti nākotnē saskata milzu potenciālu.
"Mēs ilgi gaidījām šo vilcienu, un tas ir solis pareizā virzienā. Ceram , ka ar laiku kravu apjomi no Ķīnas pieaugs un būs būtiska mūsu biznesa daļa," uzsver LDz šefs Uģis Magonis.
Par iespējamo Ķīnas kravu piesaisti Latvijā uzņēmēji un speciālisti runājuši jau pēdējos gadus, tomēr reālu darbu līdz šim tā arī nesekoja. Autopārvadātāji veica eksperimentālo reidu no Pekinas līdz Briselei, tomēr darbība šai virzienā neattīstījās. Arī Satiksmes ministrijai bija daudzas vizītes uz šo valsti, starp uzņēmumiem notika pārrunas, un tika slēgtas starpvalstu vienošanās. Konteineru vilciens savukārt uzskatāms par pirmo reālo soli konteineru kravu piesaistei no šīs valsts.