Saistībā ar izjukušos vilcienu iepirkumu būtiskākā problēma bija Nila Freivalda patvaļīgā rīcībā, norāda Latvijas premjerministrs Valdis Dombrovskis. Viņš gan arī atzīst, ka iepirkums kopumā bijis «trekno gadu projekts», jo bija plānots pirkt ievērojami lielāku vilcienu skaitu, nekā to, kāds šobrīd kursē pa Latvijas dzelzceļiem.

«Būtiskākā problēma bija iepriekšējā Pasažieru vilciena valdes priekšsēdētāja [Nila Freivalda] patvaļīgā rīcība, piedāvājot CAF noslēgt līgumu, kura nosacījumi būtiski atšķīrās no konkursa nosacījumiem. Tas faktiski radīja šīs problēmas, un pēc tam jau CAF vēlējās pieturēties pie šī viņiem labvēlīgākā līguma. Un, pamatojoties uz šādu Freivalda kunga rīcību, arī  Eiropas Komisija rakstīja vēstuli, kurā skaidri norādīja – ja šāda rīcība būs, ja līgums tiks noslēgts neatbilstoši konkursa nosacījumiem, tādā gadījumā Latviju sagaida finanšu korekcija, un šie līdzekļi, līdz pat 100 miljoniem latu, tiks atzīsti par nepamatoti iztērētiem un būs jāatmaksā,» LNT raidījumā 900 sekundes norādīja Dombrovskis.

Runājot par pašreizējās valdes darbu, premjers sacīja: «Jaunā valde mēģināja saglābt to, ko iepriekšējā ir sastrādājusi un par ko Satiksmes ministrija vērsusies tiesībsargājošajās institūcijās.»

«Es uzskatu, ka uzstādījums bija pietiekami saprotams, tātad līgums atbilstoši konkursa nosacījumiem, bet, lai par to vienotos, vajag abu pušu vienošanos. Manuprāt, tam arī bija pietiekami daudz laika, notika gan šīs sarunas par līgumu, gan pēc tam mediācija, bet ne viens, ne otrs diemžēl šo rezultātu nav devis,» jaunās valdes darbu raksturo Ministru prezidents.

Dombrovskis arī pauda neizpratni par to, kāpēc Spānijas CAF izvirsa pretenzijas saistībā ar nenotikušo iepirkumu. «Pirmkārt, uzstādījums, kas nāca no Pasažieru vilciena puses, ka līgums ir jāslēdz atbilstoši konkursa nosacījumiem, ir pietiekami pašsaprotams, uz ko norādījusi arī Eiropas Komisija - ka pretējā gadījumā tas neatbilst arī Eiropas Savienības direktīvām par Eiropas Savienības fondu izlietošanu. Šeit izvirzīt tādas pretenzijas, ka konkursā mēs piesakamies uz vieniem nosacījumiem, bet līgumā vēlamies citus, nav īsti pamatoti,» tā viņš.

Runājot par tālāko rīcību saistībā ar vilcienu iegādei paredzēto Eiropas Savienības fondu naudu, premjers norāda, ka «šajā gadījumā, kas attiecas uz Eiropas Savienības fondu līdzekļiem – tie tiek pārdalīti pamatā citiem dzelzceļa projektiem, un gala lēmums par precīzo pārdali tiks pieņemts pēc saskaņošanas ar Eiropas Komisiju, bet vakar valdībā mēs šos būtiskos virzienu konceptuāli iezīmējām».

«Attiecībā uz Pasažieru vilcienu – uzņēmumam pašreiz jāpiedāvā iespējamās alternatīvas ekonomiski pamatotā apmērā pakāpeniski iegādāties vilcienus un modernizēt vilcienu parku, jo jāatzīst – šis vilcienu apjoms iepirkumā krietni pārsniedz to, kas pašreiz kursē par Latvijas dzelzceļiem un zināmā mērā tas arī bija tāds trekno gadu projekts,» norāda Dombrovskis.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra