Dienas Bizness

  • 20 pirmdiena,
    februāris

    Vitauts, Smuidra, Smuidris

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8572

    USD: 1.0650

Ražošana

Māris Kučinskis

Foto: Zane Bitere/LETA

Premjers skeptisks par dzelzceļa elektrifikāciju  11

Lai lemtu par atbalstu elektrifikācijas projektam, virspirms ir nepieciešams iegūt lielu apjomu papildu informācijas, kā arī jāveic nopietni aprēķini, uzskata valdības vadītājs Māris Kučinskis.

Kā norāda viņa preses sekretārs Andrejs Vaivars, premjers neslēpj, ka ir skeptisks par šo projektu. DB jau rakstījis, ka Ministru kabinets par šo jautājumu varētu lemt 25. oktobrī. Satiksmes ministrija (SM) un VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) 1,3 miljardu vērto projektu aktīvi lobē, uzsverot, ka to atbalsta arī darba devēju un uzņēmēju organizācijas. Pēc LDz pasītījuma konsultantu Ernst & Young veiktās aplēses rādot, ka ieguvums pārvadātājiem varētu būt viens eiro uz tonnu lētākās un jaudīgākās elektrovilces dēļ salīdzinājumā ar dīzeļvilci.

Nozares spēlētāji, banku pārstāvji un citi ieinteresētie, tostarp valsts institūciju darbinieki gan labprāt redzētu detalizētus aprēķinus, pirms apgalvot, ka projekts tautsaimniecībai kopumā un transporta nozarei nesīs labumu. SM un LDz argumenti līdz šim nav pārliecinājuši tos, kurus elektrifikācija ietekmē, ka iespējami nepareizu pieņēmumu dēļ attiecībā uz gaidāmajiem kravu apjomiem, projekta izmaksām un reāliem finansējuma avotiem nepastāv risks, ka projekta pabeigšanai vajadzēs ņemt naudu no valsts budžeta, atņemot naudu medicīnai vai izglītībai.

Tai pašā laikā ne satiksmes ministrs Uldis Augulis, ne LDz valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš pagaidām nav nosaukuši nevienu ietekmīgu tranzītbiznesa spēlētāju, kas projektu aktīvi atbalstītu. Latvijas Tranzīta biznesa asociācija, ko vada Ventspils mērs Aivars Lembergs, līdz šim nav devusi zaļo gaismu vērienīgajai infrastruktūras attīsībai. Drīzāk pretēji. Atsevišķi nozares spēlētāji kā vienīgo ieguvēju redz būvniecības kompānijas, bet elektrifikāciju kā nesaimniecisku pasākumu. Arī Baltijas Asociācija‒tranzīts un loģistika, kura pārstāv vairākus Ventspils brīvostas komersantus, lai arī nav pret projektu, pagaidām neredz tam pamatojumu, jo nav skaidrības, vai izvēle elektificēt vispirms Ventspils virzienu dos ieguvumu, vai, iespējams, padarīs Kurzemes ostas uzņēmējus nekonkurētspējīgus.

Reklāma