Dienas Bizness

  • 27 otrdiena,
    septembris

    Ādolfs, Ilgonis

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8709

    USD: 1.1262

Ražošana

Privatizācijas ēna "krīt" pār CSDD

Ekonomikas ministrijas sagatavotais valdības rīkojuma projekts par valsts a/s CSDD nodošanu privatizācijai satraucis uzņēmējus.
Satiksmes ministrija sola nepieļaut valsts a/s Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) privatizāciju, bet Ekonomikas ministrija sagatavoto rīkojuma projektu par kļūdainu neatzīst. Šāda situācija tikai vēl vairāk rada aizdomu ēnu un neizpratni par notiekošo.

Dīvainais projekts

Proti, ja jau Ekonomikas ministrija Valsts sekretāru sanāksmē ir pieteikusi izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts a/s CSDD visu valstij piederošo 2 352 097 akciju nodošanu privatizācijai, tad nevarētu būt, ka tas ir tikai kāds pārpratums vai tehniska kļūda. Ja jau Latvijas valsts nevēlas privatizēt CSDD, tad kādēļ ir jāsmērē papīrs, lai gatavotu rīkojuma projektu un rakstītu attiecīgu paskaidrojuma rakstu, ja 100 % zināms, ka valdība nolems šo valsts sabiedrību neprivaizēt un atteiks privatizācijas pieteicējiem Oskaram Galanderam un SIA Alto - tādā gadījumā jēga ir rakstīt MK rīkojuma projektu par atteikumu nodot privatizācijai CSDD.

"CSDD netiks nodota privatizācijai un tāds būs arī Ministru kabineta rīkojums," uzsver satiksmes ministrs Ainārs Šlesers. Viņš norāda, ka CSDD veic būtiskas valsts funkcijas ceļu satiksmes drošības, kā arī autovadītāju zināšanu pārbaudē, autovadītāju apliecību izsniegšanā, valsts numurzīmju izsniegšanā utt. Tas, ka vairākas personas ir ierosinājušas privatizēt daudzus valsts, tostarp arī Satiksmes ministrijas pārziņā esošas sabiedrības un Ekonomikas ministrija pēc Privatizācijas aģentūrā esošajiem privatizācijas pieteikumiem gatavo rīkojuma projektus par to nodošanu privatizācijai, vēl nenozīmē, ka valdība šādu rīkojumu atbalstīs, skaidro A. Šlesers. Viņš uzsver, ka Satiksmes ministrija jau sagatavojusi savus iebildumus pret minēto rīkojuma projektu un tādā formā, kā sagatavots, tas tiks noraidīts.

Pilda likumu

Saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" un Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumu, Privatizācijas aģentūra apkopo privatizācijas ierosinājumus un sagatavo MK rīkojuma projektu par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai, ko iesniedz Ekonomikas ministrija, skaidro Ekonomikas ministrijas Juridiskā departamenta Privatizācijas pārvaldes vecākais referents Valdis Vasiļjevs. Viņš norāda, ka lēmumu privatizēt vai neprivatizēt konkrēto valsts īpašumu pieņem Ministru kabinets, turklāt Satiksmes ministrija valdībā iesniegšot lēmuma projektu par atteikumu nodot privatizācijā CSDD. Turklāt O. Galanders un SIA Alto ir iesniegusi privatizācijas pieteikumus uz daudziem valsts īpašuma objektiem.

"Nezinu, kam vajadzīga CSDD privatizācija, taču to nekādā gadījumā nedrīkst pieļaut, " uzskata industriālās tehnikas tirdzniecības SIA Intrac Latvia prezidents Andris Bružs. Viņš nezinot nevienu normālu valsti, kurā tāda struktūra kā CSDD atrastos privātīpašumā. "Nedomāju, ka arī gadījumā, ja CSDD nonāk privātās rokās (valsts iegūs nedaudz naudas), tad tajā varētu sagaidīt servisa uzlabošanos, jo tad tas būs monopols, kurš varēs celt attiecīgo pakalpojumu cenas, kas nepatiks nevienam," uzsver A. Bružs. Viņaprāt, tieši tāpēc Ekonomikas ministrijas sagatavotais rīkojuma projekts par CSSD nodošanu privatizācijai ir vai nu kāda kļūda, vai arī cerība, ka tas klusām izskries cauri MK un "netīšām" nonāks privātīpašumā, vai arī vienkārši muļķība. "Manuprāt, tādi fokusi kā CSDD privatizācija tomēr nenotiks un šī sabiedrība paliks valsts īpašumā, jo šobrīd jau ir 2006. gads, nevis deviņdesmito gadu sākums vai vidus," atzīst A. Bružs.

Provocē uz asumiem

"CSDD ir svarīgu publisko reģistru turētājs un publisko pakalpojumu sniedzējs. Valstij ir jākontrolē, lai CSDD reģistru un pakalpojumu pieejamība būtu augstā līmenī. Šaubos, vai patlaban valsts spētu izkontrolēt CSDD darbību, ja direkcijai būtu privāti, no valsts neatkarīgi akcionāri," skaidro konsultāciju SIA Vox Consulting valdes loceklis, Tiesu administrācijas padomnieks Kaspars Semēvics. Viņaprāt, būtu bēdīgi, ja CSDD nepārdomātas un sasteigtas privatizācijas rezultātā pazeminātos esošo datubāzu un servisa kvalitāte. "Pieļauju, ka nesaskaņotais privatizācijas rīkojuma projekts drīzāk ir abu ministriju spēkošanās par ietekmi un politiķu provocēšana uz asumiem, nevis reāls nodoms privatizēt CSDD. Šādus cīkstiņus nevajadzētu izvērst publiski, jo nekādu rezultātu tie nedod - privatizāciju tie nekādā veidā uz priekšu nevirza," atzīst K. Semēvics.

Privatizācija nestu līdzi arī cenu kāpumu, lēš autopārvadātāji

Neizpratni par CSDD privatizāciju neslēpj autopārvadātāji, kuriem minētā rīcība neko labu nenesīšot.

"Tā ir nejēdzība. Tad jau privatizācijai vajag nodot arī Valsts policiju un Satiksmes ministriju," uzzinot par privatizāciju, saka SIA Lignum direktors Uldis Līviņ. CSDD ir nopietna valsts institūcija, kura šobrīd ļoti veiksmīgi darbojas. Ir lietas, kuras vienkārši nevar privatizēt, viņš piebilda.

Autopārvadātāji ir pārliecināti, ka nevajadzīgā CSDD privatizācija kā neatņemamu sastāvdaļu līdzi nesīs neizbēgamu cenu kāpumu.

"Nesaprotu, kāpēc jāprivatizē tāda struktūra, līdz ar to noteikti augs visu pakalpojumu cenas," savu neizpratni pauž autopārvadātāju kompānijas ATEK īpašnieks Vladimirs Butānovs.

Autopārvadātāji šaubās, vai privatizācija varētu nākt ar pozitīvām pārmaiņām. "Tas ir ļoti interesants solis un noteikti ne uz labāko pusi. Kas notiks ar visām atļaujām, kuras izsniedz CSDD, un transporta kontroli uz ceļiem, vai tā nonāks privātpersonu rokās," neatbildēts paliek Starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto izpildsekretāra Jāņa Āboltiņa jautājums. Viņaprāt, ja CSDD tiks nodota privātās rokās, būs iespēja ietekmēt ikvienu autopārvadātāju ne pēc valsts likumiem, bet pēc "deguniem". "Esmu noskaņots negatīvi," viņš piebilda. "Ja kāda rokās nonāk ekskluzīvas tiesības kādā jomā, kā tas, liekas, būs šajā gadījumā, tad noteikti sekos cenu kāpums, tas uzņēmējiem ir neizbēgami," ir pārliecināts SIA DFDS Transport Latvia direktors Jānis Meikulāns. Arī viņš pret šādu privatizāciju ir noskaņots negatīvi un uzskata, ka CSDD vajadzētu palikt valsts rokās. "Nesaprotu, kādi ir šīs privatizācijas mērķi, manuprāt, CSDD šobrīd viss ir kārtībā un nekādas pārmaiņas nav nepieciešamas," skaidro V. Butānovs. Savukārt ar abiem CSDD privatizācijas pieteicējiem vakar Db sazināties neizdevās.

Komentāri

Jaunākās ziņas kategorijā

Apzināti paredz nepietiekamu finansējumu pakalpojumu apmaksai Pasažieru vilcienam  1

Pēdējos gados par regulāru kļuvusi prakse, ka Satiksmes ministrija (SM) prasa Ministru kabinetam (MK) piešķirt dotācijas pasažieru pārvadājumiem no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, kaut gan nepieciešamie tēriņi bijuši pat ļoti...

Reklāma