Ja samazinātā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likme pasažieru pārvadājumiem tiktu paaugstināta līdz 21%un valsts dotācijas paliek esošajā līmenī, tad braukšanas maksa sabiedriskajā transportā nākamgad varētu pieaugt par 15%.
Pasažieru skaits līdz ar to saruktu pat vairāk nekā par trešdaļu, aplēsusi Autotransporta direkcija, raksta Neatkarīgā.
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē norādīja, ka iespējamā PVN celšana pasažieru pārvadājumiem (pašlaik tiek piemērota 10% nodokļa likme) vai dotāciju pārskatīšana atstās dramatisku iespaidu uz visu nozari. Papildus braukšanas maksas pieaugumam un pasažieru skaita samazinājumam direkcija prognozē arī pārvadātāju ieņēmumu kritumu ap 15%, un tādā gadījumā kompensācijās no valsts budžeta būšot vajadzīgi vismaz 8 milj. Ls, kas esot tikpat, cik valdība plāno iegūt papildus no PVN paaugstināšanas.
Vēl dramatiskāku biļešu celšanos nozares speciālisti paredz gadījumā, ja sabiedriskajam transportam ne tikai atceļ samazināto PVN, bet arī par piekto daļu samazina dotācijas – tādā gadījumā braukšanas maksa varētu pieaugt pat par 50%. Autobusu maršrutu un reisu skaits samazināsies uz pusi un būs jāslēdz tālie dīzeļvilcienu maršruti, un pat varētu slēgt atsevišķas autoostas, skaidroja A. Lubāns.
Finanšu ministrs Einars Repše (JL), norādīja, ka visas nozares pretojas iespējamai samazinātās PVN likmes atcelšanai, un uzsvēra, ka budžeta konsolidācija būs jāveic jebkurā gadījumā. E.Repše sprieda: ja viens no konsolidācijas posmiem ir tieši paaugstināt ieņēmumus no nodokļiem, tad, ja to neīsteno, kur ņemt naudu? Ministrs arī dalījās pieredzē: «Es arī padomju laikos no Jelgavas braucu ar vilcienu, bet tagad nebraucu, jo mani neapmierina kvalitāte,. sacīja E.Repše, ar to vēlēdamies uzsvērt, ka šajā nozarē galvenais ir tirgus ekonomikas princips, brīva konkurence, kas var nodrošināt attīstību.
«Ja kāds grib tiešām taupīt valsts līdzekļus, nekavējoties vajadzētu pārtraukt dotācijas jebkuros rentablajos maršrutos, piemēram, Rīga–Jūrmala, Rīga–Jelgava, un atcelt jebkādus ierobežojumus privātajai konkurencei,» teica E.Repše. Vienlaikus viņš atzina, ka dotācijas ir nepieciešamas reģionos, kur objektīvi dzīvo neliels skaits iedzīvotāju – ja valsts grib, lai viņi tur dzīvo.