Eiropas aviopārvadājumu tirgū izdzīvos tie, kuri būs ātrāki un kustīgāki, un te Latvijas aviosabiedrībai airBaltic ir lielas priekšrocības, jo airBaltic var operatīvi un ātri optimizēt izmaksas, sacīja investīciju baņķieru sabiedrības Prudentia partneris Kārlis Krastiņš.

«Tādas aviosabiedrības kā Air France vai Alitalia, ņemot vērā savas tradīcijas un likumdošanu, arodbiedrības un daudzas citas nianses, nespēj samazināt izdevumus tik ātri un, iespējams, nespēj to izdarīt vispār,» sacīja Krastiņš.

Viņš skaidroja, ka galvenais jautājums ir par airBaltic attīstības sabalansētību, norādot, ka Baltijas valstīs kopā ir aptuveni 6,5 miljoni iedzīvotāju. Rīgas lidosta vien apkalpo piecus miljonus pasažieru gadā, airBaltic - 3,2 miljonus pasažieru gadā.

«Šī proporcija ir ļoti liela uz Latvijas un pat Baltijas iedzīvotāju skaita fona. Skaidrs, ka šeit nav tik daudz un tik bagāti cilvēki, lai viņi lidotu tik bieži un lai aviosabiedrības izaugsmi varētu balstīt tikai uz Baltijas valstu pasažieriem. Tāpēc tranzītpasažieru plūsmas apkalpošanas modelis, izmantojot izdevīgo Rīgas lidostas atrašanās vietu, ir loģisks. Jautājums par to, kādā proporcijā un uz kādiem noteikumiem. Šajā ziņā iepriekšējam airBaltic vadītājam un līdzīpašniekam Bertoltam Flikam bija nereālas ilūzijas un lielas kļūdas, kas radīja milzu zaudējumus,» skaidroja Krastiņš.

Viņš uzsvēra, ka patlaban airBaltic jaunā vadība kopā ar pasaulē atzītu konsultāciju kompāniju Boston Consulting Group izstrādāja jaunu biznesa plānu un šo plānu veiksmīgi īsteno. «Vienā dienā visus milzu zaudējumus pārvērst par peļņu nav reāli, vajadzīgs laiks, lai kompānija sakārtotos. Investoriem ir nepieciešams, lai kompānija būtu veiksmīga, atpazīstama, lai tai būtu labs lidojumu tīkls, tad šī kompānija ir pievilcīga,» piebilda Krastiņš.

Jautāts, vai patlaban notiekošā airBaltic lidojumu galamērķu sašaurināšana var palīdzēt izveidot investoriem pievilcīgu lidojumu tīklu, Krastiņš sacīja, ka patlaban airBaltic lidojumu tīkls tiek pārgrupēts.

«Ja iepriekšējā izaugsme ir bijusi kļūdaina, tad jāsaprot, kādā veidā augt nākotnē. Tad ir jāizdara secinājumi, kaut kas jāreducē, un tad, saprotot, kas ir pozitīvā bāze, šo bāzi var tālāk audzēt. Tie ir objektīvi pasākumi, ko realizē visas aviosabiedrības, - visā Eiropā tiek pārskatīts lidojumu skaits un maršrutu tīkls, katrai aviosabiedrībai ir savs restrukturizācijas plāns,» norādīja Krastiņš.

Jau ziņots, ka Latvijas Satiksmes ministrija 27.augustā laikraksta Financial Times Eiropas un Lielbritānijas izdevumos publicējusi sludinājumu, piedāvājot potenciālajiem investoriem līdz 1.novembrim izteikt piedāvājumus par airBaltic akciju iegādi.

Latvijas valdība investoriem piedāvā iegādāties aviokompānijā airBaltic līdz 50% mīnus vienu akciju.

airBaltic ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. airBaltic flotē ir 34 lidmašīnas - sešas Boeing 737-500, astoņas Boeing 737-300, divas Boeing 757-200, desmit Fokker 50 un astoņas Bombardier Q400Next Gen.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra