Izejvielu cenu sadārdzinājums veicinās cenu kāpumu gatavajiem apģērbiem, DB norāda vietējie apģērbu ražotāji.
A/s Rita prezidents Vladimirs Sazonovs uzsver, ka šobrīd ražotāji vēlas saprast, kas notiks ar kokvilnas cenu. Cenas piedāvājums nākamā gada janvārim esot divas reizes augstāks nekā 2008. gada nogalē un -ja šāda cena saglabāsies, tas neizbēgami nozīmē gala produkcijas sadārdzinājumu.
«Šāda situācija pasaulē nav bijusi, ka pusotra gada laikā kokvilnas cena pieaug tik strauji. Manuprāt, kaut kas notiek Ķīnā. Ķīnas uzņēmumi izved šo izejvielu no Indijas un nākotnē cer spēlēt uz cenas starpību. Taču kokvilna nav nafta un lielā politika! Gaidīsim, kas notiks. Esam prasījuši Indijas partneriem prognozējamo cenu, kas nav augsta, bet reālo cenu uzzināsim gada nogalē. To nevarēs turēt augstu, ja nebūs pieprasījuma,» klāsta Ritas vadītājs.
Rita aplēsusi iespējamo produkcijas sadārdzinājumu un tas varētu būt ap 12 %. V. Sazonovs norāda, ka cenas jautājums būs svarīgs arī tirgotājiem – spiedienu izjutīs visi. Ritas partnerim H&M šā gada pirmajā pusgadā peļņa bija par 10 % augstāka nekā prognozēts, un V. Sazonovs pieļauj, ka partneris spēs variēt ar cenu, tomēr iespējams spiediens uz cenām. Kompānijas Vēlme Classic valdes loceklis Vladimirs Balakins gan norāda, ka cenu pieaugums varētu būt maksimums 5 %, jo auduma izmaksas apģērbu pašizmaksā ir ap 20 – 30 %. Tiesa, cita lieta – kā katrs ražotājs aprēķinās cenas. V. Balakins norāda, ka ražotājiem nav izdevīgi cenas audzēt straujāk, jo iedzīvotāju pirktspēja ir zema. Tiesa, viņš arī pieļauj, ka tiem mazumtirgotājiem, kas apģērbu iepērk no lielām starptautiskām kompānijām, cenu kāpums var būt lielāks, jo jārēķinās ar papildu izmaksām.
Arī Latvijas Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas prezidents Guntis Strazds atzīst, ka kokvilnas izstrādājumu cenās pircējs manīs izmaiņas jau visai drīz. «Tas ir neizbēgami, tikai jautājums ir par cik – 12 %, 15% vai 20 %. Ja tagad bija pieprasīti labāki audumi, iespējams, nākotnē prasīs kaut ko vienkāršāku. Tādējādi šī daļa varētu palielināties šī daļa, bet dārgākā – samazināties,» tā asociācijas vadītājs.
Žurnālā Lietišķā Diena/Dienas bizness jau ziņots, ka tekstilizstrādājumu ražotāji visā pasaulē gatavojas jaunam kokvilnas cenu kāpumam, jo iespaidīgie plūdi Pakistānā krietni papostījuši šīs valsts kokvilnas industriju. Pakistāna ir pasaulē ceturtā lielākā kokvilnas ražotāja un eksportētāja, un par cenu kāpumu jau ir brīdinājušas tādas apģērbu kompānijas kā Levi Strauss un Next. Lielveikalu tīklam Rimi, kas no Pakistānas ieved mājas tekstilijas, kokvilnas ražas samazināšanās, ko ietekmējuši arī plūdi, jau radījusi cenu pieaugumu par 30%.