Dienas Bizness

  • 22 trešdiena,
    februāris

    Ārija, Rigonda, Adrians, Adriāna, Adrija

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8486

    USD: 1.0537

Ražošana

Rosina izmaiņas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanā

Prasa iesaistīties valstij, vienādot tarifus uz visām ostām; budžetā tam nepieciešamo 20 milj. eiro nav, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Nedaudz lielāka skaidrība par to, kāds nākotnē varētu izskatīties publiskās dzelzceļa infrastruktūras un attīstības finansēšanas modelis, gaidāma šā gada 17. jūnija Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēdē, uz kuru Satiksmes ministrija sadarbībā ar ieinteresētajām pusēm gatavos attiecīgu ziņojumu.

DB jau rakstījis (2015.04.02.), ka gaidāmas sīvas cīņas par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksas aprēķinu metodiku, kas ir būtiska ne tikai pārvadātājiem, bet arī ostu termināļiem, jo infrastruktūras maksa veido apmēram 40 līdz 45% no pārvadājumu tarifa. Jauna metodika tikšot izstrādāta divu līdz četru gadu laikā.

Jāiesaistās valstij

Tā kā šogad jātiek noslēgtam ilgtermiņa līgumam starp valsti un publiskās lietošanas dzelzceļa infrasruktūras pārvaldītāju (valsts a/s Latvijas dzelzceļš, LDz), tajā jāparedz valsts budžeta maksājumi LDz, rosina uzņēmums. Kā viens no iespējamiem naudas avotiem tiek minēts akcīzes nodoklis par dzelzceļa pārvadājumos izmantoto dīzeļdegvielu.

Savukārt infrastruktūras aktīvu pārvaldītāja visa dividendēs izmaksājamā peļņa būtu jānovirza LDz infrastruktūras atjaunošanai un attīstībai. Bet pasažieru pārvadātājiem (Pasažieru vilciens, Gulbenes–Alūksnes bānītis, LDz Cargo starptautiskie pārvadājumi) no valsts pamatbudžeta pilnā apmērā būtu jākompensē dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksa par iekšzemes maršrutos veiktajiem pārvadājumiem, piedāvā LDz. Arī Latvijas Tranzīta biznesa asociācija norāda, ka infrastruktūras finansēšanā jāiesaistās valstij.

Dārgāk nevar

Rīgas brīvostas pārvalde atzīmē, ka pēdējos gados infrastruktūras izmantošanas maksa ir kāpusi, sadārdzinot kopējās kravu transportēšanas izmaksas Latvijas tranzīta koridorā. Līdz ar valūtas kursa svārstībām un Krievijā piemēroto tarifu politiku kravu pārvadājumu izmaksas pa dzelzceļu uz Krievijas ostām ir būtiski samazinājušās.

Visu rakstu Rosina izmaiņas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanā lasiet 23. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.

Komentāri

Reklāma