Latvijā aktivitātes izvērš tīkla mārketinga kompānija, kas pārdod shēmas dalībniekiem tabletes degvielas ietaupīšanai.
T.s. multi level marketing (MLM) jeb tīkla mārketinga kompānija Fuel Freedom International (FFI) regulāri rīko seminārus un tikšanās, cenšoties shēmā iesaistīt arvien vairāk cilvēku. FFI Latvijā esot ienākusi caur Somiju, Db norādīja viens no pirmajiem šīs shēmas dalībniekiem Jānis Ķirsis. Dalībniekiem bez iespējas ietaupīt augstu degvielas cenu apstākļos tiek solītas arī labas biznesa iespējas un peļņa.
Kompānijas galvenais produkts ir pēc izskata parastas tabletes MPG - CAP, kuras varētu noturēt par vienkāršiem vitamīniem un kuras ļaujot iegūt pat virs desmit procentu ietaupījumu uz degvielas patēriņu, kā arī ievērojami samazinot gāzu emisiju no automašīnas. Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) speciālisti un transporta nozares pārstāvji Db gan izteica šaubas par šīm tabletēm, atgādinot, ka arī agrāk Latvijā tikuši tirgoti dažādi "brīnumlīdzekļi". Paši FFI pārstāvi uzsver, ka tabletes esot 100% dzinēja kondicionieris, kas dzinējā izveidojot mikroskopisku īpašu kārtiņu, ļaujot samazināt degvielas patēriņu un vienlaikus palielināt dzinēja jaudu.
Eksperiments apgāž
RTU speciālisti pēc Db lūguma pārbaudīja tablešu efektivitāti laboratorijas ap-stākļos.
RTU docents Vitolds ·neps norādja, ka veikti vairāki eksperimenti, kuros salīdzināts degvielas patēriņš un ekoloģiskie rādītāji ar degvielu bez tabletēm un ar degvielu, kurai pievienotas minētās tabletes. Eksperimentos nekādas atšķirības neesot iegūtas. Db vēlējās noskaidrot tablešu ķīmisko sastāvu, tomēr RTU ķīmijas speciālisti, uzzinot, ka testi neesot nesuši nekādu efektu, atteicās no domas izpētīt tablešu ķīmisko sastāvu, jo tas esot ļoti sarežģīts process.
FFI pārstāvi uzsver: lai iegūtu efektu no tabletēm, tās esot jālieto ilgstoši. FFI savā mājaslapā uzrāda daudzus testus un ekspertu atzinumus, kuros norādīts, ka esot izdevies iegūt 10 un vairāk % degvielas ietaupījumu un dažkārt pat līdz nullei samazināt izplūdes gāzu emisijas no automašīnas. Arī FFI pārstāvji Latvijā tuvākajā laikā vēloties pasūtīt testus, kuros izpētītu viņu izplatīto tablešu ietekmi.
Atkal MLM shēma
Db jau iepriekš vēstījis, ka Latvijā arvien vairāk izvēršas MLM kompānijas, kas sola lielas biznesa iespējas un peļņu, par milzīgu naudu izplatot savus produktus. Speciālisti brīdina uz šādām shēmām "neuzķerties". Solījumi pēc vieglas un ātras peļņas bieži izrādoties maldīgi, tāpēc vajagot rūpīgi izvērtēt iespējas un vajadzību šādās shēmās iesaistīties. Neskatoties uz brīdinājumiem, MLM kompānijas Latvijā iegūst arvien lielāku popularitāti. MLM kompānijas parasti bez solījumiem par lielo peļņu iekārdina arī ar iespējām iegūt savā īpašumā jaunus auto u.c. labumus. Ārvalstīs MLM kompānijas plaši pārdod arī dažādus citus "biznesus" telekomunikāciju jomā, veselības aprūpē u.c.
Šajās shēmās lielākoties tiek iesaistīti gados jauni cilvēki, kas vēl nav nostabilizējuši savu karjeru - jauniešiem tiek solīta iespēja gūt milzīgu peļņu, ja vien viņi produkta izplatīšanas tīklā piesaistīs jaunus cilvēkus. MLM shēmas būtība ir vienkārša - katras shēmas dalībnieks mēnesī par noteiktu naudas summu iegādājas kompānijas piedāvātos produktus. Lai iztērēto naudas summu atgūtu vai arī nopelnītu papildu naudu, dalībniekam ir jāpiesaista jauni cilvēki shēmā - par katru piesaistīto cilvēku mēnesī tiks saņemta noteikta naudas summa vai dažādas ekstras. Vidēji tradicionālās MLM shēmās dalībniekam jāpiesaista vismaz pieci cilvēki, lai attiecīgajā mēnesī ieguldīto naudu varētu atpelnīt. Tādējādi tiek izveidota t.s. piramīdas shēma, kas aug arvien plašumā. Lai arī atšķirībā no krāpnieciskām finanšu shēmām, kas bija populāras 90. gados, šajās shēmās tiek piedāvāts reāls produkts, arī šīm piramīdām pēc matemātiskās loģikas kaut kad ir jāsairst, jo potenciālo klientu loks, kas gatavi pārmaksāt par sev nevajadzīgu produktu, nav bezgalīgs. Tieši šis fakts, ka shēmu dalībnieki produktus bieži iegādājas par krietni augstākām cenām nekā normālos tirgus apstākļos, pie tam tie dalībniekiem bieži nemaz nav vajadzīgi, speciālistiem šķiet vissatraucošākais.
Būtiski atšķiroties
FFI pārstāvji gan uzsver, ka viņu kompānija atšķiras no tradicionālajām MLM kompānijām, jo viņiem ir pašiem sava ēka un datu centrāle. Tāpat kompānijai esot savs datorspeciālistu dienests un spēcīgs finansiālais atbalsts, tāpēc kompāniju nevarot uzskatīt par "uzpūstu burbuli".
Zina vainīgos
Pēc shēmas FFI gan daudz neatšķiras no tradicionālajām MLM kompānijām - tā balstās uz sistēmas, ka katrs shēmas dalībnieks cenšas iesaistīt maksimāli daudz jaunus dalībniekus un palikt tos zem savas shēmas, kā arī pārdot iespējami vairāk attiecīgā produkta. Tiesa, atšķirībā no citām MLM shēmām, FFI netiek maksāta nauda par katru piesaistīto shēmas dalībnieku - nauda tiek maksāta tikai atkarībā no shēmā iesaistīto cilvēku pārdošanas rezultātiem. Visā pasaulē šobrīd esot aptuveni 100 tūkst. šī produkta izplatītāju, un to skaits tuvākajā laikā strauji augšot, cer paši FFI shēmas dalībnieki.
FFI mājaslapā arī iekļauta informācija, kurā tiek meklēti vainīgie augstajām degvielas cenām pasaulē. Šīs kompānijas pārstāvji uzsver, ka pie augstajām degvielas cenām nav vainīgas tik daudz naftas ieguvējvalstis un augstās naftas cenas pasaulē cik degvielas režotāji un naftas pārstrādātāji. FFI pārstāvji uzsver, ka pasaules lielo naftas pārstrādātāju peļņa mērāma daudzos miljardos ASV dolāru un kompānijas šo peļņu nodrošina, kontrolējot degvielas tirgu. Galvenā problēma esot pārāk lielais pieprasījums un ierobežotais pārstrādes jaudu un degvielas piedāvājums. Tādējādi šo problēmu varētu atrisināt, samazinot degvielas patēriņu, lai arī politiķi maz darot, lai to patiešām veicinātu, teikts FFI mājaslapā.
Degvielas un auto tirgus eksperti netic brīnumam
Degvielas tirgus eksperti tableti smejoties dēvē par nekad iepriekš nedzirdētu brīnumlīdzekli, arī autotirgotāji neslēpj skepsi.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne bija izbrīnīts, ka uz Fuel Freedom International semināriem, kuros tiek reklamēts brīnumlīdzeklis, netiek aicināti pārstāvji no degvielas tirgus. "Runājot par piejaukumiem degvielai, Statoil un Neste varētu būt šī brīnumprodukta tirgotāju tiešie konkurenti," viņš skaidro.
Nav dzirdējuši
"Ja, izmantojot šo produktu, var paveikt neiespējamo un automašīnu izplūdes gāzu emisiju samazināt līdz nullei, tad produkta atklājēji kļūs slavenāki par Einšteinu," smejoties saka U. Sakne. "Par šādu produktu neesmu dzirdējis, bet izklausās kā no burvju grāmatas,"saka SIA Latvija Statoil degvielas produktu vadītājs Ēriks Ulmanis. Statoil nopērkamās degvielas sastāvā ir piedevas, kuras uzlabo motora darbību, pozitīvi ietekmē emisiju. Statoil piedāvā arī atsevišķas piedevas dīzeļdegvielai, kura uzlabo dīzeļdegvielas plūsmu zemā temperatūrā, kā arī uzlabo filtrācijas punktu, attālinot sala izturības robežu, bet otra paredzēta, lai atbrīvotu degvielas tvertni no kondensāta - ūdens, kas neizbēgami uzkrājas, tas tiek piesaistīts degvielai, tādējādi tiek izslēgta bīstamība, ka ūdens varētu nosprostot degvielas padeves sistēmu, Db informēja Ē. Ulmanis. "Neviena no Stat-oil piedāvātajām degvielas piedevām neatbilst minētā produkta raksturojumam," viņš piebilst.
Par šādu produktu neko nav dzirdējis arī SIA Neste Latvija mazumtirdzniecības vadītājs Zigismunds Niedra. Arī viņš apšaubīja to, ka produkta efektivitāte varētu atbilst aprakstam, tomēr teica, ka būtu nepieciešams iepazīties ar tā sastāvu, lai varētu spriest par iespējamām izmaiņām degvielas patēriņā, motora darbībā un ietekmi uz izplūdes gāzu emisiju. Arī Nestes degvielai piedevas jau iekļautas tās sastāvā. Piedevas ļauj degvielai pilnīgāk sadegt, tādējādi novēršot apdegumus un palielinot dzinēja jaudu.
Der visam
Brīnumlīdzekli var pievienot benzīnam, dīzeļdegvielai, biodīzelim vai benzīna un etanola sajaukumam, liecina Fuel Freedom International mājaslapā pieejamā informācija. Par to, ka produkta piedāvātāji pievērsušies arī biodegvielai, priecājas SIA Mežrozīte ražošanas vadītājs Dainis Laugalis: "Ņemot vērā, ka, lietojot biodīzeli, par 5 - 7 % krītas motora jauda, ja minētais produkts atbilst aprakstam un spēj to paaugstināt, tas ir tikai apsveicami". "13 gadu laikā, ko esmu pavadījis, strādājot auto industrijā, neesmu dzirdējis, ka kāds no šiem brīnumlīdzekļiem tiešām spētu veikt solītās pārmaiņas," skaidro SIA Aura Auto direktors Gundars Margēvičs. Viņaprāt, tādēļ, ka šādu produktu efektu iespējams novērot, to lietojot tikai ilgāku laiku, autobraucējiem to ir grūti pārbaudīt.