Jaunākais izdevums

Virkni pasākumu jau pērn iekļaujot inflācijas samazināšanas plānā un tos arī izpildot, Finanšu ministrija tomēr piedāvā arī vairākus pasākumus Latvijas ekonomikas stabilizācijas plānam, un tie ir fiskālās atbildības, nodokļu politikas, valsts pārvaldes efektivitātes uzlabošanas un ES fondu finansējuma sadales un efektivitātes pilnveides jomā, Db.lv informēja Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktore Baiba Melnace.

Finanšu ministrs Atis Slakteris norāda: ''Latvijai pašlaik būtiskākais ir nepieļaut ekonomikas izaugsmes tempu strauju samazināšanos. Tādēļ nozīmīgākais, kas valdībai jāveic, ir atbalsts uzņēmējiem – ir jāpiedāvā reāli instrumenti eksporta veicināšanai, inovatīvu nozaru un nozaru ar augstu pievienoto vērtību atbalstam, darbaspēka tirgus attīstībai, kā arī jāuzlabo konkurences situācija. Finanšu ministrijas nozīmīgākais ieguldījums būtu tādas izmaiņas nodokļu politikā, kas ir uzņēmējiem labvēlīgas un stimulē ražošanas attīstību.''

Finanšu ministrijas priekšlikumi ir iekļauti kopējā ekonomikas stabilizācijas plāna projektā, ko ceturtdien, 17.janvārī izsludina Valsts sekretāru sanāksmē. Plāns un ziņojums par ekonomisko situāciju valstī pieejams Ministru kabineta mājas lapā:

Ekonomikas stabilizācijas plāns ir paredzēts plašāks gan pasākumu, gan realizācijas laika ziņā, salīdzinot ar inflācijas samazināšanas plānu, un Finanšu ministrija tajā piedāvā iekļaut aktivitātes:

Fiskālā politika:

1) nodrošināt valsts konsolidētā budžeta izpildi ar pārpalikumu,

2) virzīties uz sabalansēta valsts pamatbudžeta izveidi,

3) reāli izveidot ilgtermiņa stabilizācijas rezervi.

Nodokļu politika:

1) novirzīt nodokļu slogu no investīcijām (piem., reinvestētās peļņas neaplikšana ar nodokli);

2) izstrādāt ekonomisko attīstību veicinošas nodokļu un nodevu sistēmas pamatnostādnes;

3) izstrādāt jaunu iedzīvotāju ienākuma nodokļa redakciju, nosakot pārdomātu, taisnīgu no kapitāla gūtā ienākuma aplikšanu ar nodokli;

4) paaugstināt ar nodokļiem neapliekamo minimumu.

Valsts pārvaldes efektivitātes uzlabošana:

1) ieviest efektīvu rezultatīvo rādītāju sistēmu;

2) likvidēt ilgstoši brīvās štata vietas;

3) izveidot vienotu valsts finanšu un cilvēkresursu informācijas un vadības sistēmu.

Uzlabot un padarīt vienkāršāku un efektīvāku ES fondu finansējuma sadales un projektu ieviešanas sistēmu.

Finanšu ministrs A.Slakteris uzsver, ka jau pērn, kad Finanšu ministrijas vadībā tika izstrādāts inflācijas samazināšanas plāns, Finanšu ministrija tajā iekļāva būtiskus pasākumus inflācijas samazināšanai un ekonomiskās situācijas stabilizēšanai valstī savas atbildības jomās. Tie arī tika konsekventi un ātri īstenoti:

· tika ieviesti ierobežojumi kreditēšanas pieaugumam (nosakot obligātu pirmo iemaksu un VID izziņu uzrādīšanu),

· aplikti ar nodokļiem spekulatīvie darījumi ar nekustamajiem īpašumiem, diferencēta nodeva par nekustamā īpašuma reģistrēšanu Zemesgrāmatā atkarībā no īpašumu skaita un palielināta nodeva par ķīlas tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatā, to diferencējot atkarībā no kredītņēmēja, hipotēku skaita un kredītlīguma summas,

· sastādīts valsts budžets ar pārpalikumu jau 2007.gadā (plāna bija paredzēts pārpalikums 0,4% apmērā no IKP, bet operatīvie budžeta izpildes dati liecina, ka reālais pārpalikums ir bijis 0,8% apmērā no IKP),

· sastādīts valsts budžets ar pārpalikumu 2008.gadā (1% apmērā no IKP), kā arī vidēja termiņa budžeta ietvarā paredzēts budžeta pārpalikuma pakāpenisks pieaugums 2009.gadā un 2010.gadā,

· visās ministrijās veikti funkcionālie auditi izdevumu efektivitātes palielināšanai, Finanšu ministrija sagatavojusi informatīvo ziņojumu par ilgstoši brīvo štata vietu samazināšanu valsts pārvaldē, kā arī pārtraukts štata vietu pieaugums valsts pārvaldē,

·ierobežotas iespējas iekļaut saimnieciskās darbības izdevumos dārgu reprezentatīvu automobiļu iegādes un ekspluatācijas izdevumus, kā arī palielināts nodoklis automašīnām ar motora tilpumu virs 3000 cm3.

Inflācijas samazināšanas plānā bija iekļauti arī pasākumi darba tirgus un produktivitātes uzlabošanai, enerģijas cenu pieauguma negatīvās ietekmes mazināšanai un konkurences veicināšanai. Tie bija Ekonomikas ministrijas atbildības pasākumi, kuri realizācijas termiņš diemžēl bija daudz ilgāks nekā Finanšu ministrijas pasākumiem. Tādēļ konkurences veicināšanas, eksporta atbalsta un citi pasākumi ir iekļauti arī ekonomikas stabilizācijas plāna projektā, ko virza Ekonomikas ministrija.

Finanšu ministrijas priekšlikumi pasākumiem Latvijas ekonomikas stabilizācijas plānam:

1.Fiskālā atbildība

1.1 Nodrošināt valsts budžeta izpildi 2008.gadā ar pārpalikumu atbilstoši plānam 2008.g. 4.cet

1.2 Turpināt valsts budžeta finansiālo konsolidāciju, virzoties uz sabalansēta valsts pamatbudžeta nodrošināšanu vidējā termiņā 2009.g. 4.cet Rūpīga jaunās politikas iniciatīvu izvērtēšana, ierobežojot finansējumu jaunām politikas iniciatīvām. Esošo valsts pamatbudžeta izdevumu izvērtēšana.

1.3 Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveide 2008.g. 3.cet Tiks izstrādāts likumprojekts, kas reglamentēs stabilizācijas rezerves izveidi un izmantošanu.

2. Nodokļu politikas izmaiņas

2.1. Lai pilnveidotu Latvijas nodokļu politiku, izstrādāt ekonomisko attīstību veicinošas nodokļu un nodevu sistēmas pamatnostādnes, piesaistot starptautiskos ekspertus un institūcijas, t.sk. Starptautisko Valūtas Fondu, pamatojoties uz esošās nodokļu sistēmas analīzi un ņemot vērā ārvalstu pieredzi 2008.g. 4.cet Jāvērtē un jāņem vērā Baltijas kaimiņvalstu un citu ES dalībvalstu pieredze.

2.2. Nodokļu sloga novirzīšana no investīcijām (piem., reinvestētās peļņas neaplikšana ar nodokli) 2008.g. 3.cet Izstrādāt grozījumus likumā ''Par uzņēmumu nodokli'', lai ieviestu reinvestīciju stimulu un iesniegt valdībā 2009.gada budžeta likumprojektu paketē.

2.3. Jāizstrādā iedzīvotāju ienākuma nodokļa likuma jauna redakcija, nosakot pārdomātu, taisnīgu no kapitāla gūtā ienākuma aplikšanu ar nodokli 2008.g. 4.cet Izstrādāt jaunu likuma'' Par iedzīvotāju nodokli'' redakciju.

2.4. Jāpaaugstina ar nodokli neapliekamais minimums, tādējādi iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem radot pamatu neto ienākuma palielinājumam, vienlaikus darba devēja darbaspēka izmaksām paliekot iepriekšējā līmenī; 2009.g. 4.cet Turpināt palielināt neapliekamo minimumu un atvieglojumus par apgādībā esošajām personām budžeta iespēju robežās.

3. Valsts pārvaldes efektivitātes uzlabošana

3.1. Rezultātu un rezultatīvo rādītāju sistēmas ieviešana 2009.g. 4.cet. Rezultātu un rezultatīvo rādītāju sistēmas izvirzīto mērķu īstenošanai, Finanšu ministrija līdz 2009.gada 1.septembrim izstrādās normatīvos aktus, saskaņā ar kuriem ministrijas un citas centrālās valsts institūcijas plānos, īstenos, uzskaitīs, uzraudzīs un atskaitīsies par valsts budžeta programmu (apakšprogrammu) rezultātiem un to rādītājiem.

3.2. Ilgstoši brīvo štata vietu likvidēšana valsts pārvaldes institūcijās 2009.g. 4.cet Finanšu ministrija ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu par vienošanās ar nozaru ministrijām un to padotības iestādēm rezultātiem un turpmāko rīcību jautājumā par ilgstoši vakantajiem amatiem. Ziņojumā atspoguļotais tiks ņemts vērā, sagatavojot 2009.-2011.gada valsts budžeta ietvaru. MK sēdes protokollēmuma projekts pie informatīvā ziņojuma paredz uzdevumu Finanšu ministrijai kopīgi ar nozaru ministrijām, īpašu uzdevumu ministra sekretariātiem, Valsts kanceleju, Valsts civildienesta pārvaldi un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju katru gadu līdz kārtējā gada 1.augustam vienoties par ilgstoši vakanto amatu turpmākas saglabāšanas nepieciešamību vai likvidēšanu šajās institūcijās un to padotības iestādēs un iesniegt Informatīvo ziņojumu Ministru kabinetā.

3.3. Vienota valsts finanšu un cilvēkresursu informācijas un vadības sistēmas izveidošana 2009.g. 4.cet Veikt valsts pārvaldē esošo struktūru patlaban izmantoto grāmatvedības un cilvēkresursu vadības sistēmu apkopošanu no programmatūras un izmantoto finanšu puses. Par pamatu ņemot iegūtos datus, veikt esošās situācijas analīzi un radīt koncepcijas izstrādāšanas priekšlikumus. Izveidot darba grupu no ieinteresētajām iestādēm koncepcijas par "Valsts vienoto finanšu un cilvēkresursu vadības informatīvo sistēmu" izveidei.

4. ES fondu (ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda) finansējuma sadales un projektu ieviešanas efektivitātes pilnveidošana

4.1. Projekta iesniegumu specifisku vērtēšanas kritēriju izstrādāšana 2009.g. 4.cet Finanšu ministrija ir sagatavojusi Ieteikumus, kuru mērķis ir dot skaidrojumu Eiropas Savienības fondu administrēšanā iesaistīto institūciju pārstāvjiem, projektu vērtētājiem, kā arī projektu iesniedzējiem, kādi praktiski soļi sperami, lai var veicināt makroekonomisko stabilitāti un ilgtspējīgu tautsaimniecības izaugsmi, īstenojot ES fondu programmas.Šiem ieteikumiem nav saistošs raksturs un to piemērošana jāvērtē individuāli, izvērtējot katras ES fondu finansētās aktivitātes saturu un ieviešanu.

4.2. Specifisku sasniedzamo rezultatīvo rādītāju sistēmas izveidošana 2009.g. 4.cet skat. izpildes gaitu punktā 3.1

4.3. Jāparedz atsevišķi nosacījumi attiecināmo un neattiecināmo izdevumu nosacījumos 2009.g. 4.cet skat. izpildes gaitu punktā 3.1

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepieciešamības gadījumā Parex Bankas stabilizācijai varētu tikt izmantoti līdzekļi, kurus valsts iegūtu, izsolot iekšējā aizņēmuma vērtspapīrus.

Par to šodien raksta laikraksts Dienas bizness, atsaucoties uz Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktores Diānas Bērziņas teikto. Viņa norāda, ka tieši ceturtdien Valsts kase pirmo reizi valsts vērtspapīru sākotnējā izvietošanā piemērojusi tiešās pārdošanas metodi.

Db jau vēstījis, ka pēc pagājušās nedēļas nogalē pieņemtā valdības lēmuma, saskaņā ar kuru valstij piederošā Latvijas Hipotēku un zemes banka (LHZB) kļuva par a/s Parex Banka kontrolpaketes īpašnieku, Valsts kase depozītnoguldījumā Parex Bankā noguldījusi 200 milj. Ls, taču Parex Bankas jaunais valdes priekšsēdētājs Inesis Feiferis pieļauj, ka Parex Bankas stabilizācijai varētu vajadzēt vēl 200 milj. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pusei valsts fondēto pensiju shēmas ieguldījumu plānu ienesīgums negatīvs

LETA, 02.10.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pusei valsts fondēto pensiju shēmas ieguldījumu plānu ienesīgums septembra beigās gada laikā bija negatīvs, liecina manapensija.lv publiskotā informācija.

Tostarp aktīvo ieguldījumu plānu, kuru ieguldījumu īpatsvars akcijās var būt līdz 50%, ienesīgums 2020.gada septembra beigās bija no -17,33% līdz 3,17%, bet aktīvo ieguldījumu plānu, kuru ieguldījumu īpatsvars akcijās var būt līdz 75%, ienesīgums bija no -1,56% līdz 5,63%. Vienlaikus sabalansēto ieguldījumu plānu ienesīgums gada laikā bija no -10,15% līdz 0,46%, bet konservatīvo ieguldījumu plānu ienesīgums bija no -4,88% līdz 1,54%.

No deviņiem aktīvajiem ieguldījumu plāniem, kuru ieguldījumu īpatsvars akcijās var būt līdz 50%, negatīvs ienesīgums bija sešiem plāniem, tostarp lielāko negatīvo ienesīgumu gada laikā uzrāda ieguldījumu pārvaldes sabiedrības "PNB Asset Management" pārvaldītais ieguldījumu plāns "Gauja", kura ienesīgums bija -17,33%. Seko "SEB Investment Management" pārvaldītie pensiju plāni "SEB Eiropas plāns" un "SEB aktīvais plāns", kuru ienesīgums bija attiecīgi -1,87% un -0,78%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Tautas partija neuzskata par vajadzīgu izskatīt Slaktera atbilstību amatam

Miks Lūsis, Db, 18.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd Tautas partijas valdē nav skatīts jautājums par finanšu ministra Ata Slaktera atbilstību ieņemamajam amatam.

Skaļākās runas par A. Slaktera nekompetenci un neatbilstību finanšu ministra postenim sākās pēc viņa intervijas finanšu telekanālam Bloomberg Television, kurā A. Slakteris demonstrēja savas nepilnīgās angļu valodas zināšanas. Pats M. Segliņš pēc kolēģa uzstāšanās Bloomberg pieņēma lēmumu turpmāk intervijas sniegt tikai latviski.

Iepriekš gan arī Tautas partijas biedri ir bijuši nepatīkami pārsteigti par A. Slaktera rīcību. Viņa divu nedēļu prombūtne valsts budžeta izskatīšanas laikā, pēc atsevišķu partijas biedru domām, atstāja negatīvu iespaidu uz partijas tēlu, ziņoja Diena. Šie partijas biedri uzskata, ka Ministru kabinetā ir jāstrādā cilvēkiem, ar kuru veikumu partija varētu lepoties. Jāatzīmē, ka 12. decembrī Tautas partijas birojā vēstuli, kurā pauž par savu lēmumu izstāties no partijas, iesniedza UPB holdinga prezidents, uzņēmējs Uldis Pīlēns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ekspertu aptauja: No kauna zem galda jāpalien

Atis Rozentāls, Guna Gleizde, Andrejs Vaivars, 09.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Db jautāja ekspertu viedokli par plaši izskanējušo finanšu ministra Ata Slaktera interviju finanšu telekanālam Bloomberg Television.

Ēriks Stendzenieks, reklāmas aģentūras !MOOZ radošais direktors

Jurģis Liepnieks, sabiedrisko attiecību konsultants

Ojārs Kalniņš, Latvijas institūta direktors

ja Slaktera kungs zināja, ko grib teikt, tad viņš nezināja, kā pateikt. Pozitīvi šai gadījumā

ir tas, ka skatītāji vainu liks uz slikto angļu valodu un mazāk uz atbilžu saturu. Lai arī Latvijai tas nedod neko pozitīvu, vairāk negatīva vērtējuma būs tieši ministram, nevis valstij.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Saskaņošanai nodod Tautsaimniecības stabilizācijas plānu

, 17.01.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 17. janvārī, Ekonomikas ministrija starpinstitūciju saskaņošanai nodevusi informatīvo ziņojumu par pasākumiem makroekonomiskās situācijas stabilizācijai 2008.-2009.gadam, liecina sniegtā informācija medijiem.

Ekonomikas ministrs Kaspars Gerhards kā neatliekamu uzdevumu definējis t.s. Tautsaimniecības stabilizācijas plāna apstiprināšanu Ministru kabinetā jau februāra sākumā un pasākumu īstenošana jāuzsāk jau tuvāko mēnešu laikā.

Ekonomikas ministrijas un Finanšu ministrijas darba grupās valsts pārvaldes speciālisti kopīgi ar darba devēju, asociāciju un arodbiedrību pārstāvjiem un analītiķiem ir sagatavojuši priekšlikumus saistībā ar eksporta veicināšanu, ražošanas attīstību, tekošā konta deficīta mazināšanu.

Priekšlikumi apkopoti informatīvajā ziņojumā, kurš sastāv no makroekonomiskās attīstības tendenču raksturojuma un noteiktām produktīvās kapacitātes paaugstināšanas politikas prioritātēm. Informatīvā ziņojuma pielikumā ir dots pasākumu saraksts makroekonomiskās situācijas stabilizācijai 2008.-2009.gadam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

VID fokusā darbaspēka nodokļi un nedeklarētās darba samaksas īpatsvara mazināšana

LETA, 25.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2021./2022.gadam ietvaros Valsts ieņēmumu dienests (VID) lielāko vērību pievērsīs darbaspēka nodokļiem un nedeklarētās darba samaksas īpatsvara mazināšanai, pirmdien Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdē sacīja VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme.

VID vadītāja norādīja, ka patlaban nodokļu ieņēmumi pildās labi, piemēram pērn nodokļu ieņēmumu plāns paredzēja 9,667 miljardu eiro ieņēmumus, bet plāna izpilde bija 10,06 miljardi eiro, kas ir par 4,1% vairāk. Savukārt šogad pirmajā ceturksnī plāns paredzēja 2,371 miljarda eiro ieņēmumus, bet izpilde ir 2,716 miljardi eiro jeb par 14,5% vairāk, nekā plānots.

Jaunzeme īpašu pieaugumu atzīmēja iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) ieņēmumos.

Kā galveno rādītāju, kas ļauj aplēst ēnu ekonomikas apmēru, Jaunzeme minēja nodokļu plaisas un norādīja, ka vairākos nodokļos plaisa pēdējos gados ir būtiski samazinājusies līdz līmenim, par kuru zemāku diez vai izdošoties sasniegt. Tostarp akcīzes nodokļa plaisa samazinājusies līdz 5,6% no 12,3% 2013.gadā, bet pievienotās vērtības nodokļa (PVN) plaisa - līdz aptuveni 5% no 29,8% 2010.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība savā mājaslapā ir publicējusi nodomu protokolu – vēstuli Starptautiskajam Valūtu fondam (SVF), kas tika nosūtīta pirms naudas saņemšanas, kurā norāda, kādi pasākumi tiks veikti ekonomikas stabilizēšanai.

Vēstulē valdība lūgusi SVF atbalstu 1.7 miljardu eiro apmērā laika posmā no 2008. gada decembra līdz 2011. gada martam. Valdības pārstāvji vēstulē norādījuši savus mērķus - aizkavēt tūlītējus likviditātes spiedienus, atjaunot ilgtermiņa stabilitāti, stiprinot banku sektoru, labojot fiskālo nelīdzsvarotību un pieņemot iekšzemes politiku konkurētspējas uzlabošanai, bet saglabājot fiksētu valūtas kursu, kā arī nostiprināt ekonomikas ilgtermiņa strukturālos darbības rezultātus. Ja šie pasākumi būs veiksmīgi, tie veidos pamatu mūsu ekonomikas politikas mērķa — pēc iespējas ātrāka pievienošanās eiro zonai — sasniegšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pusotra mēneša laikā pazīstamais «mediju speciālists» Miervaldis Mozers zaudējis veselus divus ienesīgus amatus ministrijās.

Pēc bijušā finanšu ministra Ata Slaktera izgāšanās Bloomberg televīzijā viņš atvadījies arī no šīs ministrijas valsts sekretāra padomnieka posteņa, atsaucoties uz Baltic Screen vēsta apollo.lv.

Kā informē Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks administratīvajos jautājumos Ilgonis Gaugers, darba līgums, kas 2008. gadā bijis noslēgts ar M. Mozeru un viņam pēc nodokļu nomaksas nodrošinājis 1500 latu lielu vidējo mēneša atalgojumu, ticis pārtraukts pagājušā gada 30. decembrī, apmēram mēnesi pēc A. Slaktera traģikomiskās intervijas Bloomberg televīzijai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informējot par dramatisko situāciju Latvijas tūrisma nozarē un aicinot rast risinājumu, nozares pārstāvji atklātā vēstulē Valsts prezidentam, premjeram un Latvijas Bankas prezidentam nosūtījuši savu redzējumu par valsts atbalstu tūrisma un viesmīlības nozares uzņēmumu stabilizācijai sasaistītu ar nomaksātiem darba spēka nodokļiem 2019.gadā.

"Tūrisma nozare šobrīd piedzīvo vēsturiski smagāko krīzi, kurā noteicošu lomu spēlē arī tas, ka pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu Nr.103 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu", ar mērķi ierobežot COVID-19 izplatību un izsludināt papildus piesardzības un drošības pasākumus, atceļot starptautiskos pasažieru pārvadājumus caur lidostām, ostām, ar autobusiem un dzelzceļa transportu, laika periodā 17. marts - 15. maijs, tika apturēts visas nozares uzņēmumu darbs. Starptautiskais tūrisms rada gandrīz 5% no Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP) un līdz šim ir bijis nozīmīgs pienesums Latvijas eksporta bilancē, devis vienu no lielākajiem ieguldījumiem pakalpojumu eksporta kopējā vērtībā, sasniedzot vēsturiski augstāko apjomu 2019.gadā," teikts vēstulē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai turpināt rakt bedri, ja tā iesākta nepareizā vietā?

Jānis Endziņš, LTRK valdes priekšsēdētājs, 08.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomika izsenis bijis viens no Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) izceltajiem Latvijas tautsaimniecības izaugsmes problēmjautājumiem.

Tāpēc Rīgas Ekonomikas augstskola un LTRK kopīgi jau vairāk nekā desmit gadus profesora Dr. Arņa Saukas vadībā prezentē aktuālo ēnu ekonomikas indeksu Baltijas valstīs un rīko diskusiju par ēnu ekonomikas mazināšanas jautājumiem. Iepriekšējo vairāk nekā desmit gadu pieredze diemžēl uzrāda pat situācijas pasliktināšanos, iepriekšējā mērījumā uzrādot augstāko ēnu ekonomikas līmeni pēdējos gados.

Atļaušos prognozēt, ka, visticamāk, arī šogad būs vērojama stagnācija un būtiskus uzlabojumus ēnu ekonomikas mazināšanas virzienā neredzēsim. Sliktus rezultātus redzam par spīti tam, ka ēnu ekonomikas mazināšana vismaz “uz papīra un vārdos” visu laiku Valdībai ir bijusi augstas prioritātes jautājums. Diemžēl jāatzīst, ka arī par spīti mūsu organizētajai ikgadējai konferencei. Šāda situācija rosina pārdomas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

VID septiņos mēnešos valsts budžetā iekasējis par 1,3% vairāk nekā plānots

LETA, 09.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) šogad septiņos mēnešos valsts budžetā iekasējis 5,473 miljardus eiro, kas ir par 69,481 miljonu eiro jeb 1,3% vairāk, nekā plānots, liecina dienesta publiskotā informācija.

Savukārt salīdzinājumā ar 2017.gada attiecīgo periodu, budžeta ieņēmumi palielinājušies par 0,54 miljardiem eiro jeb 11,1%. VID skaidro, ka ieņēmumu plāna izpildi būtiski veicināja ieņēmumi no dividendēm (ieņēmumi no valsts (pašvaldību) kapitāla izmantošanas) un uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) ieņēmumi, kas 2018.gada septiņos mēnešos ir pārsnieguši plānoto gada apmēru.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumu plāns 2018.gada septiņos mēnešos izpildīts par 103,9%, iekasējot 2,692 miljardus eiro. Ieņēmumu plāns septiņos mēnešos paredzēja iekasēt 2,592 miljardus eiro, tādējādi plāns pārpildīts par 100,744 miljoniem eiro jeb 3,9%.

Ieņēmumi no UIN septiņos mēnešos bija 203,755 miljoni eiro, kas ir 132% no plānotā. Plāns paredzēja iekasēt 222,57 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Lielai daļai Latvijas uzņēmēju biznesa plāns ir «galvā» nevis uz papīra

Dienas Bizness, 29.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējais Citadele Index pētījums atklāj, ka 54% uzņēmējiem ir biznesa plāns 2016. gadam, tiesa rakstveidā tas sagatavots vien 19% uzņēmumu, bet «galvā» ir 35% uzņēmumu. Savukārt 46% nav izstrādāts biznesa plāns 2016. gadam. Visbiežāk biznesa plānu izstrādā ražošanas uzņēmumi, bet visretāk – būvnieki, informē bankas Citadele Ārējās komunikācijas vadītāja Baiba Ābelniece.

Jaunākais Citadele Index pētījums liecina, ka savu uzņēmējdarbību uz biznesa plānu visbiežāk balsta ražošanas uzņēmumi – tā atzina 65% šīs nozares uzņēmēju, tostarp rakstveidā tas sagatavots 27% nozares pārstāvju. Savukārt visretāk biznesa plānu izstrādā būvnieki – rakstveidā biznesa plāns ir vien 12% jomas uzņēmumu un «galvā» 23%, bet vispār nav – 66% būvnieku.

Bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš uzskata, ka «gan ražotājiem, gan būvniekiem nepieciešama rūpīga uzņēmējdarbības plānošana. Uzņēmējiem ir jāzina tirgus, jāplāno izejmateriālu iegāde, jāpiesaista darbinieki. Ražotājiem, paredzot ražošanas izmaksas un iespējamo produkcijas realizācijas apjomu, efektīva apgrozāmo līdzekļu un krājumu plānošana var būtiski uzlabot uzņēmuma naudas plūsmas un finanšu darbības rezultātus. Turpretim būvniecību ietekmē daudzi ārējie faktori, tāpēc iespējas saplānot gadu uz priekšu ir sarežģīti. Latvijā būvniecības nozarē papildu privātajam sektoram lielu lomu spēlē valsts un pašvaldību pasūtījums. Tas savukārt lielākoties saistīts ar Eiropas Savienības finansējuma pieejamību. Stabilitātes trūkums šo līdzekļu apguvē arī liedz uzņēmējiem izstrādāt objektīvi pamatotu biznesa plānu, pēc kura iespējams plānot attīstību.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība otrdien apstiprināja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādāto rīcības plānu pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027.gadam. Plāns ir vidēja termiņa (2020.-2027.gadam) politikas plānošanas dokuments, ko ir sagatavojusi VARAM.

Plāns pamatā ir vērsts uz priekšnoteikumu nodrošināšanu aprites ekonomikas ieviešanai. Plāns paredz līdz 2027.gadam sasniegt šādus rezultatīvos rādītājus - palielināt resursu produktivitāti no 0,9 eiro uz kilogramu līdz 1,55 eiro uz kilogramu, palielināt materiālu apritīgumu no 6,6% uz 11,%, kā arī palielināt sabiedrības izpratni un līdzdalību aprites ekonomikas ieviešanā.

Kopējais nepieciešamais finansējuma apjoms plānā noteikto mērķu un tajā ietverto rīcību īstenošanai šobrīd nav aprēķināms ņemot vērā, ka ne aprites ekonomika kā ekonomiskais modelis, ne ar aprites ekonomiku saistītie principi iepriekšējos gados nav iekļauti nevienā no Latvijas politikas plānošanas dokumentiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Raksti, par kuriem Jums bija ko teikt

, 30.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Db.lv lepojas ar to, ka mums ir tik aktīvi un zinoši lasītāji, kuri ne tikai ne mirkli nekavējas norādīt uz nepilnībām mūsu rakstos (atzīstam - tādas ir), bet nereti dod mums dažādas jaunas un vērtīgas idejas. Te ir 2008. gada raksti, kas neatstāja Jūs vienaldzīgus un lika paust savu viedokli!

1. Ata Slaktera intervija finanšu telekanālam Bloomberg Television (video)

Finanšu ministrs Atis Slakteris intervijā ASV finanšu telekanālam Bloomberg Television apliecinājis savas nepilnīgās angļu valodas zināšanas.

2. Kastēns salaidis ar Dienas žurnālisti (audio)Integrācijas lietu ministrs Oskars Kastēns uzķēries uz nejauši nosūtītas īsziņas un sācis flirtēt ar Dienas žurnālisti. Satiekoties ar žurnālisti ministrs glāstījis meitenes ceļus, krūtis un skūpstījis viņu. O. Kastēns skaidro, ka esot tikai pārbaudījis, cik tālu iet žurnālisti, raksta Diena.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tautas partijai ministriju samazināšanas laikā, iespējams, var nākties šķirties no finanšu ministra Ata Slaktera un aizsardzības ministra Vineta Veldres, ziņo TV3 raidījums Nekā Personīga.

Raidījums norāda, ka V. Veldrem aizvadītajā nedēļā Saeimā bija gara tējas pauze ar Ministru prezidentu Ivaru Godmani.

Savukārt Tautas partijas valdes locekļi noliedz, ka jebkad būtu diskutējuši par Veldres spējām tikt galā ar aizsardzības jomu. Tāpat neesot diskutēts par finanšu ministra Ata Slaktera piemērotību amatam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

JL: iespējams, VID iepirkuma konkurss bijis fiktīvs

, 30.05.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Partijas Jaunais laiks (JL) Saeimas frakcija aicina Iepirkumu uzraudzības biroju (IUB) izvērtēt, iespējams, fiktīvu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) iepirkuma konkursu kampaņai Stulbi. Alga aploksnē.

JL aicina IUB savas kompetences ietvaros izvērtēt iepirkumu procedūru un pasūtījuma konfidencialitātes atbilstību Publisko iepirkumu likumam.

Finanšu ministra Ata Slaktera atbildes uz JL jautājumiem par VID kampaņas izmaksām ir nepilnīgas, ministram aizbildinoties ar konfidencialitāti, savukārt, ministra sniegtā informācija liecina par fiktīvu konkursu norisi, uzskata JL.

Saskaņā ar Slaktera sniegto informāciju, kampaņas vajadzībām veiktajiem iepirkumiem piedāvājumus iesnieguši divi uzņēmumi – SIA Ze Guru un SIA Experiential. Katrā no konkursiem uzvarējis cits pretendents. Bažas par fiktīviem konkursiem rada konkursa dalībnieku sastāvs, jo abiem šiem uzņēmumiem ir identiska īpašnieku struktūra, abos uzņēmumos dalībnieki ir Ambnt Investment OU un SIA MWG, vēstulē IUB norāda JL.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Slaktera T-krekli rada konfliktu

Jānis Lasmanis, Db, 17.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskās krīzes un politiskās mazspējas nestie panākumi kompānijai Labdruka sagādājusi arī raizes ar konkurentiem. Tie saviem klientiem piedāvā teju identisku produktu ar finanšu ministra nu jau folklorizējušos frāzi nothing special.

Slaktera T-krekli rada konfliktuEkonomiskās krīzes un politiskās mazspējas nestie panākumi kompānijai Labdruka sagādājusi arī raizes ar konkurentiem. Tie saviem klientiem piedāvā teju identisku produktu ar finanšu ministra nu jau folklorizējušos frāzi nothing special.

Db.lv jau rakstīja (12.12.2008.), ka finanšu ministrs Atis Slakteris pēc intervijas finanšu telekanālam Bloomberg Television kļuvis par pieprasītu tēlu T-kreklu apdrukā ar spārnoto citātu Nothing special un citām frāzēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Domāju, īpaši jāskaidro nevienam nav, par kādu finanšu ministra Ata Slaktera uzstāšanos ir šis blogs. Spriežot pēc milzīgā komentāru skaita visos interneta portālos pie rakstiem un ekspertu komentāriem par viņa interviju, šķiet, visi, kurus tā interesēja, ir jau redzējuši Slaktera interviju Bloomberg televīzijai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ata Slaktera pašdarbība veicinājusi Ivara Godmaņa neapmierinātību

, 09.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministra Ata Slaktera pašdarbība, veicinājusi ministru prezidenta Ivara Godmaņa neapmierinātību, raksta laikraksts Bizness & Baltija.

Premjers Ivars Godmanis (pa kreisi) un finanšu ministrs Atis SlakterisA. Slakteris, publiski izstāstot dažādus skaitļus un delikātu informāciju, ir radījis papildus spriedzi jau tā sarežģītajā situācijā.

Laikraksts kā piemēru min A. Slaktera paziņojumu, ka Starptautiskais Valūtas fonds (SVF) minējis lata devalvāciju kā vienu no iespējamiem nosacījumiem aizdevuma izsniegšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2008.gada pēdējā darbadienā, 30.decembrī, valsts a/s Latvijas Valsts meži ziedojuši 1.2 miljonus latu dažādām sabiedriskā labuma organizācijām, tai skaitā arī ūdenssporta komandai Riga Powerboat team, svētdien ziņoja TV3 raidījums Nekā personīga.

Minētās komandas pilots ir finanšu ministra Ata Slaktera (TP) dēls Uvis Slakteris. Raidījums vēstīja, ka ik gadu Latvijas valsts meži ziedo aptuveni 90 000 latu Latvijas Ūdenssporta federācijai. Šogad šāda ziedojuma nav, toties ir piešķīrums vienai šīs federācijas komandai - Riga Powerboat team. Šīs komandas valdes locekle ir Sanita Slaktere, bet komandas pilots - viņas vīrs, finanšu ministra dēls Uvis Slakteris.

Raidījums vēstīja, ka Latvijas valsts mežu ziedojumi nebūtu iespējami, ja tos ar savu parakstu nebūtu atļāvis finanšu ministrs. Kad tika lemts par šiem ziedojumiem, Ata Slaktera Latvijā nebija un tādēļ viņam nebija jālemj par ziedojuma piešķiršanu sava dēla ģimenes sporta komandai. Atļauju ziedot parakstīja viņa aizvietotājs reģionālās attīstības un pašvaldību ministrs Edgars Zalāns (TP).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Slaktera uzstāšanās Bloomberg mudina Segliņu runāt tikai latviski

, 16.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iekšlietu ministrs Mareks Segliņš uz žurnālistu jautājumiem turpmāk atbildēs tikai latviešu valodā, ziņo Diena.

M. Segliņš šādu lēmumu pieņēmis pēc plašu rezonansi izraisījušā finanšu ministra Ata Slaktera intervijas finanšu telekanālam Bloomberg Television. „Man nepatīk, ja es kadrā stostos un meklēju vārdus svešvalodā. Turpmāk intervijas sniegšu tikai latviski,” paskaidroja M. Segliņš.

Db.lv jau ziņoja, ka finanšu ministrs Atis Slakteris intervijā ASV finanšu telekanālam Bloomberg Television apliecināja savas nepilnīgās angļu valodas zināšanas, kas izraisīja milzīgas diskusijas par A. Slaktera atrašanos finanšu ministra amatā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Diskutēs ar uzņēmējiem par Tautsaimniecības stabilizācijas plānu

, 16.01.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdien, 18.janvārī, pēc ekonomikas ministra Kaspara Gerharda iniciatīvas notiks Mazo un vidējo komersantu un amatniecības padomes un Tautsaimniecības padomes īpašas sēdes, kurās tiks diskutēts par ministrijas izstrādātajiem pasākumiem makroekonomiskās situācijas stabilizācijai 2008.-2009.gadam, liecina Ekonomikas ministrijas sniegtā informācija medijiem.

Šādu diskusiju ministrs rosināja, lai plānotos pasākumus pārrunātu ar uzņēmējiem un tautsaimniecības ekspertiem un saņemtu viņu ieteikumus un papildinājumus. Sēdēs aicināti piedalīties arī reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns un Finanšu ministrijas valsts sekretāre I.Krūmane.

Ekonomikas ministrijas sagatavotais Informatīvais ziņojums par pasākumiem makroekonomiskās situācijas stabilizācijai 2008.-2009.gadam apskatāms EM mājas lapā internetā – http://www.em.gov.lv/em/2nd/?cat=18376.

K.Gerhards kā neatliekamu uzdevumu definējis t.s. Tautsaimniecības stabilizācijas plāna apstiprināšanu Ministru kabinetā jau februāra sākumā un pasākumu īstenošana jāuzsāk jau tuvāko mēnešu laikā. Pasākumu plāns rīt, 17.janvārī, valsts sekretāru sanāksmē tiks nodots staprinstitūciju saskaņošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti liecina, ka ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2022. gadā saglabājies gandrīz 2021. gada līmenī: 26,5% no IKP, samazinoties tikai par -0,1 procentpunktiem.

Salīdzinoši būtiskāk ēnu ekonomika ir mazinājusies Igaunijā, savukārt Lietuvā vērojams ēnu ekonomikas apjoma pieaugums.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā kopš 2016. gada, ar nelielu izņēmumu 2019. gadā, ir bijis ar pieaugošu tendenci: 20,7% no IKP 2016. gadā, 24,2% no IKP 2018. gadā, 25,5% no IKP 2020. gadā. 2021. gadā ēnu ekonomika Latvijā pieauga līdz 26,6% no IKP, bet 2022. gadā pavisam nedaudz mazinājās, sasniedzot 26,5% no IKP.

Salīdzinoši vairāk ēnu ekonomikas apjoms 2022. gadā ir mazinājies Igaunijā: par 1.0 procentpunktiem, salīdzinot ar 2021. gadu, sasniedzot 18,0% no IKP. Savukārt Lietuvā 2022. gadā ēnu ekonomikas apjoms ir pieaudzis par 2,7 procentpunktiem un sasniedz 25,8% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada, kad tika uzsākts ēnu ekonomikas Baltijas valstīs pētījums. Kopumā, jaunākie pētījuma rezultāti norāda, ka ēnu ekonomikas apjoms Lietuvā ir pietuvinājies ēnu ekonomikas līmenim Latvijā, savukārt Igaunijā ēnu ekonomika ir izteikti mazāka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pērn VID administrētie budžeta ieņēmumi par 4,37 miljoniem eiro jeb 0,1% pārsniedz plānu

LETA, 11.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto budžeta ieņēmumu plāns ir izpildīts par 100,1% - budžeta ieņēmumi plānu pārsniedz par 4,375 miljoniem eiro, liecina VID informācija.

Pērn faktiski iekasētie VID administrētie budžeta ieņēmumi bija 7,468 miljardi eiro, bet ieņēmumu plāns bija 7,464 miljardi eiro.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumu plāns pērn izpildīts par 99,8%, iekasējot 3,64 miljardus eiro. Ieņēmumu plāns šajā periodā paredzēja iekasēt 3,649 miljardus eiro. Plāns nav izpildīts par 8,75 miljoniem eiro.

Lielāko pienesumu deva pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi - 1,903 miljardi eiro, lai gan to ieņēmumi ir tikai 98,3% no plānotā apjoma - 1,936 miljardiem eiro.

Akcīzes nodokļa ieņēmumi pērn bija 796,292 miljoni eiro jeb 103,5% no plānotā. Plāns paredzēja akcīzes nodoklī iekasēt 769,228 miljonus eiro.

Akcīzes nodoklis par naftas produktiem iekasēts 428,317 miljonu eiro apmērā jeb par 5,8% vairāk, nekā plānots, par tabakas izstrādājumiem - 177,265 miljonu eiro apmērā jeb par 4,6% vairāk, nekā plānots, par alkoholiskajiem dzērieniem - 128,666 miljoni eiro jeb par 2,5% mazāk, nekā plānots, par alu - 27,123 miljonu eiro apmērā jeb par 4,1% vairāk, nekā plānots, par dabasgāzi - 20,572 miljonu eiro apmērā jeb par 4,5% mazāk, nekā plānots, bet par pārējām akcīzes precēm - 14,351 miljons eiro jeb par 6,4% mazāk, nekā plānots.

Komentāri

Pievienot komentāru