Transports un loģistika

Soda naudas par satiksmes noteikumu neievērošanu Alpos

Aivars Mackevics [email protected], 06.02.2003

Jaunākais izdevums

Ziemas prieku baudītājiem Alpu kalnos jārēķinās ar lielām naudas summām jau par niecīgiem satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Piemēram, Šveicē, ja vēlas uzsildīt automašīnu ar darbojošās motora palīdzību, tad draud sods 40 eiro apmērā. Tāda pati summa būs jāmaksā, ja numura zīmes vai apgaismes ķermeņi būs aizklāti ar ziemas sporta ekipējumu vai citām mantām. Bet naudas sods 70 eiro apmērā draud tiem, kas nebūs uzlikuši sniega ķēdes. Itālijā par sniega ķēžu neizmantošanu sods ir 65 eiro, bet Francijā un Austrijā 35 eiro. Ar sodu 68 eiro apmērā jārēķinās arī tiem, kas Francijā stipra sniega snigšanas gadījumā ceļā būs bez ieslēgtām tuvajām gaismām. Austrijā, ja nepieciešams mašīnu vilkt jābūt ieslēgtām tuvajām gaismām, pretējā gadījumā sods būs 35 eiro, bet Itālijā šāda privāta darbība nemaz nav atļauta – sods 65 eiro. Arī braukšana pārsniedzot atļauto ātrumu var dārgi maksāt. Šveicē tiem, kas brauc 15-20 km ātrāk nekā atļauts, sods būs 165 eiro, Francijā 90 eiro un vairāk, Austrijā apmēram 30 eiro, bet Itālijā 140 eiro. Avots: Wissen

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā

, 24.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdarīt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2004, nr.65.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā tekstā vārdu "inspekcija" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "aģentūra" (attiecīgā locījumā).

2. Aizstāt visā tekstā vārdus "ceļu satiksmes negadījumu izraisīt (izraisītājs, izraisījušais)" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarīt (nodarījušais)" (attiecīgā locījumā).

3. 1.pantā:

izslēgt 3. punktā vārdu "rakstveida";

izteikt 8. punktu šādā redakcijā:

"8) cietusī persona -- fiziskā persona, kurai ceļu satiksmes negadījumā nodarīts veselības kaitējums, izņemot ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju;"

izslēgt 9. punktu;

izteikt 11. punkta a) apakšpunktu šādā redakcijā:

"a) tās valsts teritorija, kur transportlīdzeklim piešķirts valsts reģistrācijas numurs un izsniegta atbilstoša valsts reģistrācijas numura zīme (turpmāk - numura zīme), neatkarīgi no tā, vai šī numura zīme ir pastāvīga vai pagaidu,";

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai karteļu lietās rezultāts var būt savādāks nekā «Samsung karteļa» lietā?

Ieva Azanda, [email protected], 08.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2009.gada 30.oktobrī Konkurences padome pieņēma lēmumu karteļa un aizliegtas vienošanās lietā, kurā bija iesaistīti Samsung televizoru izplatītāji Latvijā. Šis ir pirmais lēmums, kurā Konkurences padome piemērojusi tik lielas absolūtos skaitļos izsakāmas soda naudas.

SIASamsung Electronics Baltics, kas irSamsung Electronics Co. galvenais pārstāvis Latvijā, piemērots sods LVL 4 099 942.75 apmērā.

Savukārt, Samsung televizoru izplatītājiem - SIARD Elektroniks, SIAProks, SIAElkor Trade, SIARota un K - attiecīgi piemēroti sodi LVL 1 442 524.54, LVL 267 529.53, LVL 541 920.38 un LVL 270 718.07 apmērā. Pie nosacījuma, ka Konkurences padomes lēmumu apstiprinās administratīvā tiesa, kopumā tirgus dalībniekiem valsts budžetā būtu jāiemaksā LVL 6 622 635.27.

Vai lietas rezultāts varēja būt arī savādāks vismaz attiecībā uz piemērotajiem naudas sodiem?

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Fiskālie noteikumi – ekonomiskās stabilitātes stūrakmens?

Latvijas Bankas ekonomisti Kārlis Vilerts un Oļegs, 26.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Globālā finanšu krīze eirozonā bija ilgāka un smagāka nekā vairumā citu attīstīto valstu. Periodā no 2011. līdz 2013. gadam, kad ASV jau atradās uz atkopšanās ceļa, eiro zona piedzīvoja atkārtotu satricinājumu – valdību parādu krīzi Dienvideiropā, ko izraisīja investoru bažas par atsevišķu dalībvalstu valdību parādu līmeni un politisko spēku nevēlēšanos to mazināt.

Atbildes reakcija, lai atjaunotu tirgus dalībnieku ticību eiro zonai un atsevišķām tās valstīm, bija starpvalstu vienošanās, kuras ietvaros dalībvalstis apņēmās stiprināt publisko finanšu regulējumu, nosakot budžeta bilances mērķus un citus fiskālās politikas noteikumus. Rezultātā ievērojami pieauga valstu skaits, kuru publiskās finanses ierobežo fiskālie noteikumi, – 2015. gadā fiskālie noteikumi bija ieviesti 18 no 19 eiro zonas valstīm un 25 no 28 Eiropas Savienības (ES) valstīm.

Lai gan fiskālie noteikumi (fiscal rules) ir plaši slavēti par to spējām ierobežot valdības iespējas dzīvot pāri saviem līdzekļiem, to ietekme uz piekoptās politikas un ekonomisko stabilitāti nav viennozīmīga. No vienas puses, skaitliski noteikumi (tādi kā budžeta bilances mērķis) mazina fiskālās politikas nenoteiktību, kam vajadzētu mazināt iedzīvotājiem tik nepatīkamo ekonomikas svārstīgumu. No otras puses, sasienot valdības rokas, tie varētu radīt arī gluži pretēju efektu - ierobežot veidus, kā ar budžeta palīdzību izlīdzināt ekonomisko ciklu (bremzēt pārkaršanu vai cīnīties ar recesiju).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Saeimas 20.septembra sēdē iekļautie likumprojekti (ANOTĀCIJAS)

, 17.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmdien, 17.septembrī, Saeimas Prezidijs nolēma iekļaut 20.septembra Saeimas sēdes darba kārtībā nodošanai izskatīšanai komisijās šādus iesniegtos likumprojektus:

" Ministru kabineta iesniegto Tieslietu ministrijas sagatavoto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (Nr.439/Lp9). Likumprojekts paredz paplašināt dokumentu loku, uz kuru pamata ēkas (būves) ierakstāmas zemesgrāmatās uz valsts un pašvaldību vārda. Vienlaikus tiek precizēta likumā lietotā terminoloģija atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumam.

" Ministru kabineta iesniegto Tieslietu ministrijas sagatavoto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"" (Nr.440/Lp9). Likumprojekts, reorganizējot Reliģisko lietu pārvaldi, paredz daļu tās funkciju nodot Uzņēmumu reģistram, līdz ar to Uzņēmumu reģistram nododot 4 štata vietas. Tiek arī paredzēts, ka reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistru ved Uzņēmumu reģistrs saskaņā ar likumu "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru", Reliģisko organizāciju likumu un citiem normatīvajiem aktiem. Nododot daļu Reliģisko lietu pārvaldes funkcijas Uzņēmumu reģistram, tiks uzlabota un vienkāršota reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistra vešana, vienlaikus atrisinot šobrīd pastāvošās problēmas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nedrīkst uzņēmējus sodīt, ka tie novembrī nav pildījuši MK noteikumus, kuru nebija, bet valdība to piemērošanu noteica ar atpakaļejošu datumu - 1.novembri.

Tā bizness vērtēja 30. novembra laikraksta Latvijas Vēstnesis numurā publicētos 21. novembrī valdības sēdē akceptētos noteikumus Likuma Par pievienotās vērtības nodokli normu piemērošanas kārtība, kuru normas piemērojamas ar šā gada 1. novembri.

"Tā ir nepieņemama prakse. Šādi precedenti neatbilst labas publiskās pārvaldes principiem," secina Latvijas darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore Elīna Egle.

Pārkāptas robežas

"Tas ir skandāls, jo normatīvie akti nevar stāties spēkā ar atpakaļejošu datumu," uzsver Nodokļu maksātāju tiesību un interešu pārstāvības fonda prezidents Imants Griķis. Viņaprāt, Latvijas valdība, nosakot noteikumu spēkā stāšanās termiņu ar atpakaļejošu datumu, ir pārkāpusi ne tikai ētiskas un morālas, bet starptautiskas normas. "Nebrīnīšos, ja par noteikumu normu ar atpakaļejošu spēku pārkāpšanu uzņēmēji tiks sodīti," norāda I. Griķis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Satiksmes organizēšanai nepietiek ar spēju bruģī ieskrūvēt stabiņu

Guntars Gūte, Diena, 31.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas jaunās varas pirmā pilnvaru gada laikā paveikto darbu kvalitāti galvaspilsētas satiksmes sistēmas sakārtošanā sarunā ar laikraksta Diena žurnālistu Guntaru Gūti vērtē satiksmes eksperts Pauls Timrots.

Pēdējā gada laikā daudz dzirdama kritika par satiksmes organizēšanas dīvainībām galvaspilsētā. Kāda, tavuprāt, ir kopējā situācija Rīgā satiksmes jomā?

Patiesībā jau nekas liels un būtisks nenotiek. Drīzāk redzam jaunās varas jaunas politikas parādīšanu un pierādīšanu. Ja tev radusies iespēja parādīt sevi kā jaunu spēku, tad tev arī ir jāparāda, ka tu esi savādāks. Līdz ar to tev nav tik daudz laika, kamēr uzbūvēsi, piemēram, Ziemeļu pārvadu vai Rīgas apvedceļu, tāpēc, lai tu kļūtu pamanāms, tu ātri un butaforiski mēģini paveikt jebkādas lietas un iebāzt kāju durvīs. Līdz ar to no tāda politiskā viedokļa tā parādīšanās ir izdevusies – visi viņus ir pamanījuši. Cits jautājums, cik šī politika ir konsekventa un vēsturiski paliekoša.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) sodu piemērošana ir nekonsekventa, tiek kavēti procesuālie termiņi, nereti nav iespējams izsekot, kā noteikts soda mērs, turklāt faktiski izdevies piedzīt vien 53% no uzliktajiem naudas sodiem, secināts Valsts kontroles (VK) veiktajā revīzijā, kuas ietveros vērtēta naudas sodu piemērošanas prakse VID.

VK Sabiedrisko attiecību un iekšējās komunikācijas daļas sabiedrisko attiecību speciālists Reinis Grāvītis informē, ka no 2014. līdz 2016. gadam VID ir piemērojis ap 52 000 naudas sodu kopsummā teju 12 milj. euro apmērā. VID un FM būtu jāvērtē pārkāpumu iemesli un tas, vai ar sodu piemērošanu vispār izdodas samazināt pārkāpumu skaitu, norāda VK.

«Administratīvo sodu, tai skaitā naudas sodu, mērķis ir motivēt sabiedrību ievērot likumus un novērst pārkāpumus. VID var piemērot 105 dažādus naudas sodus. Tomēr praksē 80% naudas sodu tiek piemēroti par nesadarbošanos ar nodokļu administrāciju, par grāmatvedības un pārskatu iesniegšanas pārkāpumiem vai par nodokļu un informatīvo deklarāciju savlaicīgu neiesniegšanu,» secinājus VK.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Gundars Liberts: Savs maks disciplinē visvairāk

Rīgas Tehniskās universitātes Autotransporta institūta direktors Gundars Liberts., 12.06.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau gadiem meklējam risinājumu Latvijā sasāpējušai problēmai - kā uzlabot ceļu satiksmes drošību! Regulāri tiek tērētas ievērojamas summas, veidojot sociālās kampaņas, pieņemti bargāki soda mēri noteikumu pārkāpējiem un veiktas neskaitāmas policijas patruļas ielās. Tomēr joprojām Latvijā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaits ir viens no augstākajiem Eiropā.

Lielisks risinājums autovadītāju disciplinēšanai un to radīto risku optimālai izvērtēšanai ir nesen OCTA likumā iestrādātā norma par OCTA apdrošināšanas cenas diferencēšanu atkarībā no transportlīdzekļa īpašnieka nodarītajiem Ceļu satiksmes pārkāpumiem - to skaita un nopietnības pakāpes. Sen zināma patiesība ir, ka jebkuru cilvēku vislabāk disciplinē paša maks, jeb šajā gadījumā fakts, ka par agresīvu braukšanu un Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem var nākties bargi samaksāt, turklāt ilgtermiņā.

Šāda prakse, kad OCTA apdrošinātāji piemēro ievērojami lielākas prēmijas apdrošināšanas ņēmējiem, jau veiksmīgi darbojas un ir sevi attaisnojusi arī citās valstīs Eiropā. Par to esmu vairākkārt pārliecinājies, iepazīstot citu valstu pieredzi - Anglijā, Vācijā, Itālijā, Francijā un citur. Apdrošinātāji ārvalstīs rūpīgi izvērtē katra autovadītāja riska pakāpi, ko tas varētu radīt citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Atzīstot vainu, varēs maksāt pusi no soda

Žanete Hāka, 18.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tas, kurš atzīst sevi par vainīgu un savlaicīgi samaksā sodu, maksā mazāk – šādu principu paredz izmaiņas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, ko ceturtdien, 18.februārī, Saeima pieņēma trešajā galīgajā lasījumā.

Likuma izmaiņas paredz – ja pārkāpējs atzīst savu vainu, amatpersona var lemt par viņa daļēju atbrīvošanu no naudas soda nomaksas. Tādā gadījumā pārkāpējam 15 dienu laikā jāsamaksā puse no uzliktā naudas soda.

Jaunā kārtība par daļēju atbrīvošanu no soda naudas stāsies spēkā 2016.gada 1.septembrī.

Vienlaikus paredzēti vairāki priekšnoteikumi, lai personu varētu daļēji atbrīvot no naudas soda samaksas. To varēs darīt, ja administratīvā pārkāpuma lietā nebūs cietušo, nebūs apstākļu, kas pastiprina likuma pārkāpēja atbildību, lietā nebūs piemērota garantijas nauda, par izdarīto pārkāpumu nav paredzēta administratīvā aresta piemērošana, kā arī persona pēdējā gada laikā jau nebūs nosacīti daļēji atbrīvota no naudas soda samaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Bargāk sodīs nolaidīgos gājējus un velosipēdistus

, 08.12.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrija ir izstrādājusi priekšlikumus grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā un nosūtījusi tos Saeimas Juridiskajai komisijai izskatīšanai steidzamības kārtā, Db.lv informēja Satiksmes ministrija.

Izstrādātie grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz bargākus sodus mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem (gājējiem, pasažieriem, velosipēdu un mopēdu vadītājiem) par ceļu satiksmes noteikumu neievērošanu. Paralēli sodu palielināšanai tiks veikts gan skaidrošanas un izglītošanas darbs sabiedrībā, gan arī tiks pastiprināti veikti Valsts policijas reidi.

Grozījumi likumdošanā izstrādāti, veicot nopietnu ceļu satiksmes negadījumu analīzi. Satiksmes ministrija ierosina palielināt sodus mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem par vairākiem ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpumiem:

* Palielināt sodu par gājēju izdarītiem pārkāpumiem (atstarotāju nelietošana, brauktuves šķērsošanas noteikumu neievērošanu u.c.) - izsakot brīdinājumu vai piemērojot naudas sodu no Ls 5 līdz Ls 20 (līdz šim maksimālā soda naudas robeža bija Ls 5);

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

VID pienākums būs atmaksāt pārmaksāto vai nepareizi iemaksāto naudas sodu

LETA, 29.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienestam (VID) būs pienākums atmaksāt pārmaksāto vai nepareizi iemaksāto naudas sodu, paredz šodien valdībā atbalstītie Finanšu ministrijas (FM) izstrādātie grozījumi likumā par VID un grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Kā liecina FM informācija, 2014.gadā VID saņēma 781 fiziskās personas un 261 juridiskās personas iesniegumu par pārmaksāto un nepareizi iemaksāto naudas sodu summu atmaksu, kopā veidojot 1042 pieprasījumus 150 257 eiro apmērā, no kuriem 74 849 eiro veido fizisko personu iesniegumos ietvertie atmaksu un pārmaksu pieprasījumi un 75 407 eiro veido juridisko personu iesniegumos ietvertie atmaksu un pārmaksu pieprasījumi.

FM norāda, ka patlaban normatīvie akti neregulē rīcību attiecībā uz naudas sodu pārmaksām vai nepareizi iemaksātām naudas sodu summām.

Patlaban likumā par VID ir noteiktas VID ģenerāldirektora un viņa vietnieku, VID ģenerāldirektora pilnvarotu struktūrvienību vadītāju un viņu vietnieku tiesības pieņemt noteikta veida lēmumus nodokļu administrēšanas procesā, taču nav noteiktas tiesības pieņemt lēmumu atmaksāt pārmaksāto vai nepareizi iemaksāto naudas sodu summas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atzīstot pārkāpumu, varēs maksāt pusi no administratīvā soda

Dienas Bizness, 03.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tas, kurš atzīst sevi par vainīgu un savlaicīgi samaksā sodu, maksā mazāk – šādu principu paredz izmaiņas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, ko trešdien, 3.februārī, Saeimas Juridiskā komisija atbalstīja trešajā galīgajā lasījumā, informē saeimas Preses dienests.

Likuma izmaiņas paredz – ja persona atzīst savu vainu un apņemas naudas sodu brīvprātīgi samaksāt 15 dienu laikā, amatpersona var pieņemt lēmumu samazināt naudas sodu par 50 procentiem.

Plānots, ka jaunā kārtība par daļēju atbrīvošanu no soda naudas stāsies spēkā 2016.gada 1.septembrī.

Vienlaikus paredzēti vairāki priekšnoteikumi, lai personu varētu daļēji atbrīvot no naudas soda samaksas. To varēs darīt, ja administratīvā pārkāpuma lietā nebūs cietušo, nebūs apstākļu, kas pastiprina likuma pārkāpēja atbildību, lietā nebūs piemērota garantijas nauda, par izdarīto pārkāpumu nav paredzēta administratīvā aresta piemērošana, kā arī persona pēdējā gada laikā jau nebūs nosacīti daļēji atbrīvota no naudas soda samaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Informācija par izmaiņām tiesību aktos, kas stāsies spēkā no 1.janvāra

, 27.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2008.gada 1.janvāra Latvijā stāsies spēkā virkne izmaiņu nodokļu likumos, kā arī citos normatīvajos aktos, kas ir Finanšu ministrijas atbildības sfērā, liecina ministrijas sniegtā informācija medijiem.

Nodokļu politikas jomā:

·grozījumi likumā ''Par iedzīvotāju ienākuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nekustamā īpašuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījums likumā ''Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 6.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par akcīzes nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nodokļiem un nodevām'' (stājās spēkā 2007.gada 12.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par pievienotās vērtības nodokli'' (varētu stāties spēkā 2008.gada janvārī vai februāra sākumā);

·Elektroenerģijas nodokļa likuma pārejas noteikumi;

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Deklarāciju kavētājus un neiesniedzējus sodīs straujāk

Māris Ķirsons, 16.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiks vienkāršota administratīvā soda piemērošana par kavēšanos ar deklarāciju iesniegšanu un tiks piemērots minimālais naudas sods; izmaiņas gaidāmas no 2019. gada

To paredz Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie grozījumi likumā par nodokļiem un nodevām. Lai arī juridiskajā procedūrā būtiskas izmaiņas nav paredzētas, tomēr sodīto daudzums un arī soda naudas apmēri varētu pieaugt.

Likumprojekta anotācijā norādīts, ka jaunais regulējums attiecībā uz nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņa neievērošanu attieksies uz 352 762 juridiskajām un 120 154 fiziskajām personām, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta (EDS) Elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Finanšu ministrija likumprojekta anotācijā norāda, ka līdzšinējā administratīvā pārkāpuma lietvedības uzsākšana un soda piemērošana lietās par deklarāciju iesniegšanas termiņa neievērošanu nespēj nodrošināt administratīvā soda mērķa sasniedzamību, proti, atturēt nodokļu maksātājus no turpmākas pārkāpuma izdarīšanas, kā arī audzināt likumu ievērošanas un cienīšanas garā, jo pašlaik par nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņu neievērošanu pie administratīvās atbildības tiek saukti tikai aptuveni 2,1% no visiem minētā pārkāpuma izdarītājiem. Tādējādi secināts, ka esošā sodu politika ir uzskatāma par ļoti «izdevīgu» pārkāpējiem, radot tiem ne tikai iespēju izvairīties no soda par izdarīto pārkāpumu, bet arī 97,9% nodokļu maksātājus (kuri būtu jāsauc pie administratīvas atbildības par deklarāciju iesniegšanas termiņa neievērošanu, bet kuri pie minētās atbildības nav saukti) nostādot priviliģētākā situācijā. Tādējādi pastāv risks, ka nodokļu maksātājiem var zust motivācija pildīt savus pienākumus, kā rezultātā var tikt apdraudēta ne tikai pareiza nodokļu aprēķināšana, bet arī to savlaicīga nomaksa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Krimināllikumā ieviesīs sodu gradāciju dzērājšoferiem atkarībā no nodarītā kaitējuma

Dienas Bizness, 21.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Juridiskā komisijas trešdien, 21.oktobrī, trešajā galīgajā lasījumā izskatīja grozījumus Krimināllikumā, paredzot izmaiņas tiesiskajā regulējumā, kas nosaka atbildību par transportlīdzekļa vadīšanu apreibinošo vielu ietekmē.

Turpmāk atbildība par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē būs paredzēta vienā Krimināllikuma pantā, nosakot soda apmēru atkarībā no personas veselībai un dzīvībai radītā kaitējuma.

Par transportlīdzekļa vadīšanu reibumā bez tiesībām paredzēta brīvības atņemšana līdz vienam gadam vai piespiedu darbs, vai naudas sods, nosakot arī iespēju piemērot mantas konfiskāciju. Tiesības paredzēts atņemt līdz pieciem gadiem.

Par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļa ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu reibumā, ja rezultātā cietušajam nodarīts viegls miesas bojājums, brīvības atņemšana piemērojama uz laiku līdz četriem gadiem, paredzot arī iepriekšminētos alternatīvos soda veidus un tiesību atņemšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabineta Kārtības rullis liek izdot jaunus noteikumus pat tad, ja vecajos būtiski nekas nemainās.

Uzņēmēji to uzskata par lieku valsts iestādēs strādājošo nodarbināšanu, naudas un laika veltu izšķiešanu. Neviens gan nespēja aplēst, cik tādējādi tiek nelietderīgi iztērēti resursi. Ja mainās MK noteikumu izdošanas likumiskais pamats, tad nevis tiek izdarīti attiecīgi grozījumi, bet gan tiek rakstīti "jauni" noteikumi.

Mazas izmaiņas

Proti, šā gada 20. februārī valdībā akceptēti "Noteikumi par ierakstu izdarīšanu Uzņēmumu reģistra žurnālā un komercreģistrā, kā arī iesniedzamo dokumentu reģistrēšanas valsts nodevu", kuri faktiski ne ar ko neatšķiras no iepriekšējiem, jo nodevas likmes un to piemērošanas nosacījumi nav mainījušies. Jaunie noteikumi pēc Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra Jāņa Endziņa teiktā esot bijuši nepieciešami, jo pēc 2006.gada 15.jūnija grozījumiem likumā "Par LR Uzņēmumu reģistru" bija jāmaina šo MK noteikumu izdošanas pamats.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Nešaujiet gulošos!

Vēsma Lēvalde, Sandra Dieziņa, 67084441, 12.09.2008

LSEZ SIA Kolumbija Ltd., LSEZ SIA PK Invest un SIA Roņu 6 valdes loceklis Igors Krupņiks: «Mums bija vajadzīgs tikai termiņa pagarinājums, līdz atgūtos no krīzes. Taču ik dienas parāda summa apaug ar soda naudām. Agrāk bija iespēja šīs soda naudas lūgt pārskatīt un norakstīt. Tagad tādu iespēju vairs nav.»

Foto: Vēsma Lēvalde, Db

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Latvijas zivju pārstrādātāji ir viena no eksportspējīgākajām nozarēm, reāla valsts atbalsta nozarei, kas tikko pārcietusi krīzi, nav.

Parādi krājas

Liepājas uzņēmumi LSEZ SIA Kolumbija Ltd., LSEZ SIA PK Invest un SIA Roņu 6, kas apvienoti zivju pārstrādes holdingā Fish PK, krīzes laikā iedzīvojušies aptuveni 130 000 latu lielā nodokļu parādā. «Lai krīzes periodā izdzīvotu, kaut kur nauda bija jāņem. Saprotu, ka tas nav pareizi, taču neesam nevienā brīdī atteikušies maksāt nodokļus principā. Mums bija vajadzīgs tikai termiņa pagarinājums, līdz atgūtos no krīzes. Taču ik dienas parāda summa apaug ar soda naudām. Agrāk bija iespēja šīs soda naudas lūgt pārskatīt un norakstīt. Tagad tādu iespēju vairs nav,» Db stāsta visu trīs uzņēmumu valdes loceklis Igors Krupņiks. Soda naudu apjoms bijis ap 80 000 latiem. Tagad kļuvis ap 100 000 Ls pamatparāda un ap 30 000 Ls soda naudu. Uzņēmums cenšas maksāt gan kārtējos nodokļus, gan dzēst pamatparādu, tomēr pēdējo trīs mēnešu laikā VID reģionālā nodaļa vairākas reizes piemērojusi uzņēmumam inkaso, paralizēja naudas plūsmu, kas ražotājam draud ar domino principu - kavēti maksājumi visās pozīcijās. «Tas jau ne vienu vien ražotāju ir nogremdējis,» uzskata Igors Krupņiks. Ventspils Zivju konservu kombināts (VZKK), kurš ir viens no lielākajiem nodokļu parādniekiem valstī ar gandrīz 200 000 Ls parādu, atzīst, ka reģionālā nodaļa izturoties ar sapratni un pret viņiem inkaso nav piemēroti. «VID saprot, ka mēs dodam darbu ap 400 cilvēkiem, kas citādi būtu milzīgs sociālais slogs valstij,» norāda VZKK vadītājs Gints Ozols.

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Norma par naudas soda piedzīšanu no transportlīdzekļa īpašnieka neatbilst Satversmei

LETA, 24.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa (ST) par konstitūcijai neatbilstošu atzinusi normu, kas paredz naudas soda piedzīšanu par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem no transportlīdzekļa īpašnieka, nevis no reālā pārkāpuma veicēja.

Kā informē ST priekšsēdētāja palīdze Līna Kovalevska, ST spriedums ir galīgs un nepārsūdzams, tas stāsies spēkā tā oficiālās publicēšanas dienā.

Jau ziņots, ka ST pērn ierosināja lietu par Ceļu satiksmes likuma 43.2.panta, ciktāl tas skar transportlīdzekļa īpašnieka tiesības administratīvo pārkāpumu lietvedībā, atbilstību Satversmes 92.pantam.

Ceļu satiksmes likuma 43.2.pants regulē procedūru, kādā tiek uzlikts sods par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem. Cita starpā norma paredz, - ja uzliktais naudas sods nav samaksāts noteiktajā termiņā, stājas spēkā aizliegums transportlīdzeklim veikt tehnisko apskati un citas darbības, bet sods piedzenams no transportlīdzekļa īpašnieka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar Saeimas pieņemtajiem grozījumiem Autopārvadājumu likumā nākamgad gaidāmas izmaiņas arī līdz šim visai nesakārtotajā un ēnu ekonomikas karognesēja slavu iemantojušajā taksometru pakalpojumu jomā gan attiecībā uz to, kas varēs izsniegt licences, gan to, kas drīkstēs būt taksometra šoferis. Patlaban iesaistītās puses diskutē par vairākiem Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātajiem Ministru kabineta (MK) noteikumu projektiem, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Viens no noteikumu projektiem, kam plānots stāties spēkā nākamā gada maijā, nosaka taksometru vadītāju reģistrācijas kārtību. Taksometru vadītāju reģistra izveide, taksistu reģistrācija, izslēgšana no reģistra un informācijas aktualizācija uzticēta valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD). Paredzēts, ka šī informācija būs publiski pieejama ATD tīmekļa vietnē, izņemot vadītāja personas kodu. Vadītājiem izvirzītas vairākas prasības, lai viņi varētu tikt iekļauti reģistrā. Bez B kategorijas vadītāja apliecības citu valstu pilsoņiem un nepilsoņiem būs arī nepieciešamas valsts valodas zināšanas ne zemākas kā B līmeņa 1. pakāpē. Tāpat šoferiem par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem piemēroto sodu uzskaites punktu skaitam būs jābūt mazākam par 10 soda punktiem. Turklāt taksisti pēdējo divu gadu laikā nedrīkstēs būt veikuši tādus ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus. Reģistrāciju vadītāji varēs izdarīt elektroniski. ATD reģistrēs vadītājus uz vienu gadu, un taksistiem katru gadu vajadzēs pārreģistrēties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Saldo

Naudas līdzekļu uzskaite

Silvija Gulbe, starptautiskās auditorkompānijas SIA «Grant Thornton Rimess» partnere, 27.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naudas līdzekļi ir uzņēmuma komercdarbības galvenais tiešais resurss, ar kuru uzņēmums veicina sava kapitāla pieaugumu. Naudas līdzekļi ir uzņēmuma apgrozāmo līdzekļu likvīdākā daļa, to uzskaite nav sarežģīta, tomēr bieži uzņēmumu grāmatvedībā tiek pieļautas neprecizitātes naudas līdzekļu uzskaitē. Jāuzsver - naudas līdzekļu uzskaite ir reglamentēta daudzos normatīvos dokumentos.

Vispirms jāatzīmē, ka atbilstoši Gada pārskatu likuma prasībām bilancē uzrāda tikai naudu, bet naudas plūsmas pārskatā uzrāda naudu un naudas ekvivalentus. Savukārt, pēc starptautiskajiem grāmatvedības standartiem bilancē uzrāda naudu un tās ekvivalentus.

Dažāda pieeja

Praksē ir izveidojusies situācija, ka uzņēmumi dažādi uzrāda naudas līdzekļus gada pārskatā. Sakarā ar to pārskata lietotāji papildus informāciju var iegūt finanšu pārskata pielikumā, kurā jābūt norādītai naudas un tās ekvivalentu uzskaites politikai, kā arī būtu jāatšifrē bilances postenis nauda gadījumā, ja tajā ir ietverti arī naudas ekvivalenti. 2011. gada 21. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 481 «Noteikumi par naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu pārskata saturu un sagatavošanas kārtību» pirmo reizi ir sniegta naudas definīcija. Šo noteikumu izpratnē:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Saeima ir paredzējusi skatīt pretrunīgi vērtētos grozījumus likumā "Par nodokļiem un nodevām".

"Jebkurš uzlabojums ir progress," uzsvēra SIA Kodoliņš, Ostaškovs un partneri valdes priekšsēdētājs Artūrs Kodoliņš. Par nodokļu sodu sistēmas reformu ir runāts vairākus gadus un tagad Saeimai ir jāsper pirmais solis, lai nodokļu sodi būtu atkarīgi no nodarījuma smaguma. Tāpēc arī, viņaprāt, sagatavotie grozījumi ir vērtējami vairāk pozitīvi nekā negatīvi, jo šobrīd soda nauda tika noteikta 100 % apmērā neatkarīgi no tā, kāds bija nodarījums, tā apmērs un kaitējums. Tiesa, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektoram ir dotas tiesības samazināt šo soda naudas apmēru līdz pat 70 %. Nākamajā solī, pēc A. Kodoliņa domām, būtu jāparedz, ka, nosakot sodu, tiek ņemts vērā, vai tas ir apzināts vai neapzināts pārkāpums, ko nevar šobrīd izdarīt, jo sodu nosaka nodokļu auditors, kura pienākums ir tikai fiksēt pārkāpumus, nevis izvērtēt to rašanās iemeslus. "Lai sodu noteiktu atbilstoši nodarījuma raksturam, ir jāmaina soda uzlikšanas kārtība," uzsver A. Kodoliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ārvalstniekiem par pārkāpuma izdarīšanu būs jāiemaksā garantijas nauda

Vēsma Lēvalde, Db, 23.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai no ārvalstniekiem iekasētu naudas sodu par Latvijā izdarītu pārkāpumu, izstrādāti grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz iespēju piemērot jaunu piespiedu līdzekli - garantijas naudu, informē Satiksmes ministrija.

Jauno piespiedu līdzekli drīkstētu piemērot par šādiem administratīvajiem pārkāpumiem: par transportlīdzekļa vadīšanu bez autovadītāja apliecības, braukšanas ātruma un distances neievērošanu, par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola vai narkotisko vielu ietekmē, sīko huligānismu, strādāšanu bez darba atļaujas un par citiem pārkāpumiem.

Garantijas naudas pieprasījumu varēs attiecināt arī uz ārvalstīs reģistrētu transportlīdzekļu vadītājiem, kuru izdarīto administratīvo pārkāpumu izskatīšana ir Autotransporta inspekcijas kompetencē.

Likumprojekts izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē.

Grozījumi tapuši, jo patlaban soda piedziņa no ārvalstniekiem ir gandrīz neiespējama, jo pietiekams ir tikai tiesiskais regulējums attiecībā uz naudas soda piedzīšanu, piemēram, no Latvijas autovadītājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes intensitāte Rīgā pēdējo gadu laikā ir ievērojami pieaugusi un turpina paaugstināties, bet Rīgas domes Satiksmes departaments atzīst -esošā ielu tīkla caurlaides spējas ir gandrīz izsmeltas. Šogad plānota vikne pasākumu satiksmes plūsmas atvieglošanai.

Rīgas domes Satiksmes un transporta komiteja ir saņēmusi Satiksmes departamenta ziņojumu par 2007. gadā paredzētajiem darbiem satiksmes plūsmas uzlabošanai, biznesa portālu Db.lv informēja Rīgas dome.

Lai atvieglotu satiksmes plūsmu Rīgā, paralēli ilgtermiņa darbiem (satiksmes pārvadu, divu līmeņu šķērsojumu un centra apvedceļu projektu realizācijas) Satiksmes departaments 2006. gadā ir sācis īstenot darba plānu satiksmes organizācijas pilnveidošanai.

Šogad tiks uzsākta Brīvības gatves un Juglas ielas divu līmeņu šķērsojuma izbūve un Austrumu maģistrāles posma Gaujas iela - Meža prospekts izbūve. Tiks veikta A. Deglava ielas rekonstrukcija posmā no Baltinavas ielas līdz Lubānas ielai. Tāpat par pašvaldības finansējumu tiks uzsākta divu līmeņu šķērsojuma izbūve pār sliežu ceļiem Rīga-Skulte. Papildus tam tiks veikta ielu rekonstrukcija 18 ielu posmos. Sabiedriskā transporta kustības uzlabošanai šogad ir paredzēts ierīkot sabiedriskā transporta joslas līdzšinējo stāvvietu vietā Kalpaka bulvārī, posmā no Brīvības ielas līdz Krišjāņa Valdemāra ielai; Raiņa bulvārī līdzšinējo stāvvietu vietā, kā arī 13. Janvāra ielas posmā no 11.Novembra krastmalas līdz Gogoļa ielai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai būtu nepieciešami 90 miljoni eiro gadā būtiskai satiksmes drošības uzlabošanai, secināts starptautiskās auditorkompānijas "Price Waterhouse Coopers" veiktajā pētījumā.

Kompānija ir veikusi pētījumu par Ceļu satiksmes drošības plāna 2017.-2020.gada gala ietekmes izvērtējumu.

Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns šodien Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē skaidroja, ka pētījuma rezultātā iegūti četri iespējamie rīcības scenāriji attiecībā uz satiksmes drošību. A jeb nulles scenārijs, kurā nekādi papildu pasākumi nav paredzēti. B jeb minimālais scenārijs - bez finansējuma, C jeb optimālais un D jeb maksimālais, kas paredz plašu plānu ar finansēm.

Auditorkompānijas pārstāvis Egils Trumpe skaidroja, ka pētījums veikts šā gada otrajā ceturksnī un pētījumā īstenošanā izmantota pieeja "Droša sistēma", proti, droša vide, drošs transportlīdzeklis un drošs satiksmes dalībnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru