Jaunākais izdevums

Lai nepieļautu potenciālu kapitāla aizplūdumu un nomierinātu tirgu pēc Dubaijas finanšu problēmu uzliesmojuma, Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) Centrālā banka solījusi aizdot naudu bankām Dubaijā.

AAE Centrālā banka, cenšoties nomierināt satrauktos investorus, norādījusi, ka garantēs Dubaijas bankām piekļuvi «svaigam» finansējumam, kā arī solījusi, ka atbalstīs gan AAE bankas, gan ārvalstu banku struktūrvienības valstī, raksta Washington Post.

Centrālā banka arī noradījusi, ka AAE banku sistēmā patlaban ir ievērojami labākā situācija nekā pirms gada, kad pasauli pārņēma globālā finanšu krīze.

Investori gan Centrālā bankas centienus uztvēruši dalītām jūtām. Šorīt - pirmajā AAE vērtspapīru tirgu darba dienā pēc Dubaijas finanšu problēmu paziņošanas - Dubaijas Finanšu tirgus indekss samazinājies par vairāk nekā 7%, savukārt AAE finanšu centra Abu Dabi vērtspapīru tirgi krituši par vairāk nekā 8%.

Dubai World piederošās pelnošās ostu kompānijas DP World akcijas cena biržā 30. novembrī samazinājusies par teju 15%.

Taču citos Āzijas vērtspapīru tirgos vērojams pieaugums, piemēram, Japānā Nikkei 225 indekss palielinājies par 2.4%. Arī Austrālijas un Jaunzēlandes galvenie tirgus indeksi palielinājušies par attiecīgi 2.9% un 1%.

Dubaijas finanšu problēmām uzmanību pievērsis arī Starptautiskais Valūtas fonds (SVF). Patlaban gan vēl nav zināms, vai pastāv iespēja, ka SVF Dubaijā ienāks ar ārkārtas finansējuma paketi, taču fonds apstiprinājis, ka cieši vēro notikumus emirātā.

Db.lv arī ziņoja, ka pēc tam, kad Dubaija pavēstījusi, ka tā kavēs parāda atmaksu investoriem par ieguldījumiem Dubai World, Zviedrijas banku akciju cena Stokholmas vērtspapīru tirgū ievērojami samazinājusies. Taču 30. novembra rītā Swedbank akcijas cena tirgū bija palielinājusies par 0.15%, savukārt, SEB bankas akcijas cena samazinājusies par 0.20%.

Dubaijas valdība paziņoja, ka tā nav garantējusi Dubai World aizdevumus. Tādējādi valstij piederošai kompānijai, kas cīnās ar 59 miljardu USD lielām kredītsaistībām, ir jātiek galā pašai. Bloomberg norāda, ka kreditoriem ir jāpalīdz pārstrukturizēt kompāniju.

«Kompānija saņēma finansējumu, balstoties uz pašu projektu, nevis uz valdības garantijām,» norādīja Apvienoto Arābu Emirātu finanšu departamenta vadītājs Abdulrahamans Alsalehs (Abdulrahman Al Saleh).

Viņš arī piebilda, ka aizdevējiem ir jāuzņemas daļa atbildības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vērtspapīru tirgi stabilizējas pēc Dubaijas parāda nedienu risinājuma paziņošanas

, 02.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijas parādu problēmu risināšanas plāns ir nomierinājis šī reģiona vērtspapīru tirgus, kas pēdējo divu dienu laikā pēc Dubaijas finanšu problēmu saasināšanās piedzīvoja smagu kritienu, raksta AFP.

Kuveitas birža, pēc 2.7% kritiena 1. decembrī, trešdienas rītā piedzīvojusi salīdzinoši nelielu kritumu pat par spīti situācijas uzlabojumiem banku sektorā. Bahreinas biržā, kas trešdien atvērusies pirmo reizi pēc sešu dienu ilgajām brīvdienām, vērojams kritums 0.5% apmērā.

Biržas Saūda Arābijā un Omānā joprojām ir brīvdienās, savukārt Dubaijas un Abu Dabi biržas ir slēgtas nacionālo svētku dēļ. Dubaijas un Abu Dabi tirgi pēc ziņām par Dubaijas parāda nedienām piedzīvojušas kritienu attiecīgi 12.5 un 11.5 procentu apmērā.

Pēc tam, kad Dubaija paziņoja, ka plāno pārstrukturizēt daļu valsts uzņēmuma Dubai World parāda starptautiskie tirgi guva pieaugumu, proti, Eiropā vērtspapīru tirgi piedzīvoja pieaugumu vairāk nekā 2% apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviācijā attīstību nosaka cilvēku skaits reģionā un tā ekonomiskās attīstības parametri, līdz ar to izaugsmes epicentri arvien vairāk pārvietojas Āzijas virzienā, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Dubaijas vērienīgie plāni kļūt par pasaules aviācijas centru bija dzirdami jau vairākus gadus. Tie aktualizējās brīdī, kad pieņemts lēmums par valsts ekonomikas diversifikāciju, to balstot ne tikai uz naftu, bet arī tirdzniecību, transportu un tūrismu. Pērn Dubaijai izdevies spert vēsturisku soli tuvāk šiem plāniem. Ar 71 miljonu apkalpotajiem starptautiskajiem pasažieriem tai izdevies Londonas Hītrovas lidostai, kas pērn apkalpoja tikai 68,1 milj. starptautisko pasažieru, nocelt pasaules noslogotākās lidostas kroni. «Hītrova zaudēja Dubaijai, jo varam piedāvāt savienojumus, kam Hītrovas lidostai pietrūkst kapacitātes,» Financial Times norādījis Dubaijas Starptautiskās lidostas vadītājs Pols Grifits. Tomēr jāpiebilst, ka kopējā pasažieru skaita ziņā Hītrova joprojām pārspēj Dubaiju, pērn apkalpojot 73,4 miljonus pasažieru. Turklāt gan Hītrovas, gan Getvikas (pērn apkalpoti 38,1 milj.) lidostas Londonā ziņoja par rekordlielu pasažieru skaitu 2014. gadā, jaunu maršrutu atklāšanu uz straujas izaugsmes tirgu Ķīnā un Meksikā. Dubaijas lidostas izaugsmes pamatā ir valstij piederošās aviokompānijas Emirates ekspansija, kas tika dibināta 1985. gadā. Šobrīd Emirates pieder pasaulē lielākā starptautisko pasažieru pārlidojumu lidmašīnu flote, nodrošinot savienojumus starp Rietumiem, Āziju un Dienvidaustrumāziju. Dubaijas amatpersonas cer, ka 2020. gadā lidosta jau apkalpos 98,5 miljonus pasažieru, nodrošinot 22% darbavietas Dubaijas emirātā un trešdaļu no tā IKP. Taču ar to izaugsmes plāni vēl neaprobežojas. Otra Dubaijas lidosta – Al–Maktoum International, kas sāka apkalpot pasažierus 2013. gadā, pēc pilnīgas pabeigšanas 2022. gadā būšot spējīga apkalpot 120 miljonus pasažieru, kas ir par 40 miljoniem vairāk nekā Hītrovas pašreizējais maksimums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Potenciāla iespēja aizbēgt no Dubaijas policijas kļūst arvien sarežģītāka, jo tā savam automašīnu parkam pievienojusi arī Ferrari, vēsta metro.co.uk.

Policijas jaunākā sporta automašīna, kas izmaksājusi robežās no 190 tūkstošiem līdz 350 tūkstošiem latu, seko Lamborghini Aventador, kas Dubaijas policistus sāka vizināt šajā mēnesī.

«Dubaija ir unikāla, un visam, kas tajā atrodas, ir jāatspoguļo šo unikalitāti. Šī iemesla dēļ policija savam patruļmašīnu parkam pievienos Ferrari sporta auto,» stāstījis Dubaijas policijas priekšnieks.

«Mēs esam patīkami pārsteigti par cilvēku reakciju uz Lamborghini, tāpēc izlēmām, ka arī Ferrari varētu būt laba izvēle,» viņš turpinājis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Sabiedrībā zināmu cilvēku vārdā izsūta e-pastus ar mērķi izkrāpt naudu

Žanete Hāka, Vēsma Lēvalde, 06.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krāpnieki, izmantojot sabiedrībā zināmu cilvēku vārdus, izsūtījuši Latvijas iedzīvotājiem e-pastus, kuros lūdz viņiem aizdot naudu kādu negaidītu izdevumu segšanai. Šādi viltus e-pasti izsūtīti, piemēram, ekonomista Ulda Oša un SIA Afterdog vadītāja Mārtiņa Vidzenieka vārdā.

Epastā angļu valodā skaidrots, ka persona atrodas Ukrainā, taču ir pazaudējusi maku un telefonu, tādēļ netiek projām no viesnīcas, jo pasi paņēmis tās personāls. Epasta saņēmējs tiek lūgts aizdot naudu, lai varētu samaksāt par viesnīcu un tikt mājās. Pats ekonomists jau sociālajā portālā Twitter informējis, ka ziņojumu nav sūtījis viņš. Arī M. Vidzenieks apstiprina, ka ir Latvijā un Ukrainā nemaz nav bijis. Viņš gan skaidro, ka epastus saņēmuši visi viņa kontakti epastā, un viņš vēl šodien turpina atbildēt uz telefona zvaniem un skaidrot, ka viņam nevajag materiālo palīdzību.

Tas, ka epasts ir sūtīts it kā no zināmas personas epasta, ir ļoti viegli izdarāms, stāsta Kaspersky Lab vecākā surogātpasta (Spam) analītiķe Tatjana Ščerbakova, skaidrojot, ka surogātpasta sūtītāji var ielikt lauciņā «from» visu, ko vien viņi vēlas. Tomēr viņa norāda, ka ir jāpievērš uzmanība pašai vēstulei - ja tekstā nav personīgās uzrunas, bet pats teksts izskatās dīvains, tad tas ir surogātpasts. Tas attiecas arī uz lūgumiem aizdot naudu vai standarta stāstiem par sarežģītajām situācijām. Parasti surogātpasta izplatītāji atrod savu upuru e-pasta adreses, izmantojot vai nu piemeklēšanas stratēģiju vai skenējot web-lapas, ziņojumu dēļus, sociālos tīklus, forumus, čatus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pētījums: Latvijā draugiem un radiem naudu aizdod nelabprāt

Gunta Kursiša, 11.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Labprāt Latvijas iedzīvotāji mēdz aizdot vien nelielas naudas summas, lielākoties tikai ārkārtas gadījumos un jo retāk, jo labāk, liecina Ferratum Latvia veiktā aptauja.

Tajā pašā laikā gandrīz puse aptaujāto atzina, ka vislabākie naudas aizdevēji ir radi un draugi.

Puse no aptaujātajiem atzina, ka visbiežāk aizdod tieši draugiem, savukārt 42% respondentu visbiežāk ar naudas līdzekļiem izlīdz radiniekiem. Kolēģiem naudu mēdz aizdot vien 8% aptaujāto.

Lielākā daļa aptaujāto (58%) atzina, ka aizdod naudu dažas reizes gadā, savukārt vairāk nekā piektdaļa respondentu to darot tikai ārkārtas gadījumos vai vispār nekad.

Gandrīz katrs piektais aptaujas dalībnieks ir gatavs regulāri, vismaz reizi mēnesī, draugiem vai radiem aizdot naudu, taču ne lielu naudas summu.

Ja draugam vai radiniekam būs nepieciešama neliela naudas summa, to labprāt aizdos katrs otrais aptaujas dalībnieks, bet 13% aptaujāto labprāt aizdos lielāku naudas summu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Notikumi ar Dubaijas emirātam piederošo investīciju kompāniju Dubai World, kaslūgusi saviem kreditoriem par sešiemmēnešiem pagarināt 3.5 mljrd. USD liela parāda atmaksas termiņu, kārtējo reizi liek aizdomāties par lietu mainīgo un mānīgo dabu.

Kādreiz plaukstošais, nereti par investoru meku dēvētais emirāts un kompānija, kas izaugsmes gados ar plašu vērienu iegādājās aktīvus visā pasaulē,vienas dienas laikā ir kļuvuši par parādos ieslīgušu krīzes upuri, kam jālūdz savi kreditori atlikt parādu atmaksu. Taču, ja paraugās rūpīgāk, nekādas pārvērtības jau nemaz nav notikušas.

Dubaija būtībā ir tāda kā «krīzes paraugekonomika» — ar lēto naudu būvēts milzis ar nekustamā īpašuma un luksusa tūrisma māla kājām. Tie, kas šā emirāta sakarā runā par «naftas dolāriem», maldās — lielāko daļu tā IKP veido tieši abas iepriekšminētās nozares, melnā zelta nozarei atbildot tikai par aptuveni 5%. Jā, tieši Dubaija ir tā vieta, kur tiek būvēti ekskluzīvi debesskrāpji, kūrorti, mākslīgās salas un pat zemeslodes «makets». Tieši

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Būtiskākie 2009. gada notikumi pasaules finanšu tirgos un ieskats 2010.gadā

Harijs Švarcs Swedbank Ieguldījumu pārvaldes sabiedrības vadītājs, 29.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2009. gads iezīmēja lūzuma punktu pasaules ekonomiskajā attīstībā. Ja vēl gada sākumā vairums analītiķu un ekspertu paredzēja strauju izaugsmes samazināšanos un vispasaules finanšu sistēmas drīzu sabrukumu, tad jau gada otrajā pusē, par spīti prognozēm un pārsteigumu ekspertiem, parādījās pirmie ekonomiskās izaugsmes iedīgļi un finanšu tirgu noskaņojums tikpat strauji (un tikpat neracionāli kā iepriekš) mainījās uz pretējo pusi.

Kādi tad bijuši 2009. gada būtiskākie notikumi un ko mums sagaidīt 2010.gadā?

Būtiskāko notikumu TOP 5

1. Valdības iegulda miljardus pasaules ekonomikā

Svarīgākie darbi tika paveikti jau pašā gada sākumā, kad pasaules vadošo valstu valdības, mācoties no pagātnes kļūdām, spēja vienoties un operatīvi reaģēt, lai ieguldītu savu valstu tautsaimniecībā miljardiem lielus līdzekļus, glābjot ekonomikas no pilnīga sabrukuma. Lai arī tā rezultātā budžeta deficīti daudzās valstīs ir pārsnieguši 10%, šis solis ļāvis apstādināt pasaules ekonomikas brīvo kritienu un viennozīmīgi stiprinājis globālo finanšu sistēmu. Protams, ka, lielā mērā, šāda «glābšana» veikta uz nākotnes izaugsmes rēķina. Jau 2010., un vēl lielākā mērā 2011. gadā, un arī tālākajos gados, vairums attīstīto valstu valdībām nāksies «samaksāt» par krīzes sekām, samazinot valdību izdevumus un ceļot nodokļus, lai savestu valsts finanses kārtībā. Tas, savukārt nozīmē, ka pēc atkopšanās ekonomiskā izaugsme visticamāk būs vājāka kā piedzīvots iepriekšējos gados.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lidojošo taksometru laiks tuvojas

Egons Mudulis, 29.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijā izmēģina bezpilota taksometru; vācu Volocopter konkurentu netrūkst

Apvienotie Arābu Emirāti (AAE) ieies aviācijas vēsturē ar to, ka pie Dubaijas Džumeiras jūras parka nule kā veikts testa lidojums divvietīgam autonomam gaisa taksometram, vēsta ārvalstu mediji. Prieku par testa lidojumu paudis Dubaijas kroņprincis, šeihs Hamdans, pie reizes atgādinot arī par pilsētas panākumiem pirmā reģionā bezvadītāja metro ieviešanā. Bezpilota taksometru pakalpojumu sniegšanu Dubaijas Ceļu un transporta pārvalde (CTP) plāno ieviest piecu gadu laikā, ziņo Dubaijas valdības Mediju centrs. «Nekas tāds iepriekš nav darīts,» GulfNews norādīja Dubaijas Civilās aviācijas pārvaldes Aviācijas noteikumu un drošības nodaļas vadītājs Mihaels Rudolfs. Bezvadītāja taksometra testēšana labi saskan ar šīs AAE pilsētas ambīcijām ieņemt vadošo lomu inovāciju ziņā arābu pasaulē, atzīmē Reuters.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijas lielais parādnieks – Dubai World - uzsācis sarunas ar bankām par 26 miljardu ASV dolāru lielas parāda daļas pārstrukturizāciju, ieskaitot struktūrvienību Nakheel World un Limitless World saistības, ziņo Bloomberg.

Tādu Dubai World struktūrvienību kā Infinity World Holding un pelnošo ostas biznesu Ports & Free Zone parādsaistības netiks iekļautas pārrunās ar bankām, jo to finanšu situācija tiek uzskatīta par stabilu.

RBC Capital Markets analītiķis Niks Čeimijs (Nick Chamie) norāda, ka tagad, kad zināms, ka pārstrukturizēt plānots 26 miljardu dolāru lielu parāda daļu, pēdējo dienu laikā radītajai panikai tirgū vajadzētu pierimt, jo iepriekš tika lēts, ka pārstrukturizēt būs nepieciešams Dubai World parāds 60 miljardu dolāru apjomā.

Putam Investment eksperts Maikls Atkins (Michael Atkin) arī norāda, ka 26 miljardu dolāru lielas parāda daļas pārstrukturizācija parāda, ka problēmas ir nelielas, turklāt tās liecina, ka joprojām vēl neesam izkļuvuši no globālās finanšu krīzes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kapitāla tirgus Latvijā – trešajā desmitgadē, bet joprojām vājš. Vai ir alternatīvas?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 29.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no svarīgām finanšu tirgus sastāvdaļām ir likvīds un efektīvs kapitāla tirgus. Ieguldījumi akcijās un obligācijās ir ilgtermiņa ieguldījumi.

Attīstīts kapitāla tirgus veicina vietējās un ārvalstu investīcijas, uzkrājumu efektīvāku izmantošanu, dodot iespēju krājējiem vairāk nopelnīt, kas īpaši aktuāli zemo procentu likmju apstākļos. Savukārt uzņēmējiem tas dažādo aizņemšanās iespējas uzņēmuma attīstības finansēšanai.

Turklāt lēmumi par investīcijām vai, tieši pretēji, lēmumi par neinvestēšanu ietekmē ne vien pašreizējo tautsaimniecības stāvokli, bet arī summējas tautsaimniecības turpmākās attīstības perspektīvā.

Kāpēc kapitāla tirgus ir tik nozīmīgs:

  1. Uzņēmumi, emitējot vērtspapīrus kapitāla tirgū, piesaista ilgtermiņa finansējumu – gan vietējo, gan ārvalstu, kas dod iespēju uzņēmumiem attīstīties un pilnveidot ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu, diversificējot investoru loku;
  2. Mājsaimniecības un uzņēmumi var novirzīt savus uzkrājumus kapitāla tirgus vērtspapīros, kas parasti piedāvā augstāku ienesīgumu nekā noguldījumi bankās;
  3. Kapitāla tirgus dod iespēju sekot dažādu vērtspapīru procentu likmēm, kas ļauj spriest par piedāvājuma un pieprasījuma attiecību finanšu tirgū, par tirgus dalībnieku gaidām par riskiem un ekonomikas attīstību, finansēšanas nosacījumiem;
  4. Ekonomikas izaugsmes modeļos izaugsme ilgtermiņā ir atkarīga no kapitāla lieluma, un kapitāla tirgum ir būtiska loma šī kapitāla piesaistē un izvietojumā tautsaimniecībā;
  5. Labi funkcionējošs kapitāla tirgus palīdz sadalīt kapitālu pa dažādām nozarēm, uzņēmumiem tā, lai tiktu iegūts maksimāls labums tautsaimniecībā, – tiek meklēts optimums no paredzamā vērtspapīru ienākuma un riska.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Dubai World varētu būt spiesta pārdot savus aktīvus

, 07.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijas investīciju kompānija Dubai World pārstrukturizācijas procesā varētu būt spiesta pārdod tai piederošos aktīvus ārvalstīs, taču pats emirāts, kam pieder ar parādiem noslogotā investīciju kompānija, nekādus aktīvus pārdot negatavojas, vēsta Financial Times.

Pirmdien, kad Dubaijas Finanšu departaments paziņoja, ka nepārdos nevienu no tai piederošajiem aktīviem, lai finansētu emirāta investīciju kompānijas parāda atmaksu, Dubaijas akciju tirgus nokrita par 6%.

Taču tajā pat laikā Finanšu departamenta vadītājs Adulrahamans Alalehs (Abdulrahman Al Saleh) norāda, ka tiek apsvērta iespēja, ka varētu tikt pārdoti kādi tieši Dubai World piederoši aktīvi ārvalstīs.

Db.lv jau vēstīja, ka Dubai World uzsāka sarunas ar bankām par 26 miljardu ASV dolāru lielas parāda daļas pārstrukturizāciju. Daži analītiķi uzskata, ka tas, ka pārstrukturizēt plānots tikai 26 miljardu dolāru lielu parāda daļu, ir labs rādītājs, kas varētu nomierināt tirgu, jo iepriekš tika lēsts, ka pārstrukturizēt būs nepieciešams Dubai World parādu 60 miljardu dolāru apjomā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Dubaijas lidosta pērn pasaulē lielākā pēc pasažieru skaita

BNS/INTERFAX, 13.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijas starptautiskā lidosta 2014.gadā kļuva par lielāko lidostu pasaulē pēc starptautiskajos reisos pārvadāto pasažieru skaita, apsteidzot Londonas Hītrovas lidostu, vēstīja laikraksts The Financial Times.

2014.gadā Dubaijas lidosta starptautiskajos reisos apkalpoja 71 miljonu pasažieru, bet Hītrovas lidosta - 68,1 miljonu pasažieru.

Viens no iemesliem tam ir Hītrovas lidostas darbības jaudu pārslodze.

«Hītrova zaudē daudz reisu Dubaijai, jo mēs spējam apkalpot tos maršrutus, kuriem Hītrovai vairs nepietiek ietilpības,» paziņoja Dubaijas lidostas ģenerāldirektors Pols Grifitss.

Dubaijas lidostas kļūšana par lielāko lidostu atspoguļo arī Dubaijā bāzētās Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) nacionālās aviokompānijas Emirates Airlines straujo izaugsmi. Lidsabiedrībai šobrīd ir lielākā tālās distances lidmašīnu gaisa flote pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

FOTO: Dubaijā nodzēsts ugunsgrēks vienā no pasaules augstākajiem debesskrāpjiem

LETA--DPA/AP, 04.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijā naktī uz piektdienu izcēlās ugunsgrēks vienā no pasaules augstākajām dzīvokļu torņēkām, taču pēc vairākām stundām tas tika nodzēsts, paziņoja Dubaijas oficiālais mediju birojs.

Ugunsgrēkā neviens nav cietis.

Ugunsgrēks izcēlās 79 stāvu debesskrāpja Torch Tower devītajā stāvā, telekanālam Gulf News paziņoja Dubaijas policijas preses sekretāre.

Liesmas bija pārņēmušas vairāk nekā 40 stāvus vienā ēkas pusē, vēstīja ziņu aģentūras AP žurnālists.

Varas iestādes veiksmīgi evakuējušas cilvēkus no šīs ēkas, tviterī paziņoja Dubaijas mediju birojs.

Pēc vairākām stundām liesmas izdevās nodzēst.

Dubaijas policija norobežoja rajonu ap ēku, lai pasargātu cilvēkus no uguns un krītošām atlūzām.

352 metrus augstajā ēkā liels ugunsgrēks bija izcēlies arī 2015.gada sākumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijas Starptautiskā lidosta Hītrovas lidostai atņēmusi pasaulē noslogotākās starptautiskās lidostas titulu, ja ņem vērā pasažieru skaitu gada griezumā, ziņo BBC.

Apvienoto Arābu Emirātu lidosta paziņojusi, ka tā 2014. gadā apkalpojusi nedaudz zem 70,5 miljoniem pasažieru. Hītrovas lidostā pasažieru skaits bijis ap 68,1 miljonu.

Dubaijas lidosta norādījusi, ka tā sasniegusi «vēsturisku pagrieziena punktu».

Hītrovas lidosta jau gadiem cenšas palielināt kapacitāti, un tieši tas tiek minēts kā galvenais iemesls Dubaijas uzvarai. Dubaijas mērķis esot kļūt par aviācijas globālo centru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā lietojam apzīmējumus: banku sektors, Lielais četrinieks, ārvalstu un vietējās bankas, banku filiāles. Piemēram, Rietumu Bankas vadība sociālajos tīklos min terminu Lielais piecinieks, bet Signet Bank un citas nereti retorikā izmanto apzīmējumu vietējās bankas.

Vai lietotie termini ir pašizdomāti, un kāds ir to pamats, uz šiem jautājumiem Dienas Bizness mēģināja rast atbildes, konsultējoties ar Latvijas Bankas speciālistiem.

Šādi jautājumi radās, lasot, piemēram, Rietumu Bankas ierakstus sociālajos tīklos Facebook un LinkedIn, kur bankas valdes priekšsēdētāja Jeļena Buraja lieto apzīmējumu Lielais piecinieks. “Esmu gandarīta, ka Rietumu Banka pārstāv Latvijas kapitālu banku lielajā pieciniekā, turklāt ar būtisku atrāvienu no citiem tirgus dalībniekiem,” tā Jeļena Buraja pauda pērn, 8. decembrī, soctīkla Facebook Rietumu Bankas vietnē. Signet Bank valdes priekšsēdētājs Roberts Idelsons, kā arī jau pieminētā Jeļena Buraja plaši lieto vārdu salikumu vietējās bankas arī intervijās, tostarp Dienas Biznesā publicētajās. Līdztekus seko, ka tā sauktais Lielais četrinieks ir ārzemju kapitāla bankas, tomēr vai izteikumi ir precīzi un pamatoti ilgtermiņā – tas ir jautājums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītajā nedēļā Latvijas Banka (LB) izsniedza grūtībās nonākušajai «ABLV Bank» likviditātes palīdzības aizdevumus par kopējo summu 297.2 milj. eiro, un šis fakts ir izsaucis Latvijas sabiedrībā daudz lielāku rezonansi, nekā tas būtu pelnījis, norāda Latvijas Bankas ekonomists Mārtiņš Bitāns. No otras puses, pašreizējā lielā interese par šiem darījumiem ļauj vēlreiz atgādināt par to, ko centrālā banka īsti dara.

Kas vispār ir ārkārtas likviditātes palīdzība (angliski – emergency liquidity assistance jeb ELA)?

Tas ir centrālās bankas aizdevums pret ķīlu komercbankai gadījumos, kad šai bankai ir radušās īslaicīgas grūtības ar standarta instrumentiem no citiem tirgus dalībniekiem un Eirosistēmas centrālajām bankām iegūt nepieciešamos naudas līdzekļus. Un, lai gan detalizētus noteikumus katrā eiro zonas valstī izstrādā valsts centrālā banka, kopējos aizdevuma pamatprincipus nosaka visām Eirosistēmas centrālajām bankām vienotus, un tie ir publiski pieejami Eiropas Centrālās bankas (ECB) mājaslapā.

Kāpēc vispār šāda palīdzība centrālajām bankām ir jāsniedz?

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Abu Dabi aizdod Dubaijai 10 miljardus dolāru

, 14.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) finanšu centrs Abu Dabi nolēmis nākt palīgā finanšu grūtībās nonākušajam emirātam Dubaijai un tā parādu sloga apkrautajai kompānijai Dubai World ar 10 miljardus ASV dolāru lielu finansējumu, ziņo CNN.

Ar šādu paziņojumu Dubaijas Augstākās fiskālās komiteja nākusi klajā tieši laikā, kad emirātam jāizpērk obligācijas 4.1 miljarda dolāru apmērā.

Dubaijas Augstākās finanšu komitejas priekšsēdētājs Šeihs Ahmeds bin Saēds Al-Maktoms norāda, ka atlikušie līdzekļi nodrošinās Dubai World apgrozāmo kapitālu līdz nākamā gada 30. aprīlim. Tāpat ar šo naudu tiks finansēti procentu maksājumi.

Db.lv jau vēstīja, ka Dubai World satrieca daudzus investorus visā pasaulē, kad kompānija šī gada 25. novembrī pieprasīja parāda atmaksas atlikšanu.

Db.lv arī ziņoja, ka Dubai World uzsāka sarunas ar bankām par 26 miljardu ASV dolāru lielas parāda daļas pārstrukturizāciju. Dubaijas valdība, savukārt, iepriekš paziņoja, ka tā nav garantējusi Dubai World aizdevumus. Tādējādi valstij piederošai kompānijai, kas cīnās ar 59 miljardu USD lielām kredītsaistībām, ir jātiek galā pašai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atsevišķu shēmotāju dēļ vairums uzņēmēju zaudēs legālas iespējas izsniegt darbiniekiem aizdevumus dažādās dzīves situācijās. «Ieguvēji no tā nebūs nedz uzņēmumi, nedz to vadītāji vai darbinieki, bet gan bankas un jo īpaši - nebanku kreditētāji,» uzskata SIA Leilands un Putnis valdes priekšsēdētājs Dzintars Putnis.

Atsevišķu shēmotāju dēļ vairums uzņēmēju zaudēs legālas iespējas izsniegt darbiniekiem aizdevumus dažādās dzīves situācijās.

Tāds ir vairāku aptaujāto uzņēmēju viedoklis. Savukārt LTRK viceprezidente Lienīte Caune vēlētos šī jautājuma kontekstā vērst uzmanību uz to, ka iedzīvotāju ienākumu nodokļa likuma anotācija šiem grozījumiem paredzēja, ka tie stāsies spēkā vienlaikus ar Komerclikuma izmaiņām par iespēju izmaksāt starpposmu dividendes, tomēr 3.lasījums vēl pat neesot bijis.

Sprūdža efekts

Daži aptaujātie normatīvo aktu grozījumus, kas būtiski ierobežo uzņēmumu aizdevumu izsniegšanu īpašniekiem, valdes locekļiem un darbiniekiem, vērtē kā atvadu sveicienu demisionējušajam vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Edmundam Sprūdžam, kurš arī aizņēmies naudu no sev piederošās kompānijas Sensum Solutions. Gadījumus, kad uzņēmuma īpašnieks aizņemas līdzekļus no uzņēmuma, nevar dēvēt par nodokļu optimizāciju, vasarā aģentūrai Leta stāstījis pats E. Sprūdžs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Lielbritānijā, iespējams, jau tagad veidojas komercīpašumu burbulis

, 06.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankām sākot atvērt durvis komercīpašumu uzņēmumiem un pieaugot ārvalstu investoru pieprasījumam pēc biroju ēkām Londonā, rodas bažas par to, ka jau tagad veidojas nākamais cenu burbulis, raksta Times.

Aprēķini liecina, ka ieguldījumi komercīpašumos Londonā trīs mēnešu laikā līdz septembra beigām ir palielinājušies. Tas jau ir otrs ceturksnis pēc kārtas, kad šajā segmentā palielinājušās investīcijas. Šī ir pirmā reize kopš 2007. gada vidus, kad divus ceturkšņus pēc kārtas reģistrēts investīciju pieaugums.

Nekustamā īpašuma konsultāciju kompānija Cushman & Wakefield norāda, ka investīcijas komercīpašumos Londonas centrā šī gada trešajā ceturksnī palielinājušās par vairāk nekā 12% līdz 1.6 miljardiem sterliņu mārciņu.

«Dominējošais pārsvars ir pircēji, kas ir ārvalstu investori, kurus piesaista zemā mārciņas vērtība un ļoti pievilcīgā ieguldījumu atdeve, ko nodrošina Londonas salīdzinoši straujā cenu korekcija,» norāda Cushman & Wakefield.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Vācija aizņemoties spējusi nopelnīt

Jānis Šķupelis, 12.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ pirmo reizi eirozonas pastāvēšanas vēsturē, izsolot valdības parādzīmes sākotnējā tirgū, Vācijas sešu mēnešu parādzīmju vidējais ienesīgums bija negatīvs. Līdz ar to izveidojusies situācija, ka Vācija aizņemoties spēj pat pelnīt.

Šajā gadījumā tas nozīmē to, ka investors, lai pēc sešiem mēnešiem dabūtu atpakaļ 100 eiro, Vācijai samaksāja 100,00616 eiro. Situācija ir ļoti neierasta, jo tas, kas aizņēmās, var nopelnīt un šajā gadījumā Vācijas obligāciju pircēji valstij «saziedojuši» aptuveni 240 tūkst. eiro (obligācijas Vācijai izdevās pārdot 3,9 miljardu eiro apmērā). Savukārt naudas aizdevēji drīzāk maksā par likviditātes nolikšanu drošā vietiņā (Vācijas obligācijās) – gluži kā par seifa izmantošanas pakalpojumu.

Eksperti skaidro, ka šonedēļ pieredzētās negatīvās Vācijas aizņemšanās likmes ir vairāku apstākļu sakritības, tai skaitā mērķtiecīgas naudas drukāšanas, rezultāts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Ekskluzīvi DB - Intervija ar Ilmāru Rimšēviču pilnā apmērā: Latvija bauda eirozonas labumus

Māris Ķirsons, 22.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Atsaucoties lielajai lasītāju interesei, DB publicē interviju ar Latvijas Bankas prezidentu un Eiropas Centrālās bankas padomes locekli Ilmāru Rimšēviču, kas norisinājās 2017. gada martā. Kā zināms, I. Rimšēvičs intervijas līdz šim sniedzis salīdzinoši reti.

Atsaucoties lielajai lasītāju interesei, DB publicē interviju ar Latvijas Bankas prezidentu un Eiropas Centrālās bankas padomes locekli Ilmāru Rimšēviču, kas norisinājās 2017. gada martā. Kā zināms, I. Rimšēvičs intervijas līdz šim sniedzis salīdzinoši reti.

Latvija bauda eirozonas labumus

Iestāja eirozonā Latvijai deva pieeju ļoti lētiem kredītresursiem uz ļoti gariem termiņiem, turklāt ļāva izvairīties no valūtas spekulantu uzbrukumiem, kas būtu apdraudējuši valsts tautsaimniecību, paliekot pie lata

To intervijā DB stāsta Latvijas Bankas prezidents un Eiropas Centrālās bankas padomes loceklis Ilmārs Rimšēvičs. Viņš atzīst, ka pašlaik svarīgākais ir noturēt vārgos kreditēšanas pieauguma asnus, kā arī koncentrēties nevis uz kādu naidnieku vai kaitnieku meklēšanu, bet gan skatīties un meklēt iespējas, ko un kā paši varam darīt labāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Zaudējot ABLV Bank, mēs zaudējam labākos

Sandris Točs, speciāli DB, 14.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Tieši Gaida Bērziņa laikā tika uzbūvēta šī «administratoru pūlu» sistēma, radās šīs administratoru apvienības, kas garantēja, ka parādnieks var tikt pie «pareizā» administratora, kas akceptēs kaut kādas «kreisās» ārpusbilances saistības, kas palielinās kopējo parādu un līdz ar to samazinās bankas iespējas saņemt atpakaļ savu naudu,» saka AS West Kredit valdes priekšsēdētājs Sergejs Maļikovs

Pēc notikušās advokāta Mārtiņa Bunkus slepkavības no visām pusēm tagad dzirdam stāstus, kas sākas apmēram tā «advokātu aprindās visi sen jau zināja». Varbūt jūs arī varat pastāstīt, ko «visi sen jau zina» jūsu aprindās?

Pastāstīšu kaut ko tādu, ko jūs neatradīsiet ne Google, ne Delfi, ne pietiek.com. Kreditēšanas nozarē darbojos apmēram no 1998.gada. Bet kāpēc es ar to vispār sāku nodarboties? Tāpēc, ka es pirms tam lielu naudu pazaudēju Capital Bank. Krievijas 1998.gada krīze skāra arī vairākas Latvijas bankas – bankrotēja Rīgas komercbanka un arī Capital Bank, kas atradās Brīvības ielā. Tad es pazaudēju 1 miljonu dolāru, kas tolaik bija ļoti daudz un arī tagad nav maz. Un zināt, kas bija bankas administrators? Jūs gan jau tajā laikā noteikti nebijāt dzirdējuši pat tādus vārdus kā «administrācija» un «likvidācija». Bankas likvidators tātad bija Ilmārs Krūms. Un zināt, kas viņam palīdzēja, skraidīja un pienesa papīrus? Gaidis Bērziņš un Lauris Liepa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijas ambiciozais projekts «Pasaule» (The World) – aptuveni 300 mākslīgās salas, kas izvietotas pasaules kontinentu formā piedzīvo nopietnas finansiālas problēmas.

Kā raksta portāls Timesonline, Anglija ir pamesta, Austrālija un Jaunzēlande ir saplūdušas kopā, bet cilvēks, kurš iegādājās Īriju, ir izdarījis pašnāvību.

«Pasauli» tika plānots radīt bagātajiem un slavenajiem. Projektu apvija baumas par virkni slavenu aktieru, dziedātāju un uzņēmēju plāniem iegādāties daļu no pasaules kartes. Tā vietā šis projekts kļuvis par dārgāko kuģotāju draudu pasaulē.

Dubaijas daudzmiljonu projekts ir ieguvis aprises, tomēr lagūnas iekšpusē darbs ir pilnībā apstājies. «Pasaules» karte šobrīd sastāv no smilšainiem pleķiem.

Tie, kas ieguldīja līdzekļus šajā pasaules ambiciozākajā būvniecības projektā, patiesība nebija slavenības, bet gan investori. Džons Odolens, kurš iegādājās Īriju 2007. gadā par 38 miljoniem ASV dolāru, izdarīja pašnāvību šī gada sākumā. Citiem investoriem, kas, ieguldot projektā, cerēja nopelnīt, ir maz cerību gūt peļņu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šā gada 11. oktobra darbu Rīgā uzsāks Apvienoto Arābu Emirātu aviokompānija “flydubai”, kas trīs reizes nedēļā piedāvās ceļotājiem lidojumus starp Rīgu un Dubaiju.

Aviokompānija šodien izziņoja plānus šā gada laikā sākt lidojumus no Dubaijas uz Rīgu, Bāzeli, Tallinu un Viļņu, palielinot savu maršrutu tīklu Eiropā līdz 43 galamērķiem 21 Eiropas valstī.

“flydubai” izpilddirektors Gheits Al Gheits uzsver: “Mūsu jaunie maršruti uz Baltijas reģionu un Šveici ļaus ceļotājiem vēl ērtāk sasniegt Dubaiju, gan lai viesotos tajā, gan izmantotu Dubaijas kā aviācijas centra piedāvātās iespējas tālākiem savienotajiem lidojumiem.” “flydubai” galamērķu kartē iekļauti lidojumi, piemēram, uz Malaiziju, Maldīvu salām, Mombasu, Šrilanku, Taizemi un Zanzibāru.

Jaunajos maršrutos lidsabiedrība izmantos savus jaunākos “Boeing 737” gaisa kuģus. Lidojumos, kas notiks nu Dubaijas lidostas 3. termināļa, būs pieejamas gan biznesa, gan ekonomiskās klases sēdvietas. Turp un atpakaļ lidojums no Rīgas uz Dubaiju izmaksās, sākot no 380 eiro ekonomiskajā klasē līdz 1370 eiro biznesa klasē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas lielākais lidmašīnu ražotājs Airbus Dubaijas Gaisa šovā saņēmis lidmašīnu pasūtījumus par kopējo vērtību, kas ir vairāk nekā piecas reizes lielāka par ASV konkurenta Boeing pasūtījumu vērtību, ziņo BBC.

Airbus kopumā šova laikā saņēmis pasūtījumus 5.3 miljardu ASV dolāru vērtībā, kamēr Boeing saņēmis pasūtījumus 800 miljonu dolāru vērtībā.

Db.lv jau vēstīja, ka Air Austral, pārvadātājs no Indijas okeāna Reinjonas salas, Dubaijas Gaisa šovā apstiprinājis arī iepriekš veikto divu Airbus A380 lidmašīnu pasūtījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru