Starppilsētu autobusos biļešu cenas no 1.jūlija būs dārgākas par 25 – 46%, jo no 1.jūlija stāsies spēkā valdības noteiktā jaunā biļešu cenu politika visos tālsatiksmes autobusu maršrutos visā Latvijā, ziņo laikraksts Latvijas Avīze.
Vienotais braukšanas tarifs tiek paaugstināts līdz 2,2 santīmiem par kilometru, bet katram pasažierim vēl piedevām būs jāmaksā 40 santīmu par to, ka autobusā būs iekāpis.
Piemēram, braucot ar Nordeka autobusiem no Liepājas uz Rīgu, patlaban par biļeti jāmaksā 4.50 lati, bet no 1. jūlija – jau 5.25 lati. Bet sadārdzinājums īpaši jūtams būs īsajiem braucieniem, piemēram, maršrutā Rīga–Ainaži vislētākā biļete patlaban maksā 10 santīmus, bet no 1.jūlija vislētākā biļete šā maršruta tālsatiksmes autobusā maksās 50 santīmus. Tālsatiksmes pasažieru pārvadājumus veic 32 firmas.
Tomēr valdības lēmums par biļešu cenu celšanu visos tālsatiksmes autobusu maršrutos neļaus likvidēt valsts vairāku miljonu latu parādu pasažieru pārvadātājiem, tāpēc tie ceļ braukšanas maksu arī vietējos pārvadājumos. Naudas nepietiek arī pārvadājumiem pa dzelzceļu, tāpēc dārgākas būs arī vilcienu biļetes.
"Valsts vēlas, lai cilvēki, braucot nelielus attālumus, izmantotu vietējās, nevis tālsatiksmes autobusus, un nosaka iekāpšanas maksu. Tas ir solis ceļā uz satiksmes sakārtošanu. Problēmas gan būs tur, kur vietējā autobusu satiksme ir likvidēta," tā valdības noteikumus komentē pasažieru pārvadāšanas firmas CATA direktors Andris Malkavs.
Citi pasažieru pārvadātāji gan norāda – viņi cels braukšanas maksu arī vietējos maršrutos, jo negaidīti strauji kāpj degvielas cenas un valdība nepildot pērn Saeimas apstiprināto Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumu. Tas paredz – Latvijas valstij ir jāpasūta pasažieru pārvadājumu firmām pasažieru pārvadāšanas pakalpojums pamata maršrutos, jākompensē tām radušies zaudējumi un izdevumi, kā arī jānodrošina aptuveni 4 – 5% liela peļņa. Šā gada pirmajos trīs mēnešos valsts autobusu pasažieru pārvadātājiem palikusi parādā vismaz 4.8 miljonus latu un šis parāds turpina augt. Līdz gada beigām tas sasniegšot aptuveni 22 miljonus latu. Valsts, kas šajā gadījumā ir pasūtītājs, noteikusi, ka tālsatiksmes pasažieru pārvadājumiem no 1. jūlija viena kilometra tarifs visos maršrutos ir jāceļ līdz 2.2 santīmiem un jānosaka papildus 40 santīmus liels iekāpšanas maksājums, turklāt tarifs visā valstī visos maršrutos būs vienāds.
"Līdz gada beigām parāds sasniegtu 26 miljonus latu, bet 40 santīmus lielā iekāpšanas maksa un kilometra tarifa kāpums ļaus to deldēt līdz 21 miljonam latu. Šo papildu naudas summu jāpaspēj iekļaut šā gada budžeta labojumu projektā, kuru Saeima skatīs 17. jūlijā," saka Latvijas Pasažieru pārvadājumu asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā ir skaidri pateikts – valsts uzņemas pilnībā segt pasažieru pārvadātāju zaudējumus un izdevumus tālsatiksmē, rajonu pārvadājumos, rajonu pilsētās un 35% apmērā republikas pakļautības pilsētās. Lai izkļūtu no strupceļa, pārvadātāji patlaban ceļ biļešu cenu, vērtē iespēju samazināt reisu skaitu un prasa valstij maksāt to, kas solīts.