Valdības lēmums pārdalīt ES līdzfinansējumu - 100 milj. Ls -, kas bija paredzēti pasažieru vilcienu iegādei, tuvinātu Latvijas valsti zaudējumam mediācijas procesā Stokholmas arbitrāžā.

Tādu viedokli pauž vairāki DB aptaujātie juristi. Šāda vērtējuma pamatā ir arguments, ka valsts, vēlēdamās pārdalīt šo ES līdzfinansējumu - 100 milj. Ls - citiem projektiem, cenšas radīt nosacījumu, ka 2. aprīlī noslēgtā līguma starp pasažieru pārvadātāju, 100 % Latvijas valstij piederošo a/s Pasažieru vilciens (PV) un konkursā uzvarējušo Spānijas kompāniju CAF nevar būt spēkā, jo ES līdzfinansējums ir būtisks šī noslēgtā līguma stūrakmens. Proti, šādu rīcību Stokholmas arbitrāžā varot iztulkot kā apzinātu, lai izvairītos no noslēgtā līguma (ir dažādi spriedumi par to, vai tas ir vai nav spēkā) izpildes. Lai arī šobrīd nav skaidrs, kādas varētu būt Stokholmas arbitrāžas - mediācijas - lēmums, tomēr ir tikai trīs pamata iespējas.

Pirmā: Latvija pierāda savu taisnību, ka līgums nav stājies spēkā un līdz noteiktajam termiņam nav izdevies vienoties ar CAF par noslēgtā līguma izmaiņām, lai novērstu risku šajā iepirkumā palikt bez 100 milj. eiro ES līdzfinansējuma.

Otrā iespēja: CAF pierāda savu taisnību, ka noslēgtais līgums ir stājies spēkā (to apliecinātu arī CAF vēstule PV, ka Spānijas kompānija uzskata: visi priekšdarbi, lai līgums varētu sākt darboties, ir pabeigti, šķēršļi novērsti), un Latvijai arbitrs uzliktu par pienākumu pildīt noslēgto 610 milj. eiro vērto pasažieru vilcienu iepirkumu un 30 gadu to apkalpošanas līgumu.

Savukāt vissliktākais risinājums būtu tad, ja CAF pierādītu savu taisnību un arbitrs nolemtu, ka Latvijai ir jāsamaksā CAF negūtā peļņa, kas būtu daudzu desmitu milj. eiro apmērā.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra