Tiesībsargs Romāns Apsītis atklājis netiešo diskrimināciju Ryanair darbībā attiecībā pret ES nepilsoņiem.
Viņš veica pārbaudi vai aviokompānijas Ryanair pakalpojumu sniegšanas noteikumi atbilst diskriminācijas aizlieguma principam.
Lieta tika ierosināta pēc laikrakstā Bizness&Baltija izskanējušās informācijas, ka aviokompānija Ryanair, atšķirībā no citām aviokompānijām, nenodrošina iespēju reģistrēties lidojumam internetā personām, kas nav Eiropas Savienības (ES) vai Eiropas Ekonomikas zonas pilsoņi. Tādejādi līdz ar reģistrēšanos lidojumam lidostā tiek sadārdzināts aviopārvadājuma pakalpojums.
Ryanair sniegtie pakalpojumi formāli attiecas vienādi uz visu etnisko grupu personām. Taču, ņemot vērā labvēlīgākos noteikumus, kas tiek nodrošināti tikai ES pilsoņiem, un to, ka Latvijas iedzīvotāju ievērojama daļa ir nepilsoņi, kuri pamatā pieder citām etniskajām grupām, Tiesībsargs konstatēja netiešo diskrimināciju uz etniskās piederības pamata.
Aviokompānija atbildes vēstulēs Tiesībsargam norādīja, ka ikvienai personai, kas nav ES pilsonis, ir iespēja pieprasīt un saņemt atpakaļ izdevumus par reģistrēšanos lidojumam lidostā. Ryanair arī informēja, ka rūpīgi strādā, lai nākotnē nodrošinātu iespēju ikvienai personai neatkarīgi no valsts piederības reģistrēties lidojumam internetā.
Ņemot vērā to, ka aviokompānija Ryanair ir atzinusi sniegto pakalpojumu neatbilstību diskriminācijas aizlieguma principam un ir veikusi pasākumus, kas daļēji novērš tiesību pārkāpumu, kā arī ir informējusi Tiesībsargu par apņemšanos tiesību pārkāpumu pilnībā novērst tuvākajā laikā, Tiesībsargs pārbaudes lietu pabeidzis. Taču Tiesībsarga biroja speciālisti arī turpmāk sekos līdzi, lai konstatētu, vai Ryanair izpilda apņemšanos novērst pārkāpumus.
Atzinuma pilns teksts pieejams Tiesībsarga biroja mājas lapā tiesibsargs.lv.