Citas ziņas

Tūrisms uz Horvātiju nostiprinās arī Latvijā

Aivars Mackevics [email protected], 07.04.2003

Jaunākais izdevums

Horvātija kļūst par nozīmīgu atpūtas industrijas centru Eiropā, jo atšķirībā no Grieķijas un Turcijas atrodas tuvāk galvenajiem avottirgiem – Vācija, Itālija un bijušās socvalstis. Nedēļas nogalē Horvātija tūrisma delegācija visaugstākajā līmenī rīkoja prezentācijas pasākumu Rīgā, kuru bija apmeklējusi arī mūsu valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga kopā ar Horvātijas prezidentu Stjepanu Mesiču (Stjepan Mesic). Bijusī Dienvidslāvijas republika pēdējos gados ir spējusi strauji atjaunot savu tūrisma saimniecību un pievilināt gandrīz 7 miljonus ārzemju tūristu, pārdodot 39,7 miljonus gultas vietu. Horvātijas tūrisma preses konferenci Latvijā vadīja šīs valsts Tūrisma ministre Župan Ruskoviča (Župan Ruskovic), kura profesionāli prezentēja savas valsts ielūgumu Latvijas tūristiem – veselīgu un aktīvu atpūtu ar kultūrvēsturisku pieskaņu, kuru atbalstīja ar informācijas bukletu komplektu kofera formā, videokaseti, CD un lavandas suvenīriem, svinību vakaru ar horvātu dzīvās mūzikas pavadījumu. Latvijas tūrisma profesionāļi ar skaudību noraudzījās savu kolēģu varēšanā un uzdeva sev vaicājumu: kāpēc Latvijā nav Tūrisma ministrijas? Tūrisma tīģeris Horvātijas tūrisma galvenie trumpji ir pozitīvs imidžs un atpazīstamība rietumu un austrumu tirgos. Jau padomju laikos Horvātija bija iemanījusies piesaistīt abu politisko bloku atpūtniekus. Līdz ar to Horvātijas tūrisms veiksmīgi atgriežas vecajās pozīcijās tikai jaunā kvalitātē. 1 777 km garā jūras piekraste piedāvā plašas atpūtas iespējas, kur vienā vietā satiekas jūra, kalni, saule un kultūra. Horvātija Rietumeiropā ir pazīstama vispirms ar UNESCO pasaules kultūrmantojumu, burvīgām nūdistu pludmalēm, romantiskiem zvejnieku ciematiņiem, romiešu laika kultūru un profesionālu futbolu. Arī Latvijā Horvātijas piedāvājums ir sācis iegūt savus atbalstītājus, piemēram, 2002. gadā šo slāvu zemi ar katoļu baznīcas tradīcijām apmeklēja 2 710 Latvijas ceļotāju jeb par 215% vairāk nekā 2001. gadā. Arī igauņu tūristi (2 330 ceļotāju, + 263% pret 2001.gadu) pagājušajā gadā ir atklājuši Horvātiju. Mūsu dienvidu kaimiņi – lietuvieši ir atpūtušies jau ievērojami lielākā skaitā, proti, 13 065 tūristi 2002. gadā jeb par 16% vairāk nekā pirms gada. Horvātijas galvenie tūrisma avottirgi ir: Vācija 1 481 659 ceļotāju Itālija 1 099 427 Slovēnija 869 900 Čehija 697 902 Austrija 690 366 Polija 358 065 Ungārija 318 015. Krievijas tūristu skaits (55 479) arī ievērojami palielinās. Krieviski runājošiem tūristiem atšķirībā no Turcijas horvātu valoda daudzās izskaņās liekas pat pazīstama, jo uz krievu valodas bāzes ir iespējams komunicēties ar vietējiem iedzīvotājiem. Jāatzīmē, ka daudzi horvāti ļoti labi pārvalda vācu valodu. Skaistums un drošība maksā Latvijai Horvātijas piedāvājums ir pietiekoši interesants, jo atšķirībā no iecienītajiem tūrisma maršrutiem uz Turciju un Ēģipti, šī tūrisma zeme uz pašreizējo brīdi ir droša, interesanta un viegli aizsniedzama gan ar čarterlidojumiem, gan autobusa maršrutiem, gan individuālajiem autotūristiem. Šis jaunais galamērķis Latvijas tūrisma tirgū jau tuvākajā laikā var iegūt stabilas pozīcijas Vidusjūras piedāvājumā. Jāatzīmē, ka Horvātijas skaistākās vietas tiek tirgotas Rietumeiropas cenās, tāpēc maka biezums šajā sezonā būs regulējošais mehānisms. Horvātija šajā gadā varētu pietuvoties Vidusjūras apmeklētāko zemju līderu sarakstam, jo tam par labu ir Horvātijas tūrisma mārketinga aktivitātes un tūristu lojalitāte. Horvāti tālredzīgi izmanto savus tūrisma infrastruktūras resursus, kur dārgāko daļu nopērk vācieši un itāļi, bet pārējais piedāvājums tiek sadalīts bijušo socvalstu starpā. Latvijas tūristiem ir jācer uz mūsu tūrisma firmu īpašajiem sakariem un īpašumiem Horvātijā, lai abām pusēm būtu gandarījums par veiksmīgo sezonu 2003! Sīkāka informācija par Horvātiju (arī krievu valodā): www.croatia.hr

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Horvātija aicina Baltijas tūristus

Dace Preisa, 08.04.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Horvātijas tūrisma ministrija nedēļas nogalē rīkoja informatīvu tikšanos, lai veicinātu tūrisma plūsmu no Latvijas uz Horvātiju. Tuvāko divu gadu laikā iecerēts atvērt Horvātijas tūrisma informācijas centru Baltijā, kas atrastos Rīgā, informēja Horvātijas tūrisma ministre Župana Ruskoviča (Zupan Ruskovic). Šobrīd uz šo tūrisma galamērķi no Latvijas dodas salīdzinoši neliels tūristu skaits, pērn tie bija 2.7 tūkst. tūristu, savukārt no Lietuvas 13 tūkst., bet no Igaunijas 2.3 tūkst. tūristu. Kopumā Horvātiju pērn apmeklēja vairāk nekā 8 milj. tūristu. Ž.Ruskoviča uzsver, ka Horvātijas mērķis ir nostiprināt valsti kā vienu no vadošajiem Vidusjūras tūrisma galamērķiem. Šobrīd Horvātija šajā reģionā aizņem 4 % tirgus, pirms kara astoņdesmito gadu beigās šī daļa bija 7 %. Valsts sava tēla veidošanai gadā tērē apmēram sešus miljonus eiro. Pērn viesnīcu labiekārtošanā investēti vairāk nekā 200 milj. Ls. «Pirms kara mēs bijām pazīstami kā lēts masu tūrisma galamērķis, taču nākotnē ceram lauzt šo stereotipu un kļūt par prestižu atpūtas vietu,» cer Ž. Ruskoviča. Lai veicinātu tūrisma pieplūdumu uz Horvātiju, tūrisma ministrija piedāvā īpašas subsīdijas tūrisma operatoriem un aģentūrām, kas organizētu grupu braucienus uz šo valsti. Ar sīkāku informāciju par subsīdijām var iepazīties Horvātijas tūrisma ministrijas mājas lapā www.mint.hr. Šogad čārterreisi tieši uz Horvātiju netiks organizēti, taču tūrisma operators Domina Travel Latvija ar šī gada jūniju plāno uzsākt organizēt lidojumus uz Ziemeļitālijas kūrortiem, kas ir netālu no Horvātijas. «Tā kā šajā sezonā Horvātijas un Itālijas viesnīcām cenas ir vienādas, izlēmām piedāvāt Itālijas, no kurām līdz Horvātijai ir divu stundu brauciens,» saka Domina Travel Latvija valdes priekšsēdētāja Olga Slaugotne. Plānots, ka reisi tiks veikti reizi 10 dienās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma profesionāļu žurnāls Tūrisms un tūrisma profesionāļu portāls Eiropa.lv apkopojis nozares pārstāvju viedokļus par izskanējušajām runām par iespējamu Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) pievienošanu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (LIAA) it kā taupības nolūkos.

Asociācijas Lauku ceļotājs prezidente Asnāte Ziemele:

"Nedomāju, ka LIAA un TAVA apvienošana tiek virzīta taupības nolūkos, tai ir politiska aizmugure. Visas pārmaiņas parasti ir politiskas, nevis ekonomiskas, un šīs, manuprāt, vērstas uz to, lai palielinātu LIAA ietekmi un budžetu. Mēs tam kategoriski iebilstu un industrija taisītu lielu skandālu.

Šāda rīcība būtu ļoti negodīga laikā, kad TAVA beidzot uzsākusi aktivitātes, kādas tai vajadzēja veikt jau 15 gadus. Kopš TAVA vada Uldis Vītloņš, ir pavisam cita kustība, aktivitāte un profesionalitāte no TAVA puses. Esmu pārliecināta, ka tūrisms noteikti nebūs ieguvējs. Jau tā tūrisms politiķiem nav bijusi prioritāte, un apvienojot TAVA ar LIAA, tūrisms vienkārši noslīktu tajā struktūrā, uzmanība tūrismam vairs nebūtu tik liela, turklāt ir LIAA ir citi uzdevumi. Idejas virzītājiem, šķiet, interesē tikai avionozare un varbūt kāda lielā viesn��cu ķēde, bet TAVA darbība ir daudz plašāka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Iznāk TAVA bezmaksas žurnāls par tūrismu

, 03.07.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klajā nācis izdevuma tūrisma nozares profesionāļiem Tūrisms otrais numurs. Salīdzinājumā ar Tūrisms iepriekšējo un nulto numuru, kuri iezīmēja jaunā izdevuma pamatvirzienus, otrais numurs pretendē uz žurnāla statusu, Db.lv infomēja Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) sabiedrisko attiecību speciālists Normunds Ķietis.

Žurnāla tirāža – 3000 eksemplāri, kuri bez maksas tiek izsūtīti tūrisma nozares pārstāvjiem un interesentiem. Tūrisms pdf versiju iespējams lejuplādēt internetā: www.corpmedia.lv/turisms_200706.pdf (2.15 Mb)

Tūrisms izdevējs ir TAVA, un tā redaktore ir NRA žurnāliste Baiba Lulle. Izdevums reģistrēts arī LR UR kā masu informācijas līdzeklis. Tūrisms veidošanā piesaistīts arī korporatīvo mediju centrs CorpMedia, kas specializējas nozaru un organizāciju laikrakstu un žurnālu veidošanā. Tūrisms auditorija: tūrisma firmas, tūrisma objekti, tūrisma informācijas centri, transporta kompānijas, restorāni, kā arī valsts un pašvaldības organizācijas u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Piemaskava orientējas uz atpūtu un tūrismu

Aivars Mackevics [email protected], 03.07.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maskavā no šī gada 25 līdz 27. septembrim izstāžu centrā “Kuzminki” notiks II starptautiskais forums “Piemaskava: atpūta un tūrisms” un konkurss “Labākā Maskavas apgabala tūrisma industrijas organizācija 2003. gadā”. Foruma rīkotāji ir Maskavas apgabala valdība, tūrisma komiteja un Business Communication Group koncerns. Foruma mērķis ir stimulēt tūrisma attīstību Piemaskavā un tas ir orientēts gan uz tūrisma profesionāļiem, gan uz privātpersonām. Foruma laikā notiks dažādas konferences, tiks rīkoti “apaļie galdi” un semināri par tūrisma attīstības iespējām šajā apgabalā. Tāpat notiks apgabala pilsētu un rajonu prezentācijas, Piemaskavas folkloras kolektīvu uzstāšanās un II starptautiskā izstāde “Piemaskava: atpūta un tūrisms”. Izstādē dalību jau ir pieteikušas tūrisma firmas, sanatorijas, kūrorti un veselības iestādes, viesnīcas, atpūtas un izklaides kompleksi, vēsturiski-arhitektoniskie rezervāti, muzeji, transporta kompānijas un daudzas citas organizācijas. Tiks organizētas nodaļas par: Piemaskavas vasaras un ziemas tūrismu, ārstēšanās iespējām Piemaskavā, muzeju tūrisms, etnokulturālais tūrisms, darījumu tūrisms, aktīvais un piedzīvojumu tūrisms, Piemaskavas viesnīcu serviss, ģimenes atpūta Piemaskavā, specializētais tūrisms un tūrisma preces. Avots: RATA.ru

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēbeļu koncerns IKEA, kas nesen strauji pieaugošo ražošanas izmaksu dēļ slēdza Latvijā lielāko masīvkoka plātņu ražotni Inčukalnā, 2011. gadā plāno atvērt pirmo veikalu Horvātijā.

Jaunās tirdzniecības vietas izveidē Zviedrijas mēbeļu ražotājs un tirgotājs gatavojas investēt aptuveni 300 milj. eiro, ziņo Lenta. IKEA lēš, ka gada apgrozījums Horvātijā varētu sasniegt 55 – 60 milj. eiro. Paredzēts, ka IKEA veikals iekļausies tirdzniecības centrā, kas 400 tūkst. kvadrātmetru platībā taps 20 kilometru attālumā no Zagrebas.

Db.lv jau vēstīja, ka IKEA piederošās SIA Swedwood Latvia izpilddirektors Kristers Alfs Agrens Db apstiprināja, ka kompānija ir slēgusi līmēto masīvkoka plātņu ražotni. «Esam nolēmuši slēgt šo ražotni, jo pēdējo gadu laikā saražotās produkcijas izmaksas ir kļuvušas pārāk lielas. Parēķiniet vien, cik liela bijusi inflācija Latvijā pēdējo gadu laikā,» norāda K. Agrens. Lēmums aiziet gan neesot nekādā veidā saistīts ar pasaules ekonomisko krīzi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Raizes, ka Latvijas tūristus Horvātijā izmitinās necilvēcīgos apstākļos, nav piepildījušās

Lelde Petrāne, 02.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Horvātijas ienākošā tūrisma operators Aba Tours iepriekš vērsās ar pretenziju pret Latvijas tūrisma operatoru SIA Auto Prieks, kas organizēja braucienu uz Horvātiju. Tika paustas bažas, ka tūristus izmitinās necilvēcīgos apstākļos. Taču, kā liecina atsauksmes internetā, atgriežoties pēc šī ceļojuma, klienti ir apmierināti.

«Izmantojot Horvātijas kūrortu popularitāti, Auto Prieks apzināti maldina cilvēkus, piedāvājot viņiem atpūtu tūristu bāzē Jambo pilsētiņā Klekā par dempinga cenu. Reklamējot Adrijas jūras piekrasti un pilsētiņu Kleku, Auto Prieks apzināti noklusē faktu, ka apartamentos Jambo nav ne apsildes, ne kondicioniera, kurš veiktu apsildes funkciju. Visu betona mājiņu sienas ir pārklātas ar pelējumu, savukārt mājiņas ir pilnas ar skudrām un zirnekļiem. Dažās mājiņās ir ļoti veca santehnika, kuru nav iespējams izmantot. Horvātijas žurnālisti raksta, ka apartamentu Jambo saimnieks ir saistīts ar Horvātijas kriminālstruktūrām un ir arestēts par finanšu krāpšanu un lielu parādu. Mēs bijām nepatīkami pārsteigti uzzinot , ka Auto Prieks vedīs pirmos tūristus to Latvijas (3 autobusi, 140 cilvēki) uz Kleku jau no 23. līdz 30. martam. Nav noslēpums, ka šajā sezonā laiks Adrijas jūras piekrastē nav stabils – ir ar stipru lietu un aukstām naktīm. Bez kondicionieriem, kas aukstajā sezonā strādā kā sildītāji, apartamentos nav iespējams dzīvot,» Aba Tours citēja laikraksts Neatkarīgā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sabiedrība

Valdība atbalsta Horvātijas pievienošanos Eiropas Savienībai

Egons Mudulis, 06.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets atbalstījis līgumu starp Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm un Horvātijas Republiku (HR) par HR pievienošanos ES. Par likumprojektu, kas paredz ratificēt pievienošanās līgumu, vēl jālemj Saeimai.

Horvātijai pievienojoties ES vienotajai tiesiskajai un ekonomiskajai telpai ar brīvu preču, pakalpojumu, kapitāla un darbaspēka kustību, tiks atvieglotas Latvijas iedzīvotāju iespējas veikt uzņēmējdarbību ar Horvātiju, iesaistīties dažādās apmaiņas programmās un dibināt kontaktus, norāda Ārlietu ministrija.

Pozitīvā ietekme uz Latvijas sabiedrības grupām nesīs arī finansiālos ieguvumus: Latvijas tirdzniecība ar Horvātiju brīvas preču kustības ietvaros bez muitas barjerām (tarifiem un kvotām) un citiem ierobežojumiem veicinās tirdzniecības apgrozījuma pieaugumu, tūrisma apmaiņu, tādējādi palielinot arī Latvijas budžeta nodokļu bāzi. Pastarpināti finansiālie ieguvumi ir gaidāmi arī no pieaugušajām iespējām aktivizēt ekonomiskās attiecības ar Horvātijas kaimiņvalstīm Balkānu reģionā, kas ir 20 miljonu cilvēku liels, no Latvijas uzņēmēju puses līdz šim praktiski neapgūts tirgus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aigars Kalvītis Horvātijā slēgs nolīgumu par sadarbību tūrisma jomā

Māris Ķirsons [email protected], 20.07.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

20.jūlijā, Ministru prezidents Aigars Kalvītis pēc Horvātijas Ministru prezidenta I.Sanadera ielūguma dosies oficiālā vizītē uz Horvātiju,Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta informācijā. Tā būs pirmā Latvijas Ministru prezidenta vizīte pēc Latvijas Republikas neatkarības atgūšanas, kuras laikā tiks atklāta valsts pastāvēšanas laikā pirmā Latvijas pārstāvniecība Horvātijā – Latvijas Goda konsulāts ar rezidenci Zagrebā. Ņemot vērā pieaugošo Latvijas tūristu interesi par Horvātiju, vizītes ietvaros tiks parakstīts divpusējs nolīgums par sadarbību tūrisma jomā. Latvijas pilsoņi un nepilsoņi Horvātijas Republikā var iebraukt bez vīzas,Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta informācijā. Latvijas puse aicinās Horvātijas valdību atvērt tūrisma biroju Baltijas valstīs ar rezidenci Rīgā. Līdz ar Ministru prezidentu uz Horvātiju dosies arī Latvijas uzņēmēju delegācija. Uzņēmējiem paredzēta tikšanās Horvātijas Ekonomiskajā palātā un Privatizācijas fondā, kā arī notiks uzņēmēju kontaktbirža. Kopā ar Latvijas uzņēmējiem Aigars Kalvītis tiksies ar Horvātijas Ekonomikas ministru B.Vukeliču, lai pārrunātu sadarbības iespējas, tai skaitā kuģubūvē, pārtikas nozarē, celtniecības nozarē un citās jomās.Horvātijas Ministru prezidents rosinājis Latvijas Ministru prezidentu kopā ar Latvijas uzņēmējiem apmeklēt arī Horvātijas reģionus, tikties ar vietējo pašvaldību pārstāvjiem (Splitas, Trogiras, Fažanas pašvaldību pārstāvjiem) un iepazīties ar tūrisma iespējām un atsevišķām tautsaimniecības nozarēm: ostu infrastruktūru, kuģubūvi, autoceļu būvi, viesnīcu industriju un pārtikas nozari,Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta informācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pārtikas preču ražotāji noieta tirgus varētu meklēt Balkānu valstīs, tostarp Horvātijā, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Pēdējo gadu laikā Latvijas eksporta apjomi uz Horvātiju ir palielinājušies, ko veicinājusi šīs valsts iestāšanās Eiropas Savienībā 2013.gada 1.jūlijā. Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati, pagaidām gan Latvijas uzņēmēju eksporta apjomi uz šo valsti ir ļoti mazi - aizvadītajā gadā Latvijas un Horvātijas kopējais preču tirdzniecības apgrozījums sasniedza 11,99 miljonus eiro, ierindojot šo valsti 59. vietā tirdzniecības partneru sarakstā. Latvijas uzņēmēju eksporta apjoms uz Horvātiju sasniedzis 4,55 miljonus eiro, kas ir par 31,9% jeb 1,1 miljonu eiro vairāk nekā 2013. gadā, savukārt importa apjoms no Horvātijas uz Latviju sasniedzis 7,43 miljonus eiro, kas ir par 70,8% jeb 3,08 miljoniem eiro vairāk nekā 2013. gadā. Tādējādi Latvijai ar Horvātiju ir negatīva preču tirdzniecības bilance 2,88 miljonu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Kazahija plāno attīstīt tūrismu

Aivars Mackevics [email protected], 27.08.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisms Kazahijā kā ekonomikas nozare pirmo reizi tika atzīta 2002. gadā un republikas valdība tika pieņēmusi “Tūrisma nozares attīstības programmu 2003-2005. gadam”. Īpašu uzmanība tika veltīta sociālajam tūrisma, tai skaitā bērnu tūrismam. Programmā tika uzskaitīti arī budžeta līdzekļi, kas katru gadu tiks paredzēti tūrisma nozares attīstībai. 2003. gadam ir paredzēti 32 604 tūkstoši tengi (vairāk kā 210 tūkstoši ASV dolāru), bet 2004. un 2005. gadā summa palielināsies un sastādīs attiecīgi 552 637 tūkstošus ASV dolāru un 546 055 tūkstošus ASV dolāru. Kā atzīmē Kazahijas tūrisma asociācijas direktora vietas izpildītājs Rašids Šaikenovs, tad ir aprēķināts, ka vidēji viens ārvalstu tūrists ierodoties valstī atstāj 700 ASV dolārus. Pamatojoties uz šo summu, tiek prognozēts, ka ienākošais tūrisms 2005. gadā varētu atstāt valstij 46 938,7 tūkstošus ASV dolāru. Tāpat tiek plānots, ka katru gadu, sākot no 2005. gada, valsts budžetu papildinās tūrisma organizāciju nodokļi 4 707 482,9 ASV dolāru apmērā. Protams, šie prognozētie skaitļi var arī izrādīties maldīgi. Dominē biznesa tūristi Tūrisma rādītāji laika posmā no 1996. līdz 2000. gadam tika samazinājušies vairāk kā trīs reizes. Kopējais tūristu skaits, kas tika izmantojuši tūroperatoru pakalpojumus 2000. gadā sastādīja tikai 146 915 tūkstošus personu, kas ir par 36% mazāk nekā 1999. gadā. Tāpat tika samazinājies valstī iebraukušo ceļotāju skaits, kuru mērķis bija atpūta. Lielākā daļa viesu bija biznesa ceļotāji. Patstāvīgi tika samazinājies arī to personu skaits, kas tika izbraukuši ārpus Kazahijas, izmantojot tūrisma ceļazīmes. Tie bija tikai 5,4% no kopējā izbraukušo personu skaita vai arī 67 370 personas. Visvairāk šīs personas devās uz Kirgīziju un Krieviju. Tālāko ceļojumu mērķos ietilpst Turcija, Vācija, Ķīna, Apvienotie Arābu Emirāti, Taizeme, Irāna. Tūrisms pamazām attīstās Īpaši veiksmīgs nav bijis arī Kazahijas iekšzemes tūrisms. Kopējie rādītāji 2000. gadā bija par 23% zemāki nekā 1999. gadā. Pavisam 1999. gadā tika apkalpoti 72 088 tūristu un ekskursantu, bet 2000. gadā – 55 687. Kopējie ienākumi no tūroperatoru darbības sasniedza 2000. gadā 8,3 miljonus ASV dolāru. Izejošais tūrisms sastādīja 62% jeb 5,1 miljonu ASV dolāru, ienākošais tūrisms – 2,0 miljonus ASV dolāru, bet iekšzemes 1,2 miljonus ASV dolāru. Statistikas dati par 2002. gadu raksturo nedaudz labāku situāciju Kazahijas tūrisma tirgū. Nedaudz ir palielinājies republikā iebraukušo tūristu skaists. Gada laikā tūroperatori ir apkalpojuši 29 561 iebraukušos tūristus, no kuriem 28 355 personas bija no NVS valstīm. Tāpat ir palielinājies arī no valsts izbraukušo tūristu skaists, proti, 74 728 personas. Visiecienītākais tūristu mērķi ir bijuši: Turcija, Ķīna, Vācija, Apvienotie Arābu Emirāti, Francija, Ēģipte un citas valstis. Visvairāk cilvēku ir ieradušies no Kirgīzijas, Krievijas, Uzbekijas un NVS valstīm. Turpretī iekšzemes tūristu skaits ir tuvu 2000. gada rādītājiem, proti, 66 928 tūristu. Kazahijas tūrisma saimniecība - 544 uzņēmumi Tūrisma darbību patlaban Kazahijā nodrošina 544 uzņēmumi. Gandrīz 93% no visām tūrisma tirgus organizācijām pārstāv mazos uzņēmumus ar nodarbināto skaitu līdz 50 cilvēkiem. Vidējās organizācijas (no 51 līdz 250 personām) ir tikai 6%, turpretī Kazahijā ir tikai astoņi lielie tūrisma uzņēmumi. Lielie uzņēmumi apkalpo tikai nedaudz vairāk kā 1% no visas tūrisma plūsmas un lielākoties tie veic vīzu noformēšanas un ekskursiju pakalpojumus, kas neietilpst ceļazīmju cenā. Kazahijas republikas tūrisma infrastruktūra sastāv no naktsmītnēm un transporta pakalpojumiem. Pavisam Kazahijā ir 319 naktsmītnes, no kurām 159 ir viesnīcas, 34 sanatorijas, 29 atpūtas zonas, 26 atpūtas mājas, 17 tūristu bāzes, 13 veselības nometnes, 12 viesu mājas, 11 sanatorijas un profilaktoriji, 10 mednieku mājas un 8 profilaktoriji. Lielākā daļa no viesnīcām (149) atrodas Astanā un Almatā. Gandrīz 90% viesnīcas ir privāti uzņēmumi, bet pārējās viesnīcas pieder komunālajiem uzņēmumiem vai ir kopuzņēmumi ar ārvalstu dalībniekiem. Lielākoties peļņa ir tika

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Ekonomikas ministrijas piedāvātais risinājums nebūs pareizākais

Biznesa augstskolas "Turība" asociētais profesors Ēriks Lingebērziņš, 18.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija apņēmusies palielināt ieņēmumus no tūrisma, kā arī nākamajos piecos līdz septiņos gados izveidot aptuveni 1000 inovatīvus un kvalitatīvus tūrisma produktus. Taču ieņēmumu palielināšanai nepieciešami jauni tirgi, ne tikai jauni produkti, turklāt vispirms no ministrijas puses nepieciešama nopietna tūrisma nozares revīzija.

9% no visiem nodarbinātajiem strādā tūrismā

Tūrisma nozares tiešais ieguldījums iekšzemes kopproduktā veido aptuveni miljardu jeb 4,3%. Nozarē strādā 9% no visiem nodarbinātajiem jeb 77 000 cilvēku. Lai saprastu, kā palielināt ieņēmumus, vispirms jāatbild uz jautājumu – no kurām valstīm šobrīd Latvijā ir visvairāk tūristu? 2019. gada 3. ceturkšņa dati liecina, ka visvairāk viesu uzņemts no Vācijas, Krievijas, Lietuvas, Igaunijas, Somijas un Lielbritānijas. Lietuva un Igaunija ir kaimiņvalstis un ciemiņi no tām Latvijā uzturas neilgi, tāpēc ar šīm valstīm ieņēmumus nepaaugstināsim. Atliek Vācija, Lielbritānija, arī Zviedrija un Norvēģija – valstis ar augstu maksātspēju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Seminārtūrisma attīstība Eiropā

Aivars Mackevics [email protected], 14.01.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Seminārtūrisms Eiropā ir viens no plaukstošākajiem tūrisma veidiem, jo globalizācijas rezultātā uzņēmumi ar semināru palīdzību uztur vienādu “know-how” līmeni dažādos pasaules reģionos. Pirms pāris gadiem tika prognozēts, ka interneta konferences izskaudīs sanāksmju tūrismu. Taču pretēji plānotajam sanāksmju tūrisms Eiropā ir viens no perspektīvākajiem ceļojuma biznesa veidiem. Pēdējos 20 gados strauji ir pieaudzis pieprasījums pēc koncernu, firmu un sabiedrisko organizāciju darbinieku tālākās izglītošanas un savstarpējā kontakta. Ar 59% tirgus daļu līdere ir Eiropa. Šajā biznesā darbojas apmēram 5 tūkstoši starptautisku uzņēmumu. Tikai katrs desmitais pasākums starptautiskajā mērogā ir organizēts ar vairāk kā 2000 dalībniekiem. Sanāksmju tūrisma īpatsvars kopējā valsts tūrisma biznesā parasti ir vidēji līdz 10% (Itālijā 21%) apmērā. Taču tieši sanāksmju dalībnieki šajos pasākumos atstāj vidēji vienas dienas laikā četras reizes vairāk naudas nekā vidējais tūrists. Apmēram viena ceturtā daļa visu sanāksmju organizēšanu tiek veikti tieši ar medicīnu saistītos jautājumos, otrajā vietā ir zinātniska rakstura sanāksmes, trešajā vietā tehnoloģijas un ceturtajā industrija. Ar seminārtūrismu saprot ... Ar seminārtūrismu bieži vien tiek piesegti firmu saviesīgie pasākumi ārpus uzņēmuma telpām. Taču pēc būtības semināri ir tūrisma forma, kura apvieno vairākas aktivitātes – mācību pasākumi, vietas maiņa un atpūtas aktivitātes. Vienkāršā valodā semināru aktivitātes ārpus uzņēmuma darba telpām tiek sauktas par mācību un atpūtas kombināciju. Semināru tūrisms pēc definīcijas apvieno pieaugušo aktivitātes, kuru pamatā ir ceļojums ārpus ierastās darba vides, lai izglītotos darba profesionālajos jautājumos. Par semināriem var saukt izglītojušus pasākumus, kuru ilgums nepārsniedz 7 dienas. Mācību satura apguvē intensīvi piedalās grupas, kuru dalībnieku skaits nepārsniedz 50 cilvēkus. Seminārtūrisms no konferenču un iniciatīvtūrisma atšķiras pēc motīva, proti, pirmais ir vairāk saistīts ar ikdienišķā darba procesu tikai citos apstākļos, bet pēdējie divi tiek vairāk pieskaitīti tieši “atalgojuma” ceļojumiem. Semināru nepierastā atmosfēra pozitīvi ietekmē mācību procesu, motivāciju un panākumus. Uz izglītošanos bāzēts tūrisms vienmēr ir ieguvis sabiedrības un arī tūrisma politikas atbalstu. Biznesa pamats ir viesnīca Viesnīcas specializāciju sanāksmju tūrismā nosaka vairāki priekšnoteikumi. Pirmkārt, konferenču un semināru telpas kā arī tehniskais aprīkojums nosaka katra atsevišķa uzņēmuma iespējas. Otrkārt, liela nozīme ir viesnīcas nacionālai vai starptautiskai apritei, proti, viesnīcas menedžmenta un marketinga līmenim. Piemēram, viesnīcu tīkli specializējas galvenokārt uz globālu uzņēmumu apkalpošanu. Treškārt, viesnīcu reitings starptautiskā tirgū ir atkarīgs arī no valsts politiskā imidža kā arī reģiona zinātniskā, kulturālā un saimnieciskā statusa. Ceturtkārt, piekļūšanas iespējas kā lidosta, dzelzceļa stacija, autoosta vai personiskais transports nosaka semināru vietas reitingu. Semināru tūrisms veicina viesnīcu sezonālā noslogojuma svārstību izlīdzināšanu. Liels skaits sanāksmju tiek organizētas tieši rudens un pavasara gadalaikos, kad atpūtas tūristu aktivitātes ir viszemākajā līmenī. Semināri, konferences, kongresi Kongresu tūrisms ir sanāksmju tūrisma augstākā organizētības forma, kur uzņēmumam jāpiedāvā vismaz 100 darba un sanāksmju vietas. Tā kā Eiropā atrodas liels daudzums politisko, saimniecisko un sabiedrisko institūciju, tad tieši kongresu rīkošanas vietas ir galvenokārt Eiropas lielpilsētās vai arī ērtas satiksmes tuvumā. Eiropas lielākā kongresu viesnīca Meridien Montparnasse ar kopējo platību 3 500 kv.m atrodas Parīzē, kas piedāvā kongresu un konferenču telpas no 500 līdz 3 000 dalībniekiem. Viesu rīcībā ir 1 000 istabas. 2001. gadā tika sarīkoti 9 260 kongresi, no tiem 5 339 Eiropā. Piemēram, Vašingtonā 2003. gada martā tiek atvērts kongresu centrs ar 75 000 kv.m lielā platībā, kurš pilsētai līdz 2013. gadam piesaistīs ar pašreizējiem 166 pieteikumiem 3,1 miljonu nakšņojumu. Pēc Unio

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Horvātijas ienākošā tūrisma operators Aba Tours vērsies ar pretenziju pret Latvijas tūrisma operatoru SIA Auto Prieks, kas pašlaik organizē braucienu uz Horvātiju un plāno tūristus izmitināt, pēc horvātu domām, necilvēcīgos apstākļos, raksta laikraksts Neatkarīgā.

«Izmantojot Horvātijas kūrortu popularitāti, Auto Prieks apzināti maldina cilvēkus, piedāvājot viņiem atpūtu tūristu bāzē Jambo pilsētiņā Klekā par dempinga cenu. Reklamējot Adrijas jūras piekrasti un pilsētiņu Kleku, Auto Prieks apzināti noklusē faktu, ka apartamentos Jambo nav ne apsildes, ne kondicioniera, kurš veiktu apsildes funkciju. Visu betona mājiņu sienas ir pārklātas ar pelējumu, savukārt mājiņas ir pilnas ar skudrām un zirnekļiem. Dažās mājiņās ir ļoti veca santehnika, kuru nav iespējams izmantot. Horvātijas žurnālisti raksta, ka apartamentu Jambo saimnieks ir saistīts ar Horvātijas kriminālstruktūrām un ir arestēts par finanšu krāpšanu un lielu parādu. Mēs bijām nepatīkami pārsteigti uzzinot , ka Auto Prieks vedīs pirmos tūristus to Latvijas (3 autobusi, 140 cilvēki) uz Kleku jau no 23. līdz 30. martam. Nav noslēpums, ka šajā sezonā laiks Adrijas jūras piekrastē nav stabils – ir ar stipru lietu un aukstām naktīm. Bez kondicionieriem, kas aukstajā sezonā strādā kā sildītāji, apartamentos nav iespējams dzīvot,» vēstulē esot rakstījis Aba Tours pārstāvis Nedjeļko Sučičs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valsts prezidenta vizītes ietvaros Latvijas uzņēmēji apmeklēs Horvātiju

, 02.09.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien, 3. septembrī sāksies Latvijas Republikas Valsts prezidenta Valda Zatlera Valsts vizītē Horvātijā, kuras ietvaros Horvātiju apmeklēs arī uzņēmēju delegācija. Uzņēmēju delegācijā būs pārstāvēti 26 Latvijas uzņēmumi no celtniecības, informācijas tehnoloģiju, pārtikas ražošanas, metālapstrādes, tūrisma, transporta un loģistikas, kā arī veselības aprūpes nozarēm.

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) rīko uzņēmējiem ekonomiskā bloka programmu, kas palīdzēs iepazīt Latvijas uzņēmējiem interesanto un vēl neapgūto Horvātijas tirgu. Vizīte Horvātijā noslēgsies 6. septembrī, Db.lv informē LIAA Mārketinga un komunikāciju departaments.

Ceturtdien, 4. septembrī Latvijas un Horvātijas uzņēmēji tiksies biznesa forumā, kuru LIAA rīko sadarbībā ar Horvātijas Ekonomikas kameru un Horvātijas Tirdzniecības un investīciju veicināšanas aģentūru (Croinvest). Pēc foruma sekos abu valstu uzņēmēju divpusējās tikšanās.

Savuārt piektdien Latvijas uzņēmējiem būs iespēja tikties ar Horvātijas Primorsko-goranska un Rijekas reģionu uzņēmējiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Īslande sarunas par pievienošanos ES varētu uzsākt jau šogad

, 19.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pastāv iespēja, ka Īslande sarunas par pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) varētu sākt jau šogad, taču tai neizdosies panākt Horvātiju, lai kļūtu par nākamo valsti, kas pievienosies ES, raksta Bloomberg.

Īslandes jaunā valdība cer pievienoties ES ar mērķi vieglāk pārvarēt ekonomisko krīzi, kuras iespaidā par 80% samazinājusies Īslandes vietējās valūtas vērtība un palielinājies bezdarba līmenis līdz 9.1% šī gada aprīlī.

«Joprojām pastāv iespēja šī gada laikā uzsākt pievienošanās [ES] sarunas ar Īslandi,» konferencē Briselē norādījis ES komisārs bloka paplašināšanās jautājumos Olli Rēns (Olli Rehn).

Īslande, kas ir globālās lejupslīdes lielākais upuris Rietumeiropā, ir tuvāk ES nekā citas valstis, kas to vēlētos, jo tā jau tagad ievēro trešdaļu ES likumu, un neviens neapšauba Īslandes demokrātiskos principus, sacījis O. Rēns.

Viņš gan norāda, ka Īslandei neizdosies apsteigt Horvātiju, kā nākamajai valstij, kas pievienosies ES blokam. «Ir diezgan skaidrs, ka 28. [ES] dalībvalsts būs Horvātija,» tā O. Rēns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

VIDEO: Ko darīt, lai 2024. gada vasarā Rīgas centrs būtu pilns?

Jānis Goldbergs, 02.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šāda bija Dienas Biznesa tēma diskusijā par tūrisma industrijas darbību Rīgas centrā un iespējām turpmākajos gados, kuras galvenie secinājumi koncentrējas ap tūrisma uztveri valsti vispār. Proti, tūrisms ir jāvērtē kā eksportējoša nozare, un ir nepieciešama valsts tēla apzināta veidošana.

Dienas Biznesa diskusijā klātienē piedalījās Latvijas Investīciju aģentūras Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas vadītājs Andris Kalniņš un nacionālās lidsabiedrības airBaltic viceprezidents pārdošanas jautājumos Toms Andersons. Viedokļus par jautājumu iesūtīja Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas prezidents Ēriks Lingebērziņš, Rīgas Investīciju un tūrisma aģentūras vadītājs Fredis Bikovs, kā arī uzņēmuma Primex vadītājs Jānis Ošlejs, kurš arī bija šīs diskusijas iedvesmas avots ar savu sociālā tīkla publikāciju, kura noslēdzās ar izsauksmi: “Darām!” Ko īsti varam darīt, lai būtu rezultāts, lai Rīgas centrs šovasar būtu tūristu pilns, arī mēģinājām noskaidrot. Diskusija videoformātā skatāma portālā db.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Tūrisma nozare ir pierādījusi savu dzīvotspēju

Ēriks Lingebērziņš, Dr.oec., biznesa augstskolas “Turība” Starptautiskā tūrisma fakultātes dekāns, 26.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc jūtamas atlabšanas vasaras mēnešos šobrīd tūrisma nozare atkal nonāk situācijā, no kuras tā bija veiksmīgi sākusi ceļu ārā, Latvijā uz laiku ieviešot ārkārtas situāciju un komandantstundu. Jau trešo reizi esam paralizējošā situācijā un nezinām, vai un kādu atbalstu saņemsim.

Lai arī tikušas izteiktas dažādas prognozes par Latvijas tūrisma nozares dzīvotspēju pandēmijas kontekstā kopumā, 2021.gada jūlijs, augusts un septembris bija vistiešākais pierādījums nozares acīmredzamai augšupejai. Ienākošā tūrisma, kas dod Latvijai vislielāko pievienoto vērtību (salīdzinot ar vietējo un izejošo tūrismu), apjomi pakāpeniski pieauga un pieprasījuma dinamika uzrādīja pozitīvu, augšupejošu tendenci.

Tūristi, ko esam gatavi sagaidīt ar ziediem

Piedzīvojot divu līdz trīs mēnešu ieskriešanās periodu, augusta otrajā pusē ārvalstu tūrisms sāka iegūt veselīgas aprises, un līdz oktobra sākumam noskaņojums bija kļuvis cerīgs. Tas izskaidrojams ar to, ka Eiropas sabiedrības aktīvākā daļa, kas ceļo, pārsvarā (ap 80%) ir vakcinējušies, kā arī Latvija atradās tūristiem pievilcīgā režīmā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Noskaidros izcilākos Eiropas tūrisma galamērķus Latvijai pateicīgā jomā

Ingrīda Drazdovska, 19.05.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz maija beigām valsts un pašvaldības institūcijas var pieteikt tūrisma objektus un projektus konkursam Eiropas izcilākie galamērķi (European Destinations of Excellence – EDEN)

Tā ir iespēja popularizēt Eiropā savu tūrisma piedāvājumu. Projektiem šogad jāatbilst tematikai Tūrisms un ūdens resursi, kā arī dažādiem nosacījumu (pieejams TAVA mājaslapā www.tava.gov.lv).

Lai arī projektus iesniedz pašvaldību vai valsts struktūras, iniciēt projekta pieteikšanu un iekļaut piedāvājumā savus pakalpojumus var arī privātie uzņēmēji. To produktam vai pakalpojumam jābūt iekļautam tūrisma vietas ilgtermiņa attīstības plānos.

«Latvijai kā valstij, kas atrodas pie jūras, kas bagāta ar iekšējiem ūdeņiem, kuru izmantošana tūrismā pēdējos gados attīstīta dažādām gaumēm un mērķauditorijām, šī ir ļoti pateicīga tēma. Turklāt tematikā iekļaujas viss, kas saistīts ar ūdeni, arī minerālavotu izmantošana, SPA, kur mums arī ir ko piedāvāt. Tādēļ ceru, ka netrūks kvalitatīvu pieteikumu,» sacīja EDEN Latvija projekta vadītājs Latvijā Armands Muižnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Eiropā lauku tūrismu atzīst par nozīmīgu tūrisma un ekonomikas sektoru

Aivars Mackevics [email protected], 22.10.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2003. gada 3.-5. oktobrī, Spānijā notika 1. Eiropas lauku tūrisma kongress, kuru organizēja Eiropas Lauku tūrisma federācija "EuroGites" (http://www.eurogites.org/). Šis bija pirmais tāda mēroga pasākums, kas veltīts lauku tūrisma tēmai - tajā piedalījās 390 lauku tūrisma uzņēmēji un profesionālo organizāciju pārstāvji no 35 Eiropas valstīm. Latviju šajā kongresā pārstāvēja Latvijas Lauku tūrisma asociācija "Lauku ceļotājs". Apkopojot kongresa rezultātus, tika gūti šādi galvenie secinājumi: 1. Lauku tūrisms ir nozīmīga Eiropas tūrisma sastāvdaļa - Eiropā ir reģistrēti ~200 000 lauku tūrisma uzņēmēji, kas piedāvā ~2 000 000 gultas vietas. Asociācijas "Lauku ceļotājs" datu bāzē uz doto brīdi iekļautas 247 Latvijas lauku naktsmītnes ar 3736 gultasvietām, kas sastāda ~50% no visa lauku tūrisma piedāvājuma valstī. 2. Lauku tūrisms ir nepieciešams Eiropas lauku ekonomikai - katru gadu tūristi lauku naktsmītnēs visā Eiropā atstāj ~12 miljardus EUR, kas, ņemot vērā pievienoto vērtību un multiplikatora efektu, ienes ~26 miljardus EUR Eiropas lauku ekonomikai - tas ir ~3 reizes vairāk nekā Latvijas IKP 2002. gadā. Pateicoties lauku tūrismam, Eiropas lauku iedzīvotājiem tiek dotas ~500 000 darba vietas. Latvijā Lauku tūristi tieši ienes ~765 000 LVL, bet ņemot vērā multiplikatora efektu - 1 377 000 LVL. Latvijā lauku tūrismā tieši nodarbinātas ir ~760 personas. 3. Lauku tūrisms ir pieprasīts - kā liecina Pasaules Tūrisma organizācijas dati, lauku tūrisma pieprasījumam pēdējo 15 gadu laikā ir tendence pieaugt - dažās Dienvid- un Austrumeiropas valstīs pat līdz 25% gadā. Tāpat pēdējos gados pasaulē saasinājušās diskusijas par tūrisma ilgtspējības jautājumu - tas nav nekas jauns lauku tūrismam, jo ilgtspējīga saimniekošana vienmēr ir bijusi lauku tūrisma produkta filozofijas pamatā. Atpūtnieku skaits Latvijas laukos pēdējo 5 gadu laikā pieaudzis par 39 %. Tām lauku tūrisma mītnēm Latvijā, kas saimnieko ilgtspējīgi, tiek piešķirts "Zaļais sertifikāts". 4. Lauku tūrisms ir labi organizēts - lauku tūrisma uzņēmēji cieši turas kopā, veidojot reģionāla un nacionāla līmeņa profesionālās asociācijas, kas, savukārt, visas kopā apvienojas Eiropas Lauku tūrisma federācijā "EuroGites". Arī Latvijas Lauku tūrisma asociācija "Lauku ceļotājs" kopš 1996. gada ir Eiropas Lauku tūrisma federācijas "EuroGites" biedrs. 5. Lauku tūrismam Eiropā ir vienoti mērķi - līdz ar globalizācijas un Eiropas integrācijas procesu lauku tūrisma joma visā Eiropā saskaras ar līdzīgām problēmām. Kongresa dalībnieki apņēmās kopīgiem spēkiem strādāt pie šādu būtisku problēmu risināšanas: · Atšķirības lauku tūrismu regulējošajā likumdošanā un nodokļu politikā dažādās Eiropas valstīs, kas, savukārt, veicina lauku tūrisma produkta kvalitātes un cenu līmeņa atšķirības, kā arī nereģistrēta piedāvājuma attīstību. · Neskaidrs lauku tūrisma tēls un vienotas izpratnes trūkums par minimālajiem lauku tūrisma produkta kvalitātes standartiem. · Nepietiekama Interneta un citu jauno tehnoloģiju izmantošana lauku tūrisma jomā, kas bieži vien saistīta ar uzņēmēju kvalifikācijas trūkumu, kā arī interneta rezervāciju sistēmu augstajām izmaksām, nepiemērotību reģionālajām īpatnībām un vāji attīstīto IT infrastruktūru lauku reģionos. · Lauku tūrisma lobēšanas nepieciešamība valdību līmenī, kas iespējama tikai ar spēcīgu profesionālo asociāciju starpniecību. · Regulāras un starptautiski koordinētas lauku tūrisma uzņēmēju apmācības nepieciešamība. · Ekosertifikācijas nepieciešamība, kas veicina ilgtspējīgu saimniekošanu laukos un piešķir lauku tūrisma produktam papildus virsvērtību klientu acīs. Avots: Asociācija "Lauku ceļotājs"

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Izstrādātas Latvijas Tūrisma attīstības politikas pamatnostādnes

Aivars Mackevics [email protected], 21.05.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija izstrādājusi un vakar, 20.maijā starpinstitūciju saskaņošanai nodevusi Tūrisma attīstības politikas pamatnostādnes, kas nosaka valsts tūrisma attīstības politiku turpmākajiem 5 gadiem (2004 – 2008), par galveno mērķi definējot tūrisma īpatsvara pieaugumu Latvijas ekonomikas tiešo un netiešo ienākumu vidū. To paredzēts sasniegt, pozicionējot un virzot starptautiskajā tirgū Latviju kā atšķirīgu, drošu un atpazīstamu tūrisma galamērķi, palielinot tūristu plūsmu uz Latviju, kā arī veicinot vietējā tūrisma attīstību. Pamatnostādnes ir nepieciešamas, lai noteiktu stratēģiskos virzienus tūrismam nozares ilgtspējīgai un konkurētspējīgai attīstībai, tādejādi palielinot tūristu plūsmu un ienākumus no tūrisma un kopumā veicinot Latvijas tautsaimniecības attīstību un iedzīvotāju sociālekonomisko labklājību. Īstenojot Pamatnostādnēs noteiktos rīcības virzienus, tiek plānots sasniegt šādus rezultātus: Tūrisma pakalpojuma eksporta pieaugums vidēji par 10 – 15% gadā; Tūrisma nozares pieaugums IKP līdz 5 – 7% perioda beigās; Ieņēmumu no ārvalstu ceļotājiem pieaugums vidēji par 15% gadā; Ārvalstu ceļotāju skaita pieaugums vidēji par 5% – 7% gadā; Ārvalstu ceļotāju vidējais uzturēšanās ilgums ir palielinājies līdz 3 diennaktīm; Tūrisma sektorā strādājošo skaita pieaugums ir vidēji par 500 cilvēkiem gadā. Pamatnostādnēs ietverti tūrisma attīstības politikas galvenie principi, mērķi, prioritātes un rīcības virzieni. Pamatnostādnēs izvirzītie mērķi un rīcības virzieni atspoguļo tūrisma attīstības politikas prioritātes. Lai sasniegtu tūrisma attīstības politikas mērķus, Pamatnostādnēs ir noteikti šādi rīcības virzieni: „Jaunā” ceļotāja uz Latviju identificēšana Latvijas tūrisma tēla stiprināšana Klātbūtne prioritāros un perspektīvos tūrisma tirgos Labvēlīgas uzņēmējdarbības vides nodrošināšana Atbilstošas un kvalitatīvas infrastruktūras veidošana Daudzveidīgu produktu un pakalpojumu radīšanas veicināšana atbilstoši tūristu interesēm Vienotas tūrisma informācijas sistēmas veidošana Kvalitātes pārvaldības ieviešana Pieejamības veicināšana Cilvēkresursu attīstība Izpēte un attīstība Publiskā un privātā sektora sadarbības optimizācija Starptautiskā sadarbība Latvijas līdzdalība Eiropas un pasaules tūrisma attīstības politikas veidošanā, valsts interešu pārstāvniecība Lai sasniegtu Pamatnostādnēs noteiktos mērķus, kā finansēšanas avoti tiks izmantoti valsts un pašvaldību līdzekļi, valsts investīcijas saskaņā ar Valsts investīciju programmu, kā arī Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļi un valsts budžeta līdzfinansējums. Katru gadu tiks izstrādāts Rīcības plāns pamatnostādņu īstenošanai. Statistika Eiropā un visā pasaulē tūrisms ir viena no vadošajām un visstraujāk augošajām nozarēm un tiek uzskatīts par stratēģisku ekonomiskās attīstības un nodarbinātības prioritāti. Saskaņā ar Pasaules Tūrisma organizācijas (PTO) statistikas datiem, tūrisms ir pasaulē lielākais eksporta ienākumu avots, ar nozīmīgu darbavietu, skaitu, kā arī svarīgs reģionālās un sociālās attīstības faktors. Tūrisms un ar to saistītās nozares veido 10.4% no pasaules IKP, ar 200 milj. nodarbināto un gandrīz 700 milj. starptautisko tūristu katru gadu. Latvijas maksājumu bilances dati rāda, ka tūrisma pakalpojumu eksporta īpatsvars IKP Latvijā ir 2,2%. Latvijā 2003. gadā ienākošais tūrisms ir pieaudzis par 8,7%, salīdzinot ar 2002. gadu un ārvalstu ceļotāju izdevumi Latvijā pieauguši par 30%, salīdzinot ar 2002. gadu. Šāds stabils ienākošā tūrisma pieaugums – vidēji 10% gadā pēdējos gados liecina par nozares veiksmīgo attīstību kopumā un spēju turpmāk sasniegt vēl labākus rezultātus. Latviju kā savu ceļojuma galamērķi ir izvēlējušies šādu valstu vairāku dienu ceļotāji no Lietuvas (17,2%), Krievijas (16,3%), Vācijas (12,4%), Igaunijas (11,4%), Somijas (7,7%), Zviedrijas (6,1%). Savukārt Latvijas ceļotāju galamēr

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viesnīcu un tūristu mītņu skaits Latvijā pieaudzis gandrīz četrkārtīgi

Maija Rozīte - Biznesa augstskolas Turība profesore, 28.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju vilnis turpina savu attīstības gaitu un automatizācija ir ikdiena daudzās nozarēs, tāpēc aizvien vairāk tiek diskutēts par to, vai mākslīgais intelekts (roboti) aizstās darbiniekus.

Oksfordas universitātes zinātnieku pētījumā par nodarbinātības nākotni secināts, ka radošo un inovatīvo profesiju pārstāvjiem ir mazāka iespēja tikt aizstātiem ar mākslīgo intelektu. Biznesa augstskolas Turība profesore Maija Rozīte skaidro, ka arī tūrisma nozare ir jaunu darba vietu radītāja – pasaulē strauji aug tūristu skaits, attīstās nozare un tās piedāvātie pakalpojumi, līdz ar to pieaug arī darba vietu skaits.

Analizējot, kā pēdējo 20 gadu laikā ir mainījies viesnīcu un citu tūristu mītņu skaits Latvijā, ir vērojamas ievērojams pieaugums. Ja 1998. gadā Latvijā bija 211 naktsmītnes, tad šobrīd to ir 809. Rīgā naktsmītņu skaits šajā pat periodā audzis no 35 līdz 130. Gultasvietu skaits 1998. gadā bija gandrīz 18 tūkstoši, savukārt šobrīd to ir vairāk nekā 40 tūkstoši, Rīgā naktsmītņu kapacitāte ir pieaugusi no 5 tūkstošiem līdz gandrīz 16 tūkstošiem gultasvietu. Un joprojām tiek atvērtas jaunas viesnīcas. Pērn pasaulē starptautisko tūristu skaita pieaugums sasniedza 7%. Tas liecina, ka salīdzinājumā ar kopējiem ekonomikas attīstības tempiem, pieprasījums šajā nozarē aug straujāk. Arī nākotnē tiek prognozēts starptautisko tūristu skaita pieaugums 4-5% vidēji gadā. Tāpēc darba spēks tūrisma un viesmīlības nozarē ir un būs vajadzīgs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Malaizijas mērķis - 19 miljoni apmeklētāji 2007. gadā

Aivars Mackevics [email protected], 07.10.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Malaizija 2007. gadā svinēs valsts piecdesmito neatkarības gadu. Malaizijas mērķis ir panākt lai ierastos 19 miljoni tūristu, to veicinot īpaši pievēršot uzmanību motivējošām konferencēm un izstādēm (MICE) pamatā tam ir kampaņa “Visit Malaysia Year - VMY”. Malaizija ir sasniegusi 5% no MICE tirgus sadales, un tiek plānots to palielināt līdz 10% , apgalvoja tūrisma ministre Zahid Hamidi. Ir izveidota speciāla komanda, lai sekmētu šo specifisko sektoru. Malaizijas vienīgais mērķis nav tikai palielināt ienākošo tūristu skaitu, bet arī piesaistīt vairāk tūristus, kas iztērēs lielākas finanses un kuri uzturēsies ilgāku laiku valstī. Malaizijas tūrismā, ienākošais tūrisms ir palielinājies no 10.6 miljoniem 2003. gadā līdz 15.7 miljoniem personām 2004. gadā. Tūrisma nozare ir devusi gandrīz 30 miljardus ASV dolāru valsts kasē, kļūstot par valstu otru lielāko ārzemju valūtas pelnītāju. Valsts veicinās arī tādus tūrisma produktus, kā ekotūrisms, izglītojošais tūrisms, sporta tūrisms, veselības tūrisms, un “Malaizija Manas Otrās Mājas”. Visvairāk Malaizijā 2004. gadā viesu ieradās no Singapūras (9.5 miljoni), Taizemes (1.5 miljoni), Indonēzijas (780,000), un Ķīnas (550,000).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laika posmā no šī gada janvāra līdz aprīlim, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pirms gada, starptautiskā tūrisma industrija sarukusi par 8%. Tā liecina jaunākie UNWTO Pasaules tūrisma barometra dati.

Šī gada pirmo četru mēnešu laikā uz dažādām vietām visā pasaulē šogad devušies 247 miljoni tūristu, kas ir par 22 miljoniem mazāk nekā 2008. gada attiecīgajā laika periodā.

Ņemot vērā datus par šī gada pirmajiem četriem mēnešiem UNWTO ir arī mainījs prognozi visam 2009. gadam, proti, tiek sagaidīts, ka globālais tūrisms šogad samazināsies par 4 līdz 6 procentiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Terorisms apēno tūrisma industriju

Aivars Mackevics [email protected], 28.07.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušās nedēļas sestdienā (23.07.2005) Ēģiptes Sarkanās jūras kūrortā Šarm el Šeikā bumbu sprādzieni nogalināja vairāk kā 80 cilvēkus, kur lielākā daļa bojā gājušo ir ēģiptieši. Tūrisms Ēģiptei ir ļoti svarīga tautsaimniecības nozare, kurā ir nodarbināti 3 miljoni ēģiptiešu. Netiešā veidā tiek rēķināts, ka tūrisms Ēģiptē baro ap 15 miljoniem iedzīvotāju. 2004. gadā ieņēmumi tūrismā bija 6,1 miljards ASV dolāru vērtībā. Pagājušajā gadā bijušo faraonu zemi apmeklēja 8,1 miljons tūristu, un šā gada prognozes ir 9 miljonu vērtībā. 2004. gadā Ēģiptes tūrisms pieauga par 34% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Piramīdu zeme ir līderis Tuvo Austrumu un Ziemeļāfrikas valstīm. Teroristu uzbrukuma laikā Ēģiptē uzturējās ap 30 000 itāļu tūristu, 80% no kuriem – Šarm el Šeikā. Pēc tūrisma aģentūru datiem ap 9 000 britu, 2 500 vācu tūristu. Terorisms ir kļuvis par tūrisma ēnu jeb rēgu, jo lielākā daļa terorisma aktu ir vērsti ceļotājiem un lielpilsētu iedzīvotājiem. Ceļošanas brīvība tagad tiek apdraudēta, jo drošība kļūst par galveno faktoru ceļojuma veida vai mērķa izvēlē. Terorisma aktu ģeogrāfija ir pārliecinājusi ceļotāju, ka mūsdienu pasaule vairs nav droša – sevišķi masu ceļojuma vietās. Tomēr Pasaules Tūrisma Organizācija aicina ceļotājus nenovērsties no terorisma skartajām valstīm. Pēdējā laikā teroristu uzbrukumi skāruši daudzas vietas Eiropā un pasaulē - Madride pagājušā gadā, Londona un Ēģiptes kūrorti šogad. Terorisms nav tikai dažu valstu, bet globāla problēma. Nedrīkst novērsties no atsevišķiem galamērķiem. Pasaules Tūrisma Organizācija apsolījusi atbalstīt Ēģipti, lai novērstu sprādzienu izraisītās negatīvās sekas uz tūrisma nozari. Vācijas lielākie tūroperatori ziņo, ka ceļotāju skaits arī pēc sprādzieniem Ēģiptē nemazinās. Tikai 1-2% tūristu ir mainījuši savus ceļošanas plānus attiecībā uz Ēģipti. Tūrisms ir kļuvis par pievilcīgu teroristu uzbrukuma mērķi, tāpēc tūrisma profesionāļi ir nobažījušies par ceļotāju reakciju uz šiem sprādzieniem un jo sevišķi, ja tie atkārtosies aizvien biežāk. Ēģiptes Tūrisma ministrs paredz valsts tūrisma nozarei ātru atgūšanos pēc pagājušās nedēļas nogales. Pirmo 24 stundu laikā pēc sprādzieniem Šarm el Šeiku atstājuši ap 6000 tūristu. Protams, teroristu uzbrukums atstās sekas, bet ministrs cer uz ātru industrijas atveseļošanos uz pašreizējā vispārējā terorisma draudu fona visā pasaulē. Cilvēki vairs nav šokēti par šādiem uzbrukumiem, komentējis Ēģiptes tūrisma ministrs. Daži analītiķi tomēr nav tik optimistiski un uzskata, ka vismaz nākamos sešus mēnešus Lielbritānijas, Itālijas un Vācijas tūristi – galvenā Ēģiptes mērķauditorija – atturēsies no ceļojumiem uz terorisma Vidējiem austrumiem un Ziemeļāfriku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skandināvu koncerns TeliaSonera no Kazahstānas Visor Group iegādāsies 51% daļu un balsu TeliaSoneraAsia Holding B.V, kam pieder Kambodžas mobilo sakaru operators Appilfone, un 80% daļu Nepālas mobilo sakaru operatorā Spice Nepal, liecina TeliaSonera sniegtais paziņojums.

TeliaSonera plānotajā darījumā paredzējusi investēt aptuveni 3.2 miljardus Zviedrijas kronu (230 miljonus latu). Skandināvu koncerns darījumu plāno noslēgt 1.oktobrī.

„Viena no mūsu galvenajām prioritātēm ir palielināt mūsu biznesu Āzijā, kur mēs pēdējo desmit gadu laikā esam veiksmīgi auguši un radījuši vērtību," paziņojumā presei norāda TeliaSonera vadītājs Larss Nībergs (Lars Nyberg), vēršot uzmanību, ka Nepālā un Kambodžā dzīvo daudz iedzīvotāju, bet valstīs pie augošas ekonomikas ir zems mobilo sakaru izmantošanas līmenis.

Atbilstoši TeliaSonera datiem - SpiceNepal ir otrs lielākais mobilo sakaru operators Nepalā, bet Appilfone ir ceturtais lielākais mobilo sakaru operators Kambodžā.

Komentāri

Pievienot komentāru