Krievijas likumdošanas izmaiņas pievieno vēl vienu sarežģījumu jau tā sankciju un embargo piemeklētajai nozarei

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto ģenerāldirektors Jānis Āboltiņš. Kaut arī šobrīd ir vērojams degvielas cenu kritums, zemās fraktu likmes komersantiem ļauj vienīgi izdzīvot, taču nekādus uzkrājums veidot neiznāk.

Kādas šobrīd ir aktuālākās problēmas autopārvadātājiem, ņemot vērā, ka Eiropas sankciju un Krievijas embargo negatīvajai ietekmei klāt nākusi vāciešu pēkšņā prasība maksāt viņu minimālo algu (8,50 eiro stundā) Vācijas teritorijā arī tranzīta pārvadājumu veicējiem?

Diemžēl jau minētajām ir nākusi klāt vēl viena aktualitāte Krievijā. Ir pieņemts kontroles likums (grozījumi likumā Par valsts kontroli pār starptautisko autopārvadājumu veikšanu un par atbildību par to kārtības noteikumu izpildi), kurā ir pretrunas ar esošajiem starpvalstu nolīgumiem, un nav skaidrības, ko īsti Krievija kontrolēs un ar kādiem pavaddokumentiem nosūtīt kravas. Likums varētu sākt darboties no 24. februāra un skart mūs vistiešākajā veidā, jo tas attiecas uz visām kravām, kas tiek vestas no Eiropas Savienības uz Krieviju. Mums nav trīspusējo pārvadājumu atļauju, turklāt Krievija vienpusēji samazināja t. s. ETMK atļauju skaitu. Ja no mūsu noliktavas uz Krieviju aizvesto vācu kravu traktēs kā trešai valstij piederīgu, tad mūsu pārvadātājiem būs ļoti lielas problēmas.

Kāda situācija šajā jomā ir šobrīd, ņemot vērā, ka atsevišķas kompānijas nesaprot, kā ievērot jaunās prasības, un tādēļ uz Vāciju nebrauc?

Brauc jau brauc. Asociācijā esam runājuši par to, kāda šobrīd ir kontrole. It kā nevienam policisti nav krituši virsū, un nav dzirdēts, ka kāds būtu sodīts. Ir bijušas atsauk- smes, ka policija prasījusi kādam autovadītājam, vai viņš ir deklarēts. Bet policistam it kā vajadzētu būt pieejamai informācijai (tiešsaistē), kur viņš var paskatīties, vai Bērziņš vai Ivanovs ir tajā sarakstā. Cilvēki prasītās formas (vācu valodā aizpildītu paziņojumu–apliecinājumu par uzņēmuma gatavību ievērot prasības par minimālo darba atalgojumu) aizpilda un sūta uz norādīto faksu, un brauc. Tomēr šodienas elektroniskajā laikmetā sūtīt pa faksu ... (smejas). Man nav zināmi gadījumi, ka tādēļ kāds stāvētu un nebrauktu uz Vāciju. Jo var jau aizsūtīt informāciju uz pusgadu, un par izmaiņām nav jāziņo.

Vai saistībā ar pārvadājumiem Krievijas virzienā kopš pērnā gada vidus nav samazinājies Latvijas auto biedru skaits? Kā kompānijas – īpaši mazākās – to visu pārdzīvojušas?

Šobrīd mums ir samazinājums par astoņām kompānijām, tomēr tas ir jāskatās ilgākā laika periodā – gada griezumā. Negribētu teikt, ka mūsu biedri tādēļ būtu beiguši strādāt. Pirms Jaunā gada bija jūtams, ka darbi ir apstājušies, taču tas bija saistīts arī ar visiem svētkiem. Patlaban pārvadājumi atsākušies, vismaz konteinerpārvadājumu ziņā. Vienīgais, cik zinām, nav atjaunojušies ģenerālkravu kontraktlīgumi – tie atsākas palēnām. Vissmagākais ir tas, ka nav skaidrības par Krievijas rubli, un, ja nav preču apgrozījums, tad mums nav ko vest. Kaut gan bija dīvaini, ka TIR karnetes sāka izmantot jau no 2. janvāra.

Vai pie esošajām frakts likmēm un zemākām degvielas cenām pārvadātāji strādā ar peļņu?

Runājot par kompānijām, kas strādā Krievijas virzienā, protams, degvielas cena daudz ko iespaido, jo ir viens no pamatposteņiem starptautiskajos pārvadājumos. Degvielas cenas šobrīd nedaudz situāciju izlīdzina, jo frakti nav pakāpušies nemaz, tie ir katastrofāli zemi. Šobrīd varbūt ir parādījusies iespēja nevis attīstībai, bet izdzīvošanai. Ja ņemam, piemēram, konteinerpārvadājumus maršrutā Rīga–Maskava, tad starpību starp 1100–1200 eiro pret kādreizējo 1800 eiro nenosegt, lai kādu degvielu lietu. 1200 eiro ir robeža līzinga gadījumā, kad maksājums sasniedz 1000 eiro mēnesī. Izbraucot trīs reisus mēnesī, esam tuvu tam, ka nevaram nemaz līzingu nomaksāt. Tāda bada maize vien ir.

Visu interviju Neziņā par kravu kontroli uz Krievijas robežas lasiet piektdienas, 23. janvāra, laikrakstā Dienas Bizness (3. lpp.)!

Precizēts datums, no kura varētu sākt darboties kontroles likums

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra