Citas ziņas

Uzņēmējas viedoklis: Vai tiešām vajadzēja aizdedzināties?

Vita Jermoloviča, Viesnīcas Konventa sēta direktore, 08.01.2009

Jaunākais izdevums

Pievienotā vērtības nodakļa (PVN) likmes ļoti straujā palielināšana (no līdzšinējiem 5% līdz 21%) viesnīcu sektoram ir šoks.

Bez jaunajām izmaiņām 2009. gads, atbilstoši mūsu prognozēm, būtu vismaz tādā līmenī kā 2008. gads, kas jau bija sliktāks nekā iepriekšējie. Tiem, kas tirgū ienākuši nesen, varbūt nav, ar ko salīdzināt, bet tās viesnīcas, kas jau ir ar vārdu un darbojas, redzēja, ka bija zemāks noslogojums. Protams, uzņēmumi bija rentabli un varēja maksāt savas parādsaistības un visu pārējo un uzturēt līmeni.

Bet patreiz notiekošais ir šoks, jo visi līgumi ir noslēgti, budžets ir saplānots un nenotiks arī nekādi absolūti lieli un grandiozi pasākumi. Stipri mainās arī konferenču bizness, konferences vairs nerīko tik daudz — taupa ne jau tikai Latvijas uzņēmumi, bet arī ārvalstu kompānijas. Ja nebūtu šis šausmīgais PVN, tad viss varbūt būtu līdzvērtīgi 2008.gadam.

Protams, ir jātaupa, mēs visi to ļoti labi saprotam. Visai Latvijai ir grūti un mēs saprotam, ka mums jāmaksā vairāk, nekā esam maksājuši līdz šim. Taču nevaru saprast, kāpēc šis kāpums ir tik šausmīgi liels — kāpēc mēs tagad būsim otrā dārgākā valsts pēc PVN likmes Eiropā, kur divām trešdaļām valstu tā ir zemāka par 9%? Svarīgākais šajā jomā ir tas, ka mēs nebūsim spējīgi konkurēt ar Lietuvu un Igauniju, kas nozīmē, ka tūristu plūsma novirzīsies uz turieni: uz Latviju brauks vienkārši uz vienu dieniņu — apskatīties.

Kas notiks nozarē, ir ļoti grūti spriest, viedokļi un prognozes ir dažādi. Uzņēmējiem tā ir dubulta slodze. Šie 16 % mums visiem ir ļoti liela starpība, jo nevienam nozarē jau nav tik liela peļņa. Ar tik lielu nodokli mums kaut kas ir jāekonomē. Tas nozīmē, ka kritīsies serviss, ka mazināsies kvalitāte. Izdzīvos, protams, stiprākie.

Ar lielām grūtībām var saskarties tie spēlētāji, kas sevi nav pozicionējuši, kam nav sadarbības līgumu ar lielām tūrisma kompānijām, kas atrodas nomalēs, kur veiktas nepārdomāti lielas investīcijas un ir kredītsaistības. Neatkarīgi no tā, vai viesnīcā ir 5% vai 50% aizpildījums, mums taču tāpat ir jāmaksā darba algas, kredītsaistības, par siltumu, nomas maksas, un tiem, kas rīkojušies nepārdomāti un neekonomiski un nav uzkrājuši pietiekami līdzekļu, būs ļoti grūti. Uzņēmējiem ir jāseko līdz savam plānotajam budžetam, saviem ieņēmumiem, saviem izdevumiem, cilvēku skaitam, kur var ekonomēt, kur tieši vajag investēt, lai piesaistītu cilvēkus. Bet ko gan var piesastīt, ja nav pieprasījuma?!

Mums jādabū jaunu tirgu pieplūdumi, manuprāt, ir jāskatās uz austrumiem, uz visu lielo Krievijas tirgu. Ir jāpievērš uzmanība problēmām ar vīzu saņemšanu. Tas ir paradokss, ka, pieņemsim, uz Jaunā gada svinībām Rīgā no Krievijas ieradās 1000 tūristu, bet Tallinā — 10 000. Ir taču tam kaut kāds iemesls, taču šo paradoksu mums nespēj izskaidrot nevens, arī tie cilvēki, kas strādā valsts mārketinga sfērā. Un nav pamata sacīt, ka Latvijas viesnīcas nav konkurētspējīgas «uzskrūvēto» cenu dēļ. Iespējams, kādu brīdi esam bijuši dārgāki, taču patreiz tā nav, mūsu cenas ir konkurētspējīgas. Tas, protams, ir atkarīgs no noslogojuma, taču vidējā cena ir ap 55-60 eiro par nakti divvietīgā numurā ar brokastīm. Manuprāt, tas nav pārāk dārgi.

Ja neizdosies atrast dzirdīgas ausis un panākt, ka nozarei piemēro 10% PVN likmi, mēs noteikti liksim par sevi zināt. Pēdējā mēneša laikā visa nozare bijusi ļoti solidāra un vienota, lielu darbu veica asociācija. Pie pirmās iespējas mēs runāsim ar valdību, lai pārskata šo jautājumu.

Nākamie soļi būs tikšanās ar juristiem un tiesāšanās process, taču tas nevar notikt haotiski. Ir jāzina savas tiesības, kas ir aizskartas, ir jāsagatavojas, un es domāju, ka būs lieli uzņēmumi un firmas ar ārzemju kapitālu, kas uz to ies. Mēs neesam tipogrāfijas, kas var savu biznesu pārnest uz kaimiņu valsti, jo tur ir labāki nosacījumi. Mums jāpaliek šeit.

Var jau teikt — kur jūs bijāt ātrāk? Nu ko mums vēl vajadzēja darīt? Mēs bijām gan Ministru kabinetā, gan Finanšu un Ekonomikas ministrijā, gan runājām ar atsevišķiem deputātiem, meklējot lobiju, gan ar budžeta komisiju Saeimā, piedalījāmies demonstrācijā Doma laukumā. Es nezinu, ko vēl vajadzēja darīt — kādam aizdedzināties pie Ministru Kabineta durvīm, lai mūs beidzot sadzirdētu? Varbūt mēs patiešām, tā kā strādājam viesmīlības jomā, esam par daudz pieklājīgi.

Žēl, ka netiek saskatīts, cik lielu devumu tūrisma joma dod valstij. Valsts ieguldījums tūrisma jomā ir ļoti minimāls. Savukārt pienesums, ko tūrisms dod Latvijai, ir ļoti multiplikārs, kā jau tautsaimniecības nozarē, kur iesaistīts gan transports, gan tirdzniecība, gan kultūras objekti un tā tālāk. 2007. gadā tie bija 343 miljoni latu. Diemžēl to nesadzird un nesaprot. Bet tūrisms taču ir eksporta produkts.

Tomēr nevar jau arī tā visu krāsot ļoti melnās, pesimistiskās krāsās. Ir jāsaskata arī tas labais. Ir jāstrādā, jāiemācās šajos laikos izdzīvot — nav jau galu galā karš. Apstākļi ir tādi, kādi tie ir — mūsu valstī ir notikušas lielas dzīres, kur pie šā dzīru galda sēdēja valdība. Tagad tā visu ir izēdusi, un tagad mums visiem ir kaut kas jādara. Nu nevaram mēs runāt, ka visa tūrisma industrija un visas viesnīcas nobankrotēs — tā nebūs nekad. Ja palasa prognozes no ārzemēm un viedokļus Eiropā, tā jau nebūs, ka tūristu nebūs pavisam. Brauks vienkārši mazāk — kas agrāk brauca vairākas reizes gadā, tagad varbūt brauks vienreiz. Tas darbs jau šādos apstākļos kļūst intensīvāks un saspringtāks, un cilvēkiem ir vajadzīga atpūta. Katrs to darīs, kā varēs – vai izvēlēsies kādu siltāku valsti, vai tādu klusu, neskartu un dabas zemi kā Latvija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Audziet, lini, smalki, gari, Kamēr pūru piedarīju

Renāte Priede, speciāli DB, 08.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Lineo līdzīpašnieces Gundega Kupča–Jurjāne un Sandra Brante kopš mājas tekstila uzņēmuma nodibināšanas arī pašas guļ uz liniem

«Citādāk vairs nevaram,» abas saka. Sandra atceras, ka sākumā viņai bijusi vēlme kaut ko sākt pašai savu, taču pietrūcis spēju noformulēt, kas tieši tas varētu būt, līdz televīzijas raidījumā noskatījusies sižetu par zviedru uzņēmējiem, kuri labprāt iepirktu linu izstrādājumus, ja vien Latvijas uzņēmumi to piedāvātu. Idejai un ierosmei atsaucās un pieslēdzās Gundega. «Tā abas enerģiski sākām – aizbraucām uz Lietuvu, linu tekstila izstādi, atradām dažus Lietuvas un Igaunijas ražotājus, kas atbilda tam, kā mēs iztēlojāmies to, ko vēlamies,» stāsta Sandra.

Gads kopš sākuma

Aktīvu darbību uzņēmums sāka pirms gada jūlijā, līdz tam noritēja sagatavošanās garākais process – atbilstošu meistaru atrašana un iecerētā produkcijas izskata un kvalitātes sasniegšana. Šūšana pašlaik ir ārpakalpojums, nav tādu apjomu, lai vērtu pašas savu darbnīcu. Atrast labus meistarus ir samērā grūti – lins ir sarežģīts šūšanā, ne visiem pietiek drosmes ar to strādāt, jāspēj izmantot audumu maksimāli, vīlēm un apšuvumiem jābūt atrādāmiem arī no kreisās puses. Drēbniekiem nepatīkot taisnus gabalus šūt, viņi arodu apguvuši, lai radītu tērpus. Taču šobrīd ir izveidojusies laba sadarbība ar divām šuvējām, un Gundega ar Sandru pat ir gatavas dažkārt piekāpties pasūtījuma termiņos savām meistarēm, jo vīlēm ir jābūt taisnām un skaistām, lai var mierīgi gulēt. SIA Lineo audumus pērk no Lietuvas ražotājiem – pagaidām Latvijā neražo tādus audumus, kādus iecerējušas abas uzņēmējas. «Latvijā ir trūcīgi ar linu auduma ražošanu – maza izvēle. Lietuvā linu audumi ir daudz un dažādi, lietuviešu austie piesaistīja ar to, ko no tiem var radīt. Gofrēta 100% linu auduma, ko izmantojam dvieļiem, Latvijā nav vispār. Lietuvā ir daudz audumu fabriku – gan lielu, gan mazu, ar ES naudu strauji attīstījušās, ir jaunas tehnoloģijas. Turamies pie viena ražotāja – pārbaudīts, uzticams, zinām, ka auduma struktūra un krāsa lietojot nemainīsies, esam eksperimentējušas un mazgājušas kopā dažādas krāsas, kvalitāte saglabājas,» stāsta uzņēmējas. Pašas veidojušas arī iepakojuma dizainu. Tekstila kolekciju abas uzņēmējas veido pēc principa – nevis tikai nopelnīt, bet lai patiktu pašām un nebūtu jākaunas par saražoto. Peļņai, protams, arī jābūt, viņas piebilst.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Dzīve mainās, kad piedzimst bērni

Laura Mazbērziņa, 05.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunās māmiņas Aiga Ose un Kristīne Māla apvieno ideju ar drosmi, izveidojot zīmolu BuBuu; nu jau nedaudz vairāk kā gadu viņas piedāvā Latvijā šūtus sausos bumbu baseinus bērniem.

Aiga un Kristīne pievērsās savai uzņēmējdarbībai līdz ar bērniņu piedzimšanu. Viņas uzskata, ka, piedzimstot bērnam, ikkatras ģimenes un it īpaši jaunās māmiņas ikdiena piedzīvo lielas pārmaiņas, kuru ietvaros bieži vien paveras jauns skats uz lietām, rodas jaunas idejas un varbūt savā ziņā ir vairāk iemeslu sevi pierādīt, kā dēļ vēl vairāk censties. Zīmols BuBuu izveidots 2017. gada decembrī. Viss aizsākās, kad abas māmiņas kopīgi devās uz bērnu ballīti, kura risinājās bumbu istabā. Apspriežot idejas, kā neizmērojamo bērnu prieku, spēlējoties bumbās, «pārnest» uz mājām, un izpētot tirgū piedāvāto izvēli bumbu baseinu variācijām, abas secinājušas, ka būtu nepieciešams rast labāku risinājumu savām meitām. «BuBuu Baseini nebija radīti ar nodomu, ka tas būs milzīgs bizness, tā ir mūsu aizraušanās un sirdslieta. Redzot prieku mūsu bērnu acīs, nospriedām, kāpēc gan neiepriecināt vēl arī citus bērnus», stāsta māmiņas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Labi privātskolotāji - peles klikšķa attālumā

Lelde Petrāne, 13.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Interese ir milzīga," teic uzņēmējas Viktorija Jačmenkina-Radčenko un Olga Terentjeva, kuru uzņēmums "Online Teachers" nodrošina privātstundas tiešsaistē ar zīmolu "Multi Box". "Mazāk saslimšanu, vairāk brīva laika hobijiem, individuāla pieeja un attālumam nav nozīmes," viņas uzskaita sava sniegtā pakalpojuma plusus.

Platforma darbojas no 2020. gada 14. janvāra. "Ir sajūta, ka daudzi vēl apdomā, "iztausta" jauno pakalpojumu. Mūsu klienti ir vecāki, kuri sākumā meklē privātskolotājus saviem bērniem, bet pēc tam sev," stāsta uzņēmējas. Apmācāmie esot vecumā no 5 līdz pat pāri 65 gadiem.

Šobrīd komandā strādā deviņi skolotāji un tuvākajā laikā pievienosies vēl viens skolotājs. Tiešsaistē iespējams apgūt: latviešu valodu, angļu valodu, matemātiku un krievu valodu, bet jau drīzumā tiks piedāvāta arī franču valoda un vācu valoda. Pieprasītākās patlaban ir angļu valodas privātstundas.

Platforma pieejama trīs valodās – latviešu, krievu un angļu valodā. Galvenais izaicinājums, uzsākot šo biznesu, bijis izveidot tāda tehniskā līmeņa platformu, kurā visas funkcijas perfekti strādā un tā klientam būtu viegli lietojama.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

VIDEO: Uz šķīvja jaunas biznesa idejas

Ilze Žaime, 14.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uztura speciālistu Līgas Balodes un Tatjanas Tepo izveidotais uzņēmums "OnPlate" ir paplašinājies, atverot Veselības telpu Grīziņkalnā. Tā papildina veselīgās ēšanas šķīvju tirdzniecības biznesu.

Interese par pakalpojumiem pēc Veselības telpas atklāšanas bijusi tūlītēja, visu gan sabremzējis Covid-19 uzliesmojums. Pirms tā iecienītas bijušas gan dažādas meistarklases, kurās apgūt veselīgu ēdienu pagatavošanas prasmes, gan līdzfinansētas nodarbības, kuru apmeklējums ir bezmaksas - to skaitā ir gan nodarbības jaunajiem vecākiem, gan sēdoša darba veicējiem, gan skolēniem un citiem.

Izvēlas Grīziņkalnu

Telpu iegādei un izveidei uzņēmējas investēja 80 tūkstošus eiro. "Šī summa būtu varējusi būt mazāka, taču bijām ierobežotas laika ziņā, tādēļ izmaksas pieauga," pauž L.Balode. Veselības telpas atrašanās vieta Grīziņkalnā uzņēmējas nebiedēja, jo vieta esot piemērota konkrēto pakalpojumu sniegšanai. "Iemesls, kādēļ mums uzreiz iepatikās šī vieta, ir tas, ka blakus atrodas "Ghetto Games" un parks. Parkā varam iet sportot, nūjot, jo, ja laukā ir silts laiks, neesam piesaistīti tikai telpām. Arī autostāvvietas pieejamība it kā ir sīkums, taču beigās diezgan nozīmīga lieta apmeklētājiem. Un vēl joprojām esam centra tuvumā," saka uzņēmuma līdzdibinātāja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Kā top? Smalkais muslis ar ogām

Laura Mazbērziņa, 12.04.2019

Ieva Biķe (no labās) un Ilze Kalāce-Bērziņa, SIA Smalkais muslis īpašnieces. Ražošanas process skatāms tālāk galerijā!

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties SIA Smalkais muslis ražotnē Olainē, kur tiek ražots muslis ar ogām.

Ieva Biķe un Ilze Kalāce-Bērziņa ir radījušas smalka maluma auzu pārslu, augļu, sēklu un ogu maisījumu Smalkais muslis. Ražošanas process notiek kādreizējā piemājas dārza mājā, kura ir vien septiņus kvadrātmetrus liela. Uzņēmuma vadītājas uzsver, ka Smalkais muslis ir ne tikai klasiskais brokastu produkts, bet ēdams arī vakariņās. Tiešu konkurentu tam neesot, jo neviens Latvijā vēl nepiedāvā musli, kurš ir sasmalcināts. Produktam netiek pievienots cukurs, jo saldumu tam piešķir augļi un ogas. «Mēs gribējām atšķirties un visu samalt. Sākotnēji gan mums salūza vairākas iekārtas, jo samalt dateles vai rozīnes nav tik vienkārši, tomēr esmu atradusi tehniku, kā to izdarīt,» stāsta I. Kalāce-Bērziņa, kura ir atbildīga par ražošanas procesu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Yuta: Veikals mazam uzņēmumam paņem pārāk daudz spēka

Anda Asere, 23.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veikals ir laba vieta, kur parādīt savu produkciju, bet mazam uzņēmumam tas paņem pārāk daudz spēka attīstībai.

Pusotru gadu apģērbu zīmolam Yuta (SIA Yuta Sense) un M50 bija kopīgs veikals, bet šī gada sākumā SIA Yuta Sense īpašnieces Līga Irbe un Ina Kantiķe izlēma atteikties no tā. Šāds lēmums pieņemts galvenokārt tāpēc, ka veikala uzturēšana prasīja lielus ieguldījumus gan laika, gan naudas izteiksmē, tāpēc cieta ražošana. «Manuprāt, mums arī nav tādas veikalnieču sūtības un mēs neilgojamies pēc savas bodītes,» saka Ina. Līga piebilst, ka viņām lielāku prieku sagādā jaunu apģērbu radīšana un piedāvāšana citiem veikaliem. Uzņēmumam joprojām ir laba sadarbība ar veikalu M50 – pircējiem tur ir pieejams Yuta apģērbs, bet tagad viņām pašām nav jābūt visu laiku klāt, lai to pārdotu. «Ir forši, ka ir sava bodīte un cilvēki nāk un aprunājas, bet tas nav tas, ar ko gribam nodarboties. Ja mazā bodītē gribam tirgot tikai savas lietas, ir jāražo ļoti daudz un dažādi apģērbi. To izdarīt ir grūti. Man liekas, ka M50 ir labs piemērs – veikalam klājas arvien labāk, jo viņiem ir viss no nieciņiem līdz lielām lietām, un viņiem patīk strādāt veikalā, tas ir jūtams,» saka Līga.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskajai situācijai uzlabojoties, uzņēmēji biežāk sev iegādājas jaunas kurpes un kreklus, liecina jaunākais Citadele Index pētījums.

Viens no indikatoriem, kas liecina par labklājību un pārliecību par stabilu ekonomisko situāciju, ir tas, ka cilvēki tērē vairāk un iegādājas jaunas preces.

Uzņēmējas pētījumā atzina, ka pēdējā gada laikā ir iegādājušās vidēji trīs kurpju pārus un vienu rokassomiņu, savukārt uzņēmēji – vidēji divus kurpju pārus un trīs jaunus kreklus. Pirms gada pētījums atklāja, ka gan uzņēmējas, gan uzņēmēji jaunas lietas iegādājās retāk.

Visbiežāk jeb katra ceturtā uzņēmēja (26%) norādījusi, ka gada laikā iegādājusies trīs līdz četrus pārus kurpju, 22% uzņēmēju iegādājušās vienu pāri apavu, 17% - divus, 14% - nevienu, 14% - piecus vai vairāk. Kurzemes un Zemgales uzņēmējas gada laikā ir iegādājušās vairāk kurpju – vidēji trīs pārus kurpju, kamēr Rīgā, Pierīgā, Vidzemē un Latgalē – vidēji divus pārus kurpju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēgusies Visa grantu programma “She’s Next”, kurā 15 000 eiro grantu un uzņēmējdarbības apmācības viena gada garumā saņēma divas Latvijas uzņēmējas – veikala “NorthernGrip” īpašniece Beāte Korte Vītola un veikala “Rūme” īpašniece Lelde Ceplīte.

Iniciatīvas mērķis ir nodrošināt labākas iespējas uzņēmumu īpašniecēm, vadot un attīstot savu biznesu. Sievietes–uzņēmējas no visas Baltijas bija aicinātas pieteikties programmai, kļūstot par vienu no četrām granta saņēmējām šajā reģionā.

Visa kā globāls maksājumu tīkls ar spēcīgu vietējo klātbūtni spēlē izšķirošu nozīmi, atbalstot Ziemeļvalstu un Baltijas tirgu noturību. Visa vēlas stiprināt indivīdus, biznesa vidi un sabiedrību kopumā Ziemeļvalstīs un Baltijā, lai veidotu iekļaujošāku un ilgtspējīgāku ekonomisko vidi.

Iniciatīva tapusi sadarbībā ar Luminor banku un globālo mērķfinansējuma platformu IFundWomen. Četras sievietes Baltijā saņēma 10 000 eiro grantu savas uzņēmējdarbības attīstīšanai un 5000 eiro reklāmai medijos, kā arī viena gada dalību uzņēmējdarbības apmācību programmā. Lai uzņēmējas varētu pretendēt granta saņemšanai, bija jābūt Latvijā reģistrētam uzņēmumam, kas darbojas jau vismaz gadu, tam bija jābūt ar fizisku vai digitālu atrašanās vietu, kā arī vismaz 51% uzņēmuma jāpieder sievietei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meklējot pierādījumu tam, ka pandēmijā viss ir iespējams, turklāt sapņiem un ambīcijām nav vecuma ierobežojuma, ielūkosimies kādas jaunas uzņēmējas stāstā par to, kā mīlestība pret dabu un modi materializējās perspektīvā modes inovācijā.

Katrīna Resne ir 19 gadus veca jauniete, modes un dabas jautājumu entuziaste, kā arī dabai draudzīgā apģērba zīmola Rosafella radītāja: “Rosafella patiesībā tika izveidots jau tad, kad es gāju devītajā klasē. Man bija vēlme izpausties un šķita, ka bizness ir īstā vieta, kur to darīt. Protams, tobrīd man palīdzēja vecāki. Mans pirmais produkts bija plānotājs.”

Katrīna komentē, ka neesot gribējusi to, ko rāda filmās, – dizainerus, kuriem pieder sava studija un kuri nelielos daudzumos pārdod savus unikālos dizainus. Tieši tā radās pirmās idejas par dabai draudzīgu apģērbu. Rezultātā Katrīna savu bērnības interesi par dažādām dabas zinātnēm pārvērta lolotā sapņa piepildījumā, kurā mode draudzējas ar dabu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Francijā bez darba esošs vīrietis izmisumā aizdedzinājis pats sevi

Lelde Petrāne, 14.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bez darba esošs vīrietis aizdedzinājies ārpus darba centra Nantē, Francijas rietumos un pēc tam miris. Tiek uzskatīts, ka vīrietis pašnāvību izdarījis, jo noraidīts viņa pabalsta pieteikums, vēsta thelocal.fr.

43 gadus vecais vīrietis no gūtajiem ievainojumiem miris notikuma vietā. Visi centieni glābt viņa dzīvību bijuši neveiksmīgi.

Vēl nav skaidrs, kādēļ šis cilvēks aizdedzinājies, bet ir zināms, ka viņš bijis dusmīgs, jo uzskatījis, ka viņam pienākas bezdarbnieka pabalsts, taču tas viņam atteikts.

Vīrietis bija nosūtījis vēstules vairākiem vietējiem žurnālistiem, brīdinot par savu nodomu aizdedzināties.

Jāatgādina, ka augustā netālu no Parīzes aizdedzinājās un mira 51 gadu vecs, bez darba esošs vīrietis. 2011. gada oktobrī bezdarbnieks darba centrā Parīzē saņēma ķīlniekus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto & Video

Kā top?: Krāsa uzņēmumā Paint Eco

Žanete Hāka, 26.09.2014

Uzņēmums skatās uz jaunām tehnoloģijām, apgūstot jaunus paņēmienus. Protams, ir arī daļa paņēmienu no agrākiem laikiem, kas noder. Krāsā nedrīkst būt nesamaltas daļiņas. Ja nav gluds, tad process nav beigts. Tāpat laboratorijā tiek pētīts, cik ilgi žūst krāsa uz citiem materiāliem, piemēram, stikla.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šoreiz portāls db.lv saviem lasītājiem piedāvā ieskatīties krāsu ražošanas procesā uzņēmumā Paint Eco.

Uzņēmums Paint Eco tika radīts, lai ražotu lineļļas produktus ar pievienoto vērtību, stāsta Paint Eco tehnoloģe Aina Savicka.

Viņa stāsta, ka cilvēki jau vēsturiski daudzus materiālus apstrādāja ar lineļļu, taču sākotnēji radās jautājums, kā tie tika apstrādāti. Pētot tuvāk, nonākts pie secinājuma, ka jau vēsturiski lineļļa tika apstrādāta, jo, ņemot vērā, ka tā ir bioaktīva eļļa, tajā ir daudz baktēriju, un, apstrādājot ar to koku, rodas daudz sēnīšu, taču tika secināts, ka lineļļa agrāk tika vārīta, iegūstot pernicu, ko patlaban dara arī uzņēmumā. Vēsturiski cilvēki arī apstrādāja eļļu – taisīja 20 cm augstas saules vannas un divus mēnešus maisīja, pievienojot gaisu. No tās galu galā viņi gatavoja krāsas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Agate Gūtmane un Karīna Gūtmane ir vienas no tām uzņēmējām, kam bērna kopšanas atvaļinājumā radās ideja par savu biznesu.Viņas izveidojušas konditoreju Mazliet elegances, kas spēj piesaistīt klientus arī Rīgā

Šobrīd Karīnas un Agates domas koncentrējas pie ražotnes atvēršanas, kas plānota vasaras beigās. Pagaidām kārumi tiek gatavoti mājas apstākļos un uzņēmējas produkciju realizē mājražotāju statusā. Tas nozīmē, ka tikai 30 procentus saražotā apjoma drīkst realizēt ar starpnieku – veikalu, kafejnīcu – palīdzību, pārējam noiets jāatrod tiešā veidā. Ideja par savas konditorejas izveidi abām jaunajām uzņēmējām, kuru vīri ir brāļi un kuriem arī pieder kopēja kompānija, radās 2017. gadā, esot bērnu kopšanas atvaļinājumā. Karīna pēc profesijas ir pedagoģe, Agate – grāmatvede. Abas bija vienisprātis, ka visu darīs tikai likumīgi un oficiāli. Iegādājās jau pirms septiņiem gadiem nodibinātu firmu, kas nekad nebija veikusi saimniecisko darbību. Tas likās vienkāršāk, jo dokumentu pakete, konts un citas formalitātes jau bija sakārtotas. Cepšanas darbiem piesaistīja Agates tanti, kura iepriekš kūkas un citus saldumus bija gatavojusi tikai mājas apstākļos privātiem svētku gadījumiem. Tā izrādījās laimīgā loze, jo viņa strādā ātri, kvalitatīvi un ar lielu jaudu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Cherry Picking lūkojas uz reģioniem

Anda Asere, 05.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc veiksmīgā starta Rīgā Cherry Picking virtenes, iespējams, būs plašāk pieejamas arī reģionos.

Visus mērķus, ko gaismas virteņu veikala-darbnīcas Cherry Picking īpašnieces Egija Taube un Līva Vīgante bija sev izvirzījušas - jauns produkts, apjoma pieaugums, ārzemju klienti, jauns virziens -, viņas ir sasniegušas.

Uzņēmējas apzinās, ka būtu jāizvērš darbība arī reģionos, jo tur zīmolu pazīst vien tie, kam pašiem vai paziņām tādas gaismu virtenes mājās ir. Tāpēc uzņēmējas domā par iespējām, kā attīstīt biznesu reģionos.

«Mēs, protams, nesteidzamies, negribam paplašināties nepārdomāti, izvērtējam sadarbības iespējas. Šobrīd ir sarunas ar potenciālajiem sadarbības partneriem Liepājā, kas varētu būt lielāks projekts,» stāsta Līva.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

FOTO; VIDEO: Rada kreklus stājas korekcijai

Ilze Žaime, 15.07.2019

SIA Print Art dibinātājas Jekaterina Romanova (no kreisās) un Natalija Jermolajeva.

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Print Art dibinātājas Jekaterina Romanova un Natalija Jermolajeva radījušas uzņēmumu ar pievienoto vērtību un plāno šī gada nogalē uzsākt stājas korekcijas kreklu tirdzniecību.

Abas Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) studentes satikās RTU Studentu biznesa inkubatorā. N. Jermolajeva pirmo pieredzi uzņēmējdarbībā ir guvusi, vadot sociālo uzņēmumu «OWA», kas nodarbojas ar sublimācijas drukā apdrukātu kreklu izstrādi un tirdzniecību. Arī radot jauno stājas korekciju kreklu kolekciju «Correcty», tieši Natalija strādā pie dizaina un prototipu izveides, kamēr Jeketarinas pārziņā vairāk ir biznesa jautājumi - partneru piesaiste, mārketings un pārdošana.

Motivācija radīt šādu produktu radās dabiski, personīgas nepieciešamības dēļ, jo abām meitenēm bijušas problēmas ar muguru. N. Jermolajeva uzsver, ka jau kopš 13 gadu vecuma apmeklējot fizioterapijas nodarbības un izmēģinot dažādus stājas korektorus, ir nācies saprast, ka piedāvājumā esošie produkti nespēj kvalitatīvi sniegt atbalstu ikdienā. Ārsti ortopēdi apstiprina, ka mugurai ir nepieciešama kustības brīvība un muskulatūras atmiņas trenēšana, taču muguras fiksatori tādu iespēju nesniedz. Tirgū jau pieejamie t-krekli, kas darbojas pēc līdzīga principa, vairāk gan atgādinot kompresijas veļu nekā ikdienas apģērbu, kas arī neapmierināja meiteņu vēlmes, meklējot kvalitatīvu atbalstu mugurai ikdienā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa lēdija ar nezūdošu enerģiju - Aiva Vīksna, uzņēmuma AV Consulting un SIA LatBan sindikāts Nr.1 dibinātāja, SIA Brother’s Travel Georgia partnere, izdevniecības Lietišķās informācijas dienests biznesa attīstības vadītāja un šīs izdevniecības dibinātās Pieaugušo neformālās izglītības iestādes Bilances akadēmija direktore.

Uzņēmēja ir no Gulbenes. Tur arī uz augusi un dzinusi pirmos asnus uzņēmējdarbībā. Jau mācoties skolā, A. Vīksna vasaras brīvlaikā ar brāli, brālēnu un māsīcu vāca ārstniecības augus. Tos nodeva aptiekā un saņēma pirmo sevis nopelnīto atalgojumu. Tie, varētu teikt, bija uzņēmējas pirmie soļi pretim biznesam.

Uzņēmējas portrets: Zane Čulkstēna 

No biznesa līdz pat mākslas pasaulei Zane Čulkstēna, personāla vadības konsultāciju uzņēmuma...

“Es gan tanī laikā nedomāju, un neviens jau nerunāja par savu biznesu. Man patika kaut ko darīt vairāk nekā ci tiem, domāt atšķirīgi. Man bija svarīgi nopelnīt pašai, būt neatkarīgai,” stāsta A. Vīksna.

Pabeigusi Gulbenes 1. vidusskolu, tagadējā uzņēmēja iestājās LU Ķīmijas fakultātē. Viņai skolas laikā patika gan matemātika, gan fizika, gan ķīmija. Un A. Vīksna bija nolēmusi, ka kļūs par ķīmijas skolotāju. “Mācoties jau piektajā kursā, Latvijā sākās pārmaiņu laiki. Veidojās pirmie kooperatīvi, un manī radās ziņkāre. Kas ir bizness? Man nemācīja to. Es nezināju, kas ir mārketings un citi tanī laikā gudrie biznesa termini. Bet interese bija tik liela, ka, beidzot LU Ķīmijas fakultāti, es atteicos no labiem piedāvājumiem kā ķīmijas skolotājai, bet gan lēcu aukstā ūdenī,” atceras A. Vīksna.

Uzņēmējas portrets: Anastasija Udalova 

Ir mērķis – nav šķēršļu, tā īsumā varētu raksturot Anastasiju Udalovu, kosmētikas...

Darbojusies arī modes biznesā

1991. gadā sākās A. Vīksnas pirmie soļi biznesā no kioska Centrāltirgū, no privatizētas mazas pašapkalpošanas kafejnīcas Pārdaugavā, līdz 1993. gadā tika izveidota izdevniecība Lietišķās informācijas dienests. “1993. gadā uzaicināju Aivu un viņas vīru kopā veidot biznesu – Lietišķās informācijas dienestu, kuru veiksmīgi no dibinājām un attīstījām. Uzņēmēju varu raksturot kā spilgtu, erudītu, komunikablu, godīgu un enerģisku. Vienmēr pozitīvi noskaņotu,” komentē Latvijas Biznesa Eņģeļu Tīkla dibinātājs un valdes priekšsēdētājs Juris Birznieks. Pēc viņa domām, mērķtiecība, godīgums un sistēmiskums ir īpašības, kas uzņēmējai palīdzējušas biznesā.

Visu rakstu lasiet 23.marta žurnālā "Dienas Bizness"!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Gultas veļas un naktstērpu šuvēji tiek pie savas ražotnes un salona

Inita Šteinberga, 19.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašiem sava ražotne un salons Rīgā – tieši šajās dienās īstenojas gultas veļas un naktstērpu šūšanas firmas Orgamint lolotais sapnis .

«Mūsu izaugsme nav diža, bet noteikti auguši esam,» teic uzņēmuma līdzīpašniece Inguna Žurgina. «Kad pirms gadiem trim sākām, pieredzes nebija un šķita, ka viss notiks ātri, ātri. Taču tā gluži nenotika. Spriedām, ka mūsu biznesam ekoloģiskā niša būs pareizā, jo prece zaļa un oriģināla. Taču Latvijas tirgus ir maziņš, cilvēkiem jāpierāda, kāpēc iegādāties tieši tādu gultasveļu – labu, bet salīdzinoši dārgu,» viņa turpina.

Tikai tagad uzņēmējas jūtot, ka šis apziņas un izglītības līmenis esot audzis. Tas varētu būt tāpēc, ka visas eko lietas – bioloģiskā pārtika, eko kosmētika – pamazām pierādījušas sevi, iekarojušas uzticību. Tekstilam tomēr vēl jāpiestrādā, secina Inguna. Arī ar eksporta piedāvājumiem neviens pakaļ neskrienot. Rožainie sapņi izsapņoti un tikai pilnībā apzināts pienbaltās gultasveļas grūtais tautās virzīšanas darbs. Taču abas Orgamint īpašnieces Elīna Megne un Ingūna Žurgina nenožēlojot izvēli sākt biznesu, jo būt pašam sev noteicējam esot laba sajūta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Notiks tikšanās starp Latvijas biznesa sievietēm un Somijas uzņēmējiem

, 22.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmējas tiksies ar uzņēmēju delegāciju no Somijas, lai pārrunātu biznesa iespējas Somijā, kā arī potenciālo investori piesaisti Latvijai.

Tikšanās notiks starp biedrības LĪDERE dalībniecēm un uzņēmējiem no Somijas pilsētām Oulu un Kemi. Somijas uzņēmēju pārstāvētie uzņēmumi pārsvarā darbojas pakalpojumu sfērā (tirdzniecība, veselības aprūpe, grāmatvedības pakalpojumi, skaistumkopšana un tml.) un šī tikšanās arī ir viena no iespējām, kā veicināt sadarbību starp Latvijas un Somijas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem.

Latvijas nevalstiskās organizācijas pārstāvji uzsver, ka katru gadu LĪDERE turpina attīstīt savus jau esošos kontaktus un meklē jaunas sadarbības iespējas starptautiskajā līmenī, arī vēsturiski sadarbība ar vienas no tuvākajiem Ziemeļvalstu kaimiņu – Somijas sieviešu uzņēmēju organizācijām līdz šim veidojusies ļoti veiksmīgi - biedrība LĪDERE savulaik no Somijas Sieviešu uzņēmēju aģentūras (Women's Enterprise Agency Finland) bija pārņēmusi mentoringa programmas metodiku uzņēmējiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmēja Ieva Plaude – Rēlingere pēc Parex bankas domām vēlas novērt uzmanību no jautājuma par Kolonnas grupas uzņēmumu saistībām pret banku un šo saistību neizpildi, DB informēja Parex bankas pārstāve Marita Ozoliņa – Tumanovska.

Uzņēmējas izplatītajā paziņojumā bija norādīts, ka šī gada 30.septembrī Parex banka nebrīdinot arestējusi viņas privātos kontus un privāto mantu, kā arī Parex prezidents Kristofers Gviljamss personīgi liecinājis tiesā, ka uzņēmēja slēpjas un nav atrodama Latvijā.

«Biju izbrīnīta, jo vēl 15.septembrī tikos ar K.Gviljamsa kungu, lai pārrunātu savu privāto garantiju jautājumu, un vienojāmies par nākamās tikšanās laiku pēc dažām nedēļām. Aicinātu viņu vienkārši man piezvanīt, ja rodas sajūta, ka neesmu pieejama. Privātās maksātnespējas procesa uzsākšana ir Parex attieksmes izraisīts piespiedu solis, vērsts uz to, lai ne tikai atjaunotu manu maksātspēju, bet arī nodrošinātu visiem kreditoriem vienādas tiesības, kuras Parex banka šobrīd cenšas apiet,» uzsver I.Plaude-Rēlingere.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Pomers: Rīgas lidostai jāatīstās straujāk nekā kaimiņiem

Egons Mudulis, 10.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidostai Rīga tās ģeogrāfiskā stāvokļa dēļ būtu jāattīstās straujāk nekā Kauņai vai Tallinai

To sarunā ar DB norāda A.C.B. uzņēmumu grupas tehniskais direktors Dzintars Pomers, kurš savulaik mūzikas vai sporta vietā izvēlējies inženierstudijas, bet vēlāk 15 gadus (1992–2007) vadīja lidostu Rīga, pēc viņa teiktā, noliekot to uz pareizajām sliedēm. DB jau rakstījis (15.01.2014.), ka nesen tika prezentēts 95,59 milj. eiro vērtais lidostas rekonstrukcijas projekts, kur piedalījās arī A.C.B. un Dz. Pomers – nu jau būvnieka statusā. Savukārt kaimiņvalstu lidostās vērojams straujāks pasažieru skaita kāpums nekā Rīgā.

Kā nonācāt celtniecībā, kāpēc savulaik izlēmāt mācīties Rīgas Politehniskajā institūtā (beidzis 1976. g.)?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nupat noslēgusies latviešu ģimenes uzņēmuma LINEN (SIA L.J. LINEN) slēgtā obligāciju emisija, kas dos papildu iespējas agroproduktu tirdzniecības namam Āzijā.

Par uzņēmuma pirmsākumiem, ambīcijām, ceļu pretī izaugsmei un realizācijas instrumentiem Dienas Bizness izjautāja uzņēmuma īpašniekus un vadītājus Jāni un Zani Kuļikovskus.

Kas ir uzņēmums LINEN, kā tas radies? Nosaukumā - lini...

J.K.: Izņemot nosaukumu, ar liniem nav nekāda sakara. Mēs esam agroproduktu tirgotāji. Proti, Eiropā, Āzijā, Āfrikā un citviet LINEN nodrošina individuāli pielāgotus piegādes ķēžu risinājumus lopbarības, mājdzīvnieku barības, biodegvielas u.c. ražotājiem. Darbojamies vairāk nekā 46 valstīs un esam starp top pieciem šīs industrijas uzņēmumiem Eiropā.

Tad nosaukums kā radās?

J.K.: Uzņēmums tiešām tika dibināts ar mērķi tirgot lina audumu no Baltijas uz Āfriku, tomēr tas neizdevās. Savukārt izdevās citas lietas. Mēs nemainījām nosaukumu, vienkārši turpinājām darboties.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vasilijs Meļņiks ir viens no tiem cilvēkiem, kura vārds bieži tiek pieminēts, runājot gan par ekonomiku, biznesu, gan arī politiskajām intrigām. Turklāt vērtējumi par viņu allaž ir bijuši gana pretrunīgi. Viņš ir spējis gadiem ilgi vadīt ne vienu vien uzņēmumu ar daudziem tūkstošiem strādājošo, bet valdībā noturējies vien pāris nedēļas. Katrā ziņā viņu visai droši var saukt par vienu no vislabāk informētajiem cilvēkiem šajā valstī.

picturegallery.f76b6797-a025-46ff-bdd7-f860ad4f7395

Kāda jūsu skatījumā ir pašreizējā ekonomiskā situācija Latvijā?

Smaga. Man nepatīk vārds «krīze», ko šodien visi lieto, taču situācija nav vienkārša, un es varu paskaidrot, kāpēc tā ir. Ne jau tāpēc, ka mums būtu slikta politiskā situācija. Tieši otrādi – mums ekonomiskās grūtības ir izraisījušas problēmas politikā. Politiķi neuzticas viens otram, sabiedrība netic politiķiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Maksātnespējas administratori plāno nolaupīt 400 miljonus

Sandris Točs, speciāli DB, 21.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija varēja glābt ABLV Bank, taču nolēma to nedarīt

«Ja kredītportfelis ir 900 miljoni eiro, to izpārdodot ar 50% atlaidi, var nolaupīt līdz pat 400 miljoniem eiro. Iespējams, visi jau zina, ka, lai varētu nomainīt patreizējo FKTK vadību, ar Sprūdu un Lūsi saistītais Parādnieks pašlaik steidzamības kārtībā caur Saeimu «dzen» likumprojektu. Cīņa notiek par bankas atdošanu maksātnespējas administratoriem, kurus nekontrolē FKTK. Pēc tam, kad tāds administrators ar tiesas lēmumu ir iecelts, viņš kļūst par «monarhu», kurš var «tirgot» kredītus ar atlaidi, kā grib,» intervijā DB teic bijušais tieslietu ministrs Guntars Grīnvalds.

Guntars Grīnvalds

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Saldummīļu magnēts

Ingrīda Drazdovska, 01.11.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākam biznesu apņemšanās un gribēšana kompensē specifisku zināšanu un pieredzes trūkums uzņēmējdarbībā.

Par to ir pārliecināta Cēsu uzņēmuma ar bezgalgardu nosaukumu Vinetas un Allas kārumlāde līdzīpašniece Vineta Žamoidika. Kārumlāde ir vieta, kur viņa kopā ar kompanjoni Allu Oldermani gatavo un tirgo marcipānu un citas gardas lietas, viņas ir arī ierīkojušas nelielu «kūkotavu».

Sirdslieta

Vineta ar Allu iepazinusies pirms gadiem trīspadsmit, kad kopā sākušas strādāt Hotel Cēsis. Vineta bijusi pavāre, Alla - konditore, abas labi sastrādājušās, bet savs bizness galīgi neesot bijis padomā. «Mums ne vienai, ne otrai nav profesionālas konditora izglītības, visas zināšanas un prasmes esam ieguvušas darbā. Taču marcipāna lietiņas mūs vienmēr ir aizrāvušas, tā ir sirds lieta - meklējām par to informāciju dažādās grāmatās, internetā. Acis mielojām, kur vien iespējams. Mēģinājām kaut ko pagatavot pašas,» stāsta Vineta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts iestādēm, tai skaitā arī drošības iestādēm, nevar būt savu personīgo interešu, tām ir jādarbojas vienotas konstitucionālas sistēmas ietvaros. Bet ir tā sagadījies, ka «iestādes» atrodas Vienotības ietekmē, intervijā uzsver pie frakcijām nepiederošais 12. Saeimas deputāts, Latvijas Universitātes profesors Ringolds Balodis, kurš šopavasar kļuvis par Nacionālās apvienības biedru

Medijos ir nonākušas ziņas par to, ka ekspremjers Indulis Emsis it kā ir brīdinājis deputātu Askoldu Kļaviņu, izsakot versiju, ka pie notikušā vainīgi ir arī ģenerālprokurors Ēriks Kalnmeiers, premjers Māris Kučinskis un KNAB vadītājs Jēkabs Straume. Kas notiek?

Notiek sabiedriskā viedokļa ietekmēšana ar apzināti veidotiem skandāliem. Cilvēkiem liek novērsties no būtiskā un pievērsties lietām, kuras beigsies ar čiku. Es esmu tiešām ārkārtīgi izbrīnīts, ka šādu jezgu var sacelt par, manuprāt, ārkārtīgi maznozīmīgām lietām, ja paskatāmies pēc būtības. Ja runājam par informācijas nopludināšanu, virknē gadījumu informācija no drošības iestādēm ir gājusi ārā kā pa «laidara vārtiem». Konkrētajā gadījumā par tiem diviem deputātiem, kas tika aizturēti, – Kaimiņu un Kļaviņu – abos gadījumos es nesaskatu pamatu tik lielai jezgai un rezonansei. Ja deputāts Askods Kļaviņš «muhļījās» ar benzīna atskaites papīriem, vai bija pamats prasīt kratīšanas? Ko tad tajās kratīšanās var atrast – degvielas mucas, vai? Trilleris riktīgais, Kučinskis neko nevienam nav teicis, bet Emsis nodarbojas ar analītiku. Kļaviņš kā Žanna d’Arka uz ešafotu dodas, nenododams analītiķi Emsi. Un kas?

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Kā kreditēšanas tendences vērtē uzņēmumi un kā - bankas?

Žanete Hāka, 05.01.2018

1. attēls. MVU pieprasījums pēc kredītiem banku un uzņēmumu vērtējumā

(par pieprasījuma pieaugumu ziņojošo banku neto skaits un par finansējuma vajadzību pieaugumu ziņojošo uzņēmumu neto skaits, %)

Piezīmes:

1 – vidēji 1. un 2. gada ceturksnī;

2 – līdz 2014. gadam ir pieejami dati par banku vērtējumu par uzņēmumu pieprasījumu kopumā, neizdalot MVU sektoru;

3 – vidēji banku kredītiem un banku kredītlīnijām, overdraftiem, kredītkartēm 1. pusgadā;

4 – aptaujas dati par uzņēmumu finansējuma pieejamību publicēti par 2009., 2011. un 2013. - 2017. gadu Eiropas Komisijas mājas lapā.

Datu avots: Latvijas Bankas dati, Eiropas Komisijas mājas lapa, autora aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās spēcīga tautsaimniecības attīstība nav iedomājama bez finanšu sektora līdzdalības. Lai tautsaimniecība varētu sekmīgi attīstīties, uzņēmumiem, jo īpaši maziem un vidējiem (MVU), nepieciešamas ārējais finansējums. Lai gan pieejami dažādi alternatīvi finansējuma avoti, Latvijā ierastākā uzņēmumu finansējuma forma ir banku kredīti, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Vija Mičūne.

Latvijā uzņēmumu kreditēšana pēdējo gadu laikā pakāpeniski atkopjas, taču vienmēr var vēlēties ko labāku. Tajā pašā laikā vairākās eiro zonas valstīs uzņēmumu kredītu procentu likmes ir zemākas un kredītu atlikuma pieaugums straujāks. Kas nosaka Latvijas uzņēmumu kreditēšana attīstības tendences?

Vairāki avoti sniedz atbildi uz jautājumiem par uzņēmumu kredītu pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī tos iespaidojošiem faktoriem. Viens no šādiem avotiem ir eiro zonas banku kreditēšanas aptauja, kurā sniegts banku viedoklis par dažādiem kredītu veidiem, tostarp aizdevumiem uzņēmumiem. Eiro zonas bankas jau kopš 2003. gada katru ceturksni novērtē uzņēmumu kredītu piedāvājuma un pieprasījuma pārmaiņu virzienu un relatīvo lielumu, kā arī šīs pārmaiņas ietekmējošus faktorus [1]. Raksturojot kredītu standartus, kā arī piedāvājumu, bankas sniedz viedokli arī par kredītiem MVU.

Komentāri

Pievienot komentāru