Latvijas transporta un loģistikas sektors pēc vairākiem rādītājiem apsteidz abas pārējās Baltijas valstis. 
 
To DB sacīja Latvijas Loģistikas asociācijas valdes priekšsēdētājs Aivars Tauriņš, teikto pamatojot ar vairāku starptautisku pētījumu un analīžu datiem. Diskusija par Latvijas transporta un loģistikas sektora konkurētspēju aktualizējās pēc KPMG Baltics publicētā pētījuma par enerģijas cenu izmaiņu ietekmi uz uzņēmējdarbību Baltijas valstīs.
 
Secinājumi bija skarbi: Latvijas tautsaimniecību energoresursu cenu kāpums ietekmē vairāk nekā citas Baltijas valstis. Īpaši slikti šajā pētījumā izskatījās transporta un loģistikas sektors, jo degvielas izmaksu komponente vispārējo izmaksu struktūrā Latvijā esot par 20% lielāks nekā Igaunijā un Lietuvā, teikts pētījumā. «Tas varētu būt saistīts ar to, ka Latvijā šis sektors pārsvarā balstās uz autotransporta pārvadājumiem, kur viens no galvenajiem izmaksu komponentiem ir degviela. Lietuvā un Igaunijā transporta un loģistikas sektors strādā ar augstāku pievienoto vērtību, liekot lielāku uzsvaru, piemēram, uz noliktavu pakalpojumiem,» secina KPMG Baltics Enerģētikas sektora vadītājs Gregorijs Rubinčiks.
 
Latvijas transporta un loģistikas nozarē apgalvojumi izsauca sašutumu, jo īpaši tāpēc, ka citi, starptautiski dati tik krasu atšķirību Baltijā neuzrāda, gluži pretēji, Latvija ir daudzās jomās spēcīgāka. «Pēc KPMG Baltics vērtējuma varētu domāt, ka Lietuvā un Igaunijā transporta sektorā izmanto nezin kādas kosmiskās tehnoloģijas, kamēr Latvijā visi vēl arvien brauc ar «Ziliem» un visu šķipelē ar lāpstām,» sašutuši ir Latvijas transporta sektora pārstāvji. 2010. gada ES valstu statistika parāda, ka tieši Latvija ir visas ES līdere dzelzceļa transporta īpatsvarā kopējā transporta sektorā - Latvijā tie ir teju 70%, kamēr Lietuvā 40%, bet Igaunijā 52%, bet autoceļu kravu pārvadājumu Lietuvai ir gandrīz divreiz vairāk nekā Latvijai, rēķinot vienu pārvadāto tonnu uz kilometru, proti, 19,4 miljardi t/km pret 10,6 miljardiem t/km.
 
«Dzelzceļa transports ir vismaz trīs reizes energoefektīvāks par autotransportu, skatoties uz vienu pārvadāto t/km, līdz ar to nav saprotams, kā KPMG Baltics var nonākt pie datiem, ka Latvija ir par piektdaļu neefektīvāka nekā Lietuva degvielas izmaksu ziņā,» uzsver A. Tauriņš. Savukārt apskatot loģistikas sektora kompetenci un attīstības līmeni, Pasaules Bankas veidotajā valstu salīdzinošo analīzē Latvija 2010. gadā ierindojās attīstītāko valstu grupā ar indeksu 3.25, kamēr Igaunija un Lietuva ar attiecīgi zemākiem indeksiem 3,16 un 3,13 atpaliek. Arī izvērtējot Eurostat analīzi par energopatēriņu, starp Baltijas valstīm būtiskas atšķirības netiek konstatētas.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra