Nedēļa 3 zvaigžņu viesnīcā Antālijas kūrortā par 150 Ls? Tas nav reklāmas triks, bet reāls piedāvājums. Uz Turciju, Tunisiju, Krētu vai Spāniju var aizbraukt par samērā zemu cenu.
Jau februārī tūroperatori sāka vasaras sezonas ceļojumu pārdošanu, piedāvājot cilvēkiem iegādāties vasaras ceļojumu ar 20 % atlaidi, taču šobrīd atlaide uz ceļojumiem jūlijā svārstās no 50 % līdz 75%. Pēc vairāku tūrisma tirgus pārstāvju teiktā, šobrīd Latvijas tūrisma tirgū tūroperatoru vidū notiek cīņa par līdera pozīciju.
Absurda situācija
«Trakas» atlaides uz ceļojumiem parādījušās tieši šogad, kad tūroperators JTL skaļi paziņoja par tūrisma tirgus iekarošanu. Un viens no veidiem, kā iekarot tirgu, ir lēti ceļojuma piedāvājumi. Nozares pārstāvji atzīmē, ka no biznesa viedokļa izveidota absurda situācija - tūroperatori piedāvā lētus ceļojumus, kas maldina cilvēkus un sarežģī tūrisma aģentūru darbību. Situācija kļūst aizvien absurdāka, un tūrisma pārstāvji ir noraizējušies. «Pagājušā nedēļā uz Turciju bija piedāvājums uz 7 dienām par 62 latiem plus nodoklis. Bet, ja reāli paskatīsimies uz cenām- viena aviobiļete maksā 200 Ls, tas jau liecina par zaudējumiem. Latvija ir ļoti maza valsts, un jau tik daudz gribētāju, lai katru dienu laistu lidmašīnu uz Turciju. Uz Antāliju, piemēram, lido gandrīz katru dienu 5 reizes nedēļā divas trīs dažādu tūroperatoru lidmašīnas, to nevar aizpildīt, fiziski nav tik daudz cilvēku, kas gribētu braukt atpūsties.Tas ietekmē arī cilvēku izvēli. Pirmo jautājumu, kādu cilvēks uzdod, ienākot tūrisma aģentūrā, ir - kādas ir atlaides. Agrāk cilvēks interesējās par servisu, par ko viņš maksā, ar kādu lidmašīnu viņš lidos, bet šobrīd galvenais ir lētāk nopirkt ceļojumu. Tomēr cilvēks neaizdomājas, ka aiz tās atlaides stāv - zemas kvalitātes serviss. Pēdējā laikā aizvien biežāk cilvēki sāk sūdzēties par viesnīcas kvalitāti, par apkalpošanu,» skaidro tūrisma aģentūras Atlas Tour direktors Arsēnijs Haitins. Zemas ceļojumu cenas, nepilnas lidmašīnas, plašs piedāvājums - tas viss ietekmē kopējo Latvijas tūrisma tirgus situāciju, kurā cieš gan patērētāji, gan tūrisma aģentūras. «Tūrisma aģentūras strādā ar komisijas naudu no pārdotiem ceļojumiem - jo zemāka ir cena ceļojumiem, jo mazāk nopelnām. Sarežģīti strādāt vienāda piedāvājuma dēļ, dažreiz mēs nevaram pat saprast, kurš ko piedāvā, jo visi trīs tūroperatori strādā vienādos virzienos - Turcija, Grieķija un Tunisija. Būtu labāk, ja katrs ieņemtu savu nišu, un tas atvieglotu darbu,» saka A. Haitins. Īpašu uzmanību Turcijai, Grieķijai un Tunisijai līdz šim dalīja savā starpā Tez Tour un Novatours, JTL līdzīpašnieks Ķēstutis Ļutkus to skaidro ar pieprasījumu. «Cilvēki vēlas braukt uz šīm zemēm, un kāpēc lai atsakām viņiem.»