Autoostu monopola likvidēšana un klasificēšana samazinās pasažieru pārvadātāju izdevumus par aptuveni 1,5 milj. Ls, norāda Satiksmes ministrijas (SM) sauszemes transporta departamenta direktors Andris Lubāns.

Turpmāk pasažieri apdzīvotās vietās reģionālajos starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutos varēs iekāpt un izkāpt ne tikai autoostā (AO), bet arī pieturvietās ārpus autoostas, ja vien pašvaldība piekritīs tās ierādīt. Rezultātā par 300 tūkstošiem Ls samazinātos nepieciešamie līdzekļi pārvadātāju zaudējumu kompensēšanai, kuri rodas, maksājot par iebraukšanu AO. Tas tādēļ, ka līdz ar iespējamo konkurenci arī pašām autoostām var nākties samazināt iebraukšanas maksu.

Regulāro maršrutu pasažieru pārvadātāji par iebraukšanu 35 Latvijas autoostās gadā kopā samaksā līdz trīs milj. Ls, norāda A. Lubāns. Valsts dotāciju veidā kompensē pārvadātājiem radušos zaudējumus, tādējādi šķērssubsīdiju veidā nauda nonāk AO, kuru cenas mēdz būt uzskrūvētas, norāda nozares eksperti. Taču problēmas ir ne tikai ar nepamatoti augstajām cenām, bet arī ar to, ka autoostas, kurās pārvadātāji spiesti iebraukt, neatrodas tiešā, loģiskā maršruta vidū, norāda ATD valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs.

Ja no autoostām sagaidīt sajūsmu par šo lēmu nevar, tad pārvadātāju viedoklis dalās. Vieni, kaut arī bažījas, kā tas īstenosies dzīvē, ir apmierināti, piemēram, SIA Norma-A. Pilnīgi pretējs viedoklis ir tiem pārvadātājiem, kam pašiem pieder autoostas, piemēram, SIA AIPS īpašniekiem (Bauskas autoosta.) Savukārt tiem, kas tās tikai pārvalda, kā, piemēram, a/s Liepājas autobusu parks, telpas izīrējot, ir samērā neitrāls viedoklis.

Paralēli autoostu monopola atcelšanai otrs pasākumu komplekss izmaksu samazināšanai nākotnē paredz autoostas klasificēt pēc pasažieru, apkalpojamo autobusu un reisu skaita, norāda A. Lubāns. Rezultātā mazākās pilsētās kādām autoostām varētu nākties savu darbību pārtraukt. Ņemot vērā finansējuma samazinājumu pasažieru pārvadājumiem zaudējumu segšanai par pieciem milj. Ls nākamgad, primārais ir nevis autoostas, bet gan pasažieru pārvadāšana no punkta A uz punktu B.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra