AS Pasažieru vilciens (PV) nesaņemot papildus finansējumu 2013. un 2014. gada zaudējumu segšanai un atbilstošu finansējumu nākošajos periodos, tiks būtiski apdraudēta gan finansējuma piesaiste dīzeļvilcienu projekta realizācijai (PV ir noslēdzis līgumu un ir uzsākta 19 dīzeļvilcienu vagonu modernizācijas projekta realizācija ar Kohēzijas fonda līdzfinansējumu, kurā PV ir jānodrošina finansējums 9 milj. eiro apmērā), gan arī investīcijas elektrovilcienu ritošajā sastāvā. Tāpat pieaugs risks, ka PV nespēs veikt pasažieru pārvadājumus pietiekošā apjomā, informē Satiksmes ministrija (SM).
Valdībā otrdien pieņemts zināšanai SM sagatavots informatīvais ziņojums Par AS Pasažieru vilciens sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos 2013.gadā un 2014.gadā un tā lēmusi piešķirt 4,7 milj. eiro, lai segtu PV nesegtos zaudējumus par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālajos starppilsētu nozīmes maršrutos pa dzelzceļu par 2013. gadu.
Dzelzceļa pārvadātājam būtisku izmaksu daļu (vismaz 50% no kopējām ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītajām izmaksām) veido maksa par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, skaidro ministrijā.
Ņemot vērā to, ka ir noteikts atšķirīgs finansēšanas modelis autoceļu un dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai, tad, atšķirībā no autopārvadātājiem, PV 2014. gada kopējās pārvadājumu izmaksās infrastruktūras izmantošanas maksas sasniedz 56% jeb 36 milj. eiro, kas nozīmē, ka 2014. gadā piešķirtā valsts dotācija ir nepietiekama pat, lai nosegtu infrastruktūras izmantošanas maksu.Turklāt aprēķināts, ka, neskaitot infrastruktūras izmaksas, kas nav jāmaksā autopārvadājumu gadījumā, izmaksas pārvadājumu finansēšanai uz vienu pasažieru kilometru vilcieniem un autobusiem ir līdzīgas.
«Bez infrastruktūras izmaksu pieauguma objektīvi ir pieaugušas arī citas PV saimnieciskās darbības izmaksas, galvenokārt elektroenerģijas un dīzeļdegvielas izmaksas,» norāda SM.
Ministrijā uzsver, ka situācija prasa ilgtspējīgu risinājumu, jo dzelzceļa pasažieru pārvadājumos līdzsvars starp valstij objektīvi nepieciešamo pārvadājumu apjomu un valsts spēju nodrošināt šī apjoma pasūtījuma zaudējumu kompensāciju tika izjaukts ar valsts budžeta konsolidācijas pasākumiem. Laikā līdz 2014. gadam risinājumi tika rasti dzelzceļa sektora ietvaros, tomēr šogad tas vairs nav iespējams. Līdz ar to nepieciešams izskatīt jautājumu par pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu finansējuma atjaunošanu vismaz 2008. gada līmenī ar korekciju atbilstoši inflācijas līmenim.
Paralēli tam šovasar ieceltā PV jaunā valde turpina darbu pie uzņēmuma esošās finanšu situācijas stabilizēšanas. Tās rezultātā 2014. gada prognozēto zaudējumu apmērs ticis samazināts par 5,4 milj. eiro. Zaudējumu samazināšanas pamatā ir galvenokārt izmaksu samazināšana, kas saistīta ar grāmatvedības politikas maiņu ritošā sastāva remontu un nolietojuma uzskaitē.