Mums ir izdevies pārliecināt krievu graudu eksportētājus, ka labāk maksāt dārgāk par pārvadājumiem nekā gaidīt sastrēgumos Krievijas dienvidu ostās, DB saka a/s Ventspils Grain Terminal (VGT) valdes priekšsēdētājs Vladislavs Šafranskis.
Mēģinājums pārkraut Krievijas graudus Ventspilī tika īstenots jau 2007. gadā. Toreiz graudu cenas pieauga divas reizes, kas ļāva vest graudus no Krievijas centrālajiem rajoniem, atgādina V. Šafransis, piebilstot, ka pamatā krievi graudus eksportē caur savām dienvidu ostām. Taču tur tagad veidojoties korķi un rindā gaidot tūkstošiem vagonu.
Līgums par lopbarības graudu – pārsvarā kviešu un miežu – pārkraušanu parakstīts uz vienu mārketinga gadu, proti, no šā gada 1. jūlija līdz nākamā gada beigām. Šobrīd paredzamie kopējie apjomi ir 700 tūkstoši tonnu. Graudu galamērķis ir Ēģipte un Sauda Arābija, kur ar tiem tiek baroti kamieļi. Taču, pastāv iespēja, ka nākotnē varētu tikt pārkrauti arī pārtikas kvieši. Viss ir atkarīgs no VGT spējas sevi pierādīt kā stabilu un uzticamu partneri Krievijas graudu eksportētājiem, secina V. Šafranskis.
Tikmēr Ventspils Brīvostas pārvalde neesot atbalstījusi divu liela mēroga investīciju projektu īstenošanu, ko iecerējis VGT, liecina neoficiāla informācija. VGT bija ieplānojis termināļa noliktavu parka palielināšanu no 70 līdz 130 tūkstošiem tonnu, tādējādi paaugstinot termināļa caurlaides spēju līdz 2,5 milj. tonnu gadā; kā arī dzirnavu cieto šķirņu kviešu malšanai un makaronu izstrādājumu ražošanas līnijas uzstādīšanu. Abus projektus bija plānots realizēt, izmantojot personīgos un piesaistītos līdzekļus. Aprēķinātais privāto investīciju apjoms projektā ir 25 milj. eiro.