Transports un loģistika

Zinātnieki: sastrēgumu vaininieki ir paši autovadītāji

Edmunds Zeltiņš, 28.02.2008

Jaunākais izdevums

Nevienam nepatīk stāvēt sastrēgumos, bet miljoniem autovadītāju visā pasaulē to nākas darīt ik dienas. Zinātnieki pētot šo mūsdienu problēmu, uzskaita zaudējumus un pārsteidz sabiedrību ar jauniem, šokējošiem faktiem.

Protams, sastrēgumiem par iemeslu ļoti bieži ir satiksmes negadījumi, bet pētījuma rezultāti liecina, ka biežāk transporta kustība kļūst lēna pati no sevis, bez acīm redzama iemesla. Matemātiķi no Eksteteras un Budapeštas universitātēm centās izpētīt un saprast šī noslēpumainā fenomena dabu.

Jāsaka uzreiz: viņiem tas izdevās. Sastādītais matemātiskai modelis skaidri noradīja uz to, ka cēlonis nav automašīnu daudzums uz ielām. Izrādās, ka pat ja automašīnu ir daudz, to vadītāji ir spējīgi pārvietoties ar pietiekami pieņemamu ātrumu.

Pētnieki norādīja, ka par blīvu, vai apgrūtinātu satiksmi, uzskatāma transporta kustība, ja kilometru garā ceļa posmā patstāvīgi atrodās 15 vai vairāk atomašīnas. Kā arī pētnieki atzina, ka lielāko tiesu sastrēgumu vaininieki ir paši autovadītāji.

Pēc viena no veiktajiem zinātnieku pētījuma rezultātiem, sastrēguma rašanās shēma vai secība ir šāda:

Kāda auto vadītāja auto priekšā pēkšņi uzrodas šķērslis, kas nav būtisks, bet auto vadītājs samazina ātrumu. Viņš bremzē, bet samazina ātrumu vairāk nekā to vajadzētu darīt attiecīgajā situācijā. Vadītajam, kas aiz viņa seko, lai kompensētu reakcijas laiku, ir jābremzē daudz straujāk, bet nākamajam, vēl straujāk. Rezultātā kustība apstājas un sastrēgums sāk augt. Zinātnieki to nosauc par domino efektu, kad atpakaļ ejošais vilnis apstādina automašīnas vienu pēc otras.

Zinātnieki secināja,ka īstie sastrēgumu vaininieki ir neuzmanīgi vadītāji vai vadītāji, kam patīk pie stūres izjust pārslodzes, ātri ieskrienoties un strauji bremzējot.

Vadītāji, kuri vada savus auto saraustīti, pamatīgi apgrūtina braukšanas apstākļus citiem satiksmes dalībniekiem, tā skaidro zinātnieki. Kā arī matemātisks aprēķins pierādīja to, ka viens nervozs vadītājs ar ekstremālu bremzēšanu ne no kā var radīt sastrēgumu, vairāku kilometru garumā.

Zinātnieki uzskata, ka problēmas risinājums ir ļoti vienkāršs, bet pagaidām gūti izpildāms praksē. Lai blīva transporta kustība neapstātos pati no sevis,visiem auto vdītājiem uzmanīgi jāseko ceļam un jābrauc pēc iespējas vienmērīgāk, neizdarot straujus manevrus. Recepte šīs slimības ārstēšanai izrādās ir pavisam vienkārša-tā mācīja braukt mūsu vectēvus un vecmāmiņas, lai gan tad par sastrēgumiem neviens neko nezināja un nerunāja. Bet šodienas satiksmes apstākļos, vienmērīgas un plūstošas braukšanas nozīme ir pierādīta ar matemātisku precizitāti.

Pētījuma autori negrasās apstāties pie sasniegtā, un tuvākajā laikā plāno izstrādāt analoģisku pētījuma modeli, lai novērtētu jaunāko elektronisko sistēmu efektivitāti -šajā gadījumā - distances automātiskas uzturēšanas sistēmu, kas uzstādīta jaunākajām automašīnām. Tās palielina braukšanas drošību, bet nav zināms, vai tās uzstādot masveidīgi visām automašīnām spēs autobraucējiem ekonomēt laiku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Izmantojot tehnisko pasi, bez maksas sabiedriskajā transportā veikti 11 tūkst. braucienu

Gunta Kursiša, 14.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vakar autovadītāji, izmantojot iespēju braukt bez maksas sabiedriskajā transportā, uzrādot automašīnas reģistrācijas apliecību jeb tā dēvēto tehnisko pasi, veikuši 11 tūkstošus braucienu, Db.lv stāstīja Rīgas Satiksmes (RS) pārstāvis Viktors Zaķis.

Db.lv jau rakstīja, ka sniegputeņa laikā Rīgā autovadītāji, uzrādot transportlīdzekļa tehnisko pasi, varēs izmantot sabiedrisko transportu bez maksas. Par derīgām braukšanai sabiedriskajā transportā tiks uzskatītas arī, tās tehniskās pases, kuras izsniegtas uz līzinga kompāniju, citu ģimenes locekļu vai citu personu vārda. Pašvaldība informēs par prognozēto snigšanu jau iepriekšējā dienā, un informāciju, kad šādi atvieglojumi stājas spēkā un tiek pārtraukti, varēs atrast pašvaldības interneta vietnēs sniegs.riga.lv, riga.lv, kā arī par to tiks informēti plašsaziņas līdzekļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Karšu izdevniecība Jāņa sēta interneta lietotājiem piedāvā jaunu pakalpojumu – apskatīt sastrēgumu informāciju Rīgā.

Izveidota sastrēgumu analīzes sistēma, ir brīvi pieejama mājaslapās www.kartes.lv/sastregumi, www.zl.lv, www.1189.lv un www.celugids.lv

Sastrēgumu jeb satiksmes caurbraucamības kontrole notiek vietās, kur Rīgā ir visnoslogotākā satiksme un kas šķiet visinteresantākās lietotājiem. Sistēmas pamatā ir vairāku tūkstošu automašīnu kustības datu analīze noteiktos ceļa posmos. Informāciju par pārvietošanās ātrumu iegūst no transporta līdzekļiem, kas aprīkoti ar GPS sekošanas iekārtām.

Sastrēgumu informācija attēlota vizuāli uz kartes ar dažādu krāsu līnijām atkarībā no caurbraucamības pakāpes attiecīgajā ceļa posmā. Katra līnija uz kartes (tuvākajos karšu mērogos) norāda to, cik ilgā laikā var izbraukt konkrēto posmu. Informācija ir apkopota arī pāršķirstāmā tabulā ar meklēšanas iespēju, kur var redzēt visus kontrolējamos ceļa posmus un datus par to pašreizējo un vēsturisko caurbraucamību mēneša darbdienās. Informācija mainās reālā laikā un regulāri atjaunojas no sistēmā saņemtajiem datiem, tās atjaunošanas un pārrēķināšanas intervāls ir 5 minūtes, vizuāli atspoguļojot pieejamos datus par pēdējo stundu. Katrs interesents te var uzzināt to, cik ilgā laikā ir veicams noteikts ceļa posms.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

FOTO: Eiropas pilsētas, kurās sastrēgumos nākas pavadīt visilgāko laiku

Žanete Hāka, 14.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz dažādiem tehnoloģiskajiem risinājumiem, kas ļauj autovadītājiem plānot maršrutu, daudzās pilsētās sastrēgumi aizvien ir būtiska problēma, un liek braucējiem patērēt daudz lieka laika ceļā.

Kompānija "TomTom" publicējusi jaunāko "TomTom Traffic Index" pētījumu, kurā apskatīta situācija satiksmē 57 dažādu pasaules valstu 416 pilsētās. Pētījums liecina, ka kopējais sastrēgumu līmenis pasaulē ir pieaudzis, un tikai ceturtajā daļā pilsētu vērojams uzlabojums. Neskatoties uz to, ka sastrēgumi liecina par spēcīgu ekonomiku, tie ekonomikām maksā arī miljardus, norāda TomTom eksperti.

"TomTom" pārskatā teikts, ka pasaulē vēl tāls ceļš ejams, lai sastrēgumu līmeni pakļautu kontrolei, taču nākotnē, pieaugot autonomo automašīnu un koplietošanas transportlīdzekļu skaitam, sastrēgumu skaits varētu mazināties, taču tas nenozīmē, ka politikas veidotāji un satiksmes plānotāji var sēdēt bez darba. Viņiem jāizmanto visi pieejamie instrumenti, lai analīzētu satiksmes līmeni un ietekmi, un lai tādējādi varētu pieņemt nozīmīgus lēmumus, kas saistīti ar infrastruktūru. Tāpat savu artavu var dot arī autovadītāji, nedaudz mainot savus braukšanas paradumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Mārtiņš Lauva: Krīzes vaininieki tagad sēž Havajās, dzer kokteili un ņirdz par to visu

Ieva Mārtiņa, Db, 10.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pelnījis miljonus, spēlējoties Latvijas nekustamā īpašuma tirgū, viņš tagad ceļ mājas Amerikā, bet to, kas pašlaik notiek Latvijā, sauc par laiku, kad beigušies Ziemassvētki. Tāds ir 29 gadus vecais uzņēmējs, basketbola kluba VEF dibinātājs, Latvijas basketbola savienības padomes loceklis Mārtiņš Lauva.

picturegallery.3b336331-1cac-4940-9607-cd2afa28aa12

Sarunas sākumā Mārtiņš atgādina, ka vēl pirms gada teicis, ka vienīgā reālā iespējamā mūsdienu apokalipse ir finanšu krīze, jo pasaules finanšu sistēma uzbūvēta ļoti absurdā un gandrīz nepārvaldāmā veidā. Kā piemēru viņš min Čikāgas preču biržu, kur no dienā noslēgtiem daudzu miljardu darījumiem tikai 1 % ir reālas preces, bet pārējie 99 ir uz to procentu atvasinātie vērtspapīri. Tas pats notika ar nekustamo īpašumu ASV, skaidro Mārtiņš. «Iedomājies, kāds nabaga amerikānis maksā par savu māju kredītu 500 dolārus mēnesī, šo kredītu kāds smuki iepako un pārdod biržā, bet uz šī iepakojuma tiek uzcelta vesela piramīda ar atvasinātajiem vērtspapīriem, tā ka beigu beigās tāds Lehman Brothers, kurš bija piramīdas augšgalā, beigās pat nesaprata, ko īsti pērk. Te nu ir rezultāts. Lielākie cietēji īstenībā nav amerikāņi, jo tie iepakoja nekustamā īpašuma vērtspapīru portfeļus, bet Āzijas, Eiropas, Austrālijas, Japānas investīciju bankas, pensiju fondi, kas ieguldīja šajās investīciju bankās (Lehman Brothers, Chase Manhattan, Bearn Stearns utt.) vai arī aizdeva tām naudu. Tie, kas pārdeva vērtspapīrus, tagad sēž Havajās, dzer kokteili un ņirdz par to visu. Pašreizējās finanšu sistēmas pieredze ir šausmīgi īsa, kādi 30 – 40 gadi, kā reaģēt uz šādām krīzēm, vells viņu zina! Var tikai izteikt pieņēmumus.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdien, 13. maijā, pulksten 16 uz Liepājas - Ventspils šosejas plānota miermīlīga autovadītāju protesta akcija, lai parādītu Satiksmes ministrijai, ka autovadītāji nav mierā ar ceļa stāvokli.

Iecerēts, ka autovadītāji pulcēsies uz Grobiņas – Ventspils šosejas pie krustojuma ar ceļu, kas ved uz Vērgali. Spēkratus plānots novietot brauktuves malās, ziņo portāls liepajniekiem.lv. Akcijas laikā paredzēts noskaidrot, kuri autovadītāji ir gatavi iesniegt pieteikumu Administratīvajā rajona tiesā un atteikuma gadījumā cīnīties pat Eiropas Cilvēktiesību tiesā. Kopīgi tiks sagatavota arī vēstule Satiksmes ministrijai un Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim ar prasību izklāstīt konkrētus šosejas atjaunošanas plānus.

Akcijas organizētāji iepriekš vērsušies Satiksmes ministrijā, norādot, ka sabrukušā ceļa dēļ daudziem autovadītājiem radušies materiāli zaudējumi, turklāt ceļa stāvoklis ir bīstams autobraucējiem. Uz iesniegumu, ko parakstīja 1122 autovadītāji, Satiksmes ministrija atbildēja ar vispārējām frāzēm, ko akcijas organizatori uzskata par atrakstīšanos. Ja arī uz jauno vēstuli netikšot saņemta atbilde ar konkrētiem faktiem, autovadītāji varētu rīkot nemiermīlīgu protesta akciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Autovadītājus Latvijā satrauc citu autovadītāju egoistiskie ieradumi (tabula)

, 16.04.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Asas diskusijas par agresīvu auto vadīšanas stilu un tā ļauno ietekmi uz satiksmes drošību Latvijā notiek jau vairākus gadus. Līdz šim vairāk ir notikusi cīņa ar sekām nevis cēloņiem, jo tikpat kā neviens nav runājis par to, kas izraisa agresīvu braukšanu, palielina sastrēgumus un ir iemesls daudzām avārijām.

Paši satiksmes dalībnieki jaunākajā aptaujā atklājuši, ka autovadītāji nemēdz rēķināties ar citiem un, veicot dažādus manevrus, nedomā ar galvu. Daudzu problēmu sakne ir autovadītāju savstarpējās attiecības, kā arī atsevišķu egoistisku satiksmes dalībnieku ieradumi, kuriem nemainoties, nemainīsies mūsu ikdiena uz autoceļiem.

Gandrīz puse no autovadītājiem - 49,7% - uzskata, ka kopējā auto braukšanas kultūra Latvijā ir zema vai pat ļoti zema, 48,0% uzskata, ka tā ir viduvēja, un tikai 2,2% braukšanas kultūru Latvijā novērtējuši kā augstu. Šādu braukšanas kultūras vērtējumu atklāj sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS jaunākā auto braucēju aptauja. Vērtējot paši savi, autovadītāji nav bijuši tik kritiski – tikai 3,8% atzinuši savu auto vadīšanas kultūras līmeni kā zemu vai ļoti zemu. Lielākā daļa – 50,3% - autovadītāju uzskata, ka viņu līmenis ir viduvējs, un 41,5% savu braukšanas kultūru novērtējuši kā augstu vai pat ļoti augstu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Zinātņu akadēmija (LZA) apkopojusi pērnā gada lielākos sasniegumus zinātnē Latvijā, kopumā izceļot 12 pētījumus par dažādām tēmām, piemēram, vēža ārstēšanu, Latvijas vēstures dažādiem aspektiem un efektīvāku ūdeņraža iegūšanas veidu.

Teorētiskās zinātnes jomā izcelta jaunas pieejas radīšana personalizētu pretvēža līdzekļu izstrādē, kuru veicis akadēmiķis Ivars Kalviņš kopā ar pētniekiem Viktoru Andrianovu, Ilonu Domračevu, Ivetu Kaņepi, Dianu Zeļencovu-Gopejenko un Irēnu Leiti.

LZA pārstāvji informē, ka Latvijas Organiskās sintēzes institūts šajā kontekstā veicis padziļinātu izpratni par mehānismu, ar kura palīdzību ļaundabīgie audzēji organismā veido metastāzes un izvairās no imūnsistēmas uzbrukuma. Iegūtie rezultāti var tikt izmantoti personalizētas terapijas pretvēža zāļu izstrādē, skaidro zinātnieki. Pētījumā konstruētas, sintezētas, pētītas un patentētas specifiskas molekulas, kas samazina vēža augšanu un kas noder personalizētu pretvēža zāļu izstrādes procesā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Zinātnieki attīsta injicējamus implantmateriālus sejas audu atjaunošanai

Db.lv, 11.03.2021

RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūta vadošā pētniece Arita Dubņika.

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki ar starptautiskiem partneriem attīsta inovatīvus injicējamus biomateriālus mīksto audu atjaunošanai pēc sejas un žokļa operācijām vai traumām. Lai pacientiem mazinātu sāpes un iekaisuma risku, tiek pētīta kanabidiola pievienošana implantmateriālam.

"Sejas un žokļa traumas, onkoloģiskas saslimšanas vai citas nopietnas operācijas nereti saistītas ar būtisku sejas un mutes mīksto audu zaudēšanu. To reģenerācijai šobrīd izmanto fillerus, ko lieto arī kosmetoloģijā, vai no citām ķermeņa vietām transplantētus mīkstos audus. Tomēr filleri ir inerti, tie nenodrošina jaunu šūnu ieaugšanu," stāsta RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūta vadošā pētniece Arita Dubņika.

Viņa vada starptautisku projektu, kurā Latvijas, Izraēlas, Čehijas un Turcijas zinātnieki pēta jaunus biomateriālus – injicējamus hidrogēlus, kas darbojas arī kā zāļu un šūnu piegādes sistēmas mutes un sejas mīksto audu reģenerācijai. Pacientiem nebūs nepieciešama vēl viena ķirurģiska iejaukšanās, lai atjaunotu mīkstos audus – tos vajadzīgajā vietā varēs injicēt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autovadītāji, kas runā pa mobilajiem telefoniem braukšanas laikā, iespējams, vēl vairāk aizkavē satiksmi sastrēgumu laikā, vēsta CNN.

Autobraucēji, kas braukšanas laikā runā pa mobilajiem telefoniem (arī izmantojot bezroku ierīces), nespējot pietiekami sekot satiksmes plūsmai, akcentējis pētījuma autors, profesors no Jūtas universitātes David Strayer. Automašīnas, kuru vadītāji runā pa telefoniem, sastrēgumu laikā uzsākot gaitu lēnāk un vēlāk nekā citas automašīnas, kā arī šie autovadītāji krietni retāk maina joslas.

Tas viss esot skaidrojams ar smadzeņu pārslodzi - cilvēks ir spējīgs veikt tikai konkrētu uzdevumu daudzumu konkrētā laikā.

Pētījums tika veiks simulātorā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Drošas Braukšanas Skola izveidojusi autoskolu

, 03.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

„Apmācot autovadītājus drošas braukšanas mācību programmās, esam secinājuši, ka ļoti būtiski ir drošas auto vadīšanas pamatus ielikt jau pašos pamatos, tāpēc tapusi autoskola, kurā savās zināšanās ar audzēkņiem dalīsies pieredzējuši instruktori,” stāstīja Drošas Braukšanas Skolas (DBS) apmācību direktors Artūrs Priednieks.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka tieši gados jaunāki un nepieredzējušākie autovadītāji visbiežāk tiek iesaistīti ceļu satiksmes negadījumos, akcentē DBS.

Kā liecina DBS rudenī veiktā autovadītāju aptauja, ap 80% autovadītāju ik dienu saskaras ar agresīviem autovadītājiem. Taču, tai pat laikā, kā atzīst paši autovadītāji, viņi regulāri paši pārsniedz ātrumu par 10 km/h, bet ārpus pilsētas - vairāk par 10 km/h.

„Vēlamies, lai jaunie autovadītāji līdz ar tiesību iegūšanu iegūtu atbildības sajūtu par savu rīcību uz ceļa; lai jau pašos pamatos jaunie autovadītāji iemācītos cienīt citus satiksmes dalībniekus,” sacīja DBS apmācību direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Autovadītāji gatavojas protesta akcijai

Vēsma Lēvalde, 28.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

1. maijā autovadītāji gatavojas bloķēt divu Statoil degvielas uzpildes staciju (DUS) darbību Rīgā, protestējot pret augstajām benzīna cenām.

Akcijas norisei izvēlētas Katlakalna un Lubānas ielas Statoil degvielas uzpildes stacijas (DUS) Rīgā . Akcijas laikā autovadītāji lies degvielu niecīgās devās, lai radītu pēc iespējas garākas rindas. Akcija sāksies pulksten 14, un degvielu plānots liet par aptuveni 10 santīmiem. Ar to autovadītāji pūlas parādīt, ka ar 120 latu algu nav iespējams iegādāties benzīnu par 80 santīmiem litrā, raksta laikraksts Telegraf.

Šādu ideju akcijas rīkotāji aizguvuši no lietuviešiem, kas līdzīgu protestu izrādīja pirms vairākām nedēļām, lejot bākā pa vienam litram benzīna un radot sastrēgumu Kauņā. Statoil izvēlēts tāpēc, ka tradicionāli šajās DUS ir visaugstākās degvielas cenas. Statoil sola sniegt komentāru šīs dienas laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Krievijas uzņēmējs, kurš pārcēlies uz dzīvi Latvijā: Rīgā dzīve ir mierīga, ērta un neviens netraucē būt laimīgam

Natālija Poriete, 13.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājis gads, kopš dzīvoju Rīgā. Kad es rakstīju savu pirmo ierakstu LiveJournal, daudzi teica, ka man ir rozā brilles. Šķiet, ka tās man aizvien ir, sociālajā tīklā Facebook raksta pīpju izgatavošanas uzņēmuma Bondarev Pipes īpašnieks Aleksandrs Bondarevs. Pirms gada viņš repatriācijas programmas ietvaros saņēma pastāvīgās uzturēšanās atļauju Rīgā un pārcēlās no Sanktpēterburgas uz Rīgu. Aleksandrs mācās latviešu valodu, nodarbojas ar savu biznesu un viņam ļoti patīk Latvija.

«Tātad, visu pēc kārtas. Sāksim ar pārcelšanās iemeslu. Es nebraucu dēļ lēta garšīga siera un arī ne dēļ daudz augstākas algas, arī ne dēļ skaista mauriņa pie mājas. Es braucu to garīgo vērtību dēļ, bez kurām es nespētu būt laimīgs – dēļ tiesībām un brīvības, dēļ vienlīdzības likuma priekšā, dēļ pārliecības, ka valdība ir manā pusē un visas valsts institūcijas strādā, lai mani aizsargātu.»

Un es to saņēmu. Man vēl nav pilsoņa tiesības, tāpēc nevaru novērtēt tās, taču es redzu īstu politisku cīņu, redzu reālus un virtuālus draugus, kuri iestājas partijās un aģitē par tām, redzu pārliecību cilvēku vidū par to, ka no viņiem kaut kas ir atkarīgs, redzu cerību par iespēju aizstāvēt savas intereses.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ambiciozo satiksmes drošības plānu līdz 2020. gadam par 50% samazināt smagi cietušo un bojā gājušo cilvēku skaitu ceļu satiksmes negadījumos (CSN) Latvijā realizēt neizdosies.

To Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē 28. februārī atzina satiksmes ministrs Tālis Linkaits un iekšlietu ministrs Sandis Ģirģens, paužot policijas gatavību veikt pastiprinātu autovadītāju kontroli visa 2019. gada garumā, sodot autovadītājus par visa veida pārkāpumiem.

Līdztekus bojāgājušo skaita pieaugumam CSN auguši arī Ieņēmumi no sodiem par dažādiem satiksmes noteikumu pārkāpumiem, visvairāk iekasēti sodi par fotoradaros reģistrētajiem pārkāpumiem. Tikai par atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem vien ar CSDD fotoradaru palīdzību sastādīti teju 273 tūkstoši administratīvo protokolu. 2018. gadā uzlikti administratīvie sodi par gandrīz 12 miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LTAB: Autovadītāji pārāk vēlu apdrošinātājam iesniedz saskaņoto paziņojumu

Žanete Hāka, 09.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada desmit mēnešos ar saskaņoto paziņojumu reģistrēto ceļu satiksmes negadījumu skaits pārsniedzis 16,9 tūkstošus jeb 67% no kopējā negadījumu skaita, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Saskaņoto paziņojumu īpatsvars saglabājas nemainīgi augsts neatkarīgi no sezonas un mēneša, svārstoties robežās no 65 - 69%, kas liecina, ka ceļu satiksmes negadījumi vairāk ir bijuši bez nopietnām sekām.

Tomēr, kā uzsver LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, autovadītāji aizpildot saskaņoto paziņojumu, vēl arvien pieļauj kļūdas, kā arī aizmirst, ka tas ir juridisks dokuments, pēc kā tiks noteikta autovadītāju atbildības pakāpe par ceļu satiksmes negadījumā nodarītajiem zaudējumiem. Tāpat tiek piemirsts, ka transportlīdzekļa, kurš izraisījis negadījumu, vadītājam saskaņotais paziņojums ir jāiesniedz apdrošinātājam 10 dienu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

18% autovadītāju saskaņoto paziņojumu uzskata par neuzticamu

Gunta Kursiša, 11.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

18% aptaujāto Latvijas autovadītāju uzskata, ka saskaņotais paziņojums (SP), kuru pēc satiksmes negadījuma aizpilda tajā iesaistītie satiksmes dalībnieki, ir neuzticams. Turpretī 42% respondentu ir aizpildījuši SP un uzskata to par ļoti ērtu problēmas risinājumu, liecina Gudriem.lv veiktais pētījums.

Autovadītāji, kas uzskata SP par ērtu risinājumu norādījuši, ka tādējādi tiek taupīts likuma pārstāvju laiks, saudzēti nervi, kā arī iespējams izvairīties no soda naudas maksāšanas, kura var tik piemērota, ja ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) dalībnieki nav ievērojuši ceļu satiksmes noteikumus.

Kā galvenos pozitīvos iemeslus SP lietošanā pēc ceļu satiksmes negadījuma aptaujātie autovadītāji minējuši iesniegumu noformēšanas ātrumu (49%), iespēju iztikt bez policijas iejaukšanās (34%), zemākas izmaksas (23%), samazinātu stresa līmeni (12%).

Savukārt 8% respondentu atzina, ka ir neapmierināti ar SP aizpildīšanas procedūru un atkārtotas sadursmes gadījumā izsauks ceļu policijas pārstāvjus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

SPRK: Nepietiekamas pārvades jaudas kavē elektroenerģijas cenas samazinājumu Latvijā

Žanete Hāka, 09.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepietiekamas pārvades jaudas kavē elektroenerģijas cenas samazinājumu Latvijā, norāda Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) Enerģētikas departamenta Elektroenerģijas nodaļas vadītājs Valters Kalme.

Analizējot elektroenerģijas vairumtirgus rādītājus šī gada janvārī, var izdarīt vairākus secinājumus, kas raksturo esošo situāciju elektroenerģijas jomā Latvijā, kā arī iezīmē zināmas tendences.

Atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai un Elektroenerģijas tirgus likumam viens no Regulatora uzdevumiem ir elektroenerģijas vairumtirgus uzraudzība. Regulators analizē elektroenerģijas nākamās dienas biržas ik-stundas cenas un vidējās cenas. Latvijā 2016.gada janvāra mēnesī vidējā (aritmētiskā) cena bija 50,01 EUR/MWh, kas ir nedaudz zemāka kā Lietuvā – 50,32 EUR/MWh, bet ievērojami lielāka nekā Igaunijā – 37,63 EUR/MWh. Salīdzinot ar aizvadītā gada janvāri, elektroenerģijas cena Latvijā ir par 20,5% augstāka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja kādreiz sastrēgumi no rīta septembrī ilga divas stundas, tad šogad - tikai vienu. Arī vakaros sastrēgumi beidzas par pusstundu agrāk nekā pirms gada. Tā Neatkarīgajai Rīta Avīzei norādījis Rīgas domes Satiksmes vadības centra (SVC) operators Jānis Vahers.

Rīgas domes Satiksmes departaments un SVC uzskata, ka šogad vasaras beigās ir mazāks automašīnu skaita pieaugums nekā pērn, tāpēc arī sastrēgumi esot ievērojami samazinājušies. Pretēju viedokli gan pauž SIA Rīgas satiksme (RS), apgalvojot, ka autobusi Rīgā sastrēgumu laikā kavējoties līdz pat 50 minūtēm.

Sastrēgumu mazināšanās Juglā tiek skaidrota ar tur pabeigtajiem remontdarbiem un palielināto ceļu caurlaides spēju, bet sastrēgumu mazināšanos uz tiltiem pār Daugavu un citās vietās, kur būtībā nekas nav mainījies, J. Vahers skaidro ar degvielas cenu celšanos un vēlmi taupīt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Izstrādā tehnoloģiju zivju eļļas ieguvei no ražošanas atkritumiem

Monta Glumane, 13.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki izstrādā tehnoloģiju, kas zivju barošanai nepieciešanās eļļas ieguvei ļautu izmantot ražošanas blakusproduktus un atkritumus.

Zinātnieki norāda, ka tādā veidā būtu iespējams iegūt augstvērtīgāku zivju barību, kurā ir nepieciešamā omega-3 taukskābes, līdz ar to patērētāji uzturā saņemtu vērtīgākus zivju produktus. Jauno tehnoloģiju iecerēts komercializēt.

«Pieaugot cilvēku skaitam pasaulē, palielinās pieprasījums pēc pārtikas produktiem. Zivju resursi savvaļā ir ierobežoti, tāpēc attīstās akvakultūra – zivju, čaulgliemju un ūdensaugu audzēšana ir viens no visstraujāk augošajiem pārtikas ieguves veidiem. Akvakultūra gan arī ietekmē savvaļas zivju resursus, proti, nebrīvē augošu zivju barībai nepieciešamo zivju eļļu un miltus izgatavo no savvaļā nozvejotām mazvērtīgām zivīm,» pastāstīja Krišs Spalviņš, RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta (VASSI) pētnieks, doktorantūras students.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā sastopamie Covid-19 vīrusi ir ieceļojoši no tādām valstīm kā Ķīna, Beļģija, Francija un Lielbritānija, bet Latvijā sastopamā vīrusa ģenētiskajā kodā ir atklātas arī vairākas unikālas mutācijas, kas pagaidām vēl nav ziņotas nekur citur pasaulē, noskaidrojuši Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centra zinātnieki, pētot Latvijā sastopamo "SARS-CoV-2" vīrusu genomus.

Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centra zinātniskā asistente Monta Ustinova skaidro, ka, reaģējot uz Covid-19 infekcijas uzliesmojumu, centra zinātnieki sadarbībā ar diagnostikas laboratorijām, Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC), SIA "Latvia MGI Tech" un vairākām universitātēm Latvijā sāka veikt "SARS-CoV-2" vīrusa genoma izpēti, izmantojot sekvencēšanas tehnoloģijas.

Biomedicīnas pētījumu un studiju centra zinātnieki ir veikuši 35 vīrusa paraugu sekvencēšanu jeb visa ģenētiskā materiāla nolasīšanas analīzi, iegūstot Baltijas valstīs pirmos šāda veida datus. Vīrusa genoma izpētē tiek izmantoti bioloģiskie paraugi, kas ir iepriekš iegūti infekcijas apstiprināšanai diagnostikas laboratorijās - Latvijas Infektoloģijas centrā, "Gulbja laboratorijā" un "Centrālajā laboratorijā".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizgūstot idejas no dabas, Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta (VASSI) zinātnieki attīsta viedu un dinamisku fasādes sistēmu, kas spēs pielāgoties apkārtējās vides izmaiņām un uzkrāt saules enerģiju, lai izmantotu to ēkas siltumapgādei.

Līdzīgi kā ziedi atveras saulē, bet aizveras, saulei norietot, uz zinātnieku izveidota sienas konstrukcijas testa paneļa izvietotas lāpstiņas sakļaujas un atveras, uztverot un akumulējot saules enerģiju. Sistēmas kodolā esošais fāžu pārejas materiāls uzkrāj enerģiju, kad saule apspīd fasādi, un atdod to iekštelpām, kad āra gaisa temperatūra krītas.

Ar šiem eksperimentiem zinātnieki piedalās pasaulē aktuālo dinamisko konstrukciju izstrādē un izpētē. Dinamiskās sistēmas paredz ēku norobežojošo konstrukciju aktīvu iesaisti enerģijas bilancē, pārveidojot uz vietas pieejamo atjaunojamo enerģiju siltumenerģijā vai elektroenerģijā. Iespējams, nākotnē tas ļaus ēkām kļūt pašpietiekamām, ražojot un uzglabājot enerģiju ēku sienās, jumtos, grīdās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās, iegādājoties gaļu, cilvēki nešaubās, ka tā nāk no lopiņa, kas iepriekš ēdis zāli un māvis, tomēr, saskaņā ar ASV start-up uzņēmuma Modern Meadow pausto, nākotnē varētu gadīties, ka gaļa izprintēta 3D bioprinterī, raksta BBC.

ASV start-up kompāniju Modern Meadow ar 350 tūkstošu ASV dolāru investīcijām jau atbalstījis viens no Silīcija ielejas ievērojamākajiem riska kapitālistiem Pīters Tīls (Peter Thiel). Viņš ir arī Paypal līdzdibinātājs un viens no agrīnajiem Facebook investoriem.

Trīs dimensiju printēšanā objekti tiek radīti par pamatu ņemot digitālu modeli, un tie tiek «printēti» slāni pa slānim. Līdz šim ar 3D printera palīdzību ir izprintētas tādas lietas kā spēļmantas, aksesuāri, mēbeles, bet nesenākais jauninājums ir ieroču detaļu printēšana. Db.lv jau vēstīja, ka 3D printēšanas potenciālu plāno izmantot arī telefonu ražotājs Nokia.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Tartu zinātnieki radījuši «gudro stiklu»

Gunta Kursiša, 14.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tartu Universitātes zinātnieki radījuši stikla virsmu, kas, nospiežot pogu, kļūst necaurredzama. Šāds izgudrojums var tikt izmantots logu žalūziju vietā, citējot televīziju ETV, vēsta ERR News.

Logu padarīt necaurredzamu iespējams, izmantojot speciālu izsmidzināmu gelu, kurš pēc saskares ar stiklu veido desmit mikrometru biezu apvalku. Nonākot elektriskā lauka ietekmē šis stikla pārklājums maina optiskās īpašības.

Līdz šim ar gelu tikuši pārklāti nelieli stikla laukumi laboratorijas testu laikā. Pašlaik Tartu Universitātes zinātnieki veic pētījumus, kā pielāgot šo tehnoloģiju lielākām stikla virsmām. Universitātes Nanotehnoloģiju attīstības centra vadītājs Ilmars Kinks (Ilmar Kink) stāsta, ka viena no iespējām ir radīt speciālu izsmidzināšanas kabīni.

Šāds stikls var tikt izmantots biroja ēku un tirdzniecības centru būvniecībā. «No tehnoloģiskā skatupunkta raugoties, mēs nesakatām iemeslu, kādēļ šāda tehnoloģija nevarētu tikt lietota pat debesskrāpjos,» stāstīja I. Kinks, piebilstot, ka patlaban tiek plānots, ka gada laikā varētu tikt uzsākta šāda stikla masveida ražošana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc aptuveni divdesmit gadus ilgas urbšanas caur 3,2 kilometru biezu Antarktīdas ledus slāni, Krievijas zinātnieki gatavojas sasniegt Vostokas ezeru, kurš saules gaismu nav redzējis jau vairāk nekā divdesmit miljonus gadu, raksta The Washington Post.

Zinātniekus sajūsmina iespēja ezerā atrast pašlaik nezināmas dzīvības formas, taču bažīgus tos dara iespēja, ka urbšanas laikā ezerā iekļūs dažādas baktērijas no ārpasaules, kas var kaitēt tā ekosistēmai.

Vostokas ezera sasniegšana būs pirmā reize, kad kādam ir izdevies izurbties līdz Antarktīdas subglaciālajiem jeb zemledus ezeriem. Tiek lēsts, ka kopumā zem ledājiem Antarktīdā atrodas ap 200 subglaciālo ezeru. Ūdens šajos ezeros nesasalst pateicoties saņemtajam siltuma no zemes dzīlēm.

«Izlaušanās līdz šim ezeram ir nozīmīgs brīdis zinātnei,» norāda zinātnieki. «Ja viss norisināsies veiksmīgi, šis sasniegums atvērs pavisam jaunu lappusi mūsu sapratnē par planētu un, iespējams, pat par citām Saules sistēmas planētām.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Papildināta - Puteņa laikā autovadītāji varēs braukt sabiedriskajā transportā bez maksas

Dienas Bizness, 12.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sniegputeņa laikā Rīgā autovadītāji, uzrādot transportlīdzekļa tehnisko pasi, varēs izmantot sabiedrisko transportu bez maksas, savā Twitter kontā paziņojis Rīgas pašvaldības vadītājs Nils Ušakovs.

Papildināta ar 2., 3., 4. rindkopu.

Šāds Rīgas mēra paziņojums nācis klajā pēc tam, kad izskanējušas sinoptiķu prognozes - aktī uz ceturtdienu Rīgā gaidāma ilgstoša snigšana, kas turpināsies līdz pēcpusdienai. Saskaņā ar prognozēm, sniega segas biezums var pieaugt par sešiem līdz desmit centimetriem.

«Rītdien līdz 14.00 snigs. Aicinu autovadītājus atstāt mašīnu mājās, paņemt līdz tehnisko pasi un bez maksas braukt ar sabiedrisko transportu,» sociālajā medijā pauda N. Ušakovs, uzsverot, ka bezmaksas sabiedriskais transports autovadītājiem būs pieejams visu dienu. «Šie braukšanas atvieglojumi tiek ieviesti, lai mazinātu satiksmes intensitāti un sastrēgumus stipras snigšanas laikā un atvieglojotu ielu uzturēšanas tehnikas darbu,» skaidroja pilsētas vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

FOTO: 15 pilsētas, kurās ir vissliktākā satiksme

Zane Atlāce - Bistere, 30.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksme pilsētās ir aizvien pieaugoša problēma visā pasaulē, ar kuru katrā pilsētā sadzīvo vai cīnās pēc saviem ieskatiem.

Dažas pilsētas jau veikušas pasākumus, lai mazinātu sastrēgumus. Tā, piemēram, Londonā kopš 23.oktobra videi īpaši nedraudzīgu automašīnu vadītājiem darbdienās par iebraukšanu pilsētas centrā jāmaksā papildu desmit sterliņu mārciņu (11,2 eiro) nodeva, ko Lielbritānija ieviesusi ar mērķi uzlabot gaisa kvalitāti vienā no Eiropas piesārņotākajām pilsētām.

Līdz šim visi autovadītāji par iebraukšanu Londonas centrā jau maksāja 11,5 mārciņas, un tā ir daļa no sastrēgumu apkarošanas stratēģijas.

Navigācijas un kartēšanas uzņēmums TomTom sarindojis Eiropas pilsētas, kurās, viņuprāt, ir vissliktākā satiksme. Veidojot, šo sarakstu deviņu gadu garumā, uzņēmums ņēma vērā dažādus parametrus, tostarp sastrēgumu punktu skaitu, kas pārsniedza 100, vēsta Business Insider.

Komentāri

Pievienot komentāru