Iniciatīva «Mazinām slogu» saņēmusi 280 ierosinājumu, taču birokrātija vēl aizvien zeļ, bet tās apkarošana ir pārlieku formāla
To liecina Valsts kancelejas dati. Visbiežāk iniciatīva bijusi saistīta ar Elektronisko deklarēšanās sistēmu (EDS), publiskajiem iepirkumiem, savstarpējo iestāžu nesadarbošanos, pieprasot dažādu veidu izziņas, neskaidrībām par Eiropas Savienības (ES) līdzfinansētajiem projektiem un liekajām formalitātēm, kā arī neskaidro un nesaprotamo informāciju, kas saistīta ar ES struktūrfondiem. DB jau vairākkārt ir rakstījis par unikālām situācijām, kad viena valsts iestāde no uzņēmuma vai cilvēka pieprasa izziņu, kuras avots ir otra valsts iestāde. Lai arī pašlaik par šādām «pērlēm» vismaz skaļi daudz netiek runāts, tomēr pēdējā dīvainība bija ar oficiālu atteikšanos no komersantu papīra reģistrācijas apliecībām, kuras tomēr vismaz sākotnēji vēlējušās redzēt arī atsevišķas valsts pārvaldes iestādes.
Divas iespējas
«Tas ir labs rādītājs, jo administratīvā sloga samazināšanas priekšlikumi, turklāt reāli iedzīvināmi, ir visai specifiska sfēra,» situāciju ar 280 ierosinājumiem vērtē Valsts kancelejas direktore Elita Dreimane. Viņa atzīst, ka savulaik Valsts kanceleja šo administratīvā sloga samazināšanas priekšlikumu vietnes izveidi uzņēmusies brīvprātīgi, pamatojoties uz iedzīvotāju sūdzībām par ikdienā sastaptām nejēdzībām. Pēc Valsts kancelejas datiem mājaslapa www.mazinamslogu.gov.lv pusgada laikā vien ir skatīta 32 251 reizi, un kopumā to apmeklējuši 8400 lietotāju. Tomēr šajā jomā viss tik gludi nenorisinās.
Sadzīvisks piemērs
Valsts policija no cilvēka prasa ierasties pie viņiem un uzrādīt nekustamā īpašuma pirkšanas/pārdošanas līgumu par darījumu, kas noticis 2002. gadā. «Uz atbildi, ka darījums ir reģistrēts zemesgrāmatā, tiek saņemta atbilde, ka viņiem nav pienākuma skatīties zemesgrāmatā, nāciet un uzrādiet. Lieliski! Es pamēģināju cilvēkam palīdzēt. Valsts kancelejai (VK) ir portāls «Mazinām slogu», tāpēc nolēmu uzrakstīt problēmu un priekšlikumus. Uzrakstīju un konstatēju brīnuma lietu – portālā parādās tikai tie iedzīvotāju iesniegumi, uz kuriem valsts pārvalde jau ir sagatavojusi atbildes. Respektīvi, es neredzēju, kas ar manu iesniegumu bija noticis,» piemēru Dienas Biznesa klubā, kurš apvieno ietekmīgākos Latvijas uzņēmējus, stāstīja IT uzņēmuma Exigen Services Latvia valdes priekšsēdētājs Ivars Puksts. Tas tika iesniegts pagājušā gada 22. novembrī, un atbilde tika saņemta pēc informācijas nodošanas Ministru prezidentei Laimdotai Straujumai un atspoguļošanas Dienas Biznesā.
Instruments, ne kampaņa
Kopumā E. Dreimane noraida bažas, ka birokrātiskā sloga mazināšanas pasākums ir tikai īslaicīga kampaņa un formāls pasākums. «Joprojām starpnozaru sadarbība ir problēma valsts pārvaldē, kas galvenokārt ir nevēlēšanās vai nespēja paraudzīties plašāk par sava resora robežām, fokusējoties uz problēmu vai jautājumu ar šauru skatījumu, kā rezultātā problēma pilnībā netiek atrisināta. Jāuzlabo sadarbība gan ar sabiedrību, gan ar kolēģiem valsts pārvaldē,» sacīja E. Dreimane.
Visu rakstu lasiet 8. maija laikrakstā Dienas bizness.