Tehnoloģijas

6% iedzīvotāju pēdējā laikā saskārušies ar krāpniecību internetā

Žanete Hāka, 13.12.2013

Jaunākais izdevums

6% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 55 gadiem pēdējo mēnešu laikā personīgi ir saskārušies ar krāpniecību internetā.

Un vēl 10% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju draugu, radu vai paziņu lokā ir kāds, kurš pēdējo mēnešu laikā ir saskāries ar krāpniecību, atklāj pētījumu kompānijas TNS decembrī veiktais pētījums.

Tomēr 85% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 55 gadiem nepazīst nevienu, kurš pēdējo mēnešu laikā būtu saskāries ar krāpniecību internetā.

Aptauja tika veikta laikā no 3. līdz 5. decembrim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 600 Latvijas ekonomiski aktīvos iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 55 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstīs krāpniecība ar iekšzemē izdotām maksājumu kartēm 2016. gadā bijusi viena no zemākajām Eiropā, informē Latvijas Bankas maksājumu sistēmu eksperte Kristīne Grīviņa.

Latvijā uz 100 000 maksājumiem bija vidēji četri krāpnieciski maksājumi, Igaunijā un Lietuvā – vidēji trīs. Vidējais rādītājs eiro zonas valstīs - 22 krāpnieciski karšu maksājumi uz 100 000 maksājumiem, liecina Eiropas Centrālās bankas publicētais 5. karšu krāpniecības ziņojums par krāpšanas tendencēm vienotajā eiro maksājumu telpā SEPA. Statistiskie dati ir apkopoti no aktīvajām eiro zonas karšu maksājumu shēmām par 2016.gadu.

Kopējais ar SEPA telpā izdotām kartēm visā pasaulē veikto krāpniecisko maksājumu apjoms 2016. gadā sasniedza 1,8 miljardus eiro (salīdzinājumā ar 2015. gadu tas samazinājies par 0,4%), tomēr šo darījumu skaits 2016. gadā pieaudzis būtiski - par 27,2% un sasniedza 17,3 miljonus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad sāc strādāt ar jaunām kriptovalūtu platformām un jaunizveidotiem projektiem, nepaiet ilgs laiks, lai saprastu, ka šie darījumi var būt ļoti riskanti. Turklāt mēs nerunājam par tirgus nepastāvību. Internets ir pārpildīts ar krāpniecību, un kriptovalūtu darījumi nav izņēmums. Tāpēc, domājot par investīcijām dažādos jaunos uzņēmumos un aktīvu tirdzniecības platformās, paturi prātā, ka pilnīgi izslēgta nav iespēja zaudēt gandrīz visu savu ieguldījumu.

Pēc ekspertu domām, pētot kriptovalūtu uzņēmumus, pārliecinies, vai tie darbojas ar blokķēdi, kas nozīmē, ka tie seko līdzi notiekošajiem darījumiem. Pēc tam pārbaudi, vai tiem ir stabilas un pamatotas biznesa idejas, kas risina faktiskas problēmas un nākotnē tiem būs reāls pielietojums. Pēc tam šiem uzņēmumiem jāizpilda visas ICO vadlīnijas un digitālās valūtas likviditātes prasības. Visbeidzot, jaunā kripto projekta uzņēmuma vadītājiem būtu jāparāda sevi publiski, nevis jāslēpj sava identitāte aiz segvārda. Ja uzņēmums, kurā plāno investēt, neatbilst visām šīm prasībām, Tev vajadzētu vēlreiz padomāt vai šī ir īstā vieta, kur ieguldīt savu naudu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Krāpšanā uzsvars uz kovidkontekstu

Jānis Šķupelis, 24.11.2020

Dalies ar šo rakstu

Foto: pixabay.com

Jau pavasarī, kad bija vērojami Covid-19 pirmie uzplūdi, tika runāts par to, ka vīruss varētu būt radījis ideālus apstākļus, lai zeltu krāpniecība.

Daudzas lietas nu tiek darītas internetā, un ne visiem ir nepieciešamā pieredze, lai šādas darbības veiktu droši.

Krāpniecība parasti mēdz uzplaukt līdz ar dažādām katastrofām, jo tās sev komplektā nes papildu emocionālos satricinājumus, finansiālās grūtības, mazāk stingru uzraudzību, potenciālu vientulību un ierastā atbalsta trūkumu. Kopumā krāpšanas galvenie veidi Covid-19 laikmetā palikuši tie paši vecie. Mainījies gan konteksts, kā šo shēmu īstenotāji vēršas pret saviem upuriem, – daudzas lietas nu griežas par un ap Covid-19. Attīstoties tehnoloģijām, arī krāpniekiem ir iespēja tikt pie arvien gudrākiem rīkiem, lai sasniegtu savus mērķus.

Izkrāpj arī valdību stimulus

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

CryproPolice kļūst par TrustSearch

Anda Asere, 02.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar koncepcijas maiņu un fokusu uz uzticamības veidošanu internetā, kompānija maina arī nosaukumu un tagad strādā kā "TrustSearch"

"Iepriekš aizsargājām no krāpniecības internetā, secinājām, ka cilvēkiem tas ir svarīgi tikai tad, kad krāpniecība jau ir notikusi. Piemēram, pēc tam, kad veiktas transakcijas ar zagtiem karšu datiem. Taču pamanījām, ka interneta lietotājam interesē atsauksmes par uzņēmumiem. Viņi nemeklē informāciju par krāpniekiem, bet gan lasa atsauksmes, lai saprastu, vai uzņēmumam var uzticēties kā labam pakalpojuma sniedzējam. Uzņēmumi – potenciālie klienti – nebija gatavi saistīt savu vārdu ar "CryptoPolice", turklāt mūsu darbībai vairs nebija ciešas saistības ar "kripto" kā agrāk. Šie bija iemesli, kāpēc nolēmām mainīt arī nosaukumu," skaidro Mikus Losāns, "TrustSearch" līdzdibinātājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāji aizvien turpina uzķerties uz dažādajām finanšu krāpnieku shēmām, un tādā veidā zaudē ievērojamas naudas summas.

Tā pērn četru Latvijā lielāko komercbanku klientiem izkrāpti līdzekļi 12,7 miljonu eiro apmērā, savukārt novērsto gadījumu apmērs sasniedz 9,2 miljonus eiro, liecina Finanšu nozares asociācijas apkopotie dati. Ja iedzīvotājs ir brīvprātīgi nodevis savus bankas piekļuves vai personas datus krāpniekiem, vai arī investējis naudu fiktīvās shēmās - ir maza iespēja novērst naudas aizplūšanu no cilvēku kontiem, tāpēc Asociācija aicina pirms datu nodošanas kārtīgi pārliecināties, kāpēc un kādos nolūkos tie tiek vaicāti.

Pērn vairāk nekā 5,6 miljoni eiro pretlikumīgi iegūti investīciju krāpšanas rezultātā un teju tikpat daudz – 5,5 miljoni eiro telefonkrāpniecības rezultātā. Šī statistika attiecas uz gadījumiem, kad klienti paši ir apstiprinājuši maksājumus no saviem kontiem. Jāatzīmē, ka strauji pieaudzis tieši investīciju krāpšanas gadījumu skaits – pērn tādi bijuši par 84% vairāk, nekā 2022.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

No katriem ar maksājumu karti iztērētiem 2635 eiro viens eiro tiek zaudēts krāpniekiem

Žanete Hāka, 25.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienotajā eiro maksājumu telpā 2012. gadā pirmoreizi kopš 2008. gada pieauga krāpniecība ar maksājumu kartēm, ko lielākoties veicināja krāpniecības gadījumi internetā, liecina Eiropas Centrālās bankas apkopotā informācija.

2012. gadā no katriem 2635 eiro, kas tika iztērēti, maksājot ar kredītkarti vai debetkarti, viens eiro tika izkrāpts, kas veido 0,038% no kopējā 3,5 triljonu eiro darījumu apjoma.

Kopējā izkrāpto naudas līdzekļu vērtība 2012.gadā pieauga par 14,8%, sasniedzot 1,33 miljardus eiro.

60% no izkrāptā apjoma veidoja maksājumi no attāluma – pasta, telefona vai interneta, un tikai 25% bija POS termināļos, bet viena sestdaļa – bankomātos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad ar jaunu sparu uzliesmojusi ar Positivus festivāla biļetēm saistīta krāpniecība. Festivāla organizatori brīdina, ka liela krāpnieku aktivitāte ir arī sociālo tīklu kontos, kas ar viltotu biļešu tirdzniecību un izspēli mēģina pievilināt cilvēkus, kā arī izkrāpj norēķinu karšu datus.

Festivāla organizatori sociālajā vietnē Twitter ir konstatējuši viltus kontu ar vārdu @POSITIVUS2014, kurā tiek izplatīta nepatiesa informācija par iespēju iegūt festivāla ieejas biļetes, turklāt tiek izsūtītas e-pasta vēstules ar mērķi uzzināt bankas maksājumu karšu rekvizītus.

Par šiem gadījumiem ir iesniegts ziņojums Valsts policijā. Šāda krāpnieku shēma ir visai izplatīta - krāpnieki interneta vidē salīdzinoši bieži mēdz izteikt piedāvājumus, «kuri ir tik labi, ka grūti no tiem atteikties», skaidro Valsts policijas Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldes priekšnieks Gatis Gudermanis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 pandēmija veicinājusi moderno tehnoloģiju attīstību mazumtirdzniecības nozarē, tiek prognozēts, ka nākamo septiņu gadu laikā pašapkalpošanās bizness piedzīvos divkāršu izaugsmi.

To DB organizētajā konferencē Future Retail 2021: Tehnoloģijas un to inovācijas tirdzniecībā norāda SIA StrongPoint pašapkalpošanās risinājumu direktors Darius Lapienis (Darius Lapienis). Viņš uzsver, ka e-komercija pandēmijas laikā pasaulē piedzīvojusi aptuveni 50% lielu pieaugumu, Baltijā – pat vēl vairāk, ievērojami palielinājies arī to cilvēku skaits, kuri labprātāk tirdzniecības vietās izmanto pašapkalpošanās iespējas. Būtisks tehnoloģiskais lēciens vērojams arī tirdzniecības analītikas jomā.

Ieguvums visiem

Liela daļa pircēju jau šobrīd labprāt veikalos izvēlas pašapkalpošanās kases, tiek prognozēts, ka šādu cilvēku skaits katru gadu palielināsies par aptuveni 10 līdz 13%, teic D. Lapienis. “Arī StrongPoint veiktais pētījums Latvijā apliecina – šis pirkumu apmaksas veids kļuvis par daļu no mūsu sabiedrības ikdienas. Aptaujājot 1000 respondentu, noskaidrots, ka jau pašlaik 60% cilvēku pašapkalpošanās iespējas izmanto bieži vai vienmēr. Pieprasījuma pieauguma ietekmē attīstās arī tehnoloģijas. Datora redzes funkcija pašapkalpošanās kases kā norēķinu veidu padara drošāku no tirgotāju un ērtāku no pircēju skatupunkta. Tā ir viena no novitātēm, kas pašlaik pieejama gan pasaulē, gan tepat kaimiņos, Lietuvā, un drīzumā varētu tikt ieviesta arī Latvijas tirgū. Ar datora redzes palīdzību iespējams preci atpazīt bez svītru koda, tas nozīmē, ka pircējam vairs nebūs nepieciešams iedziļināties sarežģītās izvēlnēs, mēģinot saprast, tieši kuru preci viņš ir izvēlējies. Savukārt no pārdevēju aspekta tas nozīmē, ka vizuāli līdzīgas preces vairs nevarēs tikt sajauktas un dārgākas preces nebūs iespējams iegādāties par zemāku cenu. Šis risinājums palīdzēs izvairīties arī no apzinātas krāpšanas. Reāls piemērs – kāds pircējs veikalā uz svariem bija uzlicis dārgu alkohola pudeli, bet atzīmējis, ka tie ir kartupeļi. Ar datora redzes funkciju šāda krāpniecība nebūs iespējama,” pauž D. Lapienis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Visa Europe vadītājs: Krāpšanās ar kartēm ir vēsturiski zemākajā punktā

Didzis Meļķis, 30.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skaidrās naudas aprites apmērs Eiropā aizvien ir tik liels, ka elektronisko maksājumu biznesā var nekarot ar konkurentiem .

Tikai katrs sestais eiro kontinentā tiek maksāts ar Visa karti, un tas sola izaugsmes iespējas elektronisko maksājumu biznesam, norāda Visa Europe vadītājs Nikolass Huss.

Rīgā klīst leģenda, ka labāk ir pāriet atpakaļ uz skaidro naudu, jo strauji aug maksājumu karšu datu zādzības. Vai tā ir?

Pirmām kārtām maksājumos nav nekā bīstamāka par skaidru naudu.

Kiberlaupītāji pa ģīmi nesit – tas tiesa.

Precīzi. Un nozagtu karti var operatīvi atsaukt, tāpat kā dīvainus darījumus internetbankā. Otrām kārtām – krāpšanās ar kartēm tieši tagad ir vēsturiski zemākajā punktā. Patiesībā maksājumi ar kartēm ir kļuvuši tik droši, ka to loks tiek izvērsts. Tā Londonas satiksmē Oyster karte jau sadarbojas ar Visa integrētajiem maksājumiem. Tas ir daudz ērtāk, jo Oyster karte klientam ir jāpapildina, bet ar Visa kartē iestrādātu tuvā lauka komunikācijas (NFC) rīku tas atkrīt, bet dažādie bonusi, kas tiek Oyster lietotājam, gan uzkrājas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Eksperts: Amerikā aizsācies Volkswagen skandāls ir tikai redzamākā aisberga daļa

Dienas Bizness, 13.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieķerts apzinātā krāpniecībā ir tikai viens – jau pieminētais ražotājs –, bet es nupat lasīju neatkarīgu pētījumu par daudzām citām automašīnu markām, un ir konstatēts, ka veselai virknei citu ražotāju auto bijusi piecas līdz 10 un pat vairāk reizes liela atšķirība starp dokumentos uzrādītajiem parametriem un reālajā dzīvē – mašīnu lietojot – konstatētajiem. Līdz ar to Amerikā aizsācies Volkswagen skandāls ir tikai redzamākā aisberga daļa, intervijā laikrakstam Diena atzīst Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Fragments no intervijas

Pasaulē izvērsies skandāls par to, ka Volkswagen automašīnās tikuši īpaši pieregulēti vadības bloki, kas ļāvuši krāpties ar reālo izmešu daudzumu. Kā tas var ietekmēt automašīnu lietotājus Latvijā?

Volkswagen bija līdz 7. oktobrim jāsniedz skaidrojums valdībai par to, cik daudz šādu automašīnu ir un kāds ir plāns šī jautājuma risināšanā. Tajā skaitā arī par to, kāda būs atsaukumu kārtība, lai novērstu attiecīgo nepilnību.

Kad par to tiks informēta sabiedrība?

Kā mani informējuši importētāji, ir sagaidāms, ka tas varētu būt oktobrī. Zināms, ka tas attiecas uz 5000 automašīnām, kuras jaunas pirktas Latvijā, jautājums, protams, cik daudzas vēl ir ievestas kā mazlietotas. Tiek ziņots, ka Volkswagen veidos atsevišķu mājaslapu internetā, kur lietotāji varēs ievadīt sava auto šasijas numuru un noskaidrot, vai viņu automašīna ir pakļauta atsaukumam un, ja ir, tad kādas būtu tālākās darbības. Paredzams, ka caur CSDD katras šādas automašīnas īpašnieks saņems arī vēstuli ar uzaicinājumu vērsties pie ražotāja pārstāvjiem, lai novērstu konstatēto problēmu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lietuva izdos ASV 100 miljonu dolāru izkrāpšanā apsūdzēto Rimašausku

LETA--BNS, 17.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viļņas apgabaltiesa pirmdien nolēmusi izdot Amerikas Savienotajām Valstīm Lietuvas pilsoni Ēvaldu Rimašausku, ko ASV tiesībsargājošās iestādes grib saukt pie atbildības par 100 miljonu ASV dolāru (aptuveni 90 miljonu eiro) izkrāpšanu no kompānijām Google un Facebook.

Maijā tiesa uzdeva Lietuvas Ģenerālprokuratūrai lūgt ASV papildu datus attiecībā uz Rimašausku, dodot divus mēnešus laika šīs papildu informācijas iesniegšanai.

Kā tagad pastāstījusi tiesnese Aiva Surviliene, ASV puses atsūtītajā informācijā «ir dati, kas ļauj domāt, ka ka Rimašausks varēja izdarīt viņam inkriminētās noziedzīgās darbības».

Tikmēr apsūdzētā advokāte paudusi viedokli, ka izmeklēšana būtu jāveic Lietuvas tiesībsargāšanas iestādēm, un solījusi nedēļas laikā lēmumu par izdošanu pārsūdzēt Lietuvas Apelācijas tiesai. Pēc viņas teiktā, ASV amatpersonas nodevušas tiesas rīcībā tikai sākotnējo datu kopsavilkumu.

Kā ziņots, martā ASV tiesībsargājošās iestādes izvirzīja 48 gadus vecajam Rimašauskam apsūdzības 100 miljonu dolāru izkrāpšanā no divām ASV augsto tehnoloģiju korporācijām, kas tobrīd netika sauktas vārdā, vien norādot, ka runa ir par «transnacionālu interneta pakalpojumu un produktu kompāniju un sociālo tīklu uzņēmumu», bet aprīļa nogalē žurnāls Fortune vēstīja, ka cietušās kompānijas ir Google un Facebook.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iezvanīšanās krāpniecība turpinās pastāvēt, un laiku pa laikam Latviju pāršalks kārtējais iezvanu vilnis, gaidot ienākumus no cilvēku neuzmanības.

Savukārt to, kuri zvana no ārzemēm un vēlas pārdot preces vai pakalpojumus, kļuvis vairāk, jo Latvijas komersantus ierobežo Datu aizsardzības regula.Ik gadu Latvijā sūdzas par zvaniem no nepazīstamiem ārzemju numuriem un kāds neuzmanības dēļ ir atzvanījis. Izrādās, ka zvans uz šo numuru maksā pamatīgu summu, piemēram, 10, 20 vai pat 50 eiro. Šogad iezvanu sērijas un tam sekojošā cilvēku sūrošanās par krāpniekiem sociālajos tīklos notika vasaras mēnešos.

«Konkrēto krāpniecības veidu sauc par vangiri (wangiri). Tas radies Japānā. Burtiskā tulkojumā tas arī nozīmē – viens iezvans. Pēc šīs iezvanīšanās signālu pārtrauc. Krāpnieku apkarotāju vidū tā jau ir klasika. Vangiri kā krāpšanas modelis pastāv jau gandrīz desmit gadus,» DB paskaidroja mobilā operatora Tele2 Drošības nodaļas vadītājs Ģirts Kaimiņš. Iezvans tiek veikts no kāda ārvalstu numura. Spriežot pēc cilvēku ierakstiem sociālajā tīklā Facebook, šovasar Latvijā zvanīja no dienvidu puslodes, no numuriem, kas reģistrēti Jaunzēlandē un citās valstīs. Iezvanus veic dators visā Latvijas mobilo numuru diapazonā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Covid-19 "iesviež" digitālajā pasaulē: stress, riski un iespējas

Vadims Frolovs, "Swedbank" Klientu servisa pārvaldes vadītājs, 30.10.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nozīmīgas pārmaiņas dažkārt notiek lēcienveidīgi, proti, tās veidojas un "briest" ilgāku laiku, līdz kļūst par dzīves sastāvdaļu.

Par katalizatoriem mēdz būt arī krīzes, un pašreizējā Covid-19 pandēmija ir kļuvusi par pamatu nākamajai pārmaiņai, – tā ir digitālu finanšu pakalpojumu kļūšana par visas sabiedrības ikdienu. Līdz ar jauniem paradumiem, kā parasti, nākuši klāt arī riski, piemēram, daļai cilvēku vēl ir maz iemaņu krāpnieku atpazīšanai un drošības likumu ievērošanai virtuālajā vidē.

Digitālie risinājumi palīdz pandēmijas ierobežojumu laikā

Arī jau ilgi pirms Covid-19 norisēm attālināti norēķini bija kļuvuši par mūsu ikdienu. Tomēr masveidīgums, ar kādu digitālie risinājumi tiek izmantoti tagad, liecina, ka šī ir viena no pārmaiņām, kas pēc ilgākas "nobriešanas" ir ienākusi gandrīz visā sabiedrībā. "Swedbank" pētījums par bankas pakalpojumu izmantošanu Latvijā rāda, ka teju piektdaļa cilvēku tieši Covid-19 dēļ ir sākuši maksāt ar karti vai telefonu skaidras naudas vietā. Absolūts vairākums (87%) no šiem cilvēkiem atzīst, ka turpinās pamatā norēķināties bez skaidras naudas arī pēc pandēmijas. Savukārt katrs trešais norāda, ka arī pirms krīzes izmantoja pamatā bezkontakta norēķinus, kur vien tas ir iespējams. Zīmīgs cipars: patlaban jau 90% no "Swedbank" izsniegtajām kartēm ir bezkontakta.

Komentāri

Pievienot komentāru