2006. gada 6. decembrī Eiropas Savienības Komisija ir uzsākusi konsultācijas attiecībā uz t.s. Zaļo papīru (Green Paper), Db.lv informēja Ekonomikas ministrija. Tādējādi tiks apspriesti jautājumi par iespējamo Kopienā spēkā esošo antidempinga noteikumu pielāgošanu, atbilstoši tirgus tendencēm.
Ar Green paper Komisija aicina visas ieinteresētās puses – patērētājus, vairumtirgotājus, mazumtirgotājus un dalībvalstis izteikt savu viedokli par Kopienā spēkā esošiem tirdzniecības aizsardzības instrumentiem un to vēlamo uzlabojumu. Green paper mērķis nav fundamentāli mainīt tirdzniecības aizsardzības instrumentus kā tādus, bet gan rosināt publisku diskusiju, kā, ievērojot ES kopējās intereses, īstenot atsevišķus uzlabojumus.
Ņemot vērā, ka atsevišķi šobrīd spēkā esošie antidempinga pasākumi būtiski skar arī Latvijas ekonomiskās intereses (antidempinga pasākumi pret ādas apavu importu no Ķīnas un Vjetnamas, antidempinga pasākumi pret amonija nitrātu no Krievijas un Ukrainas, antidempinga pasākumi pret kālija hlorīda importu no Baltkrievijas un Krievijas, antidempinga pasākumi pret tērauda bezšuvju cauruļvadu un cauruļu importu no Krievijas un Ukrainas u.c), Ekonomikas ministrija aicina arī Latvijas nozaru asociāciju un uzņēmumu vadītājus iesaistīties šajā diskusiju procesā.
Eiropas Savienība tāpat kā daudzas citas valstis, nolūkā aizsargāt vietējos ražotājus no negodīgas konkurences un nesamērīgi lēta importa pieauguma, kas nodara zaudējumus Kopienas ražotājiem, atbilstoši Pasaules Tirdzniecības organizācijas noteikumiem un atkarībā no konkrētās lietas, piemēro antidempinga (anti-dumping), pretsubsīdiju (anti-subsidy) un importa pieaugošos apjomos (safeguards) aizsardzības pasākumus. Eiropas Savienībā visbiežāk pielietotais tirdzniecības aizsardzības instruments ir antidempinga pasākumi, kuru mērķis ir aizsargāt ES vietējos ražotājus pret zaudējumiem, kurus nodara trešo valstu uzņēmumu negodīga konkurence.
Arvien vairāk ES uzņēmumu izvēlas savu produkciju ražot ārpus tās robežām un gatavo produktu importēt atpakaļ ES. Tāpat ES uzņēmumi savas produkcijas ražošanai iepērk izejvielas ārpus ES robežām vai arī ES uzņēmumiem pieder piegādātāju ķēdes, kas savā darbībā sniedzas pāri ES tirgum. Šīs pārmaiņas liek pārdomāt, kas īsti šodienas skatījumā veido Eiropas Savienības ražotāju definīciju un kas ir ES ekonomiskās intereses, jo tieši šīs ir tās lietas, kuras ar tirdzniecības aizsardzības instrumentu pielietošanu tiek aizsargātas. Uzsāktās diskusijas mērķis ir pārliecināties, vai Kopienā spēkā esošie tirdzniecības aizsardzības instrumenti ir pietiekami efektīvi cīņai ar negodīgu tirdzniecību.
ES Komisija nesen nāca klajā ar jaunu politikas dokumentu, kura mērķis ir stiprināt ES konkurētspēju globālajā ekonomikā, lai samazinātu ražošanas procesa sadrumstalotību un sarežģītību, kā arī lai ņemtu vērā starptautiskās piegādātāju ķēdes un jaunu ekonomisko operatoru parādīšanos, īpaši Āzijas valstīs (politikas dokuments: Global Europe: Competing in the World atrodams zemāk norādītajā interneta lapā). Ar Green paper uzsāktais pārdomu process ir daļa no minētā politikas dokumenta.
Green paper ir sadalīts sešos blokos, kas kopumā sastāv no 32 jautājumiem :
Bloka sešas pamattēmas:
1) tirdzniecības aizsardzības instrumentu loma mainīgajā globālajā ekonomikā;
2) dažādo ES interešu izvērtējums tirdzniecības aizsardzības pārbaudēs;
3) tirdzniecības aizsardzības pārbaužu uzsākšana un veikšana;
4) tirdzniecības aizsardzības pasākumu forma, termiņi un spēkā esamības laiks;
5) tirdzniecības aizsardzības pārbaužu transperance;
6) tirdzniecības aizsardzības pārbaužu institucionālais ietvars.
Ekonomikas ministrija aicina piedalīties diskusijā un savu viedokli elektroniski nosūtīt uz e-pasta adresi: [email protected] vai telefoniski pa tālruņa nr.: 7013284 līdz 2007. gada 22. janvārim.
Norādītajā interneta adresē ir atrodama aktuālākā informācija par uzsākto pārdomu procesu, kā arī jautājumu un atbilžu veidlapa.
http://ec.europa.eu/trade/issues/respectrules/anti_dumping/comu061206_en.htm