Milzīgās Japānas elektronikas kompānijas Sony, Matsushita, Hitachi un Toshiba, kas gadiem ilgi cīnījušās kā konkurentes, sajūtot pieaugošo konkurenci no Dienvidkorejas, Taivānas un Ķīnas ražotājiem, nolēmušas arvien vairāk strādāt kopīgi, vēsta International Herald Tribune.
"Japānai ir pārāk daudz lielu elektronikas uzņēmumu," sacīja Daivas Pētniecības institūta galvenais ekonomists Jutaka Harada. Viņš norādīja, ka Japānas tirgus ir pārlieku apgādāts.
Japāņu elektronikas kompānijām pieder vairāk nekā viena piektā daļa visa pasaules tirgus, kas pērn pārdošanas apjomos sasniedza 465 miljonus USD. Taču valsts elekronikas uzņēmumu pasaules tirgus daļa pēdējo gadu laikā samazinājusies, jo pieaugusi Dienvidkorejas ražotāju Samsung un LG dēļ.
Laikā, kad elektronikas ražotāji citās pasaules daļās cenšas specializēties, Japānas kompānijas arvien turpinājušas sacensties savā starpā. Rezultātā Japānas kompānijas piedzīvojušas smagu dublēšanos, lieku laika izšķiešanu un lielu tirgus fragmentāciju. Vairāki ražotāji arī izkrituši no tirgus un vairs nav vērtējami kā nozīmīgi.
Tādējādi, lai cīnītos par savu vietu tirgū, apstākļi spiež kompānijas meklēt sadarbības partnerus, ar kuriem dalīt izmaksas un investīciju riskus. Piemēram, jau februārī Sony pārdeva savu mikročipu ražotni konkurentam - Toshiba.
"Mēs vairs nevaram darboties kā veikals, kas piedāvā visa veida produktus un pakalpojumus visiem cilvēkiem," sacīja Toshiba pārstāvis Keisuke Ohmors. Viņš norādīja, ka patlaban kompānijai ir nozīmīgi veidot sadarbības iespējas ar uzņēmumiem, kuriem ir kādas prasmes, kādu viņiem pašiem nav. Tādējādi arī kompānijas Toshiba un Sharp izveidojušas savstarpējo sadarbību.
"Tas mums prasītu pārāk daudz laika - sākt katru jaunu projektu no nulles," sacīja Sony pārstāvis Atsui Omagari. Arī Sony un Sharp vienojušies par sadarbību.
Analītiķi norāda, ka nākotē iespējamas vēl ciešākas Japānas elektronikas ražotāju sadarbības saites, tomēr arī lielo kompāniju pilnīga apvienošanās nav gaidāma.