Tehnoloģijas

Datorspēles pārtop amatierfilmās

Juris Kaža [email protected], 24.09.2004

Jaunākais izdevums

Populāru datorspēļu «pēdējās spēles ieraksta» funkcija radījusi vēl pārsvārā amatieru un pusprofesionālu zemu izmaksu animācijas filmu nozari. Kā raksta žurnāls The Economist savā jaunākā tehnoloģiju ceturkšņa aprakstā (The Economist Technology Quarterly), šo mākslas un izklaides veidu sauco «machinima» apvienojot anģļu vārdus priekš mašīnas (machine) un kīno (cinema0. Mašīnkino parādījas 90. gadu vidū, kad Quake un līdzīgu spēļu entuziasti sāka apmainīties ar savu labāko spēļu posmu ierakstiem, kas lidzinājās animācijas filmām. Turklāt šīs filmas varēja veidot bez papildu maksas (funcija iekļauta spēles cenā) un, dalībniekiem iepriekš vienojoties, arī pēc notiekta scenārija/ Tagad jau Ņujorkā pāris gadus notiek gadskārtējais mašīnkino festivāls, kur nesen demonstrēta pirmā pilnmetrāžas filma. Tā uztaisīta par sīkdaļu tās naudas, ko maksāja, piem. t.s. sintezētā animācijas filma "Shrek", un ari nedaudz sliktāku kvalitāti. Kā raksta The Economist, datorspēļu kompānijas tagad sākušas komercializēt savu filmu ražošanas programmatūru, kura agrāk bija iekļauta kā spēles piedēklis. Quake III izstrādātāji sākuši piedāvāt animācijas programmu Machinimation, ar kuru var taisīt samēra augsta izšķīruma kustīgus attēlus un būtnes, kas kustās it kā būtu dzīvas. Vienlaikus filmas "Finding Nemo" izmaksas bijušas 94 miljoni $ un tā prasījusi 30 datoranimācijas speciālistu ilgstošu darbu. Nozares speciālisti uzskata, ka, tālākattīstot mašīnkino tehnoloģijas drīzumā varēs ražot ļoti augstas kvalitātes animācijas un sintētisku būtņu (īstu cilvēku izskatā) filmas nelielās studijās un pat mājas apstākļos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skandināvu telekomunikāciju kompānija Telia sākusi piedāvāt jaunu produktu Baltijas valstīs - Telia Game Subscription, ziņo Baltic-Course.

Tas nozīmē, ka lietotājam nebūs nepieciešams pirkt datorspēles, viņš tās vienkārši varēs lejupielādēt no Telia spēļu portāla un spēlēt cik vien ilgi vēlas, katru mēnesi samaksājot konkrētu mēneša maksu.

Telia spēļu portālā būs apmēram 300 datorspēles un, kā norāda Telia pārstāvji, katru mēnesi šis skaits tiks papildināts

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Mana pieredze: Nepilna minūte, un biļete kabatā

Anda Asere, 03.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstoties attālinātajai tirdzniecībai, SIA Urbys kā alternatīvu sabiedriskā transporta biļešu iegādei kasēs un internetā piedāvā izmantot īpašus aparātus

Urbys autobusu biļešu tirdzniecības automāti strādā jau divus gadus. «Automāts nav nekas super īpašs, bet unikāli ir tas, ka esam panākuši, ka tas strādā patiešām ātri. Lai nopirktu biļeti, vajadzīgi tikai daži klikšķi. Saskarni esam izveidojuši ar ļoti lieliem burtiem, lai pat vecāka gadagājuma cilvēki var saprast, kas jāspiež. Ja cilvēks spēj izņemt naudu no bankomāta, ieliekot karti un ievadot PIN kodu, viņš noteikti spēs arī nopirkt autobusa vai jebkādu citu biļeti šādā aparātā. Biļešu tirdzniecības aparāti, kas šobrīd ir autoostās Latvijā, pārdod tikai autobusu biļetes, bet tehniski tie var pārdot jebkādas biļetes vai citus pakalpojumus,» stāsta Gatis Sprūds, SIA Urbys īpašnieks. Šobrīd darbojas trīs Urbys biļešu aparāti – divi Rīgas autoostā un viens Jelgavas autoostā. Interese un atsaucība no citām autoostām ir, bet pagaidām tirgus dalībnieki ir nogaidošā pozīcijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Desmit sociālo tīklu līderi

Jānis Rancāns, 29.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītajā gadā sociālos tīklus visprasmīgāk izmantojuši datorspēles Battlefield izveidotāji un kopumā, salīdzinot ar gadu iepriekš, zīmolu īpašnieki uzlabojuši sociālo mediju izmantošanu, lai popularizētu savus produktus.

Analītiķu kompānija Headstream un tās partneri Socialbakers izveidojuši savu ikgadējo Social Brands 100 reitingu, kurā iekļauti zīmoli, kuri pievērš lielāko uzmanību sociālajiem tīkliem. Gadu iepriekš – 2011. gadā – reitingam pieteicās 300 zīmoli, taču aizvadītajā gadā – jau 715, kas liecina par sociālo mediju nozīmīgumu uzņēmējdarbībā.

Reitings izveidots, novērojot zīmolu aktivitāti sociālajos portālos. Visi reitingā iekļuvušie zīmoli ir aktīvi Facebook un lielākā daļa arī Twitter (99%) un YouTube (94%). Tam seko arī citi sociālie mediji – vairāk nekā puse (60%) ir aktīvi Google+ un Pinterest. Tikmēr tādas vietnes kā Instagram un Foursquare izmanto mazāk zīmolu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Piedāvā datorspēles, kas bija populāras 80. gadu beigās un 90. gadu sākumā

Linda Zalāne, 16.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Madars Pujats izveidojis spēļu aparātu jeb arkādi, kurā var atrast savulaik populārās datorspēles, izmēģināt savu izveicību

Mario, Karalis lauva, bruņurupuči nindzjas, dažādas sporta spēles ir tikai dažas no iespējamām izvēlēm, jo Madars arkādē apvienojis visas tās datorspēles, kas bija populāras 80. gadu beigās un 90. gadu sākumā. Tas, pēc viņa teiktā, ir sens produkts jaunās skaņās. «Mudinu atgriezties bērnībā vai aizvest tur savas atvases,» teic Madars.

Kopā ar tēvu Madars strādā ģimenes uzņēmumā SIA Malneks, kas nodarbojas ar mājas lapu dizaina un logo izstrādi. «Mani aizrāva vienas plates ARM arhitektūras dators. Sava prieka pēc mājās izveidoju programmatūru, kā arī aparatūru un arkādes ietvaru. Programmatūrā vienkopus ir iespējams savietot simtiem spēļu, nevis tikai vienu, kā tas bija retro arkādē. Pagaidām aparātā ir vairāk nekā simt spēļu, bet varu to skaitu papildināt vēl vairākas reizes, jo tiek izmantota atvērtā koda programmatūra,» stāsta Madars. Viņš paralēli privātajam biznesam uz pusslodzi strādā Latvijas investīciju un attīstības aģentūrā par informācijas tehnoloģiju projektu vadītāju. Pirmo arkādes prototipu Madars mājās uztaisīja pirms kāda gada, un, to parādot draugiem un paziņām, saņēma atzinīgus vārdus un pamudinājumu izveidot aparātu ar skaistu dizainu un to piedāvāt korporatīvajiem pasākumiem un privātām ballītēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Desmit padomi datora izvēlei

, 31.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā kā augusts strauji tuvojas beigām, vairums cilvēku sāk apsvērt domu par jauna datora iegādi darba un izklaidei. Šodien datoru lieto gandrīz ikviens skolēns un students, arī datoru izmantošana mājās arvien pieaug. Kā liecina mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūras "TNS Latvia" interneta auditorijas pētījums (LETA, 27.augusts) pēdējo sešu mēnešu laikā internetu (tātad arī izmanto datoru) ir lietojuši 47% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem, bet aktīvākā iedzīvotāju grupa interneta lietošanā ir vecumā no 15 līdz 19 gadiem.

Vēl vairāk - 96% - interneta lietotāju ir starp studentiem un skolēniem. 70% no pēdējo sešu mēnešu interneta lietotājiem internetu ir lietojuši arī mājās. Salīdzinot ar pagājušā gada vasaru, no 4% līdz 8% ir palielinājies to iedzīvotāju skaits, kam mājās ir pieejams portatīvais dators. Pētījums arī liecina, ka arvien vairāk cilvēkiem mājās ir pieejams gan stacionārais, gan portatīvais dators. 7% aptaujāto datoru īpašnieku atzina, ka viņiem mājās ir vismaz viens galda un vismaz viens pārnēsājamais dators.

Mūsdienās dators ir kļuvis par ikdienas nepieciešamību. Evelīna Rimkiene, "Hewlett Packard" (HP) Personālo sistēmu grupas marketinga vadītāju Baltijas valstīs uzskata, ka "dators šodien ir kļuvis daudzfunkcionālāks, nekā tas bija agrāk. Šodien ikkatrs ģimenes loceklis novērtē datora sniegtos ieguvumus - to, kā tas palīdz ne tikai veikt mājas darbus, bet arī piedāvā daudzpusīgas mājas izklaides iespējas, kas sniedzas daudz tālāk par datorspēlēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Topinambūrs dodas uzvaras gājienā

Linda Zalāne, 30.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brāļi Rūdolfs un Roberts Cešeiko atjauno novārtā pamesto Stelpes pienotavu, kur sākuši ražot bioloģiskus dārzeņu un augļu biezeņus

«Iepriekš darba dēļ biju pārcēlies uz Rīgu, bet es jau tad sapratu, ka pilsētā nejūtos tik labi kā dzimtajā pusē. Vienmēr esmu zinājis, ka pienāks brīdis, kad sākšu savu biznesu. Ideju par to kopā ar brāli sākām lolot pirms vairākiem gadiem, bet reāli sākām ražot produktus pirms gada,» stāsta SIA Keefa valdes priekšsēdētājs Roberts Cešeiko. SIA Keefa ražo biezeņus Simply Food pieaugušajiem.

Iepriekš Roberts strādāja SIA Lāči mārketinga nodaļā. Tur viņam radās nojausma, ko nozīmē produkta sagatavošana no miltu atvešanas līdz gatavas maizes cepšanai un tās nonākšanai veikala plauktā. Ar brāli, kaļot plānus par savu biznesu, abi pētīja, kādu produktu Latvijas tirgū pietrūkst, ar ko būtu iespējams atšķirties no citiem ražotājiem. Brāļi uzzināja par iespēju Lauku atbalsta dienestā iegūt Eiropas fondu līdzfinansējumu inovatīvu produktu attīstīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Atrod optimālu kvalitātes un cenas līdzsvaru

Anda Asere, 01.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latviešu valoda ir liels retums, tāpēc The Words Of Latvian vēlas to popularizēt ar apģērbu, kas apdrukāts ar vārdiem latviski un to paskaidrojumiem angliski

Zīmola sortimentā ir pieaugušo un bērnu T-krekli, kā arī džemperi. Šobrīd tie ir produkti ar 13 dažādiem uzrakstiem, piemēram, «kopā», «prieks», «sapnis», «vienkārši». Vēl aptuveni tikpat daudz ir sagatavoti. Ilgu laiku populārākais krekls bija ar uzrakstu «kārumnieks», šobrīd – «luteklīte». Tāpat uzņēmuma plānā ir piedāvāt arī krūzītes un plakātus ar uzrakstiem.

The Words of Latvian (SIA EE un Partneri) dibinātājam Eduardam Lapiņam ir radusies sajūta, ka latviešu dizaineri un modes mākslinieki cenu ziņā mērķē mazliet par augstu. The Words Of Latvian krekli maksā 24,90 eiro un viņam šķiet, ka tā ir atbilstoša cena par šādu produktu. «Latvijā vidējā alga nav tik liela, lai katrs varētu atļauties nopirkt lietu, ar ko pasaka, ka viņš ir latvietis, un kas maksā vairāk nekā simt eiro. Gribējām piedāvāt kaut ko, kas ir lētāks. Protams, varētu piedāvāt vēl lētāk, bet tas nozīmētu, ka jāizmanto sliktākas kvalitātes materiāli un druka. Man šķiet, ka esam atraduši optimālu kvalitātes un cenas līdzsvaru,» saka Eduards.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lielākā daļa Latvijas skolēnu vasaras brīvdienas pavadījuši mājās

, 05.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

05.09.2007. Sākoties jaunajam mācību gadam, interesanti atskatīties - ko tad skolnieki vasarā ir sadarījuši? Izrādās - pārliecinoši biežāk Latvijas skolēni savu brīvo laiku ir pavadījuši mājās. Šādus datus uzrāda mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūras TNS Latvia 2007.gada augustā veiktais pētījums.

Skolnieki bieži arī strādājuši, dzīvojuši laukos pie vecākiem vai radiem un pavadījuši laiku internetā vai spēlējot datorspēles

Saskaņā ar TNS Latvia veiktās iedzīvotāju aptaujas rezultātiem, Latvijas skolēnu izplatītākie vasaras brīvlaika pavadīšanas veidi ir laika pavadīšana mājās (ar saviem skolas, sētas draugiem) (62 %) un strādāšana (28 %).

Tāpat liela daļa skolnieku brīvdienas pavada pie vecvecākiem vai radiem laukos (26 %). TNS Latvia projektu vadītājs Intars Āboms norāda, ka stabilas pozīcijas skolnieku brīvdienu aktivitātēs ir arī datoram – kā norāda bērnu vecāki, ceturtā daļa bērnu vasarā ir spēlējuši datorspēles vai pavadījuši laiku internetā (25 %) Savukārt aptuveni piektā daļa bērnu piedalījās kādā atpūtas, izglītības vai sporta nometnē Latvijā (21 %). Daļa skolnieku šīs vasaras brīvdienās ir arī devušies ceļojumā kopā ar ģimeni vai nu pa Latviju (16 %) vai uz ārzemēm (11 %).

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Tiecas pēc individualitātes

Anda Asere, 06.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien plašākā mērogā vērojama tendence izvēlēties pēc iespējas individualizētus produktus un risinājumus – arī bērnu apģērbos

Tā novērojusi bērnu apģērbu ražotāja SIA Tiny Bunny īpašniece Ilva Kauliņa, tieši tāpēc viņa saskata nišu savam zīmolam.

«Ideja no sapņa realitātē pārtapa tikai pirms gada. Man jau sen bija šāda ideja, un šobrīd ir izdevies to īstenot,» viņa saka. Idejai saknes meklējamas pirms septiņiem gadiem, kad Ilva strādāja liela apģērbu koncerna bērnu apģērbu nodaļā. Tur dzima viņas mīlestība pret bērnu apģērbu. Viņa domāja par to, ka kādreiz varētu izveidot savu bērnu apģērbu līniju, bet nekad neticēja, ka varētu ar to pelnīt naudu. «Ticība radās tad, kad atnāca nosaukums. Sāku par to arvien vairāk domāt. Vēlāk man piedzima bērniņš, sāku viņam šūt drēbītes, arī draudzenēm iepatikās. Draugu atbalsts mudināja mani turpināt iesākto. Pēc bērna piedzimšanas es neatgriezos darbā, bet izvēlējos riskēt un iet pretim savam sapnim,» atklāj Ilva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēģiptieša Muhameda Gaita (Mohamed Ghaith) jaunuzņēmums Zeew Latvijā pārbauda vienas stundas piegādes koncepciju un mērķē uz plašāku biznesu citos tirgos, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Zeew ir aplikācija, ar kuras palīdzību kaut ko aizsūtīt vai saņemt. «Ja es gribu aizsūtīt paciņu, to var izdarīt līdzīgi, kā tas notiek, izsaucot taksometru mobilajā lietotnē, vienīgi šajā gadījumā neizsauc taksometru, bet gan kurjeru. Sūtītājs ievada saņēmēja informāciju, apmaksas veidu un lietu nosūta. Sūtītājs var sekot līdzi sūtījumam un, kad paciņa ir saņemta, īsziņā saņem informāciju. Paciņas saņēmējs iegūst PIN kodu, kas jāuzrāda vadītājam, lai saņemtu sūtījumu. Piegāde iespējama visu diennakti, jo sadarbojamies ar taksometru vadītājiem,» stāsta Muhameds Gaits (Mohamed Ghaith), SIA Zeew līdzīpašnieks.

Zeew ir pakalpojums gan privātpersonām, gan uzņēmumiem. Ir arī biznesa piedāvājums kompānijām ar lieliem sūtījumu apjomiem, piemēram, internetveikaliem. To var izmantot arī mazi veikali, lai nosūtītu pārdoto klientiem, piemēram, tie varētu būt ziedu veikali, aptiekas, kosmētikas tirgotāji. Lielāko potenciālu Muhameds redz e-komercijā. Piemēram, pasūtot klēpjdatoru no kāda internetveikala, nereti preci jāgaida divas vai trīs dienas. Viņš uzskata, ka tad, ja piedāvātu piegādi stundas laikā, daudziem internetveikaliem palielinātos pārdošanas apjoms, jo īpaši tiem, kam nav sava piegādes nodrošinātāja. Viņš piebilst, ka katrs sūtījums tiek apdrošināts līdz 500 eiro un komanda strādā pie tā, lai palielinātu šo summu līdz 5000 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvija tiek pirmajā desmitniekā pasaules videospēļu čempionātā

, 09.10.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas datorspēlētājs Andrejs Titovs izcīnījis augsto 5.-8. vietu spēļu kategorijā FIFA 07 65 pasaules labāko spēlētāju konkurencē WCG (World Cyber Games) 2007. gada Pasaules kiberspēļu čempionāta Lielajā finālā, kas no 4. līdz 7. oktobrim norisinājās ASV pilsētā Sietlā. Lielajā finālā bija pulcējušies vairāk nekā 700 pasaules labākie datorspēlētāji no 74 valstīm, informē P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības.

WCG Lielajā finālā, pateicoties kompānijas Samsung finansiālajam atbalstam, Latviju pārstāvēja trīs spēlētāji - Aleksandrs Kirhenšteins, Andrejs Titovs un Andrejs Kalniņš. Kopā ar Latvijas spēlētājiem uz ASV bija devušies arī viens Lietuvas spēlētājs un pieci Igaunijas labākie spēles Counter-Strike komandas Synck dalībnieki.

Visaugstāko rezultātu no Baltijas spēlētājiem izcīnīja Latvijas spēlētājs Andrejs Titovs. Andrejam spēļu kategorijā FIFA 07 izdevās iekļūt sešpadsmitdaļfinālā, kur viņš guva uzvaru pār spēlētāju no Taizemes, kvalificējoties astotdaļfinālam. Astotdaļfinālā Latvijas spēlētājs tikās ar Dienvidkorejas spēlētāju, guva virsroku pār to, taču augstāk par ceturtdaļfinālu Andrejam neizdevās pakāpties, piedzīvojot zaudējumu spēlē pret Austrijas spēlētāju Mario Visku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trīs jaunieši sākuši veidot datorspēles, ar kurām pasmejas par Latvijas politikā notiekošo, raksta Latvijas Avīze.

Pie Saeimas durvīm stāv policists ar domu mākonīti kā karikatūrās. Kad sāc spēli, paveras uzzīmēta aina ar Saeimas sēžu zālē sēdošiem deputātiem. Vieniem domu mākonītī ir sirpis un āmurs, citiem trīs Brīvības pieminekļa zvaigznes. Ir arī neitrālie. Datorspēles spēlētājs stāv Saeimas tribīnē. Ar datora peli uzklikšķinot uz kreisajiem, piemēram, labi atpazīstamā Jakova Plinera tēla, atskan Ingmāra Līdakas balss: «Aizver muti!» Citu brīdi atskan Jura Dobeļa izteikums: «Nāvi okupantiem!» vai «Okupant, turi muti ciet!»

Šī datorspēle tapusi pērn novembrī un ir ievietota portālā pasmejies.lv, kur kopš janvāra ievietota arī cita politiska satura spēle ar nosaukumu «Dāvanu nodoklis». Tuvākajā laikā gaidāma jauna spēle «Pikets», kurā vienā no līmeņiem būs telšu pilsētiņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Eksportspēja: Galda spēļu celmlauži Baltijā

Anda Asere, 09.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā radītā galda spēle Ice Cool ieguvusi spēļu industrijas «Oskaru», un to nopirkuši jau vairāk nekā 250 tūkstoši cilvēku 40 valstīs

Līdz šim veiksmīgākā galda spēļu izdevniecības SIA Brain Games Publishing spēle ir Ice Cool, kam ir divas unikālas iezīmes, kas līdz šim galda spēlēs nav pielietotas, – kaste kastē un kustīgās figūriņas. «Galda un kāršu spēļu apbalvojums Spiel des Jahres (Gada labākā spēle) iedibināts 1978. gadā un šobrīd tiek uzskatīts par pasaulē prestižāko galda spēļu nozarē. Tā ir nozīmīgākā balva, ko autors un izdevniecība var iegūt. To var salīdzināt ar Oskara balvu filmu nozarē,» raksturo Egils Grasmanis, SIA Brain Games Publishing valdes priekšsēdētājs. Šī gada jūnijā tieši Ice Cool ieguva šo balvu bērnu spēļu kategorijā.

«Pēc tās iegūšanas Vācijas partneris mums iedeva pasūtījumu visa mūsu pagājušā gada apgrozījuma vērtībā,» viņš piebilst. Līdz balvas iegūšanai Brain Games bija pārdevis 100 tūkstošus spēles eksemplāru, bet kopš jūnija – vēl 156 tūkstošus. «Un tas ir tikai sākums. Mūsu rokās ir spēle, kam ir visas iespējas kļūt par pasaules līmeņa «klasiku». Monopols radās 1992. gadā, Katana – 1995. gadā. Tās joprojām ir populāras,» uzsver E. Grasmanis. Šobrīd spēle tiek pārdota vairāk nekā 40 valstīs 15 valodās, tostarp japāņu, krievu, ungāru, vācu, ķīniešu utt. SIA Brain Games Publishing startē Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras un Ekonomikas ministrijas organizētajā konkursa Eksporta un inovācijas balva 2017 kategorijās Eksportspējīgākais komersants mazo komercsabiedrību grupā, Importa aizstājējprodukts un Inovatīvākais produkts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Pasniegtas gada balvas vides aizsardzībā Zaļā izcilība 2023

Db.lv, 07.06.2023

Nominācijā "Zaļā izcilības balva ieguves rūpniecībā un karjeru izstrādē" par ilgtspējīgu pieeju izmantotās zemes rekultivācijā balvu ieguva SIA "Laflora", kas ir viens no lielākajiem kūdras ieguves un pārstrādes uzņēmumiem Latvijā.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atzīmējot Pasaules vides dienu Latvijā, otrdien svinīgā balvu pasniegšanas ceremonijā Valsts vides dienests (VVD) sveica balvas "Zaļā izcilība 2023" laureātus astoņās nominācijās, informē VVD sabiedrisko attiecību vadītāja Aija Jalinska.

Par vides izcilniekiem tika atzīti uzņēmumi, kuri aktīvi rīkojas, lai mazinātu savas darbības ietekmi uz vidi.

Nominācijā "Zaļā izcilība atkritumu apsaimniekošanā" balvu par ieguldījumu aprites ekonomikas īstenošanā saņēma AS "PET Baltija", kurā sākas plastmasas pudeļu pārdzimšanas process jaunos produktos. Ar modernām un videi draudzīgām iekārtām "PET Baltija" ir viens no lielākajiem PET pudeļu, tostarp Latvijas depozīta iepakojuma pārstrādes uzņēmumiem Ziemeļeiropā un ieņem nozīmīgu lomu ciklā, kur atkritumi, stingri ievērojot vides prasības, pārtop resursos. Arī ražošanas procesā radušos atkritumus uzņēmums pārstrādā blakusproduktos vai nodod citiem atkritumu pārstrādātājiem, cenšoties pēc iespējas mazināt noglabājamo atkritumu daudzumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien Priekules vidusskolas skolēnu mācību uzņēmums SEMS dosies uz starptautisku festivālu. Uzņēmumā tapušos sēdekļus jau iegādājas un pasūta vietējie iedzīvotāji, vēsta reģionālais laikraksts Kursas Laiks.

Skolēnu mācību uzņēmumā (SMU) SEMS darbojas 11. klases skolnieces Elza Līga Strēle un Jekaterina Siļčukova. Pagājušā gada okto­brī viņas sākušas ražot sēdekļus. Meitenes stāsta, ka idejas pamatā ir vēlme izmantot otrreizējos izejmateriālus.

Sēdekļu pamatne ir divas kopā saskrūvētas neliela diametra riepas, ko bez maksas atvēl vietējā biogāzes ražotne un piedāvā priekulnieki. Virsmai izgriež finiera ripu, ko polsterē ar porolonu. Visu nosedz ar mēbeļu audumu vai citu materiālu. Sēdekļi variēti, tiem pievienojot ritentiņus, iekšpusi oderējot mantu ievietošanai. Tapis arī variants ar noņemamu un mazgājamu pārvalku. Mēbeļu gatavošanai vienu sava dzīvokļa istabu atvēlējis Elzas Līgas brālis. Smagākajos darbos palīdzot ģimenes locekļi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Mana pieredze: Siguldiešiem izstāsta kafijas stāstu

Linda Zalāne, 07.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#«Pirms gada ar sievu nolēmām atgriezties mājās no Lielbritānijas, kur dzīvojām astoņus gadus.»

Atgriežoties dzimtenē pēc vairākiem studiju un karjeras pieredzes gadiem Lielbritānijā, Kaspars Bērziņš sāk specializētās kafijas veikaliņa CoffeeLab biznesu

CoffeeLab ir nopērkama tikai tāda kafija, kuras pupiņas ir grauzdētas Latvijā, bet nav atrodama industriāli ražota kafija. «Pirms gada ar sievu nolēmām atgriezties mājās no Lielbritānijas, kur dzīvojām astoņus gadus. Uz ārzemēm sākotnēji devāmies studēt. Es ieguvu grādu inženierzinātnēs, vēlāk šajā jomā nodibināju arī savu uzņēmumu, kas patlaban vairs nedarbojas. Pirms pārcelties uz Latviju, mums nebija skaidras biznesa idejas, un pirmos trīs mēnešus vienkārši dzīvojām, pētījām tirgus situāciju, līdz radās doma atvērt specializētās kafijas vietiņu Siguldā, jo nekas tāds šajā pilsētā tobrīd nebija pieejams,» atminas SIA CoffeeLab Latvia īpašnieks Kaspars Bērziņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Štiglics: ražošana jāaizmirst; ekonomiku izglābs pakalpojumi

Guna Gleizde, LD, 29.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieilgušo ekonomisko krīzi, tāpat kā Lielo depresiju pirms 80 gadiem, izraisījušas strukturālas pārmaiņas ekonomikā: tagad attīstīto valstu tautsaimniecība no tādas, kas balstās uz ražošanu, pārtop par tādu, kuras pamatā ir pakalpojumi.

Tā uzskata pazīstamais ekonomists un Nobela prēmijas ieguvējs Džozefs Štiglics, atgādinot, ka gluži tāpat pagājušā gadsimta 30. gados ASV un Eiropas ekonomiku fokuss mainījās no lauksaimniecības uz ražošanu, šodien vēsta žurnāls LD.

Džozefs Štiglics kopā ar savu kolēģi Kolumbijas universitātē Brūsu Grīnvaldu pēdējos gados strādā pie alternatīvas teorijas par to, kas izraisīja Lielo depresiju un esošo ekonomisko lejupslīdi. Viņš izvēlējies visai neierastu kanālu savas un B. Grīnvalda notikumu versijas publiskošanai, proti, dzīvesstila žurnālu Vanity Fair, kas blogosfērā izraisījis nievas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Derīgie izrakteņi pārtop kosmētikā

Renāte Priede, speciāli DB, 12.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no aizmirstajiem Latvijas derīgajiem izrakteņiem – sapropelis – kopš šī gada pavasara pārtop kosmētikā Latgales uzņēmumā Lat Cosmetics , pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Līdz šādai sapropeļa izmantošanai pēc ilgiem materiāla un biznesa nišu pētījumu gadiem nonācis Ludzas uzņēmējs Jevgeņijs Lukašenoks, kurš līdz šim darbojies un turpina darboties maizes un celtniecības biznesā Latgales reģionā.

Viņa dzimtā puse Latgale ir bagāta ezeriem, kuros ir sap­ropelis (tas satur mikroelementus un makroelementus, vitamīnus, humīnskābi un folijskābi), ir tīrs ūdenis, jo apkārtnē ilgstoši nenotiek saimnieciskā darbība, kura ietekmētu šo tīrību. Līdz ar to šie ezeri ir piemēroti ārstniecībā un kosmētikā izmantojamo resursu (sapropeļa, peloīda) ieguvei, pārliecību par jaunu biznesa nišu pauž SIA Lat Cosmetics īpašnieks Jevgeņijs Lukašenoks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Mana pieredze: Nīderlandes pieredzi atved uz Latviju

Anda Asere, 02.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Latvia Packing īpašnieks Kaspars Elarts vairākus gadus dzīvojis un strādājis Nīderlandē industriālā iepakojuma uzņēmumā, taču tagad viņš ir atgriezies Latvijā un iegūtās zināšanas iegulda savā biznesā

SIA Latvia Packing piedāvā industriālā iepakojuma risinājumus. Uzņēmums ražo koka paletes, kastes u.tml. «Vairāk koncentrējamies uz nestandarta risinājumiem. Šī niša Latvijā bija brīva, tajā es pats agrāk darbojos Nīderlandē. Mēģinu šo biznesa ideju no ārzemēm atvest uz Latviju un te iedzīvināt,» stāsta Kaspars. Nīderlandē viņš dzīvoja un strādāja astoņus gadus. Brīdī, kad Latvijā sākās ekonomiskā krīze, Kaspars bija tikko pabeidzis augstskolu un gribēja uz gadu kaut kur aizbraukt izvēdināt galvu. Vēlāk, domājot par karjeru Nīderlandē, viņš sāka strādāt kompānijā Meilink BV, kas ir 145 gadus vecs ģimenes uzņēmums, kas nodarbojas ar industriālo iepakošanu. «Sāku no pašas apakšas, kā parasts strādnieks. Laikam darba devējs saskatīja manī mērķtiecību un sūtīja mācīties. Tā es pakāpos pa karjeras kāpnēm līdz pārdošanas un iepirkšanas daļas vadītāja amatam, jau sāku vadīt sarunas ar vietējām kompānijām holandiešu valodā. Taču jutu, ka pēdējos gados savā veidā stagnēju. Pēc rakstura esmu tāds, kam vajag visu laiku augt un kaut ko jaunu,» teic Kaspars. Līdz ar to viņam radās doma par savu biznesu – Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums CleanR Ķekavas novadā atklājis Baltijā modernāko plastmasas pārstrādes rūpnīcu, kuras būvniecībā un aprīkošanā investēti 5,4 miljoni eiro. Tajā turpmāk varēs pārstrādāt arī tādu plastmasu, kuras pārstrāde Latvijā līdz šim nebija iespējama, informēja rūpnīcas vadītājs Kaspars Fogelmanis.

Tagad Latvijā varēs pārstrādāt arī polistirolu, ko ikdienā redzam jogurtu trauciņos, bērnu rotaļlietās, traukos un gaismekļu elementos. Tāpat varēs pārstrādāt ABS (akrilnitrila-butadiēna-stirola sveķi) un tā kompozīcijas, proti, plastmasu, kas daudz izmantota automašīnu detaļu un interjera elementu – paneļu, vairogu, logu rāmju, spoguļu korpusu un daudzu citu – izgatavošanā. Šī plastmasa ir izplatīta arī elektronisko ierīču korpusu ražošanā, kā arī tekstila un celtniecības nozarē.

AS “CleanR Grupa” valdes loceklis Guntars Levics uzsver, ka līdz ar rūpnīcas atklāšanu koncerna atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi ir uzskatāmi par bezatkritumu saimniecību. “Tagad mēs varam nodrošināt visu ciklu, lai plastmasai dotu otru dzīvību – no savākšanas līdz pat pārstrādātam produktam – granulām un pārslām, kas pārtop mums ikdienā ierastās lietās – elektronisko iekārtu korpusos, iepakojumā, interjera elementos, pat apģērbā un modes aksesuāros. Šādi mēs redzam, ka reiz izmantotais ir resurss, kam varam piešķirt otru dzīvi, nevis atkritumi,” saka Levics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

GameFounders palīdz piedzimt spēlītēm; konkursā aicina arī latviešus

Anda Asere, 06.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen portatīvo ierīču pārdošanas apjomi pārsniedza nopirkto datoru skaitu un visbiežāk mobilajās ierīcēs cilvēki spēlē spēles – spēļu izstrādātājiem visi vārti ir vaļā, lai radītu spēles, par kurām viņi ir ar mieru maksāt. GameFounders akseleratora programmas nākamajā kārtā var pieteikties līdz 8. decembrim.

Tā intervijā DB stāsta Kadrija Uganda (Kadri Ugand), viena no Igaunijas spēļu akseleratora GameFounders dibinātājām.

GameFounders esot pirmais šāda veida iesācējuzņēmumu atbalsta instruments Eiropā. «Ir spēļu inkubatori Francijā, Nīderlandē, Zviedrijā. Reizēm sastopami inkubatora un akseleratora modeļa sajaukumi. Ar šādu modeli kā mums GameFoundens ir pirmais Eiropā,» saka K.Uganda.

Akselerators darbu sāka pirms gada – 2012. gada sākumā. «Gribējām veidot akseleratoru Igaunijā, bet te jau ir vairāki akseleratori un, ja izveidosi vēl vienu, neviens to nepamanīs, negribēs piedalīties. Tāpēc izlēmām, ka mums jādara kaut kas pilnīgi atšķirīgs. Nolēmām, ka jādefinē precīzs fokuss. Sākām skatīties dažādus sektorus un pamanījām, ka spēļu izstrāde ir ļoti skaidri definējama,» viņa stāsta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Datorspēļu izstādē aizliedz «stendu beibes»

Juris Kaža [email protected], 26.01.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kārtējās video un datorspēļu izstādes E3, kas notiks ASV Losandželosas pilsētā, rīkotāji aizlieguši dalībniekiem izmantot puskailas skaistules kā pārdošanas paņēmienu. Par to ziņo portāls Wired.com. Agrākos gados šīs jaunās sieviete no modeļu aģentūrām, ar iesauku «stendu beibes» (booth babes) aplidoja izstādes apmeklētājus (parasti videospēļu uzpircējus vairumā) un piedāvāja brošūras, spēļu paraugus, kā arī «pavedināja» uz savas kompānijas stendiem, kur meiču savervētos uzrunāja pārdevēji. Jaunajos izstādes noteikumos paredzēts bargs sods (līdz pat 5000 $) par pārkāpumiem. To skaitā var būt «stenda beibes» parādīšanās bikini peldkostīmā, kailai, puskailai vai citādā veidā seksuāli izaicinošai. Rīkotāju pārstāvji, nozares organizācija Entertainment Software Association (ESA) sīkāk nepaskaidroja iemeslus, kādēļ pieņemti jauni ierobežojumi, taču Wired norāda, ka ASV briest sašutums par pārmērīgas vardarbības un seksa atveidošanu datorspēlēs, kas agrāk vai vēlāk nonāk nepilngadīgo un mazgadīgo rīcībā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieslodzījuma vietu pārvaldes (IeVP) darbinieku un arodbiedrības protesta akciju gadījumā var tikt apdraudēta sabiedrības drošība, intervijā Latvijas radio norāda IeVP vadītājs Visvaldis Puķīte.

Līdz ar to V.Puķīte neizslēdz, ka varētu atcelt rīkojumu par desmit dienu piespiedu bezalgas atvaļinājumu cietumu darbiniekiem. Patlaban IeVP un darbinieku arodbiedrība mēģinās vienoties, lai netiktu neapstādinātas cietumu funkciju izpilde. Tomēr tas vai lēmums par piespiedu atvaļinājumu tiks atcelts ir atkarīgs no tā, cik daudz būšot līdzekļu.

Tuvākajā laikā V.Puķīte tiksies un runās ar gan ar darbinieku arodbiedrību, gan valdību, lai atrastu papildus līdzekļus. Jāatgādina, ka lai IeVP pietiktu finanšu līdzekļu funkciju nodrošināšanai līdz šā gada beigām, 23.martā izdots rīkojums, kas paredz darbiniekiem desmit dienas doties piespiedu bezalgas atvaļinājumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Pētījums: datorspēļu nelegālo lejupielāžu skaits pieaudzis par 20%

Jānis Rancāns, 11.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Datorspēļu nelegālo lejupielāžu skaits pēdējo piecu gadu laikā piedaudzis par 20%, liecina kompānijas Envisional pētījums. Savukārt pērn – popularākās spēles tikušas nelegāli lejupielādētas gandrīz miljons reižu.

Nozares pārstāvji pauž bažas, ka tas varētu nozīmēt, ka radusies jauna cilvēku paaudze, kas ir pārliecināti, ka datorspēlēm jābūt bezmaksas, vēsta BBC. Tomēr atsevišķi datorspēļu lietotāji apstrīd nozares apgalvojumus par problēmas svarīgumu.

Datorspēļu lietotāji ir pārliecināti, ka nelegāli lejupielādējot tikai «pārbauda» datorspēles. Kā BBC pastāstīja kāds datorspēļu lietotājs – viņš gada laikā lejupielādē 100 spēļu un pēc tam iegādājas pusi no tām. «Spēles, kuras man patīk es nopērku – tās, kuras nepatīk – izdzēšu,» BBC stāstīja spēlētājs.

Tomēr datorspēļu nozare uzskata, ka šādas darbības ir «nepārtraukta zagšana», bet atrisināt to iespējams izveidojot «taisnīgu cenu» alternatīvas nelegālajām lejupielādēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Interneta lietotāju nacionālās īpatnības

Aivars Mackevics [email protected], 02.10.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Interneta tirgus pētniecības firma Novatris divas reizes gadā analizē Francijas, Spānijas, Itālijas, Vācijas un Lielbritānijas interneta lietotāju tendences. Pētījumos ir konstatēts, ka Eiropas interneta lietotāji nav vienādi savās prasībās attiecībā uz digitālo komunikāciju. Piemēram, Spānijā 60% interneta lietotāju ir jaunāki par 35 gadiem, Vācijā, Francijā un Itālijā 50%, bet Lielbritānijā 40%. Līdz ar to vecuma atšķirības starp dažādu valstu interneta lietotājiem būtiski ietekmē piedāvājumu digitālajā vidē. Vācieši labprāt lieto maksas pakalpojumus internetā, piemēram, foto pakalpojumi, īsziņu dienestus vai datorspēles. Vācieši labprātāk kā citi eiropieši iesaistās elektroniskos izsolēs, izvieto elektroniskos maksas sludinājumus. Itālijas un Francijas interneta lietotāji ir samērā atturīgi pirkumiem internetā. Britu interneta lietotāji ļoti aktīvi iegādājas mūziku internetā. Atšķirības ir interneta lietotāju vidū attiecībā uz reklāmu, piemēram, briti un franči ļoti labprātīgi reaģē uz reklāmas piedāvājumiem. Franči ļoti labprāt piedalās dažādās vinnesta spēlēs.

Komentāri

Pievienot komentāru