Satiksmes ministram Aināram Šleseram padomā ir kārtējais grandiozais tautsaimniecības attīstības plāns, turklāt visai tradicionāli saistīts ar aviāciju. Šoreiz viņš izdomājis, kā atrisināt jautājumu ar aviosabiedrības AirBaltic kapitāldaļām - par ļoti izdevīgu cenu ir jāizpērk visas daļas, kas pieder skandināvu kompānijai SAS.
Pirmkārt, jāatgādina, ka Latvijas valsts, starp citu arī ar Šleseru lokomotīves lomā, jau ir apņēmības pilna kļūt par absolūtu Lattelecom īpašnieci. Savukārt tagad, tā vien izskatās, ka šim īpašumu sarakstam var tik pievienots arī AirBaltic. Priekš kam? Nevarētu teikt, ka AirBaltic būtu ārkārtīgi svarīgs valsts nozīmes uzņēmums, bez kura Latvijas iedzīvotāji nekādi nevarētu izikt - šajā jomā valda brīva konkurence. Kāpēc valstij šajā tirgū būtu jānodarbojas ar biznesu?! Uzsākot šādu darījumu, pastāv drauds, ka valsts politika būtu labvēlīga tikai vienai aviokompānijai - AirBaltic, tādējādi lēnā garā to padarot par monopolu. Un tādā gadījumā par konkurenci runāt jau nu būtu lieki.
Bet, otrkārt, nav skaidrs, kāpēc tik liels pirkums (SAS pieder 47.2 % AirBaltic kapitāldaļu) jāveic tieši šajā brīdī. Nav noslēpums, ka aviācijas bizness šobrīd piedzīvo grūtus laikus - galvenokārt, krasa degvielas cenu kāpuma dēļ. Šā gada laikā vien minētā iemesla dēļ pa burbuli pasaulē ir nogājusi ne viena vien aviosabiedrība. Veicot šādu pirkumu, uz nodokļu maksātāju kakla faktiski tiktu dabūts vēl viens Latvijas Pasts, kas spēj strādāt ar zaudējumiem - pirmā pusgada AirBaltic zaudējumi bijuši nepilnu 7 milj. Ls apmērā.
Tāpat jāvērš uzmanība uz apstākli, ka pašreizējās ekonomiskās krīzes situācijā šāds pirkums varētu būt gana sāpīgs valsts budžetam, kurš jau tagad brēktin brēcot pēc nepieciešamības iesaldēt algas. Atbilstoši ekspertu aplēsēm, minēto kapitāldaļu cena varētu svārstīties no 30 līdz 50 milj. Ls. Vienīgais izskaidrojums šādai Šlesera vēlmei varētu būt ministra cienīgs redzējums, kā atrisināt problēmu, kad vairāki psažieru pārvadātāji ir piesolījuši nerentabilitātes dēļ pārtraukt veikt starppilsētu reisus.
Lidojumi no Rīgas uz Liepāju un Ventspili mums jau ir. Acīmredzot varam sagaidīt arī turpmāku iekšējo avioreisu attīstību. Varētu būt reiss Ogre - Ķeipene, Lielvārde - Skrīveri, Zaļesje - Pušmucova utt. Atliktu vien šosejas pielāgot skrejceļu vajadzībām.