Latvijā Hansabanka internetbanku topā saglabā līderpozīciju, savukārt Lietuvā Hansabankas izrāviens uz konkurentu fona nav ievērojams – otrās un trešās vietas ieguvēji ir cieši blakus līderim. Otrajā vietā Latvijā ierindojusies Hipotēku un zemes banka, bet trešajā - DnB NORD.
Baltijas internetbanku pārskats 2006 ir pētījums par banku nozari Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, kas šogad tika veikts jau ceturto gadu pēc kārtas, Db.lv informēja Metasite Business Solutions Pētniecības nodaļas konsultants Evaldas Tilas.
Latvijā pirmajā desmitniekā iekļuvušas: Hansabanka, Latvijas Hipotēku un zemes banka, DnB Nord banka, Aizkraukles banka, Parex banka, Latvijas Krājbanka, SEB Latvijas Unibanka, komercbanka Baltikums, LATEKO banka un Trasta komercbanka.
Pētījuma gaitā secināts:
- Lietuvā un Igaunijā konta atvēršana internetbankā ir bezmakas pakalpojums pilnīgi visās bankās. Tiek prognozēts, ka tuvāko divu gadu laikā tā kļūs pierasta prakse arī Latvijā.
-Vērojams, ka rezultātu atšķirība pētījuma dalībnieku vidū ir neliela – samazinās starpība starp pirmās un pēdējas vietas ieguvēju. Hansabanka saglabā līderpozīciju, bet sekojošo vietu ieguvēji ir rezultātu ziņā ļoti līdzvērtīgi. Konkurence ir ļoti dinamiska, tāpēc spēlētāji nedrīkst atslābt un tiek prognozēts, ka attīstības tempi nemazināsies.
-Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, uzlabojušies klientu servisa kvalitātes rādītāji. Tomēr daudzas bankas lēni integrē elektronisko komunikāciju savā saziņā ar klientiem. Apmēram puse banku nespēj regulāri nodrošināt kvalitāti saskarsmē ar klientiem un neatbild uz to elektroniski iesūtītajiem jautājumiem.
Pārskatā analizēts 37 Baltijas komercbanku, tai skaitā 20 Latvijas komercbanku, sniegtais internetbankas serviss, vērtēti katras bankas pakalpojumi salīdzinājumā ar konkurentiem un veikts salīdzinājums ar iepriekšējā gada rezultātiem, lai novērtētu sasniegumus pēdējā gada laikā. Baltijas valstīs šis ir vērienīgākais un padziļinātākais pētījums par banku sektoru, ko veic biznesa konsultāciju uzņēmums Metasite Business Solutions.
Internetbankas pētījumā tika vērtētas pēc vairāk nekā 500 kritērijiem, kas sagrupēti 5 kategorijās:
1. internetbankas funkcionalitāte – tīklā pieejamie pakalpojumi un iespējas;
2. internetbankas saprotamība – cik viegli lietotājam atrast nepieciešamo informāciju, vai internetbankas sistēma ir viegli saprotama klientam;
3. ērtības – vai internetbanka patiešām nodrošina tās lietotājiem ērtāku ikdienu;
4. atsaucība un klientu serviss – cik ātri un kvalitatīvi tiek nodrošinātas atbildes uz klientu jautājumiem, kas saņemti pa e-pastu;
5. mobilās bankas pakalpojumi – WAP, SMS un telefonbanka).
Baltijas internetbanku 2006. gada pārskata rezultātu kopsavilkums banku nozares speciālistiem tika publiskots konferencē Banku un Finansu sektors Baltijā oktobra nogalē Rīgā.