Kopš terora aktiem Ņujorkā, Londonā un Madridē pasaule ir mainījusies, jo valstu valdības un uzņēmēji vēlas to padarīt drošāku. Gan ASV, gan Eiropas Kopiena ieviesusi dažādus pret terorismu vērstus pasākumus. Viens no tādiem ir t.s. Autorizētie Ekonomiskie Operatori (AEO), kas sevī ietver preču piegādes ķēdē iesaistīto posmu sertifikāciju.
Jaunie noteikumi komersantiem uzliks virkni pienākumu, tomēr AEO ieviešana dos priekšrocības tiem, kurus muitas iestādes būs sertificējušas kā drošus. Līdz ar to komersantus interesē, kādas priekšrocības dos sertificēšana, kas varēs pieteikties, kādas prasības jāizpilda un vai visiem tas būs "pa kabatai".
Ko nozīmē AEO ieviešana?
Lai pilnībā izmantotu AEO priekšrocības, sertifikācijai jāietver ne tikai ražotāja, izplatītāja, importētāja vai eksportētāja, bet arī citu preču piegādes ķēdē iesaistīto posmu sertifikāciju, ietverot gan pārvadātājus un noliktavas, gan muitas brokerus.
Jo drošāka piegādes ķēde, jo lielāki ieguvumi - mazāks skaits robežas šķērsošanas procedūru, tās ir vienkāršotas, atvieglota atskaišu sistēma, datorizēta informācijas apmaiņa ar muitu, mazāks preču fizisko pārbaužu skaits. AEO varēs pieteikties jebkurš uzņēmums, kas atbildīs noteiktajiem kritērijiem. Jo vairāk piegādes ķēdes dalībnieku iegūs šo statusu, jo vienkāršāka piegādes ķēde, mazāk formalitāšu, īsāks piegādes laiks un mazākas izmaksas.
Piemēram, paredzams, ka no 2009.gada 1.jūlija tiks ieviesta obligāta pirmsierašanās deklarācijas iesniegšana, t.i. gan importētājiem, gan eksportētājiem noteiktu laiku pirms preču saņemšanas vai nosūtīšanas muitas iestādē jāiesniedz paziņojums par plānoto muitas procedūru. Pirmsierašanās deklarācijā AEO īpašnieki varēs sniegt samazinātu informācijas daudzumu.
Ņemot vērā, ka no ražotāja līdz patērētājam piegādes ķēdes posmi ir ļoti dažādi, arī pret tiem izvirzāmajām prasībām jābūt atšķirīgām atkarībā no katra posma lomas un atbildības. Tomēr ir līdzīgas prasības, kas izvirzāmas visiem posmiem. Piemēram, visiem līdzīga prasība ir novērst neatļautu piekļūšanu precēm. Savukārt, pret noformējamajiem dokumentiem prasības atšķirsies. Īpaši sarežģīti būs ieviest vienotas prasības tām dalībvalstīm, kurās kontroles procesā iesaistīts vairāk iestāžu, bet mazāk šo dažādo kontroles funkciju deleģētas mutai. Tādēļ būtiski, lai Latvijas valsts iestādes savlaicīgi strādā pie iespējamajiem atvieglojumiem, piemēram, t.s. viena loga koncepcijas, kura paredz, ka citas kontrolējošās iestādes daļu savu funkciju (attiecībā uz preču kontroli) deleģē muitai.
Kādi kritēriji jāizpilda?
AEO statusu saņems komersanti, kas būs muitai pierādījuši spēju izpildīt noteikumu prasības pēdējo 3 gadu laikā, spēju uzturēt kvalitatīvu loģistiku, komerciālu un transporta dokumentu uzskaites sistēmu, nodrošinās piekļuvi un elektronisku informācijas apmaiņu ar muitu, kā arī maksātspēju un atbilstību drošības standartiem. Starp prasībām ir grāmatvedības un uzskaites sistēmu sakārtotība atbilstoši noteikumiem. Komersantam jābūt sakārtotai administratīvajai vadībai un jānodrošina iekšējā kontrole, jābūt dokumentētām procedūrām, piemēram, attiecībā uz pretkontrabandas pasākumiem, licencējamām precēm, darbinieku pieņemšanu, jāievieš informācijas drošības sistēmas gan attiecībā uz rakstisku, gan datorizētu informāciju. Muitā jāsniedz ziņas arī par darījumu partneriem. Pret pretendentiem ar īsu darbības vēsturi būs izvirzītas stingrākas prasības un tie tiks biežāk pārbaudīti. Īpašas prasības tiks izvirzītas attiecībā uz nepiederošu personu piekļuves novēršanu un preču drošību.
Pilotprojekti muitas procedūru vienkāršošanai
Darbības vēsture attiecībā pret muitas noteikumu pārkāpumiem tiks pārbaudīta atbilstoši nacionālajiem noteikumiem, kas var veicināt nevienlīdzīgu komercdarbības vidi starp dalībvalstīm. Arī muitas kontroles metodika un attieksme pret formāliem pārkāpumiem dalībvalstīs joprojām ir atšķirīga, tādēļ komersanti vēlēsies reģistrēties tajās valstīs, kurās muitas attieksme pret noteikumu prasību izpildi un nenozīmīgiem pārkāpumiem būs liberālāka. Tas pats attiecas uz muitas un finanšu institūciju sadarbību un valsts spēju nodokļu jomā ieviest t.s. izvēles normas. Reģistrēšanās vietas izvēlē komersanti noteikti vadīsies pēc valsts gatavības kopumā, tomēr ne mazsvarīgas būs valstu spējas ieviest dažādus atvieglojumus, piemēram jau pieminēto "viena loga" koncepciju. Kaut gan šī koncepcija Eiropas Savienībā vēl nav ieviesta, vairākas dalībvalstis veiksmīgi īsteno atsevišķus tās principus. Eiropā jau labu laiku darbojas vairāki desmiti plaši pazīstamu starptautisku pilotprojektu attiecībā uz muitas procedūru vienkāršošanu, piem. Nīderlandē (Akzo Nobel), Zviedrijā (Ikea), arī Lietuvā (Lietuvos Gelezinkeliai). Latvijā par šiem procesiem maz dzirdams, tādēļ, lai "nenokavētu vilcienu", Latvijas komersantiem pienācis pēdējais laiks aktīvi iesaistīties un gatavoties izmaiņām. Eiropas Komisija vēl nav atrisinājusi visus jautājumus, lai AEO sistēmu varētu uzskatīt par precīzi definētu, tomēr vairums nostādņu jau ir zināmas. Tādēļ, jo savlaicīgāk komersanti uzsāks gatavošanos, jo veiksmīgāk kvalificēsies AEO statusa iegūšanai.