Citas ziņas

Joprojām aktīvi svin 8. martu

Elīna Circene, 08.03.2006

Jaunākais izdevums

Gandrīz katri 9 no 10 mūsu valsts iedzīvotājiem (88%) vecuma grupā 15-74 gadi vismaz dažreiz atzīmē 8. martu kā svētkus, liecina mediju pētnieku TNS Latvia marta sākumā veiktā pētījuma dati. 64 % Latvijas iedzīvotāju vienmēr atzīmē 8. martu, bet 24 % to svin tikai dažreiz. Tikai 12 % iedzīvotāju 8. martu uzskata par nenozīmīgu dienu un to neatzīmē. Starp latviešiem 49 % aptaujāto apgalvo, ka šie svētki viņiem ir ļoti nozīmīgi un viņi tos vienmēr atzīmē. Savukārt krievu un citu tautību pārstāvji vismaz 8 no 10 gadījumiem šos svētkus svin regulāri. Visvairāk 8. martu atzīmē Latgalē: 90 % Latgales iedzīvotāju apgalvo, ka vienmēr to svin. Attieksmi pret Sieviešu dienas svinēšanu neietekmē dzimums — gan sievietes, gan vīrieši līdzīgās attiecībās to atzīmē. Savukārt līdzīga aptauja Lietuvā liecina, ka tur 8. marts ir nozīmīgi svētki tikai 39 % valsts iedzīvotāju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Viena no kārotākajām Ziemassvētku dāvanām - mašīna

, 21.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gandrīz katrs piektais Latvijas iedzīvotājs (17 %) vecumā no 15 līdz 74 gadiem kā dāvanu šajos Ziemassvētkos visvairāk vēlētos saņemt veselību. Šādu iezīmi rāda mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūras TNS Latvia šā gada decembra vidū veiktais Latvijas iedzīvotāju pētījums.

Gandrīz visi Latvijas iedzīvotāji svin Ziemassvētkus – kopumā 95 % iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem svin Ziemassvētkus, un visbiežāk tas tiek darīts vai nu pēc katra cilvēka individuālajām tradīcijām (63 %), vai arī pēc kristiešu tradīcijām (40 %). Savukārt katrs sestais iedzīvotājs (14 %) apgalvo, ka Ziemassvētkus svin pēc senlatviešu tradīcijām. Tomēr Latvijā ir 3 % respondentu, kuri Ziemassvētkus nesvin.

Pēc senlatviešu tradīcijām Ziemassvētkus salīdzinoši biežāk svin šādu sociāli demogrāfisko grupu pārstāvji - sievietes, respondenti ar augstāko vai vidējo izglītību, latvieši, vadītāji, vecākie speciālisti, iedzīvotāji vecuma grupā no 35 līdz 44 gadiem, kā arī respondenti, kuriem nav personīgo ienākumu vai arī tie ir no 100 līdz 200 latiem mēnesī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par 44% krities Latvijā saražotās elektroenerģijas apjoms aprīlī, patēriņš samazinājies par 13%.

Tāpat samazinājusies arī elektroenerģijas cena – vienas megavatstundas (MWh) cena bija 23,52 EUR, kas jau trešo mēnesi ir vēsturiski zemākais rādītājs kopš elektroenerģijas tirgus atvēršanas, liecina Latvijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) sagatavotais Latvijas elektroenerģijas tirgus apskats.

Elektroenerģijas ražošanas apjoma samazināšanās vērojama visos ģenerācijas veidos, izņemot saules elektrostacijas, kuru saražotais apjoms audzis par 72% attiecībā pret martu, tomēr kopējais šo energoavotu devums ir salīdzinoši nebūtisks – tikai 269 MWh.

Daugavas hidroelektrostacijās (HES) saražotās elektroenerģijas apjoms samazinājies par 56% salīdzinājumā ar martu, bet, salīdzinot ar 2019. gada aprīli – krities par 28%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju zina, kādi svētki ir 18. novembrī

, 15.11.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

18. novembrī Latvijā tiek atzīmēta Latvijas Republikas proklamēšanas diena. Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju zina, kādi svētki tiek svinēti 18. novembrī, un precīzi nosauc, ka tā ir Latvijas Republikas proklamēšanas diena (82 %), liecina mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūras TNS Latvia veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja, kas tika veikta no 2007. gada 31.oktobra līdz 6. novembrim.

TNS Latvia projektu vadītājs Intars Āboms norāda, ka iedzīvotāji, kuri zina, ka 18. novembrī tiek atzīmēta Latvijas Republikas proklamēšanas diena, biežāk ir iedzīvotāji vecuma grupā no 35 līdz 44 gadiem, ar augstāko izglītību, iedzīvotāji ar augstiem personīgajiem (virs 300 latiem mēnesī) un ģimenes ienākumiem (200 un vairāk lati uz vienu ģimenes locekli mēnesī), vadītāji, mājsaimnieces, kā arī rīdzinieki. Savukārt, tie, kuri nezina 18.novembra svētku nozīmi, visbiežāk ir jaunieši (15 līdz 24 gadi), nepilsoņi, iedzīvotāji ar pamata izglītību, kā arī pilsētnieki (izņemot Rīgu).

Visbiežāk Latvijas Republikas proklamēšanas diena tiek atzīmēta, apmeklējot 18. novembrim veltītos pasākumus klātienē (34 %) vai vērojot 18. novembrim veltītos raidījumus televīzijā (33 %). Aptuveni piektā daļa iedzīvotāju svin svētkus kopā ar ģimeni, draugiem (20 %). Savukārt aptuveni katrs trešais Latvijas iedzīvotājs nekā īpaši šos svētkus neatzīmē (33 %).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

22. jūlijā aprit 65 gadi, kopš ASV pilsētiņā Bretonvudsā darbu beidza konference, kurā visu valūtu kursus piesaistīja ASV dolāram, bet dolāra kursu - zeltam. Konferencē izveidoja arī Starptautisko Valūtas fondu un Pasaules banku, ziņo Newsru.

Bretonvudsas valūtas sistēma, kas izvirzīja spēles noteikumus starptautiskajiem norēķiniem, par pamatu nosakot dolāru, daudzējādi sevi attaisnojusi. Tomēr tā pa šiem gadiem stipri mainījusies un turpina reformēties, uzskata Krievijas finanšu ministrs Dmitrijs Pankins.

Grandiozas kolapses starptautiskajā norēķinu sistēmā nav bijis, sistēma strādāja, valstis saprata, kā veidojas starptautiskās valūtas attiecības, bija skaidri spēles noteikumi, kuri pamatā ir saglabājušies, norāda Krievijas finanšu ministrs.

Tomēr arī šī sistēma nav varējusi novērst ekonomiskās krīzes, jo tās ir iekodētas jau pašā ekonomikas attīstības būtībā, atzīst finanšu analītiķis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 23. jūnijā vārda dienu svinēs 9 949 Līgas, un 24. jūnijā – 52 007 Jāņi, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Šobrīd Latvijā dzīvo 11 636 iedzīvotāji, kuri dzimšanas dienu svin 23. vai 24. jūnijā. No tiem 1 112 jeb 10 % gaviļnieku ir Jāņi un 413 jeb 4 % – Līgas.

Ja agrāk bija populāri Jāņos dzimušam bērnam dot Jāņa vai Līgas vārdu, tad mūsdienās šī tendence vairs nav tik izplatīta.

No visiem 23. vai 24. jūnijā dzimušajiem vīriešiem 1 112 jeb 21 % ir Jāņi. Bet no visām sievietēm, kuras dzimušas Jāņos, 413 jeb 7 % ir Līgas.

No visiem latviešiem, kuri Jāņos svin dzimšanas dienu, 1 055 jeb 33 % ir Jāņi, bet no visām latvietēm 397 jeb 11 % ir Līgas. Populāri Jāņos dzimušo latviešu vārdi ir arī Edgars, Andris, Mārtiņš, Kristīne, Janīna, Inese, Anna, Ilze un Ligita.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz klātienes tirdzniecības ierobežojumiem, marta statistikas dati par auto tirdzniecību ir sagādājuši pozitīvu pārsteigumu - vieglo auto tirgus piedzīvojis 35% pieaugumu salīdzinot ar šo pašu mēnesi gadu iepriekš.

Tā liecina Latvijas Auto asociācijas apkopotie dati. Asociācijas prezidents Andris Kulbergs gan atzīmē, ka kopumā 2021. gada pirmie trīs mēnešu pārdoto vieglo automašīnu skaits ir par 7% mazāks, kā tas bija 2020. gada pirmajā kvartālā.

Vislielākais pieaugums piedzīvots tieši vieglā komerctransporta segmentā, kas salīdzinoši ar 2020 gada martu piedzīvojis par 83% pieaugumu (265 pret 145). Taču pieauguma pamatā ir vairāki lieli korporatīvie darījumi. Auto parkus ar jauniem auto papildinājuši Nacionālie bruņotie spēki, Rīgas namu pārvaldnieks, City bee un VanWorks. Līdz ar to izdarīt secinājumus par ekonomikas strauju atkopšanos būtu pāragri, piebilst A.Kulbergs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Eksperti par mazumtirdzniecības apgrozījumu aprīlī

, 29.05.2009

No kreisās: DnB NORD Bankas Ekonomisko pētījumu grupas speciāliste Ieva Vēja, SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis, Latvijas Krājbankas Investīciju pārvaldes galvenā analītiķe Olga Ertuganova, Swedbank vadošais sociālekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

http://www.db.lv/images/article/2009/05/29/89d7ebda-866a-4d3a-a099-da8cd8c19109.jpg

DnB NORD Bankas Ekonomisko pētījumu grupas speciāliste Ieva Vēja:

Mazumtirdzniecības apgrozījums aprīlī salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi palielinājies par 0.3%, uzrādot pirmo pieaugumu kopš pagājušā gada aprīļa. Tiesa, gada krituma temps gan kļuvis vēl nedaudz straujāks, sasniedzot 29.6%, jo pagājušā gada aprīlī mazumtirdzniecības mēneša pieaugums bija lielāks.

Aprīļa mazumtirdzniecības dati norāda uz zināmu situācijas stabilizēšanos un uzlabošanos nozarē, par ko jau iepriekš signalizēja patērētāju un biznesa pārliecības indeksu rādītāji, kā arī DnB NORD Latvijas Barometra rezultāti, kas pēdējos divos mēnešos uzrādījuši iedzīvotāju noskaņojuma uzlabošanos. Arī EK veidotajā biznesa pārliecības indeksā Latvijai, tāpat kā visai Eiropas Savienībai, jau divus mēnešus fiksēts kāpums, kas lielā mērā saistāms ar noskaņojuma uzlabošanos tirdzniecības sektorā. Tas vedina domāt, ka arī nākamajos mēnešos mazumtirdzniecībā varētu saglabāties pieaugums pret attiecībā pret iepriekšējo mēnesi un gada krituma temps varētu samazināties.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas automašīnu ražotāju asociācijas dati liecina, ka šī gada martā, salīdzinot ar 2007. gada martu, Rietumeiropas valstīs jaunu automašīnu reģistrāciju skaits samazinājies par 10,2%, ziņo Financial Times.

Visvairāk Rietumeiropā samazinājies Toyota tīkotāju skaits. Šī gada martā, salīdzinot ar 2007. gada martu, jaunu Toyota vieglo automašīnu reģistrāciju skaits samazinājies par 16,5%. Otrs visvairāk cietušais ražotājs ir Peugeot - par 13,9% mazāk reģistrētu automašīnu.

Visvairāk pieaudzis jaunu Nissan automašīnu reģistrāciju skaits. Šī gada martā, salīdzinot ar 2007. gada martu, reģistrētas par 37% vairāk Nissan automašīnas. Martā ir palielinājies arī jaunu General Motors un Ford automašīnu reģistrāciju skaits.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mazumtirdzniecības pieaugums - 28%

, 27.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati liecina, ka 2007. gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar 2006. gada pirmo ceturksni, kopējais mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums palielinājies par 28%, Db.lv informēja Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļas speciāliste Dzintra Bērziņa.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums

sadalījumā pēc uzņēmumu pamatdarbības 2007.gada martā

Uzņēmumu pamatdarbībaSalīdzināmās cenās
2007 I–III % pret 2006 I-III2007 III % pret
2007 II2006 III
neizlīdzinātssezonāli izlīdzinātsneizlīdzinātspēc darba dienu skaita izlīdzināts
Pavisam128.0112.4101.5127.0127.7
tai skaitā uzņēmumos, kuru pamatdarbība ir:
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir pārtika113.8113.7101.3112.9112.5
pārtikas, dzērienu un tabakas mazumtirdzniecība specializētajos veikalos101.8116.5106.3101.8101.8
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtika108.6120.5105.8115.3115.3
farmaceitisko un medicīnisko preču, kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība123.4Apr.98Apr.97121.0121.8
tekstilizstrādājumu, apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība161.0117.3108.6169.7169.0
mēbeļu, apgaismes ierīču, mājsaimniecības priekšmetu, elektropiederumu, radio preču, televizoru, būvmateriālu, krāsu, stikla un tml. Preču mazumtirdzniecība166.2116.7102.7166.2168.9
pārējā mazumtirdzniecība specializētajos veikalos127.6105.4Sep.97121.3121.3
lietotu preču mazumtirdzniecība veikalos133.0124.2128.5
mazumtirdzniecība ārpus veikaliemApr.98109.195.0

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmās Latvijas gurķu ražas šogad ir gaidāmas marta pirmajā pusē, savukārt tomāti - aprīļa vidū, aģentūrai BNS sacīja aptaujātie dārzeņu audzētāji.

Dārzeņu audzētāju kooperatīvās sabiedrības Baltijas dārzeņi valdes loceklis Jānis Bušs aģentūrai BNS teica, ka pirmo gurķu ražu plānots ievākt līdzīgā laika periodā kā pērn. «Marta pirmajā nedēļā mums sākas siltumnīcas saimniecībām pirmā jaunā gurķu raža. Ļoti cerams, ka mums te nebūs tā kā šobrīd viss apmācies un miglains. Gurķiem, lai augtu sulīgi skaisti un zaļi, ir vajadzīga saules gaisma. Cerams, ka saule spīdēs, gurķi būs un ap 5.martu, vēlākais uz 8.martu,» norādīja Bušs, piebilstot, ja turpmākās trīs nedēļas būs apmācies un tumšs laiks, tad gurķi ienāksies vēlāk - ap 12.martu.

Savukārt pirmie tomāti gaidāmi aprīļa sākumā, norādīja Baltijas dārzeņu valdes loceklis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopējais ārējās tirdzniecības apgrozījums 2007. gada martā bijis par 26,7% jeb 207,5 milj. latu lielāks nekā pagājušā gada martā, un tā vērtība veidoja 983,9 milj. latu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Latvijas eksporta vērtība 2007. gada martā palielinājās par 22,2% jeb 61,5 milj latu, salīdzinot ar 2007.gada februāri, bet salīdzinājumā ar 2006. gada martu pieaugums veidoja 24,4% jeb 66,5 milj. latu, sasniedzot 339,3 milj. latu.

Savukārt importa vērtība 2007. gada martā bija par 16,0% jeb 88,8 milj. latu lielāka nekā 2007.gada februārī, bet salīdzinājumā ar 2006. gada martu kāpums bija par 28,0% jeb 141,0 milj. latu, sasniedzot 644,5 milj. latu.

2007. gada martā salīdzinājumā ar 2006. gada martu Latvijas eksportā svarīgāko preču – koka un koka izstrādājumu, apjoms pieauga par 19,4% (uz Vāciju - par 39,5%, Lietuvu - par 35,6%, Igauniju - par 31,2%). Palielinājās arī tādu nozīmīgu preču eksports kā parastie metāli un to izstrādājumi – par 49,1% (uz Igauniju - par 57,5%, Lietuvu - par 16,0%, ), ķīmiskās rūpniecības un tās saskarnozaru ražojumi – par 35,6% (uz Lietuvu – par 91,4%, uz Dāniju - par 63,8%, uz Krieviju - par 38,6%), bet samazinājās minerālproduktu eksports – par 21,4% (īpaši uz Lietuvu – par 59,5%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

77% Latvijas iedzīvotāju plāno svinēt 8.martu

Lelde Petrāne, 08.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Absolūtais vairākums (77%) Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 55 gadiem plāno svinēt Starptautisko sieviešu dienu jeb 8.martu (46% - noteikti plāno un 31% - drīzāk plāno atzīmēt 8.martu).

To atklāj tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras TNS Latvia sadarbībā ar telekompāniju LNT, raidījumu 900 sekundes, marta sākumā veiktais pētījums.

Piektā daļa (20%) Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju no 18 līdz 55 gadiem neplāno svinēt 8.martu (15% - drīzāk neplāno atzīmēt un 5% noteikti neplāno atzīmēt 8.martu).

3% aptaujāto nav konkrēta viedokļa šajā jautājumā.

Vairāk nekā puse (57%) Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vecumā no 18 no 55 gadiem uzskata, ka nepieciešams 8.martam – Starptautiskajai sieviešu dienai - piešķirt brīvdienas statusu (35% - uzskata, ka šai dienai noteikti nepieciešams piešķirt brīvdienas statusu; 23% - drīzāk nepieciešams piešķirts brīvdienas statusu).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidējais patēriņa cenu līmenis 2016. gada martā, salīdzinot ar 2015. gada martu, samazinājās par 0,6%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Precēm cenas samazinājās par 1,4%, bet pakalpojumiem pieauga par 1,6%.

Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2016. gada martā, salīdzinot ar 2015. gada martu, bija cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kāpumam alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem.

Pārtikas cenu vidējais līmenis 2016. gada martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, palielinājās par 0,2%. Būtiskākā ietekme uz cenu pieaugumu bija svaigiem dārzeņiem, augļiem, makaronu izstrādājumiem, žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai, kartupeļiem un cukuram. Savukārt lētāks kļuva siers un biezpiens, piens, kefīrs, konditorejas izstrādājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015. gada martā, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, patēriņa cenas palielinājās par 0,8%. Precēm cenas palielinājās par 1,0%, bet pakalpojumiem par 0,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Savukārt vidējais patēriņa cenu līmenis 2015.gada martā, salīdzinot ar 2014.gada martu, palielinājās par 0,4%

Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām martā bija cenu kāpumam apģērbiem un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, atpūtai un kultūrai, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas cenas palielinājās par 0,4%. Sezonālo faktoru ietekmē cenas kāpušas dārzeņiem un kartupeļiem (+2,4%), galvenokārt gurķiem, saldajiem pipariem un svaigajiem kāpostiem. Toties lētāki palikuši tomāti. Dārgāka kļuva gaļa un gaļas izstrādājumi, maltā kafija, cukurs, siers. Cenas samazinājās pienam un piena produktiem, eļļai un taukvielām, augļiem.

Cenu kāpumu apģērbu un apavu grupā ietekmēja sezonālo izpārdošanu noslēgums un jaunās sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās par 9,2%, apaviem – par 12,7%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Krievijas aizliegumu ievest dzīvniekus vētīs ES ministri

Sandra Dieziņa, 15.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc zemkopības ministres Laimdotas Straujumas ierosinājuma 19. un 20. martā Briselē Eiropas Savienības (ES) Lauksaimniecības un zivsaimniecības ministru padomes sēdē tiks izskatīts jautājums par Krievijas lēmumu aizliegt dzīvo liellopu un mazo atgremotāju, kā arī dzīvo cūku importu no visām ES dalībvalstīm, sākot jau ar 20. martu.

Dzīvās cūkas ir ceturtais nozīmīgākais Latvijas lauksaimniecības eksporta produkts uz Krieviju. Kopumā 2011. gadā Latvija uz Krieviju eksportēja 16,3 tūkstošus tonnas dzīvo cūku 14 miljonu latu vērtībā.

Krievija lēmumu par dzīvo lauksaimniecības dzīvnieku importa aizliegumu pamato ar infekciozā Šmalenberga vīrusa izplatības ES risku un nepietiekamas veterinārās kontroles nodrošināšanu. Zemkopības ministrija uzsver, ka ar infekciozo Šmalenberga vīrusu cūkas neslimo un Latvijā Šmalenberga vīruss nav konstatēts.

Latvija jau paudusi bažas par Krievijas lēmumu ar šā gada 20. martu aizliegt dzīvo cūku importu no visām ES dalībvalstīm, pamatojot to ar eksporta prasību pārkāpumiem. Latvija uzskata, ka šāds Krievijas lēmums ir nesamērīgs un nepieņemams, jo pēdējos divos gados Latvija nav saņēmusi nevienu neatbilstības ziņojumu no Krievijas atbildīgajām iestādēm saistībā dzīvu cūku eksportu, bet 2011. gadā ir konstatēti divi nebūtiski pārkāpumi pārtikas produktu eksporta jomā, kas saistīti ar neatbilstībām kravu pavaddokumentos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Martā preču ārējās tirdzniecības apgrozījums par 14,3 % lielāks

Žanete Hāka, 10.05.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gada martā Latvijas ārējās tirdzniecības apgrozījums veidoja 2,15 miljardus eiro, kas faktiskajās cenās bija par 14,3 % vairāk nekā 2016. gada martā, tai skaitā preču eksporta vērtība – par 13,2 % un importa vērtība – par 15,2 % lielāka, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) operatīvie dati.

Martā Latvija eksportēja preces 960,2 milj. eiro apmērā, bet importēja par 1,19 miljardiem eiro. Ārējās tirdzniecības bilance nedaudz pasliktinājās, eksportam kopējā ārējās tirdzniecības apjomā samazinoties līdz 44,7 % (2016. gada martā – 45,1 %).

2017. gada 1. ceturksnī Latvijas ārējās tirdzniecības apgrozījums faktiskajās cenās sasniedza 5,76 miljardus eiro – par 609,2 milj. eiro jeb 11,8 % vairāk nekā 2016. gada atbilstošajā periodā. Eksporta vērtība veidoja 2,6 miljardus eiro (par 239,1 milj. eiro jeb 10,1 % vairāk), bet importa – 3,16 miljardus eiro (par 370,1 milj. eiro jeb 13,3 % vairāk).

Svarīgākās izmaiņas eksportā 2017. gada martā, salīdzinot ar 2016. gada martu:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nedz Eiropā, nedz ASV gada inflācijas līmenis martā neizrādīja nekādas pazīmes par patēriņa cenu pieauguma mazināšanos. Eiropas Savienības (ES) valstu gada inflācija martā sasniedza 3,8%, savukārt ASV - 4%, ziņo International Herald Tribune.

ES gada inflācija martā bija 3,8%, kas ir par 0,3 procenta punktiem vairāk nekā gada inflācija šī gada februārī - 3,5%.

ASV patēriņa cenas šī gada martā, salīdzinot ar 2007. gada martu, palielinājušās par 4%. Savukārt mēneša laikā, salīdzinot šī gada februāri un šī gada martu, cenas palielinājušās par 0,3%.

Ķīnā patēriņa cenu pieaugums šī gada martā, salīdzinot ar 2007. gada martu, palielinājušās par 8,3%.

Pat Japānā, kur nesen vēl bija vērojama deflācija, šī gada martā, salīdzinot ar 2007. gada martu, patēriņa cenas palielinājās par 1%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē šobrīd ir ārkārtas situācija. Skaidrs, ka pašlaik svarīgākais ir apturēt pandēmiju un nosargāt cilvēku dzīvības. Nav šaubu, ka šajā ziņā mūsu valdība un atbildīgie dienesti dara visu iespējamo, visu cieņu par to. Cits jautājums ir valsts ekonomika.

Kā zināms, Starptautiskais Valūtas fonds tieši Latvijai, izejot no krīzes, prognozē vislielāko ekonomikas lejupslīdi Baltijas valstīs. Varbūt vēl nav par vēlu analizēt un saprast – kāpēc? Jāsaprot, ka no krīzes mūs neizvedīs pieci lielie valsts uzņēmumi, - jaunajā situācijā ļoti nozīmīgi būs tieši vietējie mazie un vidējie uzņēmumi, kas jau tagad ir nozīmīgs pamats valsts nodokļu sistēmai. Tāpat arī individuālā darba darītāji – aktīvi, radoši, izdomas bagāti cilvēki, kuri strādā, lai uzturētu sevi un savu ģimeni, arī savus darbiniekus un, protams, maksātu valstij nodokļus. Nevis kā smagu piespiedu slogu, bet, apzinoties savu atbildību pret valsti un vienlaikus ar pārliecību, ka valsts apzinās savu atbildību pret saviem pilsoņiem un sniegs atbalstu un palīdzīgu roku, kad tas būs vajadzīgs. Arī pēc krīzes ikviens cilvēks vēlēsies atgriezties agrākajā dzīvē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2021.gada aprīlī, salīdzinot ar martu, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 1%, bet pakalpojumiem - par 0,4 procentiem, informē Ekonomikas ministrija.

Šogad cenu pieaugums aprīlī bija straujāks nekā raksturīgs šim mēnesim, ko galvenokārt ietekmēja straujāks cenu pieaugums apģērbiem un apaviem, kā arī pārtikai, kas pārsniedza sezonālo izmaiņu līmeni.

Aprīlī, tāpat kā martā, patēriņa cenu dinamiku galvenokārt nosaka sezonai raksturīgais cenu pieaugums apģērbiem un apaviem, kas šogad bija straujākais šajā mēnesī kopš 1998.gada (tikpat straujš cenu kāpums bija vērojams tikai 2019.gada aprīlī). Cenas apģērbiem un apaviem mēneša laikā palielinājās par 8,5%, kas kopējo patēriņa cenu līmeni palielināja par 0,5 procentpunktiem.

Liela palielinošā ietekme aprīlī bija arī cenu pieaugumam pārtikai par 1,2%, kas kopējo patēriņa cenu līmeni palielināja par 0,3 procentpunktiem. Pārtikai aprīlī tradicionāli ir sezonai raksturīgs cenu palielinājums, bet šogad tas bija straujākais šā mēneša laikā kopš 2008.gada. Lielākā ietekme sezonālu faktoru ietekmē bija cenu kāpumam svaigiem dārzeņiem. Jāatzīmē, ka pasaules pārtikas cenām jau vienpadsmito mēnesi pēc kārtas turpinās pieaugums. Aprīlī, salīdzinot ar martu, tās pieauga par 1,7% un sasniedza augstāko līmeni kopš 2014.gada maija. Pasaules pārtikas cenas aprīlī pieauga visās galvenajās pārtikas grupās. Visstraujāk cenas pieauga cukuram un augu eļļām, ko noteica bažas par vājākām piegādēm no galvenajām ražotājvalstīm un spēcīgs importa pieprasījums, īpaši no biodegvielas ražošanas nozares.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2022. gada aprīlis ritēja ar koksnes cenu kāpumu visu sugu sortimentiem, kas skaidrojams ar vispārējo inflāciju un tehnoloģiskās koksnes – malkas un papīrmalkas pieprasījumu.

Likumsakarīgi arī sīkā skujkoku zāģbaļķa cena proporcionāli pakāpās, liecina meža izsoļu sistēmas Latvijā “E-silva” apkopotā informācija.

Tāpat pieaugusi ārvalstu interese pirkt Latvijā tehnoloģisko koksni un šķeldu, kas ir sekas Krievijas un Baltkrievijas produkcijas neesamībai tirgū. Ziemeļamerikas tirgos aprīlī novērojams mērens cenu kritums, sasniedzot zemāko cenu šajā gadā. Koksnes pieprasījums pasaulē saglabājas noturīgs.

Šī gada aprīlī Amerikas Savienoto Valstu un Kanādas tirgos strauji augošā inflācija samazināja vienkāršotu remontdarbu veicēju interesi par mājokļa uzlabošanas projektiem, kas ir nozīmīgs koksnes produkcijas tirgus segments. Aktivitātes samazinājuma un loģistikas problēmu dēļ, kas saistītas ar dzelzceļa vagonu trūkumu un ceļu bojājumiem, daļai lielo ražotāju izveidojās koksnes produkcijas uzkrājumi zāģētavās un noliktavās. Tā rezultātā zāģētavas samazināja jaudu un šajos tirgos apaļkoku cena noslīdēja uz leju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Martā samazinājies TV reklāmu skaits

Raivis Spalvēns, Dienas bizness, 09.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn, TV reklāmu skaits šī gada martā salīdzinājumā ar pērnā gada martu ir samazinājies par 30 %, vēsta mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia.

TNS Latvia Reklāmu reģistrs martā televīzijā ir reģistrējis 63 tūkstošus reklāmas un 18 tūkstošus sponsorreklāmas gadījumus. Salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn, TV reklāmu skaits ir samazinājies par 30 %, savukārt sponsorreklāmu skaits par 17 %.

Lielākais reklāmu skaita kritums ir bijis rīta stundās no plkst. 7:00 līdz 9:00, kad izvietoto reklāmu skaits samazinājies par 46 %. Vismazākais reklāmu skaita kritums salīdzinot 2008. gada un 2009. gada martu ir bijis no plkst. 18:00 līdz 24:00, kad reklāmu skaits samazinājies par 25 %. Vidējais reklāmas rullīša garums 2009. gada martā ir pieaudzis no 25.8 līdz 27.8 sekundēm.

TNS Latvia Reklāmu reģistra klientu atbalsta vadītājs Oskars Rumpēters norāda, ka analizējot TV reklāmu izvietojumu diennakts laikā, ir redzams, ka martā tāpat kā februārī lielākā daļa reklāmu (47 %) ir tikušas izvietotas dienas laikā no plkst. 9:00 līdz 18:00. Turklāt dienas laikā izvietoto reklāmu īpatsvars šī gada martā, salīdzinot ar šī gada februāri, ir par 2 % lielāks, turpretī no plkst. 18:00 līdz 24:00 tas ir samazinājies no 44 % februārī līdz 42 % martā. Par vienu procentu pieaudzis arī nakts laikā (00:00 līdz 7:00) izvietoto reklāmu skaits.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikraksts Dienas Bizness 13. aprīlī svin 18 gadu jubileju. Nu ko, pilngadība ir klāt! Varbūt tas ir simboliski, ka biznesa laikraksts jaunu brieduma pakāpi sasniedz tieši ekonomikas krīzes apstākļos. Šādu apstākļu sakritība masu medijiem uzliek dubultu atbildību.

Tāpēc radošam žurnālistam jāspēj ne tikai atklāt un norādīt uz trūkumiem valdības un biznesa struktūru darbā vai informēt par izmaiņām normatīvajos aktos un aktualitātēm, bet arī jāprot meklēt risinājumus sadarbībā ar ekspertiem, saimnieciskās darbības veicējiem un politiķiem biznesa vides sakārtošanai. Par mūsu veikumu varat pārliecināties ne tikai laikrakstā no pirmdienas līdz ceturtdienai, bet arī žurnālos Lietišķā Diena katru piektdienu un žurnālā Saldo divreiz mēnesī. Aktīvi strādā arī Dienas Biznesa Konferenču un semināru nodaļa, lai klātienē mūsu lasītāji kopā ar lēmumu pieņēmējiem, ekspertiem iegūtu pārskatu un praktiskus ieteikumus par iespējamiem risinājumiem dažādās situācijās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 16,3 tūkstošiem uzņēmumu, kas tika reģistrēti 1991. gadā, šobrīd aizvien aktīvi ir 4,4 tūkstoši, liecina Lursoft apkopotie dati par uzņēmumiem, kuriem šogad aprit 30 gadi.

Vairākums no tiem ir individuālie uzņēmumi (41,86%), zemnieku saimniecības (24,32%) un sabiedrības ar ierobežotu atbildību (29,60%).

Šo 30 gadu laikā kopš reģistrēšanas uzņēmumi pārdzīvojuši vairākas krīzes, tostarp gan Krievijas finanšu krīzi 1998.gadā, gan globālo ekonomisko finanšu krīzi 2007. – 2010.gadā, uzņēmumus pamatīgi norūdot un pieprasot no to īpašniekiem un vadītājiem spēju reaģēt un pārorientēt darbu. Arī šobrīd jau gadu dzīvojam krīzes apstākļos, ko radījusi Covid-19 izraisītā pandēmija. Kamēr vieniem uzņēmumiem šo krīzi izdodas izmantot savā labā un pat sasniegt jaunus finanšu rādītāju rekordus, daudzas nozares pandēmija ir būtiski ietekmējusi. Atšķirībā no iepriekš piedzīvotām krīzēm, šoreiz uzņēmējiem pieejami dažādi atbalsta pasākumi no valsts. Tos, kā parāda Lursoft pētījums, izmantojuši arī vairāki pirms 30 gadiem dibinātie uzņēmumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Aprīlī mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 0,1%

Dienas Bizness, 29.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015. gada aprīlī, salīdzinot ar martu, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 0,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms pieauga par 0,6%, bet nepārtikas preču apgrozījums samazinājās par 0,2%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, aprīlī, salīdzinot ar martu, palielinājās par 1,0%. Gadu iepriekš – 2014. gada aprīlī salīdzinājumā ar martu – apgrozījums pieauga par 4,0%.

2015. gada aprīlī, salīdzinot ar 2014. gada aprīli, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 4,0%. Pārtikas preču grupā tas pieauga par 1,2%. Nepārtikas preču tirdzniecības apjoms palielinājās par 5,9%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 4,2%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, ir pieaudzis par 1,1%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri Latvijā pieaugušas par 0,8%, bet gada laikā - šogad martā salīdzinājumā ar 2020.gada martu - patēriņa cenas palielinājušās par 0,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā samazinājies par 0,3%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2021.gada martā, salīdzinot ar februāri, precēm cenas pieaugušas par 1%, bet pakalpojumiem palielinājušās par 0,3%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada martu precēm cenas sarukušas par 0,1%, kamēr pakalpojumiem tās pieaugušas par 0,9%.

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām šogad martā salīdzinājumā ar februāri bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru