Tehnoloģijas

Kā aizsargāt savu internetbanku no krāpniekiem

Ainars Sedlenieks [email protected], 13.05.2005

Jaunākais izdevums

Šorīt mēdijos tiek apspriesta ziņa par jaunu datorkrāpniecības (phishing) mēģinājumu, kas vērsts pret Hansabankas interneta bankas lietotājiem. Daudzi interneta lietotāji savās e-pasta kastītēs ieraudzīja vēstuli ar aicinājumu ievadīt savus interneta bankas identifikācijas datus. „Viltotās e-pasta vēstules un informācijas ievades vietnes paviršais stils, ka arī neveiklā latviešu valoda, kurā uzrakstīta vēstule, visticamāk šoreiz neļaus lietotājiem tikt apmānītiem,” secina Valdis Šķesters, Kaspersky Lab pārstāvis Latvijā. „Tomēr nekad nedrīkst novērtēt draudus par zemu, jo nākošie mēģinājumi var būt daudz rūpīgāk sagatavoti.” Šajā sakarā SIA Datoru Drošības Tehnoloģijas speciālisti aicina interneta lietotājus papildus jau ierastajiem IT drošības pasākumiem (programmatūras atjaunināšana, antivīruss, ugunsmūris utt.) ievērot zemāk sekojošos piesardzības pasākumus, kas var novērst daudzus no krāpšanas mēģinājumiem. * Ārkārtīgi piesardzīgi izturieties pret katru e-pasta vēstuli, kurā tiek prasīta jūsu privātā informācija. Maz ticams, ka banka šādu informāciju pieprasīs pa e-pastu. Šaubīgos gadījumos piezvaniet uz banku un pārbaudiet. * Neizmantojiet vēstulēs norādītu saiti, lai pārietu uz tīmekļa vietni. Labāk ierakstiet adresi pārlūkprogrammā. * Neaizpildiet e-pasta veidnes, kurās prasīta privāta informācija. Tādu informāciju ievadiet tikai drošās tīmekļa vietnēs. Šādās vietnēs adrese sākas ar «https://», nevis ar «http://». Pārbaudiet pārlūkprogrammā vietnes digitālo sertifikātu. * Apsveriet iespēju pārlūkprogrammā instalēt rīku joslu, kura brīdina par zināmajiem datorkrāpniecības uzbrukumiem. * Labāk lietojiet teksta, nevis HTML e-pasta vēstules. Tās nav tik skaistas, toties ir daudz drošākas. * Regulāri pārbaudiet savu bankas kontu. * Lietojiet pārlūkprogrammas jaunāko versiju, instalējiet tai visus nepieciešamos atjauninājumus. * Par visiem aizdomīgajiem gadījumiem nekavējoties ziņojiet savai bankai

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Visbiežāk internetbankas Latvijā lieto pēcpusdienās un vakaros

, 03.01.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdzīgi interneta izmantošanas pieaugumam informācijas iegūšanā, komunikācijā, preču iegādē, pakalpojumu rezervēšanā, pieaug arī internetbanku izmantošana norēķinu un citu finanšu darījumu veikšanai, liecina pētījums.

SEB Unibankas un E-Spy veiktais pētījums Baltijas valstīs liecina, ka Latvijā internetbanku savu finanšu pārlūkošanai, rēķinu veikšanai un citu finanšu pakalpojumu izmantošanai lieto 84% respondentu, Lietuvā – 91%, savukārt Igaunijā – 98%. Vismaz vienu reizi nedēļā savu internetbanku izmanto 48% Latvijas iedzīvotāju, 57% Lietuvas iedzīvotāju un 77% Igaunijas iedzīvotāju, kas apstiprina, ka interneta izmantošanas kultūra konkrētā valstī būtiski ietekmē arī internetbanku lietotāju īpatsvaru.

Vīrieši Latvijā raksturojami kā aktīvāki internetbanku lietotāji. 52% no aptaujātajiem vīriešiem un 46% sieviešu internetbanku lieto vismaz vienu reizi nedēļā. Latvijas galvaspilsētā internetbankas lieto 88% respondentu, ārpus Rīgas – 79%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Dubultojies Hansabankas internetbankā veikto noguldījumu īpatsvars

, 18.08.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Hansabankai pastāvīgi pilnveidojot savu internetbanku, kā arī turpinot elektronisko kanālu popularizēšanu, gada laikā dubultojies to cilvēku skaits, kuri noslēguši uzkrājumu līgumus, izmantojot elektroniskos kanālus – Hansabankas internetbanku, Db.lv informēja AS Hansabanka preses sekretāre Kristīne Jakubovska.

Kontekstā ar kopējo privātpersonu noguldījumu apjoma palielināšanos šī ir laba ziņa, kas liecina par sabiedrības kopējo finanšu zināšanu un informētības pieaugumu, ir pārliecināts Hansabankas Investīciju produktu daļas vadītājs Renārs Karaš.,

Turpinot attīstīties elektroniskajai videi, klientiem arvien svarīgāka kļūst internetbankas sniegtā iespēja ietaupīt laiku un naudu. Gandrīz divreiz pieaudzis arī kopējais pieteikumu skaits Hansabankas pakalpojumiem, izmantojot internetbanku.

No visiem bankas piedāvātajiem pakalpojumiem interneta vidē klienti visbiežāk izvēlas slēgt tieši noguldījumu (depozītu) līgumus – patlaban jau 40% no visiem Hansabankas depozītu līgumiem tiek noslēgti internetbankā. Otrajā vietā ir automātisko rēķinu apmaksas līgumu noformēšana – to izmanto gandrīz ceturtā daļa (23,7%) klientu. Tūlīt pēc tam seko īstermiņa aizdevumu līguma slēgšana, ko izmanto 21,7% klientu, jo šādu īstermiņa līgumu noformēšanas gadījumā klientam pat nav jādodas uz banku, lai parakstītu dokumentus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstīs lielāko banku klientu vairums izmanto internetbanku, kas savukārt arvien vairāk sāk aizvietot filiāļu funkcijas.

Lielākā daļa Hansabankas, SEB Bankas un arī Parex bankas klientu izmanto internetbankas, kur arī veic lielāko daļu norēķinu. Baltijas valstu skatījumā lielākais lietotāju skaits ir Igaunijā un Latvijā. Nenoliedzami, ka bankas, ņemot vērā vispārēju internetizāciju, varētu izmantot internetbanku kā virtuālo filiāli un palielināt tajā esošo informācijas apjomu par bankas pakalpojumiem, pieļauj SEB Bankas speciālisti.

"Ir bankas Baltijā, kas šādu praksi ir ieviesušas," tā SEB bankas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Sanda Purviņa. Db jau vēstīja, ka jaunas izmaiņas nupat piedzīvojusi Hansabankas internetbanka hanza.net - pilnveidots dizains un lietojamība, tā veidota kā personīgais finanšu konsultants. Banka uzsver, ka jaunajā hanza.net lietotājiem esot pārskatāmāka sava personīgā informācija un izvēles, kā arī pilnveidota precīzi piemērotu piedāvājumu un informācijas proaktīva saņemšana. Izmaiņas, kas nebija saistītas ar jaunu tehnoloģisko risinājumu ieviešanu, sāktas pērn oktobrī, pie tām Hansabankā strādājuši 50 cilvēki. Igaunijā internetbanka jau mainījusies, bet Lietuvā tas notiks tuvākajā laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

SEB banka ievieš mobilo internetbanku

Jānis Rancāns, 11.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot ar šodienu, SEB bankas klienti konta atlikuma pārlūkošanu un rēķinu apmaksu var veikt, izmantojot SEB bankas mobilo internetbanku. Savukārt iPhone un Android tālruņos papildus iespējams aplūkot tuvākās filiāles un bankomātus, uzzināt aktuālos valūtu kursus un izmantot valūtu kalkulatoru, informē banka.

Kā liecina SEB bankas un Mindscan veikts pētījums - mobilo internetbanku izmanto katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs, kurā visbiežāk veic divas funkcijas – konta atlikuma pārlūkošanu un rēķinu apmaksu.

«Pēc veiktā pētījuma datiem, mēs redzam, ka jau šobrīd katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs jeb 26% respondentu lieto mobilo internetbanku. Šāda mobilās internetbankas popularitāte skaidrojama ar lietošanas ērtību – vairāk nekā puse jeb 65% no Latvijas iedzīvotājiem atzīst, ka mobilās internetbankas nozīmīgākā priekšrocība ir iespēja izmantot to jebkurā laikā un vietā bez datora starpniecības, skaidroja SEB bankas valdes locekle Ieva Tetere.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Hanza.net atzīst par labāko internetbanku Centrālajā un Austrumeiropā

, 15.08.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais ietekmīgais finanšu žurnāls Global Finance par labāko internetbanku privātpersonām Centrālajā un Austrumeiropā šogad atzinis internetbanku Hanza.net. Pasaules labākās internetbankas žurnāls izvērtē jau ceturto gadu.

Hanza.net atzīta par labāko privātpersonu internetbanku Centrālajā un Austrumeiropā. Tāpat tā ieguvusi pirmo vietu arī labākā web dizaina un labākā kopējā risinājuma kategorijās.

„Attīstoties internetbanku jomai, pieaug arī konkurence, un rezultātā arvien sarežģītāks uzdevums bankām ir atšķirties no sāncenšiem. Kas ir tas, ko veiksmīgākās bankas dara tiešsaistē? Tas ir jautājums, kuru izvirzīja Global Finance savā ceturtajā Pasaules labāko internetbanku godalgā,” raksta Global Outlook.

Internetbanku vērtējumā tika iesaistīti eksperti no tādām kompānijām kā Bearing Point, Deloitte & Touche, Logica, Neoris un Tata Infotech.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Nekustamā īpašuma izkrāpšana – valsts atbildība

Jānis Skrastiņš, Latvijas Zvērinātu notāru padomes priekšsēdētājs, 31.10.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nekustamā īpašuma iegāde ir viens no nozīmīgākajiem lēmumiem cilvēka dzīvē. Bieži vien tā pamatā ir ne tikai pragmatiska nepieciešamība pēc jumta virs galvas vai vietas savu uzņēmējdarbības ieceru īstenošanai, bet arī emocionāla vēlme piepildīt kādu svarīgu mērķi dzīvē.

Diemžēl likuma robu dēļ darījumi ar nekustamo īpašumu ir kļuvuši par ērtu veidu, kā krāpniekiem uz godprātīgu iedzīvotāju rēķina vairot savu turību. Redzot, kā iedzīvotāji reaģē uz straujo energoresursu sadārdzinājumu, kas daudziem liek mainīt vai pat pārdot, piemēram, lielus, energoneefektīvus mājokļus, jau šobrīd ir skaidrs, ka tirgus aktivitātes pieaugums liks sarosīties arī krāpniekiem.

Zaudēt īpašumu cilvēkam nozīmē zaudēt pamatu zem kājām. Bieži tā tiek zaudēta arī uzticība valstij, jo cietušā ieskatā valsts nav izveidojusi mehānismu savu iedzīvotāju īpašuma tiesību aizsardzībai. Vairāku gadu garumā notāri ir centušies pievērst lēmumu pieņēmēju uzmanību tam, cik neaizsargāti ir iedzīvotāji, neraugoties uz dažādiem likumiem. Tomēr līdz šim būtiskas izmaiņas, lai novērstu likumu nepilnības, ko tik prasmīgi izmanto krāpnieki, nav sekojušas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Global Finance: labākās internetbankas Latvijā irSwedbank un UniCredit Bank

Gunta Kursiša, 12.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais finanšu žurnāls Global Finance 2011. gadā par labāko internetbanku patērētājiem Latvijā, Lietuvā un Igaunijā ir atzinis Swedbank, savukārt par labāko internetbanku korporatīvajiem klientiem izdevums šogad atzinis UniCredit Bank.

Izdevuma žūrijas galvenie kritēriji bija internetbanku funkcionalitāte, iespēju klāsts, apkalpošanas līmenis un dizains.

Austrijā, Vācijā, Grieķijā, Īrijā, Itālijā, Spānijā un Šveicē par labāko internetbanku korporatīvajiem klientiem ir atzīta Citi banka, savukārt Turcijā un Apvienotajā Karalistē – HSBC internetbanka. Par labāko internetbanku patērētājiem Apvienotajā Karalistē izdevums nosaucis Lloyds TSB International, Spānijā – Bankinter, Turcijā – HSBC, Grieķijā – Piraeus Bank.

Global Finance ir viens no vadosajiem finanšu izdevumiem pasaulē, kas savu darbu sāka 1987. gadā. Patlaban Global Finance lasa 163 pasaules valstīs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz internetbanku izdrukām turpmāk vairs nevajadzēs banku zīmogu, pietiks ar paša konta īpašnieka parakstu.

To šodien apstiprināja valdībā. Tas darīts, lai samazinātu administratīvo slogu gan fiziskām, gan juridiskām personām. Līdz šim, sniedzot caur internetbanku veiktos maksājumus kādā valsts vai pašvaldību iestādē, iepriekš vienmēr bija jāsaņem bankas zīmogs uz maksājuma kopijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Tendence - internetbankas kodu kartiņu vietā nāks mobilie risinājumi

Dienas Bizness, 15.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankas Citadele veiktajā iedzīvotāju aptaujā noskaidrots, kas iedzīvotājus kaitina visvairāk, internetbankas kodu kartiņu lietošanā. Savā ziņā var teikt, ka internetbankas kodu karšu ēra ir beigusies, un bankas tās aizstāj ar modernākiem risinājumiem.

- Kodu karšu lietošanā cilvēkus visvairāk kaitina situācija, kad nekavējoties jāveic maksājums internetbankā, bet kodu karte nav pie rokas. Šāda situācija kaitinoša šķiet 49% aptaujāto iedzīvotāju, kas lieto internetbanku, un 26% tādā situācijā arī ir nokļuvuši.

- Līdzīgi kaitinoša ir situācija, kad ārzemēs nepieciešams veikt maksājumu, bet kodu karte nav paņemta līdzi. Tā atzina 43% internetbankas lietotāji, un 5% minēja, ka ir saskārušies ar šādu situāciju ceļojuma laikā.

- 37% internetbanku lietotājus kaitina situācija, kad cipari kodu kartē vairs nav vairs izlasāmi vai kodu karte ir pārlūzusi. Ar kartes nodilšanu saskārušies 14% internetbanku lietotāji, bet ar pārlūzušu karti – 5%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Arī SEB banka uzlabo internetbanku

Ieva Mārtiņa, Db, 08.09.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paplašinoties interneta pieejamībai Latvijā, pieaugot internetbanku lietotāju skaitam un iedzīvotāju interesei par elektroniskajā vidē pieejamajiem banku pakalpojumiem, SEB banka saviem klientiem sākusi piedāvā internetbanku Ibanka ar pilnīgi jaunu dizainu un ērtāku lietošanu.

Ibankā papildināta un strukturēta pakalpojumu izvēlne, ir iespēja klientam pašam veidot savu ātro izvēlni, tajā iekļaujot biežāk izmantotos pakalpojumus. Šobrīd SEB bankas internetbanku lieto jau vairāk kā 50 % bankas klientu un kopējais elektroniski veikto darījumu skaits pieaudzis līdz 84 %. Salīdzinājumā ar pagājušā gada sešiem mēnešiem, šogad SEB bankas internetbankas lietotāju skaits pieaudzis par 23 %, savukārt internetā veikto darījumu skaits pieaudzis par 31 %.

SEB bankas un E-Spy pētījuma dati liecina, internetbanku savu finanšu pārlūkošanai, rēķinu veikšanai un citu finanšu pakalpojumu izmantošanai lieto vairāk kā 84 % respondentu. SEB banka vēlas klientiem atgādināt, ka tā saviem klientiem nekad ar e-pasta starpniecību nelūdz norādīt savus identifikācijas datus, kā arī paroles un autorizācijas kodus. Neskaidrību un jautājumu gadījumā mēs aicinām vienmēr sazināties ar banku. Šogad par pilnveidojumiem internetbankā jau ziņoja Hansabanka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Arvien vairāk banku klienti «pārvietojas uz internetu»

Ieva Mārtiņa, 05.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad, sarūkot banku filāļu skaitam, vienlaikus pieaudzis to bankas klientu skaits, kas izmanto internetbanku. Visvairāk internetbankas lietotāju skaits pieaudzis Swedbank, bet vissstraujāk filiāles sarukušas SEB bankai.

Latvijas komercbanku asociācijas dati liecina, ka internetbankas lietotāju skaits šogad jūnija beigās sasniedza 1,415 miljonus, kas ir par 30 tūkstošiem lietotāju jeb 2,2% vairāk nekā šā gada sākumā. Tikmēr filiāļu skaits sešu mēnešu laikā sarucis par 35 vienībām jeb 8,6%, sasniedzot 371 filiāli jūnija beigās.

Lielākais internetbankas lietotāju skaits ir Swedbank - šogad jūnija beigās tie bija 784,2 tūkstoši bankas klienti, kas turklāt ir par 22 tūkstošiem lietotāju jeb 2,85% vairāk nekā nekā gada sākumā. Kopējais bankas aktīvo klientu skats Swedbank šā gada vidū bija 933,7 tūkstoši, kas ir par 6,7 tūkstošiem aktīvu klientu vairāk nekā gada sākumā. Bankai jūnija beigās bija 54 filiāles – tik pat, cik šā gada sākumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Global Finance Magazine par labāko Latvijā atzīst SEB bankas Ibanku

Vēsma Lēvalde, Db, 23.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais finanšu žurnāls Global Finance Magazine desmito reizi paziņojis sava apskata World’s Best Internet Banks uzvarētājus Centrālajā un Austrumeiropā. Par labāko internetbanku privātpersonām Latvijā atzīta SEB bankas Ibanka.

Banku sniegumu vērtēja pasaules līmeņa speciālisti, ņemot vērā internetbanku funkcionalitāti, drošību, dizainu, piedāvāto produktu klāstu, bankas stratēģiju un citus nozīmīgus faktorus. Sasummējot visus rezultātus, SEB bankas Ibanka ieguvusi augstāko punktu skaitu kategorijā Labākā internetbanka privātpersonām Latvijā. Tāpat žurnāls atzinis SEB bankas Ibanku par labāko internetbanku privātpersonām informācijas drošības aspektā visā Centrālās un Austrumeiropas reģionā.

Aktīvo privātpersonu skaits, kas lieto SEB internetbanku, gada laikā pieaudzis par 28%, kopš gada sākuma - par 9%, bet juridisko klientu - par 21%, savukārt kopš gada sākuma - par 5%. Privātpersonu veikto darījumu skaits internetbankā šī gada pirmajā pusgadā pieaudzis par 22% (salīdzinājumā ar 2008. gada 1. pusgadu), bet kopējais Ibankas lietotāju – gan privātpersonu, gan juridisko personu - skaits pirmajā pusgadā pieaudzis par 15%, informē SEB banka.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Neveidot digitālo atstumtību

Rūta Kesnere - DB komentāru nodaļas redaktore, 23.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Es piederu pie cilvēkiem, kas uzskata, – visu, ko var elektronizēt, ir jāelektronizē. Tas attiecas gan, piemēram, uz e-receptēm, gan saziņu ar valsts iestādēm.

Tajā pašā laikā šim it kā laika garam tik atbilstošajam uzstādījumam kā auksta dušas šalts bija politoloģes Ilzes Ostrovskas tvīts: «Šodien bankā piedzīvoju situāciju, ka kategoriski pieprasīja iesniegumu rakstīt bankas mājas lapā un caur internetbanku. Absolūtam vairākumam no maniem vienaudžiem (70 g. v.) nav interneta prasmju. Tātad – izmesti ārpus borta! Ko viņi dara šādā situācijā, – nespēju iedomāties.» Tam atbildēja jaunā, advancētā Žaņa Lipkes muzeja direktore Lolita Tomsone: «Tā ir nejēdzīga situācija un padara seniorus atkarīgus no tiem radiem, kaimiņu bērniem, kas to var. Un tas nav droši.»

Šie divi tvīti ļoti labi izgaismo mūsdienu nevienlīdzību, ka robežšķirtne ir ne tik daudz bagāts vai nabags, bet gan digitāli komunicēt varošs vai nē. Ne velti visā pasaulē tiek runāts par digitālo plaisu, kuras vienā pusē ir tie, kas var visas jaunās priekšrocības izmantot, bet otrā tie, kas uz to var tikai skumji noraudzīties. Jāteic, ka Latvijā, kur interneta infrastruktūra ir izcili labi attīstīta, digitālo plaisu veido ne tik daudz interneta nepieejamība, kā prasmju trūkums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Latvijā banku pakalpojumus internetā lieto 81% iedzīvotāju

Žanete Hāka, 23.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji ir par ceturtdaļu aktīvāki internetbankas lietotāji nekā vidēji Eiropas Savienības (ES) iedzīvotāji, liecina 2016. gada Eiropas Komisijas Digitālās ekonomikas un sabiedrības indekss (DESI).

Kā informē Latvijas Komercbanku asociācija (LKA), Latvijā banku pakalpojumus tiešsaistē lieto 81%, kamēr ES tikai 57% iedzīvotāju. Latvija jau otro gadu ieņem 6. vietu reģionā. Vēl aktīvāk internetbanka tiek lietota tikai Skandināvijā un Igaunijā,

«Latvija uz citu valstu fona izceļas ar augstas kvalitātes internetbankām, kas ir pat funkcionālākas nekā citās indeksa līdervalstīs – Somijā, Zviedrijā, Dānijā, Nīderlandē. Elektroniska banku pakalpojumu saņemšana ļauj ietaupīt budžetu un veicina dažādu tautsaimniecības nozaru attīstību, piemēram, veiksmes stāsts ir IT nozare – uzņēmumi, kas guvuši pieredzi internetbanku izstrādē Latvijā, tagad turpina iesākto, eksportējot šos augstās pievienotās vērtības pakalpojumus,» skaidro LKA prezidents Mārtiņš Bičevskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Dzīve finanšu pratības trūkumā – nomākta un stresa pilna

Reinis Jansons, Swedbank Finanšu institūta vadītājs, 24.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažādas organizācijas pasaulē un arī Latvijā mēra sabiedrības finanšu pratības līmeni, izstrādā priekšlikumus tās uzlabošanai, rīko izglītojošus pasākumus un meklē veidus, kā padarīt sabiedrību zinošāku un prasmīgāku naudas lietās.

Finanšu pratība jeb vienkārši prasme rīkoties ar savu naudu – kādēļ tā ir svarīga katram un sabiedrībai kopumā? Prasme rīkoties ar naudu nav stāsts par to, cik labi spēju saskaitīt makā esošos līdzekļus vai izrēķināt maksājuma summu ar visu atlaidi pie kases. Naudas prasme iezīmējas noteiktā rīcībā: domāt par ikdienas vajadzībām un spēt tās pārdomāti apmaksāt, domāt par nākotni, paredzot iespējamos izdevumus ilgākā laika periodā, un prast izvairīties no maldīgiem finanšu lēmumiem, tajā skaitā pasargāt savu naudu no krāpniekiem. Kā tad mums kopumā veicas šajā jomā?

Domāju par ikdienas vajadzībām

Naudas lietas un kārtība tajās būtiski ietekmē kopējo labsajūtu. Šķiet loģiski – jo vairāk naudas, jo priecīgāks esi. Tomēr šī sakarība ir vien šķietama, jo finanšu stress rodas gan turīgiem iedzīvotājiem, gan cilvēkiem ar ierobežotiem līdzekļiem. Stresu rada nesakārtotas naudas lietas, proti, dažādi neparedzēti finanšu satricinājumi un sajūta, ka naudas visam nepietiek.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krāpnieki joprojām turpina ar mobilo tālruņu īsziņu palīdzību censties apkrāpt lētticīgos Latvijas iedzīvotājus. Ar dažu dienu intervālu portālam par šādām īsziņām sūdzējušies divi lasītāji, turklāt viens ar krāpniekiem arī sazinājies.

Kāda sieviete rādīja, ka no numura 27421569 saņēmusi īsziņu ar sekojošu tekstu: «Apsveicam! Jusu numurs akcija laimeja 300Ls.Lai sanemtu laimestu zvaniet 5min.laika pec SMS atversanas INFO-27578963.Ar cienu LMT,Tele2,ZZ.Okarte.» Viņai gan nav bijušas nekādas šaubas, ka tā ir ziņa no krāpniekiem, bet smieklus izraisījis tas, ka īsziņas beigās uzrādīti divi konkurējoši operatori - LMT un Tele2. Viņa teica, ka uz nevienu no numuriem noteikti nezvanīs.

Savukārt kāds vecāka gadagājuma vīrietis, kurš arī saņēmis īsziņu ar iepriecinošu vēsti par 300 latu laimēšanu, noticējis un steidzies to pavēstīt savai dzīvesbiedrei, kura gan bija dzirdējusi par šādu krāpnieku uzdarbošanos un brīdināja «neiekrist viņu nagos». Vīrietis tomēr ziņkārības pēc nolēmis piezvanīt uz norādīto numuru. Tur viņam laipni atbildēts, ka jādodas iegādāties divas, kā stāstīja vīrietis, dārgas Zelta Zivtiņas, bet pēc tam uz norādīto numuru jānosūta īsziņa ar atjaunošanas kodiem un konta numuru. Tad, kad vīrietis sacījis, ka viņš pēc naudas aizbrauks pats, lai pasaka adresi, saruna pārtrūkusi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāji aizvien turpina uzķerties uz dažādajām finanšu krāpnieku shēmām, un tādā veidā zaudē ievērojamas naudas summas.

Tā pērn četru Latvijā lielāko komercbanku klientiem izkrāpti līdzekļi 12,7 miljonu eiro apmērā, savukārt novērsto gadījumu apmērs sasniedz 9,2 miljonus eiro, liecina Finanšu nozares asociācijas apkopotie dati. Ja iedzīvotājs ir brīvprātīgi nodevis savus bankas piekļuves vai personas datus krāpniekiem, vai arī investējis naudu fiktīvās shēmās - ir maza iespēja novērst naudas aizplūšanu no cilvēku kontiem, tāpēc Asociācija aicina pirms datu nodošanas kārtīgi pārliecināties, kāpēc un kādos nolūkos tie tiek vaicāti.

Pērn vairāk nekā 5,6 miljoni eiro pretlikumīgi iegūti investīciju krāpšanas rezultātā un teju tikpat daudz – 5,5 miljoni eiro telefonkrāpniecības rezultātā. Šī statistika attiecas uz gadījumiem, kad klienti paši ir apstiprinājuši maksājumus no saviem kontiem. Jāatzīmē, ka strauji pieaudzis tieši investīciju krāpšanas gadījumu skaits – pērn tādi bijuši par 84% vairāk, nekā 2022.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

No nākamā gada e-veselības vietnei nevarēs pieslēgties ar internetbanku autentifikācijas rīkiem

LETA, 11.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nākamā gada 1.janvāra e-veselības portā "eveseliba.gov.lv" iedzīvotāji un veselības nozares profesionāļi vairs nevarēs pieslēgties ar internetbanku autentifikācijas rīkiem, bet tikai ar mobilo lietotni "eParaksts mobile" vai personas apliecību jeb eID karti, informēja Nacionālā veselības dienesta (NVD) pārstāve Evija Štālberga.

Valsts reģionālās attīstības aģentūra vēl veicot darbus, lai iedzīvotāji kā pieslēgšanās rīku varētu izmantot arī mobilās lietotnes "Smart-ID" kvalificēto versiju, kas pašlaik ir banku autentifikācijas rīku pamatā. Savukārt juridiskās personas varēs izmantot arī savulaik saņemto "eParaksta" karti.

NVD aicina iedzīvotājus gādāt sev derīgus identifikācijas līdzekļus, lai no nākamā gada piekļūtu savām e-receptēm, e-darbnespējas lapām, e-nosūtījumiem un citiem veselības datiem, kas ir pieejami e-veselības vietnē.

Pieslēgties ar internetbanku e-veselības vietnē no 1.janvāra vairs nevarēs. "Internetbanku identifikācijas līdzekļi nav kvalificēti identifikācijas līdzekļi. Tas ir savulaik ieviests pagaidu risinājums, kam šobrīd ir pieejamas daudz drošākas alternatīvas," uzstāj NVD.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Liela daļa pirkumu aizvien notiek skaidrā naudā

Anda Asere, 09.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nereti cilvēki atsakās no pirkuma, ja par to nav iespējams norēķināties ar maksājumu karti, taču joprojām liela daļa darījumu notiek skaidrā naudā

66% Latvijas iedzīvotāju atzinuši, ka elektronisko norēķinu trūkums tiem ir licis atteikties no kādu pakalpojumu izmantošanas vai pirkuma, liecina Swedbank veiktais pētījums. Savukārt vairāk nekā 70% analizēto uzņēmumu pēc karšu norēķinu ieviešanas uzlabojušies peļņas rādītāji un pieaudzis apgrozījums.

Maksājumi pieaug

2015. gadā Latvijā par 8% pieauga bezskaidras naudas darījumu skaits, liecina Bigbank un Banku augstskolas pētījums. Tas saskan ar kopējo tendenci pasaulē, kur katru gadu vērojams pieaugums vidēji par 5%. Pētījums parāda, ka patērētāji, izvēloties savas finanses pārvaldīt elektroniski, meklē ērtākus risinājumus, kā to īstenot, kas ne vienmēr ir tradicionālo banku piedāvātās maksājumu kartes vai internetbanku pārskaitījumi – alternatīvi bezskaidras naudas norēķini kopumā veido jau ap 10% no visa bezskaidras naudas operāciju apjoma. «Tagad, kad digitalizācijas procesi un tehnoloģiju ieplūšana finanšu jomā ir straujāka nekā jebkad iepriekš, mazām, specializētām finanšu institūcijām ir vienkāršāk pielāgoties mainīgajam klientu pieprasījumam. Par to liecina arī mobilo maksājumu risinājumu augstais pieprasījums,» uzsver Artis Bērziņš, Bigbank Latvijas filiāles vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

KPMG: Kļūstot virtuālākas, bankas saskaras ar jauniem riskiem

Žanete Hāka, 10.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankas gan Latvijā, gan visā pasaulē aizvien biežāk izmanto sociālos tīklus un paplašina darbību interneta vidē, tomēr KPMG eksperti brīdina, ka tādējādi pastiprinās arī riski, kas saistīti ar šādu pakalpojumu sniegšanu.

Bankas ir sākušas piedāvāt iespēju norēķināties ar virtuālo naudu, pieteikties un saņemt sociālajos tīklos banku pakalpojumus, kā arī izklaidējošas lojalitātes programmas ar spēles elementiem, liecina KPMG starptautiskais banku sociālo mediju tendenču apskats Social Banker v2.0.

Tomēr eksperti uzsver, ka aktivitāte sociālajos tīklos un virtuālie pakalpojumi rada bankām arī jaunus riskus.

Sociālie tīkli bankām kļūst par aizvien nozīmīgāku klientu apkalpošanas kanālu, ko iespējams izmantot gan reputācijas uzlabošanai, jaunu klientu piesaistei un esošo noturēšanai, gan arī jaunu finanšu pakalpojumu ieviešanai. Tāpēc populārākajos sociālajos tīklos Facebook un Twitter bankas daudzviet jau ir sākušas piedāvāt virtuālas klientu apkalpošanas platformas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā Hansabanka internetbanku topā saglabā līderpozīciju, savukārt Lietuvā Hansabankas izrāviens uz konkurentu fona nav ievērojams – otrās un trešās vietas ieguvēji ir cieši blakus līderim. Otrajā vietā Latvijā ierindojusies Hipotēku un zemes banka, bet trešajā - DnB NORD.

Baltijas internetbanku pārskats 2006 ir pētījums par banku nozari Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, kas šogad tika veikts jau ceturto gadu pēc kārtas, Db.lv informēja Metasite Business Solutions Pētniecības nodaļas konsultants Evaldas Tilas.

Latvijā pirmajā desmitniekā iekļuvušas: Hansabanka, Latvijas Hipotēku un zemes banka, DnB Nord banka, Aizkraukles banka, Parex banka, Latvijas Krājbanka, SEB Latvijas Unibanka, komercbanka Baltikums, LATEKO banka un Trasta komercbanka.

Pētījuma gaitā secināts:

- Lietuvā un Igaunijā konta atvēršana internetbankā ir bezmakas pakalpojums pilnīgi visās bankās. Tiek prognozēts, ka tuvāko divu gadu laikā tā kļūs pierasta prakse arī Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā vislielākais aktīvo klientu skaits – fiziskas un juridiskas personas - šogad jūnija beigās bija Swedbank – 874,6 tūkstoši, kas ir mazāk nekā bankas iepriekš lēstais miljons klientu.

Tā liecina Latvijas komercbanku asociācijas publiskotā paplašinātā statistika par bankām. Dati liecina, ka 27 Latvijā darbojošās bankās kopumā bija 2,247 miljoni aktīvo (kuri pusgadā veikuši konta vismaz divus darījumus) klientu, tajā skaitā fiziskas personas bija 2,064 miljoni, bet juridiskas personas – 182,94 tūkstoši. No kopējā klientu skaita 1,309 miljoni jeb 58% klientu lietoja (personas, kas pusgadā sešas reizes veiksmīgi autorizējušās) internetbanku. Tajā skaitā Swedbank no kopējā klientu skaita internetbanku lietoja 716,2 tūkstoši jeb 81,9% no visiem bankas klientiem. Bankā šā gada jūnija beigās bija 816,06 tūkstoši fizisko personu un 58,55 tūkstoši juridisko personu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pētījums: Hansbankas i-banka ir labākā Latvijā

, 17.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Metasite Business Solutions veiktā Baltijas internetbanku 2007. gada pārskata rezultāti liecina, ka Hansabanka ir saglabājusi savas līderpozīcijas Latvijā, savukārt SEB Unibanka apdzinusi DnB Nord un Parex banku, Db.lv informēja Metasite Business Solutions pārstāvji.

Baltijas internetbanku pārskats 2007 ir neatkarīgs pētījums par banku nozari Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, kas šogad tika veikts jau piekto gadu pēc kārtas. Pārskatā analizēts Baltijas komercbanku, tai skaitā Latvijas komercbanku, sniegtais internetbankas serviss, vērtēti katras bankas pakalpojumi salīdzinājumā ar konkurentiem un veikts salīdzinājums ar iepriekšējā gada rezultātiem, lai novērtētu sasniegumus pēdējā gada laikā.

Internetbankas tiek vērtētas pēc vairāk nekā 500 savstarpēji saistītiem kritērijiem, kas sagrupēti 4 kategorijās:

• Internetbankas funkcionalitāte - tīklā pieejamie pakalpojumi un iespējas;

• Internetbankas saprotamība - cik viegli lietotājam atrast nepieciešamo informāciju, vai internetbankas sistēma ir viegli saprotama klientam ;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilnveidojot un attīstot digitālo pakalpojumu segmentu šodien, 20. aprīlī, darbu sāk "Baltic International Bank" jaunā internetbanka, kas piedāvā uzlabotu funkcionalitāti, ērtāku lietotāja pieredzi, kā arī aktualizētus drošības risinājumus.

Jānis Osis, "Baltic International Bank" Digitālo kanālu attīstības vadītājs, informē: "Projektā akcents tika likts uz diviem būtiskiem faktoriem: drošība, kam mūsdienās tiek pievērsta pastiprināta uzmanība, otrs - lietojamība, kas lielā mērā diktē noteikumus digitālajā vidē, lai lietotājs intuitīvi, ērti varētu strādāt, izmantojot konkrētā brīdī pieejamo ierīci, vai tas būtu telefons, dators vai planšetdators."

Jaunās internetbankas sākumlapā apkopota informācija par maksājumu kontiem un produktiem, ar iespēju internetbanku pielāgot katra klienta individuālajām prasībām. Lietošanas ērtībai ir izstrādāta pārskatāma internetbankas navigācija, kas ļaus: ērti piekļūt un veikt maksājumus, saņemt informāciju par darījumiem kontā, kontrolēt norēķinu kontus, informāciju par maksājumu kartēm, termiņnoguldījumiem un kredītu statusu, kā arī pieteikties un veikt izmaiņas bankas pakalpojumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Igauņi - aktīvākie internetbanku lietotāji pasaulē

, 29.05.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirgus izpētes kompānijas Nielsen jaunākais globālais pētījums liecina, ka procentuāli no iedzīvotāju skaita Igaunijas iedzīvotāji interneta bankas lieto visbiežāk, ziņo biznesa laikraksts Aripaev.

Pētījums rāda, ka 32% no visiem pasaules interneta lietotājiem internetbanku izmanto vismaz divas reizes nedēļā, savukārt no tiem 14% internetbanku izmanto katru dienu.

Igaunijā no visiem interneta lietotājiem 79% izmanto internetu vismaz reizi nedēļā, kas ir pasaulē lielākais internetbankas lietotāju īpatsvars vienā valstī.

Igaunijai seko Polija un Norvēģija ar 76%, savukārt Latvijā internetbanku izmanto tieši puse jeb 59% no visiem interneta lietotājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru