Lielākie Latvijas mazumtirgotāji tuvāko gadu laikā iecerējuši būvēt vērienīgas ražotnes gatavo ēdienu pagatavošanai.
Tirgotāji uzskata, ka pašreizējās jaudas nespēj nodrošināt strauji augošo pieprasījumu pēc gatavās pārtikas, tāpēc nolemts paplašināties. Savukārt gatavo pārtikas produktu ražotāji šo soli nosauc par iešanu pret straumi, jo tirgotājam ir jātirgo, bet ražotājam - jāražo.
Audzēs apjomus
Maxima Latvija loģistikas kompleksa - Abru - trešajā kārtā, kas varētu būt gatava nākamā gada beigās vai 2009. gada sākumā, būs gan svaigo produktu noliktavas un, visticamāk, arī ēdienu fabrika jeb liela kulinārijas un konditorejas ražotne, klāsta Maxima Latvija valdes priekšsēdētājs Jānis Stakens. Viņš uzsver, ka jaudas nespēj nodrošināt pieaugošo pieprasījumu pēc gatavajiem ēdieniem, tāpēc tiek domāts par atsevišķas ražotnes būvniecību. Maxima Latvija neslēpj, ka tās mērķis ir audzēt apjomus un palielināt apgrozījumu, tomēr konkrēti cerētā pieauguma apjomi netiek atklāti. Patlaban konsultanti no Austrijas Econsult BgmbH. projektē loģistikas risinājumus Abru 3. kārtai, taču precīza investīciju summa tās realizācijai un tostarp arī ēdienu fabrikas būvniecībai vēl nav aprēķināta. Abru otrajā kārtā, kas nodota šogad, jau investēti 9 miljoni latu, stāsta J. Stakens. Pašlaik Abrās ir 40 tūkstoši kvadrātmetru loģistikas platības, bet 3.kārtā paredzēts vēl līdz papildu 16 tūkstošiem kvadrātmetru.
Gatavo ēdienu ražošanai lielos apjomos visai veikalu ķēdei domā pievērsties arī Rimi Latvia. "Pašlaik Rimi tīklam Igaunijā, Tallinā ar lieliskiem rezultātiem darbojas tāds pilotprojekts kā Centrālā virtuve, kas Rimi veikaliem piegādā dažāda veida svaigus salātus un gatavās maltītes," stāsta Dace Valnere, Rimi sabiedrisko attiecību speciāliste. Balstoties uz šo pozitīvo pieredzi, arī Rimi Latvia nākotnē plāno celt un atvērt šādu ražotni. Pašlaik visos Rimi hipermārketos un vairākos lielveikalos jau darbojoties savas virtuves, un, ņemot vērā pircēju lielo pieprasījumu pēc šo produktu grupas, pašiem sava kopīga ražotne būs kā nākamais likumsakarīgas attīstības solis, apgalvo D. Valnere.
Attīstīs kulināriju
Par kulinārijas attīstību domā arī Elvi. Kā norāda uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Čerņavskis, gatavo ēdienu segments ir ļoti perspektīvs un jau tagad Elvi tiekot piedāvātas sviestmaizes u.c. ēdieni ar tā dēvēto veikala privāto zīmolu, kurus pašlaik gatavo apakšuzņēmumos vai Elvi veikalos.
Arī veikalu tīkla a/s Diāna valdes priekšsēdētājs Edvīns Bergmanis Db stāstīja, ka gatavo ēdienu pagatavošana ir ļoti pieprasīts pakalpojums un uzņēmums strādā pie tā, lai to arvien attīstītu. A/s Diāna meitasuzņēmuma SIA Diāna - Bistro trīs piederošajām kafejnīcām ir sava ražošana, kas, pēc E. Bergmaņa teiktā, aptuveni pusi darba laika velta tam, lai saražotu gatavo ēdienu. Tā kā tas notiek vienuviet, ražošanas izmaksas ir zemākas, līdz ar to algas iespējams uzturēt pietiekoši augstas, tā Diānas valdes priekšsēdētjs, piebilstot, ka pavāri, kulināri un konditori patlaban ir ļoti pieprasīts darbaspēks.
"1999. gadā, kad izveidojām pirmo salātu ražotni veikalā, neviens nezināja, kā tas būs. Jau pēc trim mēnešiem sapratām, ka ražotni vajadzēja trīsreiz lielāku," stāsta Andris Brakovskis, Sky lielveikalu īpašnieka Skai Baltija ražošanas direktors. Līdzīgi esot gājis ar pēc pāris gadiem veikalos izveidotajām zivju kūpinātavām un desu ražotnēm.
Kā skaidro A. Brakovskis, galvenais, kādēļ Sky izlēmis veidot paši savas pārtikas ražotnes, esot tieši kvalitāte, kuru nodrošināt varot, ja paši kontrolē visus ražošanas posmus. Nākamais Sky solis esot plānots centralizētas ražotnes attīstība, bet šobrīd iecere ir tikai tirgus un iespēju izpētes stadijā. "Salātus pagaidām, kamēr Ministru kabineta noteiktais realizācijas laiks ir tikai 12 stundas, neesam gatavi ražot centralizēti," uzsver A. Brakovskis. Viņš uzsver - kad Sky pieņems lēmumu izveidot centralizētu ražotni, tajā noteikti tiks ražotas ekskluzīvas un attiecīgi maksājošas lietas. "Tā vairāk būs restorāna, ne ēdnīcas virtuve," prognozē A. Brakovskis.
Pret straumi
"Kāds var teikt, ka tirdzniecība un ražošana nav pats labākais variants, bet es uzskatu, ka šī simbioze Latvijas apstākļiem ir pati labākā," tā E. Bergmanis. Viņš gan piebilda, ka tā ir iešana pret straumi, jo citās valstīs lielākoties ar ražošanu nodarbojas paši ražotāji, nevis tirgotāji. Arī gatavo ēdienu ražotāja SIA Lango valdes priekšsēdētājs Andrejs Fraimanis domā, ka biznesā katram jādara tas, ko viņš dara, proti, ražotājam jāražo, bet tirgotājam jātirgo un šāda lielākoties ir arī citu valstu pieredze. Taču, mazumtirgotājiem integrējoties pret plūsmu, viņi var būt gan ieguvēji, gan zaudētāji, vērtē A. Fraimanis. Viņš neuzskata, ka, mazumtirgotājiem paplašinot ražošanu, cietīs pārējie fast food ražotāji, jo "tirgus pietiekami strauji attīstās un vietas tajā ir pietiekami. Savai produkcijai redzam noietu, jo patērētājs mūs pazīst." Lango savu produkciju piegādā vairākiem lielveikalu tīkliem, tostarp Rimi Latvia, Sky un citiem.
Db jau iepriekš vēstīja, ka lietošanai gatavā ēdiena ražošana ir tirgus niša, kas vēl tikai attīstās un tās dalībniekiem pietiek vietas negrūstoties.