Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) savā pērn pavasarī izveidotā datu centrā cer attīstīt mākoņdatošanas pakalpojumus biznesam, stāstīja LVRTC Komercdepartamenta direktors Mihails Galuška.

«Redzam trīs iespējamos pakalpojumus. Pirmais - droša datu glabāšanas diska vieta. Otrs - rezerves datu centrs, kas šeit «guļ», bet momentāni pamostas, ja primārais datu centrs nobrūk. Trešais pakalpojums - virtuālais serveris, kas lietotājam izskatās kā viņa serveris, un to var lietot, kā vēlas,» Galuška teica.

Pasaulē mākoņpakalpojumus arvien vairāk izmanto uzņēmumi un iestādes, lai mazinātu izmaksas par pašu datu sistēmu uzturēšanu. Jau ziņots, ka elektronisko sakaru komersants Lattelecom ieviesis mākoņpakalpojumu biznesa klientiem - eDati -, kas ļauj attālināti glabāt un koplietot lielas datu kopas un jau kādu laiku nodrošina divus citus mākoņpakalpojumus - ePasts mākonī un eBirojs mākonī.

«Datu centrs fiziski sāka darboties jau pērn februārī, taču ar visām formalitātēm tika nodots ekspluatācijā 2012.gada vasarā. Tam plānota attīstība divās kārtās. Patlaban pirmajā kārtā 30 statnes jau darbojas. Vairāk par pusi vietu jau ir pārdotas. Katrā statnē ir 42 plaukti, tas ir, tik daudz serveru vai atmiņas bloku tur var ievietot. Otrajā kārtā plānojam turpat izvietot 20 statnes, kas ir paredzētas projektā,» par datu centra līdzšinējo attīstību stāstīja Galuška.

Viņš skaidroja, ka datu centrs iebūvēts LVRTC piederošajā Zaķusalas televīzijas tornī, izmantojot telpu, kas atbrīvojās, kad vecus televīzijas raidītājus aizstāja ar jaunākiem, pēc izmēriem mazākiem modeļiem. Datu centra pirmā kārta izmaksājusi ap 800 000 latu, par to naudu uzbūvēta «kapsula», kur mājo serveru un citu datu ierīču statnes un cits vajadzīgais aprīkojums.

LVRTC investīcijas datu centrā neatspoguļo datu centrā kopēji investētos līdzekļus, jo tā «piepildījumu» - serverus un citas ierīces, kas kalpo centra klientu vajadzībām, - ir pirkuši vai nomā paši klienti.

«Ja prasa, no kurienes klienti nāk, to grūti nosacīt, jo māteskompānijas tiem ir ārzemēs, bet līgumus slēdzam ar vietējo filiāli, un iekārtu uzstādīšanas darbus veic kāda trešā puse,» Galuška teica.

Galuška beidzis Latvijas Universitāti ar maģistra grādu datorzinātnē. Viņš izgājis vairākus kursus un sertifikācijas pakāpes informācijas sistēmu vadības labākas prakses metodoloģijā Information Technology Infrastructure Library (ITIL), kā arī bijis ITIL apmācību pasniedzējs Lattelecom grupai piederošajā Baltijas datoru akadēmijā. Galuška strādā LVTRC no 2012.gada februāra. Pirms tam strādājis Nexum Insurance Technologies un Alna grupai piederošā IT risinājumu kompānijā Unitree.

LVRTC pirmsākumi saistīti ar radio vēsturi Latvijā, kas aizsākās 1924.gadā, kad Satiksmes ministrijas Pasta un telegrāfa virsvaldes sastāvā tika izveidota Radiocentrāle.

No 1996.gada LVRTC bija bezpeļņas valsts akciju sabiedrība, bet kopš 2004.gada 1.novembra - valsts akciju sabiedrība.

No 2010.gada vasaras LVRTC uztur Lattelecom virszemes ciparu televīzijas pārraides komercrežīmā. LVRTC atbild par e-paraksta pakalpojumu uzturēšanu un mārketingu kopš 2009.gada jūnija, kad to pārņēma no Latvijas Pasta.

LVRTC 2011.gadā cieta 19,47 miljonu latu zaudējumus, ko radīja AS Latvijas Krājbanka darbības apturēšana un bankrota procedūras sākšana. LVRTC ieņēmumi 2011.gadā sasniedza 16 miljonus latu, tostarp 8,1 miljona latu neto apgrozījums, 7 miljonu latu ieņēmumi no līdzdalības SIA Latvijas Mobilais telefons kapitālā un 0,8 miljonu latu citi ieņēmumi.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra