Ja mobilo sakaru operatoriem būs jāapmaksā lietotāju atrašanās vietas noteikšanas sistēma, tas varētu ierobežot konkurenci telekomunikāciju tirgū. Tā uzskata uzņēmēju un nozares organizācijas, kas kritizē valdības nodomus radīt šādu sistēmu sabiedrības vajadzībām, bet izmaksas segt no privātuzņēmumu līdzekļiem.
Operatori uzskata, ka šādu pakalpojums, kura ieviešana varētu maksāt līdz pat 2 miljoniem LVL vienam operatoram, būtu jāapmaksā no valsts budžeta. Noteikumu projekts, kas tiek virzīts Ministru kabinetā (MK) neparedz šādu valsts finansējumu. Savukārt tas paredz sistēmas ieviešanu, kas katra zvanītāja uz 112 atrašanās vietu automātiski paziņotu Elektronisko sakaru direkcijas datu bāzei, kas būs pieejama 112 operatoriem. Fiksēto sakaru operatoriem tas nozīmē uzrādīt adresi, kur zvanītāja telefons ierīkots, taču mobilā telefona atrašanās var būt jekurā vietā valstī.
Lai sedz no budžeta
"Ja tas ir par labu sabiedrībai, lai tā izmaksas sedz no valsts budžeta," Db teica Latvijas mobilā telefona (LMT) preses sekretārs Dāvids Dane, kurš arī minēja skaitli 2 miljoni LVL par sistēmas izveidošanu plus 100 000 LVL gadā tā uzturēšanai. Tele2 direktors Latvijā Petrs Kirdeika (Petras Kirdeika) nezināja teikt, cik tas varētu izmaksāt, taču norādīja, ka Lietuvā līdzīgu pakalpojumu esot apmaksājusi valsts. "Noteikti esmu pret izmaksu uzlikšanu operatoriem, jo par valsts interešu īstenošanu jāmaksā valstij," viņš teica. Arī Bite Latvija paziņoja, ka šādas valsts funkcijas izmaksas nevajadzētu uzlikt privātuzņēmējiem, jo tās agrāk vai vēlāk apmaksās patērētājs.
Savukārt Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta direktors Raimonds Bergmanis teica, ka neuzskatot šāda pienākuma uzlikšanu operatoriem par netaisnīgu, jo jāsamēro "cilvēku drošība vai peļņa". Valsts ar licencēm esot devusi elektronisko sakaru operatoriem iespēju nopelnīt. R. Bergmanis arī uzskata, ka atrašanās noteikšanas sistēmas izbūves izmaksas nebūšot vairāk par 200 000 LVL uz katru operatoru.
Palīdzēs
Projekta aizstāvji uzskata, ka atrašanās vietas nosacīšana novērstu situācijas, kad satraukti cilvēki, zvanot par kādu nelaimi no mobilā vai fiksētā telefona, nevar precīzi nosaukt savu atrašanās vietu. Šo projekta mērķi operatori neapstrīd.
R. Bergmanis arī norādīja, ka daudzviet pasaulē mobilo sakaru operatori ievieš atrašanās vietas nosacīšanu kā komerciālu pakalpojumu, kas piedāvā lietotājam saņemt informāciju par tuvumā esošiem restorāniem, veikaliem, izklaides vietām utt.
D. Dane sacīja, ka LMT pagaidām neplāno ieviest t.s. ar atrašanās vietu saistītus pakalpojumus (location based services-LBS), jo pēc tiem neesot pieprasījuma un Latvijas tirgus esot tam samērā mazs. Šo viedokli arī atbalstīja Latvijas telekomunikāciju asociācijas izpilddirektors Jānis Lelis, kurš arī oponē noteikumu projektam par atrašanās vietas nosacīšanu pilnībā uz operatoru rēķina.
Komercpakalpojums - atrašanās vietas noteikšana - šauram lokam
Ar atrašanās vietu saistīti mobilo sakaru operatoru komercpakalpojumi pagaidām ir vērsti uz samēra ekskluzīvu publiku.
Tas notiek dažās Eiropas valstīs, prasot advansētus telefonus un citas ierīces, kuru Latvijā ir ļoti maz.
"LBS ir dažādu nišu pakalpojumu kopums, no kuriem straujāk augošie ir t.s. navigācijas pakalpojumi, kas faktiski prasa, lai lietotāja ierīce ir aprīkota ne tikvien ar telefonu, bet arī ar satelītpozicionēšanas sistēmu (GPS), " Db teica Juhans Fagerbergs (Juhan Fagerberg), zviedru nozares pētnieku Berg Insight analītiķis. Uz Berg Insight prognozēm par Eiropas LBS tirgus attīstību atsaucas vairāki raksti un analītiskas apceres internetā.
Ar parastiem telefoniem var izmantot atrašanās vietas informācijas sistēmas (location information services), kas Zviedrijā darbojas jau vairākus gadus, stāstīja J. Fagerbergs.
"Runa ir par mobilām dzeltenām lapām, kas piedāvā informāciju par tuvumā esošu restorānu, veikalu u.tml. atrašanās vietu un pakalpojumiem. ·ādu pakalpojumu piedāvā Telia mobilo sakaru operators," viņš stāstīja un piebilda, ka šī pakalpojuma sniegšanai pietiek zināt, pie kuras mobilā tīkla bāzes stacijas lietotājs atrodas.
Tā, piemēram, lietotājs, kura telefons atrodas kādā Vecrīgas bāzes stacijā, varētu pieprasīt un saņemt informāciju par tuvumā esošiem restorāniem. Apmēram puse Eiropas operatoru jau piedāvā šādu informāciju, secina Berg Insight. Taču daļa šo pakalpojumu ir vispārēji, piem., lai saņemtu laika prognozi Oslo, pietiek tikai ierasties pilsētā. Savukārt speciālu aprīkojumu prasošais navigācijas tirgus iekļauj pakalpojumus transporta biznesam, piem., kravas mašīnu lokalizāciju un izsekošanu. Arī jaunās luksusa vieglās automašīnās iekļauj GPS sistēmas un mobilos telefonus valstīs, kur ir šādi navigācijas un atrašanās noteikšanas tīkli. Tas nozīmē, ka, nezināmā vietā ieslīdot grāvī ar vecu mašīnu, mobilo zvanītāju no grāvja varēs piefiksēt vienas bāzes stacijas rādiusā, bet, zvanot no Mersedesa ar GPS - ar pārdesmit metru precizitāti.
Bieži gan šādi glābšanas un atpestīšanas no nelaimēm pakalpojumi ir saistīti ar privātu pakalpojuma abonementu, kur pakalpojuma sniedzējs, kam maksā mēnešmaksu, pavēstī atbilstošam dienestam par klienta atrašanās vietu. Kā raksta Berg Insight, pagaidām LBS pakalpojumi veido 1.8 % no Eiropas mobilo sakaru operatoru ar balsi nesaistītajiem pakalpojumiem (non-voice, kas iekļauj īsziņas un mobilo datu pārraidi) jeb aptuveni 180 miljonus USD 2005. gadā. Līdz 2010. gadam šī summa sasniegšot 780 miljonus USD, kas tomēr būs neliela daļa no miljardiem vērtā mobilo operatoru kopējā apgrozījuma.