Citas ziņas

Palielināts komandējumu dienas naudas apmērs

, 11.09.2007

Jaunākais izdevums

Lai nodrošinātu elastību un drošību darba tiesiskajās attiecībās, sociālās garantijas saistībā ar veselības un cita veida apdrošināšanu, kā arī lai novērstu neskaidrības atsevišķu tiesību normu piemērošanā, valdība otrdien, 11.septembrī, apstiprināja grozījumus Ministru kabineta (MK) noteikumos par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi.

MK noteikumos definēta ar nodokļiem neapliekamais dienas naudas apmērs gadījumos, ja darbinieka pastāvīga darba vieta ir ārvalstīs un šis darbinieks tiek komandēts uz apdzīvotu vietu šajā ārvalstī. Šādā gadījumā precizētā definīcija paredz - ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekama tā izdevumu daļa un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas saskaņā ar likumiem veicamas par to izdevumu daļu, kas pārsniedz šajos noteikumos noteikto dienas naudas apmēru komandējumiem attiecīgajā ārvalstī.

Noteikumi papildināti ar komandējuma laikā atlīdzināmo izdevumu sarakstu - izdevumi, kas saistīti ar autostāvvietu un iebraukšanu teritorijās, kur ir noteiktas maksas par transportlīdzekļu iebraukšanu, dalības maksas izdevumi, kas saistīti ar apmaksātu dalību pasākumos.

Noteikumos arīdzan pārskatīts dienas naudas apmērs:

" vairākām ārvalstīm palielināts 2-10 eiro robežās, piem��ram, Andorai - par 2 eiro, Bosnijai un Hercegovinai - par 5 eiro, Kiprai - par 5 eiro;

" Austrālijā un Jaunzēlandē palielināts divas reizes - attiecīgi no 20 līdz 40 un no 33 līdz 65 Austrālijas dolāriem;

" Maskavā un Sanktpēterburgā palielināts no 25 līdz 40 eiro.

Ar grozījumiem noteikumos ir pārskatītas viesnīcu maksas normas - Ukrainā aptuveni 1,5 reizes, Turcijā 2 reizes, Afganistānā, Ēģiptē, Marokā, Tunisijā aptuveni 2,8 reizes un sasniedz no 160 līdz 230 eiro, Lielbritānijā viesnīcas maksas norma palielināta no 155 līdz 280 mārciņām.

Tāpat noteikumos ir iekļauta jauna tiesību norma, kas ļauj apmaksāt ceļa izdevumus gadījumos, kad darbinieks saskaņā ar rakstisku institūcijas vadītāja atļauju pēc komandējumam noteiktā laika paliek komandējuma vietā vai dodas uz komandējuma vietu pirms noteiktā laika (piemēram, pavada komandējuma vietā atpūtas, svētku dienas vai atvaļinājumu).

Izmaiņas noteikumos izstrādātas, Finanšu ministrijai sadarbojoties ar Valsts ieņēmu dienestu un Latvijas Darba devēju konfederāciju. Noteikumu projekts izskatīts Nacionālās trīspusējās sadarbības padomē.

Informācijas sagatavotājs:

Baiba Melnace, 7095405,29265135,

[email protected]

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par 20% samazinātas dienesta un mācību komandējumu dienas naudas normas, dodoties uz visām pasaules valstīm.

To paredz valdība atbalstītie Finanšu ministrijas sagatavotos grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi. Dienas naudas normas samazinātas atbilstoši ekonomiskajai situācijai Latvijā un pasaulē. Par šādu grozījumu nepieciešamību valdībā tika lemts šā gada 8. septembrī.

Tā kā gan valsts iestādēs, gan privātā sektora uzņēmumos pēdējā gada laikā izdevumi darbinieku komandējumiem jau ir būtiski ierobežoti, šobrīd nav iespējams precīzi prognozēt grozījumu ietekmi uz valsts budžeta izdevumiem un ieņēmumiem. Tomēr Finanšu ministrija paredz, ka kopējā ietekme uz valsts budžetu varētu būt pozitīva.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Diviem gadiem Ārlietu ministrija (ĀM) komandējumu un darba braucienu pakalpojumiem plāno tērēt 1,5 milj. Ls. Šī summa par iepirkumu vēl nesasniedz pirmskrīzes tēriņus ĀM komandējumiem, bet ir krietni vairāk nekā par darba braucieniem ĀM tērējusi iepriekšējos gados, kad konkursos par komandējumu nodrošināšanu arī uzvarēja tas pats uzņēmums CWT Latvia (iepriekš Kaleva Travel), kura daļas kādreiz piederēja arī bijušā ārlietu ministra sievai Irēnai Riekstiņai, kas patlaban darbojas uzņēmuma vadībā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tēriņi ministriju darbinieku komandējumiem pērn sasnieguši teju 6 miljonus eiro; visdārgāk darba braucieni izmaksājuši Finanšu ministrijai, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

2015. gadu Latvijas politikā spilgti iekrāsoja Latvijas prezidentūra Eiropas Savienības (ES) Padomē, tāpēc likumsakarīgi, ka liela daļa komandējumu naudas pasmelta no šī notikuma nodrošināšanai paredzētiem līdzekļiem. Arī komandējumu galamērķis līdz ar to daudzos gadījumos bijis Beļģija, Brisele. Bez valsts budžeta naudas finansējums komandējumiem rasts arī Eiropas Komisijas un ES fondu, ārvalstu finansēto projektu, starptautisko institūciju un citos makos. Piemēram, Valsts kasei bija iespēja izmantot Ziemeļu Investīciju bankas līdzekļus, tāpat ir pasākumi, ko apmaksā rīkotājvalsts.

Kopumā ministriju darbinieki 2015. gadā pabijuši 10 535 komandējumos. Tiesa, liela daļa darba braucienu notikuši dzimtenes robežās. Absolūts līderis pēc komandējumu skaita ir Ārlietu ministrija (ĀM) ar aptuveni 2600 darba braucieniem uz tuvākiem un tālākiem galamērķiem. Tai seko Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ar 1826 komandējumiem, kā arī Finanšu ministrija (FM) ar 1382 darbinieku izbraukumiem. Virs tūkstoša (1023) komandējumu ir vēl tikai Zemkopības ministrijai (ZM), kam seko Aizsardzības ministrija (798), Ekonomikas ministrija (649) un Satiksmes ministrija (525). Pārējo ministriju strādājošie darba darīšanās ceļojuši mazāk nekā 50 reižu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vadošie valsts resori savus darbiniekus aizvadītajā gadā komandējumos sūtījuši gan uz Ludzu, gan otru pasaules malu; kopējās izmaksas pārsniedza 8 miljonus eiro, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Lai gan visbiežāk apmeklēta Eiropas sirds Brisele, tomēr vairāku iestāžu komandējumu sarakstos eksotisku galamērķu nosaukumu netrūkst. Darba braucienos apgūta arī franču valoda Vidusjūras krastā divu nedēļu garumā, apmeklētas teātra izrādes, tai skaitā «Īsa pamācība mīlēšanā» un iepazītas eksotikas valstis, piemēram, Dienvidamerika, liecina DB apsekotā informācija. 2014. gadā darba ceļojumu apjoms ievērojami audzis, iemesls – ierēdņi komandējumos gatavojās Latvijas prezidentūrai Eiropas Savienības Padomē. Visi braucieni tikuši skrupulozi izvērtēti, DB uzsvēra vadošie valsts resori – Valsts prezidenta kanceleja, ministrijas, Saeima un Valsts kanceleja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad darījumu braucieniem ministrijas kopumā iecerējušas tērēt aptuveni 4,1 miljonu eiro, kas ir par 200 tūkstošiem eiro vairāk nekā 2018. gadā.

Lai gan vairāku ministriju darba braucienu budžets šogad pielīdzināms pērnā gada izmaksām, kopējie izdevumi kļuvuši lielāki – 2018. gadā darbinieku komandējumiem tika tērēti 3,9 miljoni eiro, bet šogad tam plānots atvēlēt 4,1 miljonu eiro. SIA Averoja valdes locekle Sanita Rugina norāda, ka, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, valsts ie-stāžu darījumu braucienu skaits nav būtiski pieaudzis, saglabājoties 2017. gada līmenī. Komandējumu skaitu pieaugumu tūrisma aģentūra neprognozē arī šogad.

Etiopija un Meksika

Svarīgs aspekts valsts sektora klientiem joprojām ir cena, taču vienlaikus novērojama tendence, ka piedāvājumi arvien biežāk tiek izvēlēti arī pēc izdevīguma principa, liecina Averoja novērojumi. «Tāpat nozīmīgs faktors darījumu braucienu laikā vienmēr ir bijusi drošība, taču šis jautājums parasti tiek skatīts plašākā mērogā, ne vienas valsts institūcijas ietvaros,» pauž S. Rugina, uzsverot, ka populārākais valsts sektora komandējumu galamērķis nemainīgi ir Brisele, kas līderpozīcijas saglabā jau vairākus gadus pēc kārtas. To apstiprina arī Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas (ALTA) valdes loceklis un tūrisma aģentūras Carlson Wagonlit Travel vadītājs Pauls Gusts. Bieži tika apmeklēta arī Frankfurte un Londona. Arī ministriju sniegtā informācija liecina, ka Brisele ir viens no iecienītākajiem valsts darbinieku galamērķiem, tāpat bieži apmeklēta Parīze, Vīne, Luksemburga, Viļņa, Tallina un citas Eiropas pilsētas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Budžets

No Smoļenskas līdz Kazaņai - Rīgas domes komandējumi

Armanda Vilcāne, 01.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Populārs Rīgas domes deputātu komandējumu galamērķis pērn bijis Krievija.

Populārs Rīgas domes (RD) deputātu komandējumu galamērķis pērn bijis Krievija, darba braucienos deputāti devušies uz Maskavu, Sankpēterburgu, Smoļensku un Kazaņu, apciemotas arī vairākas Eiropas valstis.

RD sabiedrisko attiecību nodaļā informē, ka 2017. gadā deputātu komandējumiem iztērēti nepilni 22 tūkstoši eiro, un visbiežāk darba braucienos ārpus valsts devies Rīgas mērs Nils Ušakovs. Pērn domes priekšsēdētājs darba vizītēs apmeklējis Stokholmu, Amsterdamu, Ķelni, Parīzi, Briseli, Minsku un Kazaņu, bet Berlīnē pabijis pat divreiz - lai apspriestu Eiropas Savienības (ES) galvaspilsētu mēru un Eiropas Komisijas tiešā dialoga sanāksmes prioritātes, kā arī, lai tiktos ar Berlīnes pilsētas mēru Mihaelu Milleru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Valsts prezidenta kanceleja (Kanceleja) 2009. gadā, tāpat kā iepriekšējā, ir atlīdzinājusi komandējumu izdevumus personām, kas nav darba attiecībās ar Kanceleju, piemēram, Valsts prezidenta dzīvesbiedrei un Kancelejas komisiju locekļiem.

Revīzijā esošā informācija liecina, ka Lilitai Zatlerei prezidenta kanceleja nodrošinājusi aviobiļetes gan uz trim oficiālajām Valsts prezidenta ārvalstu vizītēm, gan desmit darba vizītēm. Kopumā aviobiļetes arī prezidenta dzīvesbiedrei iegādātas 65% no V. Zatlera komandējumiem. Tam iztērēti Ls 15 555 jeb 18% apmērā no kopējiem Kancelejas veiktajiem maksājumiem par aviobiļešu iegādi, raksta portāls diena.lv.

Valsts kontroliere Inguna Sudraba uzsver, ka nav runa par prezidenta dzīvesbiedres tiesībām doties līdzi savam vīram ārvalstu vizītēs, bet gan likums šobrīd to neparedz, uz ko vairākkārt revīzijās norādījusi VK.Komandējumu izdevumu atlīdzināšana tika organizēta un veikta atbilstoši iekšējam normatīvajam aktam, taču ārējie normatīvie akti 2009. gadā tāpat kā 2008. gadā nereglamentēja komandējumu izdevumu atlīdzināšanas principus Valsts prezidentam un viņa laulātajam, kā arī Kancelejas oficiālās delegācijas pārstāvjiem un Kancelejas komisiju locekļiem, kas nav darba attiecībās ar Kanceleju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Zemkopības ministrija komandējumiem pieciem gadiem atvēl vairāk nekā 940 tūkstošus

Gunta Kursiša, 26.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemkopības ministrija (ZM) noslēgusi iepirkumu konkursu saistībā ar ministrijas darbinieku komandējumu nodrošināšanu. Kopējā summa, ko ministrija šim mērķim atvēlēs, ir 949 tūkstoši latu, liecina informācija Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā.

Konkursā par komandējumu nodrošināšanas pakalpojumu pieteicās septiņi uzņēmumi, bet par uzvarētāju tika izvēlēta SIA Averoja, kas piedāvājusi zemāko cenu.

Minētais līgums paredz, ka ceļojumu birojs Averoja sniegs komandējumu nodrošināšanas pakalpojumus ministrijai piecus gadus, un 949 tūkst. Ls (bez pievienotās vērtības nodokļa, PVN) ir maksimālais šim mērķim atvēlētais budžets.

Komandējumi tiks nodrošināti ar šādu Eiropas Savienības fondu atbalstu – LAP (Latvijas Lauku attīstības programmas 2007.-2013. un 2014.-2020.gadam atbalsta pasākuma «Tehniskā palīdzība» finanšu līdzekļiem), EZF (Rīcības programmas Eiropas Zivsaimniecības fonda atbalsta ieviešanai Latvijā 2007. - 2013. gadam prioritārā virziena «Tehniskā palīdzība» paredzētiem finanšu līdzekļiem), EJZF (Rīcības programmas Eiropas Jūrlietu un Zivsaimniecības fonda atbalsta ieviešanai Latvijā 2014.-2020.gadam prioritārā virziena «Tehniskā palīdzība» paredzētiem finanšu līdzekļiem).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Sūdzības IUB nekait SIA Explain atkārtoti uzvarēt Tiesu administrācijas konkursā

Gunta Kursiša, 06.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiesu administrācija noslēgusi iepirkuma procedūru par komandējumu organizēšanu un nodrošināšanu administrācijai, tiesu un zemesgrāmatu nodaļu vajadzībām. Konkursā atkārtoti uzvarējusi Mārupē reģistrēta kompānija SIA Explain.

Kopumā šajā konkursā savus piedāvājumus iesniedza seši pretendenti.

Tiesu administrācija noslēdza iepirkumu procedūru jau šā gada maija beigās, par saimnieciski izdevīgāko pasludinot SIA Explain piedāvājumu, tomēr pēc tam par konkursa rezultātiem sūdzības iesniedza SIA Averoja un a/s Estravel filiāle Latvijā, kā rezultātā IUB, izvērtējot sūdzības, liedza Tiesu administrācijai slēgt līgumu ar Mārupē reģistrēto uzņēmumu. Kā liecina informācija IUB atkārtotā konkursā par uzvarētāju atkārtoti atzīta SIA Explain.

Administrācija diviem gadiem komandējumu nodrošināšanai plāno tērēt 120 tūkst. Ls. Informācija IUB liecina, ka 2010. gadā noslēgtais konkurss par komandējumu organizēšanu, kurā uzvarēja SIA Kaleva Travel, bija 20 tūkst. Ls apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Cik droša ir elektroniskās naudas un virtuālās naudas izmantošana?

Aiga Krīgere, Zvērinātu advokātu biroja Borenius juriste, 11.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinoši nesen publiskajā telpā izskanēja ziņa, ka Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) ir izsniegusi pirmo licenci elektroniskās naudas iestādes darbībai (1). Savukārt, pēc šīs ziņas publiskošanas sekoja asa sabiedrības reakcija digitālajos medijos komentāru sadaļā, uzsverot, ka šādām iestādēm uzticēties nedrīkst, jo ieguldītā nauda tiks pazaudēta. Tomēr norādāms, ka šādai reakcijai nav pamata, jo būtiski ir nošķirt elektronisko naudu no virtuālās naudas, kuras lietošanas sekas saistāmas ar dažādiem riskiem. Līdz ar to, izprotot atšķirību starp elektronisko naudu un virtuālo naudu, ir iespēja sevi pasargāt no reālu naudas līdzekļu pazaudēšanas.

Elektroniskās naudas statusu un tās emitentu darbību regulē Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums (turpmāk – Likums). Līdz ar to elektroniskās naudas emitenti ir pakļauti konkrētam normatīvajam regulējumam, kas nozīmē to, ka gadījumā, ja elektroniskās naudas emitents savā darbībā neievēro Likuma prasības un ir pārkāpis savu klientu tiesības, klientiem ir iespēja vērsties Likumā noteiktajā kārtībā vienā no divām valsts iestādēm savu tiesību un likumisko interešu aizsardzībai, proti, FKTK vai Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), kā arī Latvijas Komercbanku asociācijas ombudā.

Atbilstoši Likuma prasībām elektroniskajai naudai piemīt trīs pazīmes, ar kuru palīdzību iespējams identificēt un nošķirt elektronisko naudu no citiem norēķinu līdzekļiem:

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Saeima pieņem atbalsta paketi apkures izmaksu pieauguma segšanai iedzīvotājiem

LETA, 11.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā pieņēma likuma grozījumus, paredzot veikt virkni pasākumu siltumapgādes un apkures izmaksu pieauguma daļējai segšanai mājsaimniecībām.

Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā veikti, lai mazinātu negatīvo sociālekonomisko ietekmi uz iedzīvotāju ienākumiem, kas saistīti ar iepriekš nepieredzētu energoresursu strauju cenu kāpumu.

Atbalsta pakotnē iekļauto pasākumu kopējo atbalsta summa būs ap 442,25 miljoniem eiro.

Atbalsts siltumapgādes un apkures nodrošinājuma izmaksu segšanā mājsaimniecībām risinājums ir horizontāls atbalsts mājsaimniecībām ar siltumapgādi un apkuri saistīto izmaksu pieauguma daļējai segšanai no valsts budžeta līdzekļiem un tas nosaka sešus atbalsta veidu virzienus - centralizētā siltumapgāde, dabasgāze, ko izmanto apkurei, elektroenerģija, ko izmanto apkurei, kā arī koksnes granulas, koksnes briketes un malka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Vai par naudu var nopirkt visu? Naudas aprite pēckrīzes periodā

Latvijas Bankas ekonomists Ivars Tillers, 05.12.2016

Eirozonas valstu naudas rādītājs M3 un Eirosistēmas centrālo banku monetārās politikas vajadzībām turēto vērtspapīru portfelis, miljardi eiro

Avots: Latvijas Banka

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir pagājuši 8 gadi, kopš globālās finanšu krīzes, kas satricināja pasaules ekonomiku. Neraugoties uz monetārās politikas pūliņiem, pasaules attīstīto valstu tautsaimniecībās nav atgriezies līdz krīzei novērotais optimisms un izaugsme.

Gluži otrādi, Japānas centrālās bankas pūles ir koncentrētas, lai nepieļautu tautsaimniecības nonākšanu deflācijas spirālē, eirozonas centrālās bankas cenšas pārtraukt ieilgušo pārlieku zemas inflācijas posmu, bet ASV atgriešanās pie normāla procentu likmju līmeņa norit lēnāk, nekā sākotnēji tika gaidīts.

Pasaules attīstītajās valstīs tautsaimniecības reakcija uz monetāras politikas stimuliem ir kļuvusi neelastīgāka, un centrālo banku izmantoto instrumentu arsenāls, šķiet, ir tikpat kā izsmelts.

Veicot apjomīgo aktīvu pirkšanas programmu, Eirosistēmas jeb eiro zonas centrālās bankas ir veicinājušas kopējā ārpus banku sistēmas apritē esošā plašās naudas apjoma kāpumu, tomēr eirozonas tautsaimniecības izaugsme turpina stagnēt, lai gan izdevies novērst deflācijas draudus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes priekšsēdētājam Mārtiņam Staķim (PP) nebija tiesību vienpersoniski attiecībā uz sevi izdot rīkojumu par komandējumu uz Tamperi, informēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM).

VARAM norāda, ka jautājums par rīkojumiem ir noregulēts Rīgas pašvaldības nolikumā, kurš paredz, ka par komandējumu lietderību un akceptēšanu lemj Finanšu un administrācijas lietu komiteja.

Vienlaikus ministrijas rīcībā esot informācija par 2023.gadā izdotu iekšēju normatīvo aktu par komandējumiem. Tas nav publiski pieejams, un Rīgas pašvaldība to VARAM neesot gatava uzrādīt, kamēr nav sagatavots oficiāls pieprasījums.

VARAM norāda, ka attiecīgs pieprasījums šodien tiks nosūtīts Rīgas domei.

"Pēc iepazīšanās ar dokumentiem varēsim papildus sniegt informāciju," norāda VARAM, piebilstot, ka amatpersonai nav tiesību vienpersoniski attiecībā uz sevi izdot rīkojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pasta vadītāja krēsls šūpojas jau ilgi, brauciens uz Kipru var kļūt liktenīgs

Dienas Bizness, 15.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vētru va/s Latvijas pasts (LP) iekšienē izraisījis uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Arņa Salnāja komandējums uz Kipru, lai piedalītos ikgadējā asamblejā PostEurop Plenary Assembly. Kaut gan asambleja tiekot organizēta katru gadu un tajā parasti piedalās Eiropas valstu pastu vadītāji, jautājumus radījis fakts, ka komandējumā LP vadītājs devies kopā ar savu sievu Daci Salnāju, kas ir LTV raidījuma TE! vadītāja, ceturtdien raksta laikraksts Diena.

Izskanējušo neoficiālo informāciju par to, ka, iespējams, abu lidojuma un viesnīcas izmaksas segtas no LP līdzekļiem, A. Salnājs Dienai pilnībā noliedz. «Protams, ka tā nav. Mums ir skaidri noteikumi, un kā valsts uzņēmums nedrīkstam neko tādu atļauties. Pasts apmaksāja tikai manu lidmašīnas biļeti vienam cilvēkam. Es pats apmaksāju viesnīcu. Viesnīcas rezervāciju veicu privāti,» īsziņā no Kipras raksta A. Salnājs.

Arī LP sniegtā informācija apstiprina, ka no uzņēmuma budžeta segta tikai valdes priekšsēdētāja biļete – Rīga–Larnaka–Rīga, par kopējo summu 663 eiro. Iespējams, baumas izplatītas, lai sašūpotu jau tā nestabilo LP vadītāja krēslu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darījumu braucienos un komandējumos brauc aktīvāk, bet sarežģītāki kļuvuši iepirkumu konkursi, nozarē nerimst arī vecās «kaites».

Kur lielākas summas, tur lielāks risks, ka konkursa rezultāti tiks apstrīdēti. Līdz ar to pasūtītājs baidās, ka tiks novilcināts līguma slēgšanas brīdis, un mēģina nodrošināties, konkursos izvirzot kompānijām brīžiem pat neloģiskas prasības, tādu novērojumu budžeta iestāžu komandējumu pakalpojumu nodrošināšanas iepirkumos pauž tūrisma eksperti.

Aģentūras FTB Latvia vadītāja Anta Jokste atzīmē, ka aģentūras apgrozījums aug, un tas nozīmē, ka cilvēki sākuši ceļot vairāk. Lai arī vispārējā gan budžeta iestāžu, gan privātu uzņēmumu interese ir ceļot ar iespējami mazākiem izdevumiem, tai pašā laikā neviens negrib pat domāt par zemāka standarta pakalpojumiem, un kvalitāte tiek prasīta ļoti augsta, viņa norāda. Kopumā situāciju komandējumu un darījumu braucienu segmentā uzņēmēja vērtē kā stabilu, aktīvi ceļo gan valsts, gan privātie uzņēmumi, kam ceļošana ir ikdienas vajadzība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumi komandējumus izvērtē pēc lietderības un darbiniekiem jāsniedz atskaites par braucieniem, tiek izmantotas arī videokonferenču iespējas, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Vadošie valsts resori – Valsts prezidenta kanceleja, ministrijas, Saeima un Valsts kanceleja savus darbiniekus aizvadītajā gadā komandējumos sūtījuši gan uz Ludzu, gan otru pasaules malu, kopējās izmaksas pārsniedza 8 miljonus eiro, pirms laika rakstīja DB, tāpēc laikraksts vēlējās noskaidrot lielāko uzņēmumu praksi komandējumu jomā. Secinājumi ir tādi, ka valsts resori var daudz ko mācīties no biznesa, jo uzņēmumos komandējumi pārsvarā tiek izvērtēti pēc lietderības, un darbiniekiem ir jāsniedz atskaites par braucieniem, kā arī tiek izmantotas videokonferenču iespējas. Savukārt valsts resoru jomā DB konstatēja, ka visbiežāk tiek apmeklēta Eiropas sirds Brisele, tomēr vairāku iestāžu komandējumu sarakstos netrūka arī eksotisku galamērķu nosaukumu. Piemēram, darba braucienos apgūta franču valoda Vidusjūras krastā divu nedēļu garumā, apmeklētas teātra izrādes, tai skaitā «Īsa pamācība mīlēšanā» un iepazītas eksotikas valstis, piemēram, Dienvidamerikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Iekšlietu struktūras komandējumiem tērēs 641 tūkst. Ls

Uldis Andersons, Lāsma Vaivare, 10.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Divu gadu laikā par komandējumu organizēšanas pakalpojumiem visām Iekšlietu ministrijas struktūrām paredzēts iztērēt 641 tūkst. Ls.

Konkursā, kas noslēdzās pērnā gada pēdējās dienās, uzvarējušas trīs kompānijas – FTB Latvia, CB Express Travel un Explain.

Kā DB skaidro Iekšlietu ministrijas (IeM) Aģentūru darba uzraudzības nodaļas vecākā referente Ieva Rekšņa, līgums ir noslēgts uz diviem gadiem, un šie izdevumi attiecināmi uz visām IeM struktūrām, galvenokārt uz Valsts policiju un Valsts robežsardzi.

Arī iepriekšējā šīs Nodrošinājuma valsts aģentūras iepirkumā par komandējumu organizēšanas pakalpojumiem 2010. – 2011. gadā uzvarētāju vidū bija CB Express Travel un FTB Latvia, toreiz pie iepirkuma tika arī SIA Kaleva Travel (tagad - CWT Latvia), liecina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājas lapā rodamā informācija. Kopējā līguma summa bija 602 tūkst. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dombrovska komandējumu izmaksas pērn nedaudz pieaugušas

Guna Gleizde, 03.01.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā premjerministra Valda Dombrovska (Vienotība) komandējumu izmaksas bija 26,1 tūkst. Ls, kas bija nedaudz vairāk nekā 2009. gadā.

Aizpērn V. Dombrovska komandējumu kopējās izmaksas bija 24,1 tūkst. Ls, informē Ministru kabineta preses sekretārs Aivis Freidenfelds.

Visdārgākais premjera brauciens 2010. gadā bija vizīte ASV, kas izmaksāja 7,7 tūkst. Ls. Viņa viesošanās izstādē World Expo 2010 Ķīnā izmaksāja 5,3 tūkst. Ls.

Turpretim 2009. gadā V. Dombrovskis tik dārgās vizītēs nav devies. Aizpērn visvairāk izmaksājis nedēļu ilgais brauciens uz Zviedriju, Poliju, Beļģiju un Portugāli – 3,3 tūkst. Ls. Jāatgādina, ka V. Dombrovskis premjerministra amata pienākumus sāka pildīt 2009. gada martā.

Dati par iepriekšējo valdības vadītāju – Ivara Godmaņa (LPP/LC) un Aigara Kalvīša (TP) – komandējumu izmaksām nav apkopoti, informēja A. Freidenfelds.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Atbalsta Latvijas pieteikumu 1,82 miljardu eiro piesaistei no ES Atveseļošanas fonda

LETA, 20.04.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets otrdien atbalstīja Latvijas atkārtoti izstrādāto pieteikumu 1,82 miljardu eiro piesaistei no Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) norādīja, ka, lai arī plāns līdz iesniegšanai Eiropas Komisijā vēl tiks pilnveidots, tomēr viņš pauda gandarījumu par izstrādāto plāna projektu.

Premjers uzsvēra, ka, pateicoties no ES Atveseļošanas fonda piesaistītajiem līdzekļiem, Latvija varēs īstenot "nevis Eiropas, bet mūsu pašu nodomus, kā audzēt ekonomiku nākotnē". "Šis nav politisks, bet gan visas valsts attīstības projekts," piebilda premjers.

No Atveseļošanās plāna gaida ieguvumus sešās jomās 

Šodien, 20. aprīlī, valdība skatīs informatīvo ziņojumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības...

Lai Latvija saņemtu ES Atveseļošanas fondā iezīmētos1,82 miljardus eiro, Latvijai ir jāizstrādā ekonomikas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns un tas jāsaskaņo ar EK, savukārt plānu apstiprina ES Padome.

Vēlamais termiņš oficiālai Latvijas ekonomikas atveseļošanas plāna iesniegšanai EK ir šā gada 30.aprīlis. Paredzams, ka EK divu mēneša laikā izvērtēs plāna atbilstību regulas prasībām pēc plāna oficiālas iesniegšanas. Ja plāns atbildīs šīm prasībām, tad EK sagatavos padomes ieviešanas lēmumu, kas tiek iesniegts ES Padomei apstiprināšanai.

Iepriekš finanšu ministra Jāņa Reira (JV) padomnieks Ints Dālderis (JV) atzina, ka pārstrādātajā ES Atveseļošanās un noturības mehānisma plānā Latvija prasīs 1,82 miljardus eiro līdz šim plānoto 1,65 miljardu eiro vietā.

Viņš skaidroja, ka pārskatītajā plānā integrēti Eiropas Komisijas (EK) un sociālo partneru priekšlikumi - paredzēts lielāks atbalsts privātajam sektoram un stiprināti sociālās noturības elementi.

Tāpat pārstrādātajā plānā lielāka vērība pievērsta Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā (NEKP) paredzētajiem pasākumiem ar skaidrāku ietekmi uz klimata mērķu sasniegšanu, kā arī papildu uzsvars likts uz Nacionālās industriālās politikas 2021.-2027.gada prioritātēm.

Dālderis uzsvēra, ka pilnīgi visus sociālo partneru priekšlikumus plānā nebija iespējams iekļaut.

Vienlaikus Dālderis norādīja, ka, FM ieskatā, nav atbalstāmi EK mudinājumi celt jebkādus nodokļus.

Dālderis skaidroja, ka pārstrādātajā plānā par 40% - līdz 643,21 miljonam eiro palielināts tiešais atbalsts komersantiem, savukārt publiskais pasūtījums komersantiem samazināts līdz 1,154 miljardiem eiro.

Finanšu ministra padomnieks sacīja, ka pārstrādātā plāna tiešā ietekme uz Nacionālās industriālās politikas 2021.-2027.gada prioritātēm pieaugusi par 24% - līdz 1,164 miljardiem eiro. Netiešā ietekme pieaugusi par 1% - līdz 327,681 miljonam eiro.

Pārstrādātajā plāna projektā klimata sadaļā kopējais prasītais finansējums palielināts par 65,707 miljoniem eiro - līdz 676,207 miljoniem eiro.

Šajā sadaļā par 20,652 miljoniem eiro - līdz 57,282 miljoniem eiro paredzēts palielināt prasīto finansējumu daudzdzīvokļu ēku energoefektivitātes paaugstināšanai, bet par 40 miljoniem eiro - līdz 120,586 miljoniem eiro plānots palielināt finansējumu uzņēmējdarbības energoefektivitātei finanšu instrumenta veidā.

Vienlaikus klimata sadaļā tiks prasīts 80 miljonu eiro finansējums elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācijai atjaunojamo energoresursu integrācijai un izmaksu mazināšanai, kas līdz šim plānā nebija paredzēts.

Pārstrādātajā plānā vairs nav paredzēts 40,293 miljonu eiro finansējums biometāna ražošanas un izmantošanas sistēmai, kā arī 21,978 miljonu eiro finansējums meža ekosistēmu noturības un vērtības celšanai.

Tāpat pārstrādātajā plānā klimata sadaļā par 12,674 miljoniem eiro - līdz 20,293 miljoniem eiro samazināts prasītais finansējums plūdu risku samazināšanas pasākumiem.

Pārstrādātā plāna digitālās transformācijas sadaļā prasītais finansējums palielināts par 35,293 miljoniem eiro - līdz 365,293 miljoniem eiro.

Būtiskākais pieaugums - par 54 miljoniem eiro, sasniedzot 94,788 miljonus eiro, šajā sadaļā paredzēts digitālo prasmju attīstībai. Uzņēmumu digitalizācijai un inovācijām prasītais finansējums palielināts par 11,293 miljoniem eiro - līdz 125,143 miljoniem eiro.

Savukārt valsts pārvaldes digitālajai transformācijai prasītais finansējums pārstrādātajā plānā samazināts par 30 miljoniem eiro - līdz 128,862 miljoniem eiro.

Pārstrādātā plāna nevienlīdzības mazināšanas sadaļā prasītais finansējums palielināts par 40 miljoniem eiro - līdz 370 miljoniem eiro.

Šajā sadaļā lielākais pieaugums - par 40 miljoniem eiro, sasniedzot 111,61 miljonu eiro, paredzēts sociālo pakalpojumu attīstībai.

Pašvaldību kapacitātes stiprināšanai nevienlīdzības mazināšanas sadaļā tiks prasīti 2,5 miljoni eiro, kas iepriekš plānā nebija paredzēti, savukārt reģionālajiem industriālajiem parkiem paredzētais finansējums samazināts par 2,5 miljoniem eiro - līdz 80 miljoniem eiro.

Pārstrādātā plāna veselības sadaļā prasītais finansējums saglabāts nemainīgs - 181,5 miljoni eiro.

Savukārt ekonomikas transformācijas un produktivitātes sadaļā prasītas finansējums palielināts par 31 miljonu eiro - līdz 196 miljoniem eiro. Šie līdzekļi paredzēti inovāciju un privāto investīciju veicināšanai pētījumos un attīstībā, kur prasītais finansējums pieaudzis līdz 113,5 miljoniem eiro.

Pārstrādātā plāna likuma varas stiprināšanai prasītais finansējums palielināts par četriem miljoniem eiro - līdz 37 miljoniem eiro. Papildus prasītais finansējums paredzēts jauniem pasākumiem ēnu ekonomikas mazināšanai.

Jau vēstīts, ka no ES Atveseļošanas fonda Latvijai līdz 2026.gadam grantu veidā būs pieejams finansējums līdz diviem miljardiem eiro.

Februāra sākumā Latvija nosūtīja saskaņošanai EK pieteikumu par ES Atveseļošanas fondā pieejamo finansējuma garantēto daļu 1,65 miljardu eiro apmērā. Pēc Finanšu ministrijā sniegtās informācijas, Latvijai pastāv iespēja pieteikties ES finansējuma mainīgajai daļai, kas patlaban aplēsta aptuveni 300 miljonu eiro apmērā. Papildus tam Latvijai būs pieejami aizdevumi indikatīvi 2,5 miljardu eiro apmērā.

No EK puses par iesniegto plāna projektu izskanēja kritika, un Latvijas politiķi atzina, ka tas būs jāpārstrādā un jāpilnveido. Finanšu ministrijā iepriekš atzina, ka valdībā ar EK izdiskutētais Latvijas ekonomikas atveseļošanas plāns varētu nonākt aprīļa beigās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Saldo

Naudas līdzekļu uzskaite

Silvija Gulbe, starptautiskās auditorkompānijas SIA «Grant Thornton Rimess» partnere, 27.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naudas līdzekļi ir uzņēmuma komercdarbības galvenais tiešais resurss, ar kuru uzņēmums veicina sava kapitāla pieaugumu. Naudas līdzekļi ir uzņēmuma apgrozāmo līdzekļu likvīdākā daļa, to uzskaite nav sarežģīta, tomēr bieži uzņēmumu grāmatvedībā tiek pieļautas neprecizitātes naudas līdzekļu uzskaitē. Jāuzsver - naudas līdzekļu uzskaite ir reglamentēta daudzos normatīvos dokumentos.

Vispirms jāatzīmē, ka atbilstoši Gada pārskatu likuma prasībām bilancē uzrāda tikai naudu, bet naudas plūsmas pārskatā uzrāda naudu un naudas ekvivalentus. Savukārt, pēc starptautiskajiem grāmatvedības standartiem bilancē uzrāda naudu un tās ekvivalentus.

Dažāda pieeja

Praksē ir izveidojusies situācija, ka uzņēmumi dažādi uzrāda naudas līdzekļus gada pārskatā. Sakarā ar to pārskata lietotāji papildus informāciju var iegūt finanšu pārskata pielikumā, kurā jābūt norādītai naudas un tās ekvivalentu uzskaites politikai, kā arī būtu jāatšifrē bilances postenis nauda gadījumā, ja tajā ir ietverti arī naudas ekvivalenti. 2011. gada 21. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 481 «Noteikumi par naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu pārskata saturu un sagatavošanas kārtību» pirmo reizi ir sniegta naudas definīcija. Šo noteikumu izpratnē:

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvijai jākļūst par bezskaidras naudas valsti

Jeļena Buraja, AS Rietumu Banka valdes priekšsēdētāja, 19.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) faktiskajās cenās 2022. gadā bija 39.08 miljardi eiro. Tas raksturo Latvijas ekonomikas lielumu. Savukārt Latvijas ēnu ekonomikas lielums, saskaņā ar Stokholmas Ekonomikas augstskolas Rīgā (SSE Riga) Ēnu ekonomikas indeksa pētījumu, pērn bija 26.5% no IKP. Pie tam, ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā turpina augt – 2016. gadā tas bija 20.7%.

Kā viens no biežāk minētiem ēnu ekonomikas cēloņiem Latvijā tiek minēts nedeklarētie skaidras naudas darījumi. Pie ēnu ekonomikas īpatsvara 26.5% apmērā, tas monetārā izteiksmē ir 10.36 miljardi eiro. Šī ir naudas masa, kas paliek ārpus Latvijas nodokļu sistēmas administrācijas uzraudzības. Tā rezultātā nesaņemtie nodokļu ieņēmumi valsts budžetā pie efektīvas nodokļu likmes 20% (IIN, UIN, kapitāla pieauguma nodoklis ir 20%, bet PVN – 21%) ik gadu sastāda vismaz ap diviem miljardiem eiro. Šī summa būtu svarīgs pienesums Latvijas kopbudžetam, lai varētu samazināt budžeta deficītu, Latvijas ārējo parādu un papildus iegūtu līdzekļus aizsardzības, veselības, izglītības un citu nozaru stiprināšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Centrālās bankas digitālās naudas divi veidi – kas labāk monetārajai politikai?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 14.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālā pasaule ap mums strauji attīstās. Vēl pavisam nesen tālruņus izmantojām tikai sarunām, bet finanšu pakalpojumus saņēmām bankās un pat ne internetbankās, un neiedomājāmies, ka var būt citādi.

Tehnoloģiju attīstība paver plašas iespējas finanšu pakalpojumu attīstībai, tai skaitā progress skar un skars arī naudu. Paveras plašas iespējas attīstīt naudas veidus, veicināt naudas apriti un ātrumu. Paveras iespējas arī veikt izmaiņas un uzlabojumus monetārajā politikā, padarīt efektīvāku monetārās politikas transmisijas mehānismu un, kas zina, nākamās krīzes atveseļošanai centrālās bankas jau varētu izmantot digitālo naudu jau pierastās aktīvu pirkšanas vietā. Šajā rakstā aplūkosim nākotnes iespējas, par kurām centrālās bankas jau ir sākušas domāt – tām ir interese, tās jau publicējušas pētnieciskus darbus un bijuši pirmie eksperimenti.

Centrālajai bankai ir jāiet kopā ar tehnoloģiju attīstību, lai nepiepildītos dažu vizionāru redzējums, ka centrālo banku pasivitātes rezultātā emitētā nauda pamazām izzudīs no apgrozības un cilvēku digitālajos maciņos paliks tikai privāto emitentu emitētās kriptovalūtas. Privātās naudas uzvara nozīmētu arī privātā sektora uzvaru pār valsti, bet atstāsim valsts un privātā sektora spēkošanos filozofiskākas ievirzes rakstiem. Kamēr pastāv centrālās bankas, tām būs jāseko līdzi un jāpielāgojas tehnoloģiju attīstībai. Līdzšinējās zinātnieku diskusijas ir izvirzījušas divus veidus, kā var tikt glabāta centrālās bankas digitālā nauda. Centrālās bankas digitālā nauda varētu tikt glabāta centrālajā bankā atvērtos kontos (angliski – account based) vai arī elektroniskajās ierīcēs (angliski – value based). Šie abi centrālās bankas digitālās naudas veidi var pastāvēt neatkarīgi no tā, kas ir digitālās naudas izplatītājs naudas gala īpašniekiem – centrālā banka vai bankas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Nākamgad pabalstus izmaksās bez ierobežojumiem

Žanete Hāka, 09.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2015.gada 1.janvāra vairāk netiks noteikti ierobežojumi izmaksājamajam slimības, maternitātes, paternitātes un vecāku pabalstam, kā arī piešķiramajam bezdarbnieku pabalstam.

Sākot ar 2015.gadu, valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu maksimumu jau regulēs iemaksu griesti, jo pārsvarā gadījumu valsts sociālās apdrošināšanas pabalstam aprēķina periods nav ilgāks par gadu. Kopš 2014.gada 1.janvāra valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu objekta maksimālais apmērs (iemaksu griesti) gadā ir 46 400 eiro.

Par to otrdien vienojās valdība, iepazīstoties ar Labklājības ministrijas (LM) informatīvo ziņojumu Par turpmāku valsts pabalstu izmaksas ierobežojumu noteikšanas pamatotību.

LM uzsver, ka ar 2015.gada 1.janvāri ģimenes valsts pabalsta apmērs būs palielināts atkarībā no bērnu skaita ģimenē. Proti, par pirmo bērnu - 11,38 eiro mēnesī, par otro bērnu ģimenē pabalsts būs 22,76 eiro (2 reizes lielāks), par trešo bērnu un nākamajiem bērniem – 34,14 eiro jeb 3 reizes lielāks nekā par pirmo bērnu ģimenē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kriptovalūtu klondaika – vai digitālās zīmes var kļūt par naudu?

Latvijas Bankas ekonomists Ivars Tillers, 02.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā šķietami nemanāma, tomēr tautsaimniecībai nepārvērtējami nozīmīga ir uzticamība. Vai varam paļauties, ka preču un pakalpojumu maiņas darījumos iegūsim solīto; vai varam būt droši, ka darījuma otra puse spēj pildīt solījumus; vai vērtības, kuras iegādājāmies, patiesībā pieder to pārdevējam, un kā varam droši zināt, kas tieši kam pieder?

Vai, iegādājoties, piemēram, nekustamo īpašumu, tam nav apgrūtinājumu, vai īpašumtiesību nostiprinājumi ir droši un nevar tikt nesankcionēti mainīti? Visbeidzot, naudas pastāvēšana pašos pamatos ir uzticēšanās rezultāts – tautsaimniecības dalībnieku paļaušanās, ka naudaszīmes, kam pašām par sevi nav gandrīz nekādas vērtības, var un nākotnē varēs apmainīt pret precēm un pakalpojumiem. Līdzās uzticībai naudas pirktspējai, kredītiestāžu emitētā bezskaidrā nauda var pastāvēt, ja klienti uzticas kredītiestāžu spējai pildīt saistības un regulējošo institūciju spējai novērst nelīdzsvarotības, kas rodas banku sistēmā.

Darījumos, kuros nepietiek ar otras puses labu reputāciju, mūsdienās uzticamības panākšanai plaši tiek izmantoti centralizēti institucionāli risinājumi – dažādi reģistri, vidutāji, kas apstiprina darījuma pušu noslēgtās vienošanās, intelektuālā īpašuma izmantošanas tiesības un autoratlīdzības sadali administrējošas iestādes utt. Institucionālie risinājumi ne vienmēr ir ātrdarbīgi un efektīvi, turklāt daudzos gadījumos to darbošanos atbilstoši izveidošanas iecerei apdraud dažādi cilvēciskie faktori – kļūdas, ļaunprātība. Varētu vaicāt, vai iespējams izveidot tautsaimniecības darbības modeļus, lai uzticamība kļūtu par sistēmas neatņemamu īpašību un tautsaimniecības dalībnieku paļāvība būtu sasniedzama bez trešās puses iesaistes? Vai iespējams darījuma slēdzējpusēm izveidot līgumus, kuru izpilde notiktu automātiski, bez darījuma gaitu un nosacījumus pārraugošo pušu iesaistes, un līguma nesankcionēta maiņa būtu neiespējama?

Komentāri

Pievienot komentāru