Gluži tāpat kā lielveikalā, kad piena pakas vietā ir iegādāts pilns iepirkumu maiss, arī no autoservisa ir iespējams iznākt ar veselu sarakstu problēmu, ar kurām iepriekš nebijāt rēķinājušies. Ja saraksts ir pamatots, jautājumi nerodas, bet ko darīt, ja saraksts ir nepilnīgs vai, gluži pretēji, aizdomīgi garš, raksta laikraksts Diena.
Laikraksts veicis eksperimentu - pārbaudījis automašīnas ritošo daļu četros nejauši izvēlētos autoservisos Rīgā un iegūtos rezultātus analizējis Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Rezultāti bijuši iepriecinoši - konstatētie defekti visur ir līdzīgi un pamatoti, tomēr grūti esot nepamanīt uzbāzīgi pieklājīgo pārdošanas stratēģiju, kas tiek piekopta teju visos servisos.
Eksperimentam izvēlētā automašīna Citroen C5 bijusi bez īpašiem zināmiem ritošās daļas defektiem.
Autodarbnīcā AutoLockMastet Centrs, kas ir viena no eksperimenta vietām, uzreiz vaicāts par pēdējo eļļas maiņu. Lai arī tā notikusi pirms dažiem mēnešiem un nobraukti knapi seši tūkstoši kilometru, meistarīgais servisa darbinieks uzstājis, ka tā jāveic. Eļļas maiņa ar filtriem izmaksāšot tikai kādus 50 latus.
«Lai arī neesmu pārliecināta, ka eļļas maiņa ir akūta, pārējie konstatētie defekti, līdzīgi kā Grosauto, TMM Autoklīnika un Autofavorīts, kurp dodos vēlāk, gods godam ir sarakstīti vajadzīgie: brīvkustība kreisajā stūres stienī, aizmugurē jāmaina bremžu diski un uzlikas, un, protams, izdegušās lampiņas pamana teju visi,» raksta eksperimenta veicēja.
Arī Ģirts Ulpe, CSDD tehniskās apskates eksperts, piekritis, ka diagnozes ir gana objektīvas un vairums sakrīt ar CSDD noteiktajām. Tehniskajā apskatē gan atklājusies kāda cita būtiska problēma - defekts labās priekšējās puses balsta šarnīrā. «Tas ir normāli, jo konkrētais bojājums ir labi redzams uz ass spēles detektora, tautā sauktā kratīkļa, un tas var neizlekt uz parastā pacēlāja, kas ir vairumā servisu,» skaidrojis eksperts.
«Es teiktu, ka parastā servisu diagnostikā 99% viss ir atkarīgs no cilvēka, kas to dara,» turpinājis Ģ. Ulpe, «ja pārbauda uz pacēlāja ar atslogotiem riteņiem un lauznīti, tad svarīgi, cik zinošs ir mehāniķis.» Ģ. Ulpe arī atzīmējis, ka var gan gadīties, ka konstatēto problēmu daudzums ir atkarīgs arī no servisa darbinieka godaprāta.
Aizdomas par pārspīlētu diagnostiku radušās Itai (54) pērn, kad viņa savu automašīnu aizvedusi uz autorizētu servisu, kur veica vispārējo tehnisko pārbaudi. «Kad ieraudzīju konstatēto defektu sarakstu, apsēdos,» viņa stāstījusi. Sieviete nav vēlējusies pieņemt faktu, ka brauc teju ar lūzni, un aizvedusi auto uz citu nelielu servisu. Kā paskaidrojusi Ita, vismaz puse no sarakstītajiem defektiem bija nebūtiski.