Jaunākais izdevums

Piešķirot kredītus Latvijai, aizdevēji labi saprot, ka mēs tos nekad nespēsim atmaksāt. Šādu viedokli pauž bijušais Satversmes aizsardzības biroja (SAB) šefs Lainis Kamaldiņš. Viņaprāt, aizdevēji rēķinās, ka viņi varēs kontrolēt mūsu attīstību, ka mēs pildīsim šakālīša lomu vienas vai otras lielvaras labā.

Situācija ir pietiekoši bēdīga. Tie, kas ir bijuši «pie šprices», valsti ir noveduši gandrīz vai līdz mūžīgai parādu verdzībai. Un ir grūti redzēt risinājumu, kā no šīs verdzības izkļūt ārā.

Vai tas vispār vēl ir iespējams?

Visu naudu jau mēs vēl neesam noēduši. Taču vai šī valdība būs labāka par iepriekšējo? Jau tagad mēs dzirdam, ka kredītā ņemtā nauda tiks noēsta, tiks aizbāzts budžeta caurums. Netiek taču izstrādāta kāda programma, kas būtu orientēta uz ekonomikas attīstību, uz valsts struktūru optimizāciju. Neko tādu es neredzu.

Kad tiek veidota kāda koalīcija, pieeja ir vienkārša - visi izstāsta, kādu ministru amati viņiem ir vajadzīgi. Loģiskāk gan būtu, ja vispirms politiķi vienotos, kuras struktūras jālikvidē, kuras - jāapvieno. Ja tas būtu izdarīts, nerastos situācijas, ka brīdī, kad ministrs jau ir apstiprināts amatā, viņš pasaka - kāpēc man grib kaut ko «saīsināt», ja tam otram «neīsina» neko?

Bet tas taču nenotiek tikai šobrīd - šāda situācija Latvijā pastāv kopš valsts neatkarības atjaunošanas...

Sākumā tas viss bija daudzmaz normāli - bija īpašs valsts reformu ministrs, kurš koordinēja šīs lietas. Protams, bija atsevišķi ministri, kas savās ministrijās neveica nekādas reformas un varētu pat teikt, ka labākajā gadījumā viņi neko nesabojāja.

Daudzās ministrijās politiskā ietekme noved pie birokrātijas pieauguma. Piemēram, amatā tiek apstiprināts jauns ministrs, viņš nolemj amatos salikt savus cilvēkus, uz kuriem viņš var paļauties, taču nereti netiek vērtēts, vai ir profesionāls pamats to darīt. Bieži vien ir situācija, kad kādas pārvaldes priekšnieks «nevelk» savu darbu, bet ministrs un viņa padomnieki ir par vāju, lai to piefiksētu. Tas nozīmē, ka tiek veikta reorganizācija un attiecīgā pārvalde tiek iekļauta galvenajā pārvaldē, kur vēl iesēdina savu priekšnieku, un rodas jauns starpslānis. Tā tas pa šiem gadiem ir noticis daudzās vietās. Tādējādi ir radušās daudz jaunas darba vietas, turklāt labi aprīkotas - ar kabinetu, sekretāri, darba auto utt.

Vai piekrītat viedoklim, ka samilzušās ekonomiskās problēmas var tiešā mērā ietekmēt valsts drošību?

Protams, šīs lietas ir cieši saistītas! Ietekmes pārņemšana valstī var notikt visādi. Esmu dzirdējis versijas, ka mūsu nedraugi var uzpirkt dažādas kompānijas, lai tālāk varētu izmantot savu ekonomisko ietekmi, to pārvēršot arī politiskajā, veidojot dažādas partijas, piedaloties to atbalstīšanā utt. Taču arī kredīta devējs var ietekmēt situāciju valstī. Nu kāda jēga ir vēlēt Saeimu, ja kredīta devējs var mierīgi pateikt - šitam likumam ir jābūt tādam, kā vajag man. Piemēram, PVN jābūt 25% apmērā, neraugoties uz to, ka tas neatbilst nekādām mūsu ekonomikas interesēm.

Tātad var izveidoties situācija, kad naudas aizdevēji diktē dzīvi Latvijā?

Tāda situācija var izveidoties. Jautājums - kas to ir pieļāvis? Piemēram... Situācijā ar Parex banku pastāv vairāki iespējamie varianti: vai nu tās pārņēmējiem bija nepilnīga, kaut kādā veidā sagrozīta informācija par tur notiekošo, vai arī viņu rīcība bija neprofesionāla, vai abi kopā. Kas tad sākotnēji mums tika teikts? Tiek pārņemta bankas kontrolpakete, kam ir 200 miljonu latu liels «caurums» - valsts aizdošot naudu, un tai būšot nodrošinājums dažādu īpašumu veidā. Vienkāršais cilvēks toreiz klausījās un domāja - Parex bankai ir daudz ēkas Rīgā, divas villas Jūrmalā... Tie 200 miljoni varētu sanākt! Pēc brīža izrādījās, ka šis nodrošinājums ir akcijas - papīri ar «mīnus» zīmi. Tā neapstiprinājās viens valdības vīru teiktais pēc otra. Arī pats pārņemšanas un pārvaldīšanas process bija interesants. Esmu dzirdējis vairākas lietas, ko labākajā gadījumā varētu nosaukt par neizdevīgām valstij kā bankas īpašniecei, sliktākajā - tas jau velk uz dažādiem Krimināllikuma pantiem. Ir bijušas dažādas atpirktas kredītsaistības un tamlīdzīgas lietas. Ir arī daža laba nopietnāka lieta, ko gan es šobrīd labāk nepieminēšu.

Valstij it kā ir struktūras, kam šādas lietas būtu jāzina, bet es neesmu dzirdējis, ka no viņiem būtu nākusi kaut kāda jēdzīga informācija. Lai tas būtu iespējams, ar attiecīgo jomu ir jābūt intensīvam darbam vismaz vairāku gadu garumā.

Kāpēc, jūsuprāt, Parex banka piedzīvoja tādu situāciju, kāda tā šobrīd ir — vainīga krīze, Valērijs Kargins un Viktors Krasovickis kaut ko izdarīja nepareizi, vai varbūt Latvijas valdība viņiem šo banku vienkārši atņēma?

Drīzāk varētu runāt par otro variantu. Redziet… Pieņemsim, ka es no kāda aizņemos 100 Ls un pasaku, ka pēc nedēļas atdošu, a priori paredzot, ka es to tomēr nedarīšu, tad pēc noteiktā laika es mēģinu termiņu pagarināt, vēl vēlāk — sameklēju kādu citu muļķīti, kurš man aizdod nu jau lielāku naudas summu, lai varu norēķināties ar iepriekšējo kreditoru utt. Skaidrs, ka šādā veidā nekas labs nevar sanākt. Taču arī te jautājums ir par uzraugošajām struktūrām Finanšu un kapitāla tirgus komisijas līmenī (FKTK), kā arī valsts rīcībā esošo operatīvo informāciju. FKTK jau var parādīt plānus, kuros izskatās, ka bankas biznesa plāns ir pietiekoši O.K., bet kādam būtu reāli jāzina, kas tam visam ir iekšpusē.

Šobrīd pēc iespējas vairāk tiek mēģināts ierobežot dažādas protestakcijas un tamlīdzīgus pasākumus. Cik tas, jūsuprāt, ir pareizi?

Īsti pareizi jau tas nav — tas vienkārši parāda varas vājumu. Varai jābūt spējīgai paust savu viedokli, vienlaikus novēršot tāda veida akcijas, kādas bija 13. janvārī, kad Vecrīgā tika sisti logi. Cilvēkiem ir jābūt tiesībām gan izteikt viedokli, gan arī paust savu neapmierinātību, kā arī atzīmēt notikumus, kas viņiem ir svarīgi, netraucējot sabiedrisko kārtību. Ja šīs lietas tiek ievērotas, tad viss ir kārtībā. 13. janvāris pierādīja, ka tās iestādes, kam bija jānodrošina, lai nekārtības nenotiktu, ar to nespēja tikt galā. Vienkāršākais ir mēģināt visu aizliegt, tādējādi ierobežojot arī vārda brīvību.

Cik lielā mērā drošības struktūrām ir iespējams izskaitļot, no kuras puses nāk iespējamie draudi?

Teorētiski būtu jāuzmana visi tie, kam ir potenciāla interese veidot dažādus šāda tipa scenārijus. Jāsāk no otra gala - jāizskaitļo, kam varētu būt interese, un tie tad arī jāuzmana.

Kam tad ir interese izraisīt nekārtības Latvijā?

Tur var būt gan viena, gan arī otra puse, gan iekšēji, gan ārēji spēki.

Nedaudz konkrētāk var?

Discovery un tamlīdzīgos TV kanālos mēdz parādīties interesanti dokumentāli pamatoti raidījumi par to, kā pirms 50-60 gadiem pasaules lielvaras centušās veidot sev atbalstu dažādās pasaules malās, pamatā to darot ar ieročiem un naudu. Tajos pašos raidījumos šodien, kaut ko šajā sakarā pajautājot kādam esošam vai bijušam augsta līmeņa politiķim, amatpersonai, var saņemt atbildi - tas tā bija kādreiz pagātnē, un tagad jau tā neviens nedara. Bet kur ir kāds objektīvs iemesls tam, lai ģeopolitiskās globālās intereses būtu pazudušas? Es tādu neredzu. Šobrīd izmanto nevis ieročus un naudu, bet gan informāciju un naudu. To kāda ieinteresētā puse var izmantot kaut vai tāpēc, lai veicinātu varas maiņu attiecīgajā valstī. Te runa var būt gan par valdības, gan arī parlamenta un vispār valstiskās sistēmas maiņu, ieviešot būtiskas korekcijas, lai vieglāk būtu kontrolēt konkrēto valsti. Šāda interese var būt kā no vienas, tā arī otras puses.

Kā viena puse parasti tiek nosaukta Krievija. Kas tad ir otra?

Nu es gan nevienu valsti vārdā neesmu nosaucis... Šeit var pat runāt ne tikai par divām pusēm, bet arī trešo un ceturto. Politikā jau draugu nav - ir tikai interešu kopības. Redziet... Multenītē Mauglis būtisks ir jautājums par to, kurš kuram ir vajadzīgs vairāk: tīģerim šakālis vai arī šakālim tīģeris? Kāda loma katram no viņiem ir atvēlēta? Latvijai ir atvēlēta šakāļa loma - kaut ko atbalstīt, paust noteiktu viedokli utt.

Ar ko gan Latvija - ekonomiski neattīstīta valsts ar 2 miljoniem iedzīvotāju - var būt tik interesanta lielajiem «tīģeriem»?

Ar savu balsi dažādās organizācijās. Te ir runa par citas valsts kādas noteiktas rīcības atbalstīšanu vai pat tās iniciēšanu.

Vai tas jāsaista ar sarunas sākumā pausto par Latvijas nonākšanu parādu jūgā?

Mūsu gadījumā aizdevējs nav viens - viņi ir vairāki. Katram no tiem ir savas bankas, savas intereses, savas vēlmes noteikt ekonomiski politisko situāciju. Turklāt tas viss notiek situācijā, kad nauda Latvijai tiek aizdota, faktiski zinot, ka aizņēmējs nekad nespēs to atdot. Visas tās fantāzijas, kas ir sarakstītas kaut kādā Ivara Godmaņa plānā, varbūt ir matemātiski labas, bet, raugoties no ekonomiskā aspekta, tur ir pilnīgs murgs! Ja viņš apgalvo, ka šobrīdējā situācijā, palielinot PVN, proporcionāli pieaugs ieņēmumi... Nu es nezinu, kur viņš ir ekonomiku mācījies. Tā taču nemēdz būt!

Jūsu skatījumā SVF, aizdodot naudu, labi saprot, ka Latvija to nekad nespēs atdot?

Jā! Tajā pašā laikā SVF labi saprot, ka mēs būsim regulāri maksātāji un kaut kādi ienākumi jau būs. Taču es neredzu perspektīvu, ka pēc 7 vai 10 gadiem mēs būsim norēķinājušies. Kaut kādi ieņēmumi jau mums būs, taču tie nepaliks mūsu valsts attīstībai, un mūsu attīstības virzienu noteiks kredīta aizdevējs.

Kādu jūs redzat Latviju kā valsti nākotnē?

Nu visas iespējas jau vēl nav zaudētas. Tomēr nedomāju, ka šī Saeima un valdība būs spējīga kaut ko pozitīvu izdarīt.

Pieņemsim, ka šī Saeima tiek atlaista un sarīkotas ārkārtas vēlēšanas - kas mainītos?

Pastāv reālas briesmas, ka nekas. Neticu, ka var parādīties kaut kas jauns un spējīgs, turklāt dabūt Saeimā pietiekami daudz balsu. Varētu parādīties dažādi laimes lāču vedēji, kuri ne ar ko neatšķirsies no tā, kas ir šobrīd. Pozitīvais, uz ko varētu cerēt, ka latvieši varbūt beidzot pārstās kāpt uz grābekļiem.

Un tomēr - kādus redzat galvenos scenārijus, kas nākotnē var sagaidīt Latviju?

Ar vairākām jūsu avīzēm nepietiks, lai to visu izstāstītu. Gribētos jau cerēt, ka pie varas nokļūs no ekonomikas kaut ko saprotoši cilvēki, bet tam būtu jānotiek relatīvi īsā laikā, pirms tiek izšķērdēta kredīta nauda. Ja nauda tiek «veiksmīgi» apēsta, to nav iespējams ieguldīt attīstībā, konkurētspējas uzlabošanā, un vilciens ir aizgājis. Ja piepildītos manis teiktais par saprotošiem cilvēkiem, ekonomika atveseļotos.

Tas ir ideālais scenārijs, bet kāds ir reālais?

Sliktākais būtu, ja tiešām visa nauda tiktu noēsta, mēs mēģinātu lāpīties, mazinot algas, apturot ekonomikas dzīvotspēju uzturošos projektus, kas ne vienmēr šādās situācijās ir pareizi. Es nekad nepiekritīšu apgalvojumam, ka visiem vienādi ir jāapgriež algas un visām iestādēm proporcionāli jāsamazina darbinieku skaits. Piemēram, jau pēdējā gadā, kad strādāju SAB, es teicu, ka ir nepieciešams maksimāli apvienot Latvijā strādājošos drošības dienestus. SAB un Drošības policiju mierīgi varētu apvienot. Savukārt Militārajam izlūkošanas un drošības dienestam būtu jāatņem vārdiņš «izlūkošana», pie kam tas jānodod apvienotā dienesta informatīvā pārraudzībā.

Pirms kāda laika jūs norādījāt, ka Latvijas drošības dienestus faktiski neviens nekontrolē. Vai šajā jomā situācija ir mainījusies?

Nav! Šī nekontrolētība joprojām saglabājas. Es nespēju nosaukt nevienu personu vai iestādi, kas varētu pateikt - jā, es zinu, kas dienestos notiek, un tas viss ir akceptēts saskaņā ar mūsu uzdevumiem, un tam ir sava atdeve.

Tātad, atbilstoši jūsu teiktajam, SAB vadītājs Jānis Kažociņš ko grib, to arī dara?

Principā jā! Vienīgais, kas SAB darbībā ir stingri definēts, ir pielaides piešķiršana valsts noslēpumam. Turklāt arī šis pasākums visbiežāk ir stipri vien formāls. Šādu darbu varētu darīt katrs otrais no ielas paņemtais cilvēks. Neesmu novērojis pazīmes, ka šajā jomā tiktu veikts sistemātisks operatīvais darbs.

Cik liela ir dažādu citu valstu ietekme uz to, kādus lēmumus pieņem vai nepieņem Latvijas drošības dienesti?

Nu... Principā Latvijas drošības iestādēm būtu jāsadarbojas ar tiem, kas ir mūsu valsts partneri. Pieļauju, ka ir tēmas, kuru sakarā var sadarboties pat ar valstīm, kas mums nebūt nav īpaši draudzīgas - piemēram, terorisms, organizētā noziedzība utt.

Atsevišķos gadījumos ietekme var parādīties kā norādījums - dariet to, to un vēl arī to... Tāpat tas var notikt konkrētā dienesta politikas noteikšanas līmenī: ar ko sadarboties, bet ar ko - nesadarboties, kādos virzienos strādāt, kādos ne. Piemēram, ja runājam par to pašu valsts noslēpumu, var atnākt uz SAB pilsonis, kurā ieklausās, un pateikt - ziniet, šai personai pielaidi nedrīkst dot. Ņemot vērā minēto kontroles trūkumu, tas ir iespējams. Nevienam jau nav jāatskaitās par to, kāpēc kādam nav izsniegta pielaide.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Igaunijā aizdomās turētā statuss noteikts Bigbank līdzīpašniekam

LETA/BNS/ERR, 31.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas Drošības policija aizdomās turētā statusu noteikusi bankas "Bigbank" līdzīpašniekam Parvelam Prūnsildam un Tartu vicemēram Prītam Humalam, kuri abi ir parlamenta opozīcijā esošās partijas "Tēvzeme" biedri.

Humals tiek turēts aizdomās par procesuālo ierobežojumu pārkāpumu lielā apmērā, savukārt Prūnsilds - par palīdzēšanu un atbalstīšanu.

Prūnsilds trešdien žurnālistiem apstiprināja, ka viņa dzīvesvietā Drošības policijas darbinieki otrdien veikuši kratīšanu un viņam oficiāli noteikts aizdomās turētā statuss.

Kriminālprocess saistīts ar Igaunijas Nacionālā muzeja bijušās izstāžu zāles Tartu pārdošanu brālībai "Sakala", kuras biedrs ir Prūnsilds. "Sakala" nesen par 1,2 miljoniem eiro iegādājās ēku no valsts nekustamo īpašumu apsaimniekotāja "Riigi Kinnisvara" (RKAS).

RKAS ēku pirmo reizi izsolē izlika 2017.gadā, bet toreizējais valsts pārvaldes ministrs izsoli anulēja, jo par īpašumu interesējās Tartu pašvaldība, un piešķīra pilsētai pirmpirkuma tiesības. RKAS līguma projektu Tartu pašvaldībai iesniedza 2022.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Jauna, novatoriska Sennebogen kokapstrādes mašīna patērē par trešdaļu mazāk degvielas

Sadarbības materiāls, 14.09.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mašīnbūves uzņēmums Sennebogen Maschinenfabrik GmbH tirgū ieved ekonomiskākus Green Efficiency Drive (GED) modeļus, kas palīdz ietaupīt gandrīz 30 % degvielas.

Vācijas mašīnbūves uzņēmums Sennebogen Maschinenfabrik GmbH ražo īpaši zāģētavām un citiem baļķu apstrādātājiem paredzētas pick and carry kokapstrādes mašīnas, kurām ir īpaša pamatnes platforma un augšējā platforma jeb tornis, kas rotē 360 grādu leņķī. Sennebogen pārstāvis Matiass Ibelakers [Matthias Übelacker] stāsta, ka pēdējo divu gadu laikā tirgū ievestā modernā Green Efficiency Drive (GED) modeļa pamats ir novatoriska, elektriska pamatnes platforma, ar kuras palīdzību degvielas patēriņu izdevās samazināt par gandrīz 30 %. Tas bija iespējams, pateicoties viedajai ritošās daļas elektropiedziņas enerģijas pārvaldes sistēmai, kas iejaucas, ja tiek konstatēta neizmantota enerģija – piedziņa darbam izmanto enerģiju, kas rodas bremzējot. Rezultāts ir labāk vadāma mašīna ar mazāku motoru, kas izmanto mazāk enerģijas un mazāk piesārņo vidi – tomēr ar tādu pašu efektivitāti un efektivitāti kā iepriekšējie modeļi. Elektriskās piedziņas enerģiju dīzeļmotoram ražo ģenerators.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Rīgas Centrāltirgus trīs gadu laikā slēdzis līgumus ar šaubīgām firmām par 1.2 milj. Ls. Tirgus izsludinātajos lielākos un mazākos iepirkumos vismaz kopš 2006. gada vidus uzvarējušas vienas un tās pašas kompānijas, kuras grūti raksturot kā nopietnus būvniecības tirgus spēlētājus.

Db pēta, kas gadiem saņem Centrāltirgus pasūtījumus.

Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Laikraksts: Latvijā nelikumīgi tirgo Igaunijas eiro monētas

LETA, 19.11.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Igaunijas eiro monētas vēl līdz 1.decembrim nebūs oficiāli pieejamas iedzīvotājiem, kāds numismātikas veikals Rīgā jau uzsācis to tirdzniecību, vēsta igauņu laikraksts Sakala.

Kāds Latvijā dzīvojošs igaunis, kurš interesējas par numismātiku, Rīgas numismātikas salona tīmekļa vietnē nejauši uzzinājis par iespēju iegādāties Igaunijas eiro monētu komplektu.

Monētu nominālvērtība sasniedz 60,70 kronas (2,72 latus), taču veikals tās pārdod par trīs reizes lielāku cenu, proti, 176,50 kronām (7,92 latiem).

Dodoties uz šo veikalu, Latvijā dzīvojošajam Igaunijas pilsonim arī izdevies iegādāties pagaidām citur nepieejamās monētas.

Kā stāsta vārdā neminētais vīrietis, veikalā bijusi pilna kaste ar Igaunijas eiro monētām, un drošības elementu pārbaude liecinot, ka tās nav viltotas. "Pārdevējs teica, ka viņš tās saņēmis no Tallinas," stāsta pircējs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Igauņi gatavojas vienam no visu laiku lielākajiem darījumiem mediju nozarē

Gunta Kursiša, 14.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas mediju kompānija Eesti Meedia, kas pieder Norvēģijas mediju milzim Schibsted, gatavojas uzņēmuma izpirkšanai. Šis solās būt par vienu no visu laiku lielākajiem darījumiem Igaunijas mediju nozarē, raksta igauņu medijs Äripäev.

Eesti Meedia pieder vairāki mediji, tostarp laikraksts Postimees, televīzijas kanāls Kanal2, izdevniecība Kroonspress, divas radio stacijas Kuku un Elmer, pieci reģionālie laikraksti, ieskaitot Pärnu Postimees un Sakala.

Äripäev avoti lēš, ka Eesti Meedia pārdošanas cena varētu būt līdzvērtīga ar izdevniecības Kroonspress cenu. Kroonspress 2012. gadā apgrozīja 36 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Igauņu mediju grupa nonāk farmācijas uzņēmēja un mediju vadītāju rokās

Gunta Kursiša, 10.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Norvēģijas mediju grupa Schibsted pārdevusi igauņiem līdz šim sev piederošos medijus par aptuveni 30 miljoniem eiro, citējot Eesti Päevaleht, raksta BBN.

«Mēs esam lepni, ka laika gaitā Eesti Meedia ir attīstījusies par spēcīgu un stratēģiski labi pozicionētu mediju grupu Igaunijā un pārējās Baltijas valstīs,» oficiālā paziņojumā pauda Schibsted vadītājs Rolvs Ēriks Risdals (Rolv Erik Syssdal).

Darījuma finansētājs ir uzņēmējs Marguss Linnamāe (Margus Linnamäe), kuram pieder farmācijas produktu tirdzniecības koncerns Magnum Group, kuras ikgadējais apgrozījums Baltijā un Somijā kopumā veido aptuveni 300 miljonus eiro.

Rezultātā 50% no Eesti Meedia pieder M. Linnamāe, bet pārējā puse – TAMM Meedia, kas savukārt pieder trim Eesti Meedia vadītājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad valsts svētkos Rīgas ostā iedzīvotājiem būs iespēja apmeklēt NATO valstu karakuģus, aģentūru LETA informēja Aizsardzības ministrijā.

18. un 19.novembrī no plkst.13 līdz 16 Rīgas Pasažieru ostā iedzīvotājiem atvērti apskatei būs NATO 1.pastāvīgās jūras pretmīnu grupas kuģi. Grupas sastāvā šobrīd ir astoņu valstu kuģi - Latvijas mīnu kuģis Imanta, Vācijas štāba kuģis Elbe, Lietuvas patruļkuģis Skalvis, Igaunijas mīnu kuģis Sakala, Lielbritānijas mīnu kuģis Grimsby, Nīderlandes mīnu kuģis Willemstad, Belģijas mīnu kuģis Narcis un Norvēģijas mīnu kuģis.

NATO 1.pastāvīgā jūras pretmīnu grupa Igaunijas Jūras spēku komandkapteiņa Johana Eliasa Seljamā vadībā ieradīsies Rīgas ostā ceturtdien, 17.novembrī. Grupa uzturēsies Rīgā līdz pirmdienas rītam.

Grupa ir sākusi sprādzienbīstamu priekšmetu neitralizēšanas operāciju veikšanu un turpinās pēc Otrā pasaules kara palikušo mīnu meklēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Lielākie nodokļu parādnieki jūlija sākumā valstij parādā 126,652 miljonus latu

BNS, 19.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Simts lielākie nodokļu parādnieki šogad jūlija sākumā valstij bija parādā 126,652 miljonus latu, kas ir par 4,219 miljoniem latu jeb 3,4% vairāk nekā mēnesi iepriekš, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) apkopotie dati.

Lielāko nodokļu parādnieku saraksta augšgalā 2011.gada 1.jūlijā, tāpat kā mēnesi iepriekš, bija uzņēmums Applied Researches ar 4,818 miljonu latu parādu. Pēc Lursoft informācijas, Applied Researches nodarbojas ar nespecializēto vairumtirdzniecību, un tā vienīgais īpašnieks ir Krievijas privātpersona Oļegs Šadrins.

Otrs lielākais nodokļu parādnieks jūlija sākumā bija uzņēmums Angir, kura parāds veido 4,573 miljonus latu. Lursoft informācija liecina, ka uzņēmums nodarbojas ar kokmateriālu, būvmateriālu un sanitārtehnikas ierīču vairumtirdzniecību un pieder Krievijas privātpersonai Oksanai Osipovai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvijas tautsaimniecība simtgades krustcelēs

Latvijas Bankas ekonomists Uldis Rutkaste, 18.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gadskārtās bieži mēdzam atskatīties uz notikušo un padomāt par nākotnē darāmo. Valsts simtgade kā simboliski piesātināta gadskārta liek paraudzīties uz norisēm filozofiskāk, paceļoties pāri ikdienas kņadai un veltot laiku pārdomām par lietu būtību.

Tādēļ arī Latvijas Bankā nolēmām valsts simtgades gaidās uzsākt sarunu par būtisko valsts tautsaimniecības attīstībai ilgākā laika posmā, lai Latvija nākamajā gadu simtā beidzot piepildītu sapni par pārtikušu labklājības valsti.

Savu vērtējumu par dažādiem Latvijas attīstības aspektiem un veicamajiem uzdevumiem sniegs Latvijas Bankas vadošie ekonomisti. Vienlaikus aicinām arī citu institūciju ekonomistus, ekspertus, uzņēmējus, visu sabiedrību iesaistīties šajā Latvijas nākotnei būtiskajā diskusijā.

Ievadot rakstu sēriju «Latvijas tautsaimniecība: ar skatu uz nākamajiem 100», izvērtēšu Latvijas tautsaimniecības līdzšinējo attīstību un ieskicēšu galvenos nākotnes izaicinājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pusvadītāju nozare Latvijā: pārāk liela iespēja, lai to palaistu garām

Renāts Lokomets, Edgars Poga, Venture Faculty, 05.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības Mikroshēmu akta apstiprināšana ir vērā ņemami palielinājusi Latvijas izredzes izrauties strauji augošajā pusvadītāju tehnoloģiju ražošanas nozarē.

Tieši šai nozarei ir potenciāls Latviju izvirzīt ES tehnoloģiskās autonomijas veicināšanas priekšgalā, balstoties uz Latvijas vēsturiski spēcīgo tehnoloģiju un zināšanu kapitālu pusvadītāju tehnoloģiju ražošanā1.

Tādēļ Latvijai ir viss nepieciešamais, lai ieņemtu vadošo vietu strauji augošajā pusvadītāju tehnoloģiju nozarē. To var panākt, ja tā tiek izvirzīta par prioritāti, un potenciāli aizvieto kādu no pastāvošajām, kā, piemēram, tranzītu, banku nozari vai tūrismu, ar augstajām tehnoloģijām, kas attīstītu ekonomiku un izveidotu jaunas darba vietas Latvijā2.

Pusvadītāju tehnoloģiju nozares attīstības iespējas Latvijā

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan partiju kases strauji pildās, pavasarī notikušās Eiropas Parlamenta vēlēšanas to kabatas krietni patukšojušas, Saeimas vēlēšanu reklāmām atstājot visai ierobežotus līdzekļus

Par to liecina DB pētījums, apkopojot informāciju par partiju saņemtajiem ziedojumiem, biedru naudām un tēriņiem priekšvēlēšanu izdevumiem. Jāņem gan vērā, ka saziedotās summas ik dienu mainās, turklāt, tuvojoties vēlēšanām, tas notiek ļoti strauji. Turklāt atsevišķām partijām ir no dažiem līdz vairākiem desmitiem tūkst. eiro mērāmi naudas uzkrājumi no iepriekšējiem gadiem papildus tam jau šobrīd Saeimā pārstāvētās partijas saņem arī valsts budžeta finansējumu, kas visa starpā arī izmantojams politiskajai aģitācijai, līdz ar to šis pētījums parāda tendenci, nevis absolūti precīzi atspoguļo situāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Dombrovskis: Latvijai bilances uzlabojums ES budžetā ir par 707 miljoniem eiro

LETA, 11.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Runām, ka Latvija Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta sarunu rezultātā ir sliktākās pozīcijās par Lietuvu, nav pamata, jo Latvijai ir lielāks procentuālais finansējuma pieaugums faktiskajās cenās nekā Lietuvai.

Premjerministrs Valdis Dombrovskis (V) šodien ministrus informēja, ka palūdzis, lai Latvijai piešķirto finansējumu pārrēķina pēc tās pašas metodes, kā rēķinājusi Lietuva, un rezultātā izrādījies, ka Latvijai bilances uzlabojums ir par 15%, bet Lietuvai - par 10%.

«Pārrēķinot šos skaitļus, mūsu bilances uzlabojums ir par 707 miljoniem eiro (494 miljoniem latu) jeb par 15%. Pārrēķinot Lietuvas metodikā, mūsu rezultāts ir iespaidīgāks,» pauda premjers. Viņš piebilda, ka Latvija saņēmusi vislielāko pieaugumu tiešmaksājumos pret esošo līmeni.

Skaidrojot par tiešmaksājumiem lauksaimniekiem, viņš informēja, ka sākotnēji no Eiropas Komisijas puses Latvijai piedāvāja, ka tiešmaksājumi lauksaimniekiem pieaugs līdz 141 eiro (98,7 latiem) par hektāru, taču gala rezultātā izdevies panākt, ka summa pieaugs līdz 196 eiro (138 latiem) par hektāru 2019.gadā, kas ir 75% no vidējā līmeņa Eiropas Savienībā. Tomēr, ņemot vērā, ka Latvija saņēma vēl papildu līdzekļus, Latvijai tiešmaksājumi pieaugs nevis no 109 eiro (76,3 latiem) līdz 196 eiro, bet gan no 127 eiro nākamgad līdz 196 eiro 2019.gadā, kas ir atbilstoši tai pieauguma līknei, kāda būs Igaunijai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Pasaules Ekonomikas foruma jaunākais tūrisma ziņojums šokējis zviedrus

Lelde Petrāne, 07.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules Ekonomikas forums (WEF) publicējis Ceļošanas&Tūrisma Konkurētspējas Ziņojumu 2015 (The Travel & Tourism Competitiveness Report 2015).

Ziņojums tiek publiskots reizi divos gados un aplūko 141 valsti, atklājot to, cik labi valstis uzrauga un tur godā savas tūrisma nozares.

Kā vēsta thelocal.se, globālais ziņojums metis šaubu ēnu pār Zviedrijas tūrisma nozari, Ziemeļvalsti ierindojot 23. vietā pasaulē. Vēl 2011. gadā tai tika piešķirta 5. vieta. Līdz ar to piecus gadus pēc tam, kad Zviedrija ierindojās pirmajā pieciniekā, tā izslīdējusi pat no Top 20. WEF iepriekšējā ziņojumā 2013. gadā Zviedrija atradās 9. vietā.

To, kurā vietā ierindota Latvija, kā arī tūrisma jomā konkurētspējīgākās valstis, skatiet raksta galerijā!

Valstis vērtētas pēc vairākiem kritērijiem: biznesa vide (Latvijai - 53. vieta, Igaunijai - 26., Lietuvai - 64.), drošība (Latvijai - 40., Igaunijai - 23., Lietuvai - 54.), veselība un higiēna (Igaunijai - 23., Latvijai - 27., Lietuvai - 3.), darbaspēks (Latvijai - 19., Lietuvai - 32., Igaunijai - 24.), gatavība uzņemt tūristus (Latvijai - 20., Igaunijai - 18., Lietuvai - 29.), tūrisma nozares nozīmība valdības izpratnē (Igaunijai - 9., Latvijai - 63., Lietuvai - 85.), atvērtība (Latvijai - 36., Lietuvai - 34., Igaunijai - 52.), cenas (Igaunijai - 72., Latvijai - 58., Lietuvai - 57.), ilgtspējīga pieeja (Latvijai - 30., Igaunijai - 20., Lietuvai - 38.), dabas resursi (Latvijai - 52., Igaunijai - 59., Lietuvai - 86.) un kultūra (Lietuvai - 33., Igaunijai - 37., Latvijai - 42.).

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Domājot par nākamo gadu, iedzīvotāji vairs nav tik optimistiski kā iepriekš

Žanete Hāka, 30.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

43% iedzīvotāju paredz, ka viņiem personīgi, bet 26% - ka Latvijai nākamais gads būs labāks par šo gadu, liecina 2016.gada decembrī pētījumu centra SKDS veiktās aptaujas dati.

Gada nogalē 17% iedzīvotāju šo gadu Latvijai novērtē kā labāku, 24% uzskata, ka tas ir bijis sliktāks, bet 55% domā, ka tas ir bijis tāds pats kā iepriekšējais.

Šie vērtējumi kopumā ir sliktāki nekā pagājušā gada nogalē iegūtie. Pirms gada pozitīvas atbildes sniedza par 5 procentu punktiem vairāk iedzīvotāju - t.i. 22% iedzīvotāju 2015.gadu Latvijai vērtēja kā labāku par iepriekšējo, bet 15% to vērtēja kā sliktāku, kas ir krietni retāk nekā šī gada nogalē iegūtie 24%.

Vēsturiski vissliktākos aizvadītā gada novērtējumus Latvijas iedzīvotāji pauda 2009.gada nogalē, kad kopumā tikai 4% iedzīvotāju 2009.gadu Latvijai vērtēja kā labāku nekā iepriekšējo, bet 79% - kā sliktāku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Viedoklis: Cik asi zobi fiskālās disciplīnas sargam?

Guntis Kalniņš, Latvijas Bankas ekonomists, 15.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopīga fiskālās disciplīnas ietvara veidošana ir ļoti daudzšķautņains jautājums gan Latvijā, gan Eiropas Savienībā (ES). No vienas puses, tā ir politiskā saspēle, kur arī Latvijai jāpieliek pūliņi, lai mūsu balsi Eiropā sadzirdētu un izveidotu mehānismu, kas nodrošina atbildīgu dalībvalstu budžeta politiku.

No otras puses, protams, fiskālās disciplīnas īstenošanu, pirmkārt, jāsāk savās mājās ar pavisam praktisku mērķi – pieejamā naudas apjoma saprātīga tērēšana, lai apmierinātu pēc iespējas vairāk vajadzību un dzīvotu labāk. Šajā rakstā pievērsīšos fiskālās disciplīnas padomes lomai un iespējām uzlabot fiskālo disciplīnu Latvijā un apskatīšu Eiropas Savienības fiskālās padomes līdzšinējo veidošanas gaitu.

Sabiedrībai no publiski pieejamās informācijas, kas mēdz būt arī virspusēja un politiski motivēta, ne vienmēr ir viegli saprast, vai īstenotā budžeta politika patiesi ved uz lielāku labklājību. Turklāt pat politikas īstenotājiem arvien grūtāk ir saprast, vai nosacījumi tiešām tiek izpildīti un cik objektīvi ir Eiropas Komisijas (EK) pieņemtie lēmumi, izvērtējot konkrētu dalībvalstu atbilstību regulās definētajiem atbildīgas budžeta politikas nosacījumiem. Ir vairāki ceļi, kā turpināt attīstības ceļu arī šajos apstākļos: var atņemt valstīm iespējas radoši lavierēt pa disciplīnas kritēriju džungļiem un budžeta lēmumu pieņemšanu centralizēt vai tomēr censties risināt pastāvošā mehānisma problēmas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Eiropas atveseļošanas plāna miljardi – kādas ir Latvijas ekonomikas iespējas?

Latvijas Bankas ekonomiste Baiba Brusbārde, 20.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) maija beigās publicēja priekšlikumus par Covid-19 krīzē cietušās Eiropas ekonomikas atveseļošanas plānu, kura ietvaros paredzēts atbalsts visām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm.

Saskaņā ar piedāvājumu – tuvākajos 7 gados Latvijai no ES budžeta varētu būt pieejams gandrīz 12 miljardu eiro jeb tik, cik pēdējos 15 gados kopā. Kā Latvijai veiksmīgi un pilnvērtīgi iekļauties jaunajā ES ekonomikā? Kur investēt gudri, lai modernizētu ekonomiku laikā, kad to darīs visa Eiropa? Kurp virzīt skatu nākotnē, nevis (tikai) labot pagātnes kļūdas? Par to pārdomas turpmākajā rakstā.

Tātad, 27. maijā EK iepazīstināja ar savu izstrādāto Eiropas atveseļošanas plānu (turpmāk – EK plāns), pirmo reizi piedāvājot dubultā finansējuma pieeju. Jaunais EK plāns paredz papildu ierastajam 7 gadu budžetam (1.1 triljonu eiro apmērā) ieviest ārkārtas 4 gadu instrumentu 750 miljardu eiro apmērā. Tādējādi kopā Eiropas atveseļošanas plāna īstenošanai EK piedāvā rezervēt 1,85 triljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

EK rekomendē Latvijai mazināt nodokļu slogu zemu ienākumu saņēmējiem un vairāk uzraudzīt maksātnespējas administratorus

LETA, 18.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai jāmazina nodokļu slogs zemu ienākumu saņēmējiem un vairāk jāuzrauga maksātnespējas administratori, teikts šodien publicētajās Eiropas Komisijas (EK) rekomendācijās Latvijai.

EK rekomendācijās norāda - Latvijai ir jānodrošina, ka novirze no vidēja termiņa budžeta mērķa izpildes 2016. un 2017.gadā attiecas tikai uz tiem izdevumiem, kas saistīti ar pensiju reformu un strukturālajām reformām veselības sektorā.

Tāpat Latvijai ieteikts samazināt nodokļu slogu zemu ienākumu saņēmējiem, nodrošinot izaugsmi veicinošas izmaiņas dabas resursu un nekustamā īpašuma nodokļos, kā arī uzlabojot nodokļu iekasēšanu.

EK arī iesaka Latvijai nodrošināt atbilstošus sociālās palīdzības pabalstus, kā arī veicināt nodarbinātību. Latvijai arī jāpasteidzas veikt reformas arodmācību programmā, iesaistot sociālos partnerus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Eksperts: Enerģētikas nozarei beidzot pievērsta pelnītā uzmanība

Reinis Āboltiņš, <i>Lattelecom tet</i> enerģijas tirgus eksperts, 28.12.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spilgtākie 2017. gada notikumi enerģētikā un prognozes 2018. gadam

2017. gadā beidzot pievērsta pelnītā uzmanība enerģētikas nozarei, nākamā gada izaicinājums – savlaicīga un pārdomāta politisko lēmumu pieņemšana

2017. gadam raksturīga vairāku svarīgu enerģētiskās drošības elementu klātbūtne. Gāzes tirgus atvēršana, diskusijas par enerģijas ražošanas atbalsta nākotni un aktīva enerģijas patērētāja veidošana bija nozares un arī plašākas sabiedrības diskusiju dienaskārtībā. Šo elementu ceļš uz dienaskārtību ir bijis atšķirīgs, taču efekts ir līdzīgs. Ja gāzes tirgus atvēršanu motivēja Eiropas Savienības enerģijas likumdošanas saistību izpilde, tad nojausma, ka nozares politika varējusi būt kvalitatīvāka, dienaskārtībā ienāca caur ekspertu, politiķu un plašākas sabiedrības pastiprinātu uzmanību un interesi par obligāto iepirkuma komponenti (OIK), par ko citkārt ikdienā reti kurš aizdomājas. Pozitīvi ir tas, ka brīžiem pat gluži haotiskā viedokļu apmaiņa pievērsusi uzmanību nozarei, kas lielāku uzmanību un apzinātību bija pelnījusi jau sen.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvojoties 14. Saeimas vēlēšanām, Lursoft pētījis, cik daudzu partiju sarakstu pirmās personas šobrīd saistītas ar biznesu, un lūkojis, kādas ir šo uzņēmumu sekmes.

Saeimas vēlēšanām šogad reģistrēti 19 partiju un to apvienību saraksti, uz 100 deputātu vietām parlamentā pretendējot 1832 deputātu kandidātiem. Visas partijas un to apvienības, kuras vēlas iekļūt 14. Saeimā, vēlēšanām pieteikušas sarakstus visos piecos vēlēšanu apgabalos.

Patiesā labuma guvēja statuss visvairāk uzņēmumos – Vilim Krištopanam

Izpētot personas, kas vēlēšanu apgabalos izvirzītas sarakstu pirmajā vietā, Lursoft secinājis, ka visvairāk uzņēmumos patiesā labuma guvēja statuss šobrīd reģistrēts Vilim Krištopanam no “Latvija pirmajā vietā”. Visi uzņēmumi, izņemot SIA “Krievupes golfa klubs”, saistīti ar nekustamā īpašuma jomu. Lai arī SIA “Krievupes golfa klubs” jaunākajā vadības ziņojumā norādījis, ka sporta objektu darbības jomā tas strādāja arī 2021.gadā un savu darbības jomu iecerēts attīstīt arī turpmāk, attīstot golfa laukumu, gada pārskatā redzams, ka uzņēmums 2021.gadā nav guvis ieņēmumus no saimnieciskās darbības. SIA “Krievupes golfa klubs” peļņas vai zaudējumu aprēķinā publiskota vien informācija par uzņēmuma pārējām saimnieciskās darbības izmaksām, un, galu galā, pagājušo gadu Vilim Krištopanam piederošais golfa klubs noslēdzis ar 6,75 tūkst. EUR zaudējumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Maksātnespējas administratori plāno nolaupīt 400 miljonus

Sandris Točs, speciāli DB, 21.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija varēja glābt ABLV Bank, taču nolēma to nedarīt

«Ja kredītportfelis ir 900 miljoni eiro, to izpārdodot ar 50% atlaidi, var nolaupīt līdz pat 400 miljoniem eiro. Iespējams, visi jau zina, ka, lai varētu nomainīt patreizējo FKTK vadību, ar Sprūdu un Lūsi saistītais Parādnieks pašlaik steidzamības kārtībā caur Saeimu «dzen» likumprojektu. Cīņa notiek par bankas atdošanu maksātnespējas administratoriem, kurus nekontrolē FKTK. Pēc tam, kad tāds administrators ar tiesas lēmumu ir iecelts, viņš kļūst par «monarhu», kurš var «tirgot» kredītus ar atlaidi, kā grib,» intervijā DB teic bijušais tieslietu ministrs Guntars Grīnvalds.

Guntars Grīnvalds

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskie aizdevēji Latvijai sagatavojuši garu prasību sarakstu reformām ekonomikā un valsts pārvaldē, turklāt katras prasības izpildei noteikti konkrēti termiņi. Tādējādi Latvijai atņemtas tās suverēnās tiesības patstāvīgi noteikt un mainīt savu nodokļu sistēmu.

Šādu informāciju publicējis arī Krievijas ekonomnikas portāls Slon.ru, atsaucoties uz Bizness&Baltija informāciju. Mediju rīcībā nonācis iepriekš nepublicēts papildinājums līgumam starp Latviju un starptautiskajiem aizdevējiem.

Uzreiz pēc jaunās valdības ievēlēšanas Latvija paziņoja, ka par 10% samazinās pensijas, norādot, ka starptautisko aizdevēju prasības ir izpildītas, tāpēc valsts var saņemt nākamo aizdevuma pārskaitījumu. Starptautiskie aizdevēji gan ar to nebija mierā, tāpēc ierosināja konkrētas prasības, no kurām galvenā bija 2009. gada budžeta izdevumu samazināšana 700 miljonu eiro apmērā. Divus mēnešus ilga sarunas starp Latvijas valdību un aizdevējiem. Šo sarunu rezultātā tika izveidota tā dēvētā «slepenā vienošanās».

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

EK: Latvijas valdība atslābusi sākotnējo mērķu sasniegšanā

LETA, 16.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas politiķu darbu pēc starptautiskās finanšu palīdzības programmas noslēgšanās kopumā vērtē pozitīvi, taču saskata arī zināmu atslābumu valdības sākotnēji izvirzīto mērķu sasniegšanā, kritizējot nodokļu samazināšanu Latvijā, teikts Latvijas aizdevuma pēcprogrammas misijas otrajā ziņojumā.

«Strukturālās reformas tiek turpinātas, kaut arī to ieviešana ir neliela kavēšanās, un skaitliskie budžeta mērķi tiek nemitīgi pārsniegti, pateicoties labākai ekonomiskai situācijai un ieņēmumu pieaugumam,» teikts EK ziņojumā, «kopumā [Latvijas] amatpersonas savas saistības uztvērušas nopietni un palielinājušas atsevišķu ministru darbības kvalitāti, turklāt Ministru kabinets ir solījis turpināt reformas un attīstību.»

Ziņojumā uzteikta Latvijas valdības spēja pēdējā gada laikā panākt būtisku progresu vairākos svarīgos jautājumos, piemēram, valstij piederošo aktīvu pārvaldes reformu, aktīvā darba tirgus un sociālās politikas pārskatīšanu, kā arī reformu sākšanu augstākās izglītības un zinātnes jomā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākā daļa lielajos uzņēmumos strādājošo personāla daļas vadītāju nepiedalās uzņēmumu valdes darbā, viņiem tiek atvēlēta izpildītāja, nevis vadības komandas sadarbības partnera loma .

Šādi secinājumi izriet no Cranet pētījuma, kuru Latvijā pirmo reizi veica Banku augstskolas (BA) un Rīgas Tehniskās (RTU) universitātes Inženierekonomikas un vadības fakultātes Uzņēmējdarbības inženierijas un vadības institūta pasniedzēji un studenti.

Nepielaiž 70% Pētījumā piedalījās 67 uzņēmumi jeb 21% no Latvijas lielajiem uzņēmumiem, kuros strādā vairāk nekā 200 darbinieku. BA un RTU sadarbība cilvēkresursu vadīšanas izpētē uzskatāma par unikālu, jo, pirmo reizi sadarbojoties divām konkurējošām izglītības iestādēm, tika iegūts vēlamais rezultāts – aptaujāts ievērojams skaits lielo uzņēmumu un iegūts priekšstats par cilvēkresursu vadīšanas tendencēm šādās Latvijas kompānijās, norāda BA studiju prorektore, asociētā profesore Līga Peiseniece. Viens no galvenajiem pētījuma secinājumiem ir fakts, ka Latvijā joprojām nepietiekami ir novērtēts personāla vadītāja ieguldījums uzņēmuma darbībā. «Lielākā daļa – 70% respondentu, lielo uzņēmumu personāla vadītāju – nepiedalās uzņēmuma valdes darbā, tas norāda uz to, ka personāla vadītājam joprojām tiek atvēlēta izpildītāja – administratora loma, nevis vadības komandas sadarbības partnera loma,» konstatē BA pētniece.

Komentāri

Pievienot komentāru