Igaunijā katram uzņēmumam ir iespēja samazināt auto nodokļa maksājumu, kas ir normāla prakse uzņēmumos, kuri transportlīdzekļus tiešām iegādājas darba vajadzībām.
«Līdz šim izplatītā informācija par Igaunijas praksi saistībā ar uzņēmuma auto nodokli bijusi visai neprecīza un nepilnīga, kas radījusi vispārējo sabiedrības sašutumu un nepareizu izpratni par plānoto nodokli,» viedokli pauž SIA GSM Apsardze vadītājs Latvijā Raivis Ozoliņš.
Ja autodienasgrāmata netiek uzturēta, tad uzņēmumam Igaunijā par katru darba mašīnu jāmaksā nodoklis no 4000 EEK (180 Ls), kas noteikta kā augšējā robeža (līdzīgi kā noteiktie 150 Ls Latvijā, no kuriem plānots nākotnē iekasēt nodokli).
Lielākā atšķirība ir tā - ja Igaunijas uzņēmuma darbinieks ārpus darba braucieniem veic, piemēram, 300 km mēnesī, tad nodokļus uzņēmums maksā no 1200 EEK jeb 54 latiem (par pamatu ņemot 4 EEK/km). Tas gan iespējams tikai gadījumā, ja uzņēmums attiecīgajai mašīnai uztur auto dienasgrāmatu un uzrāda, kuri no braucieniem ir darba braucieni un kuri privātie.
Tikko aprakstītais piemērs parāda, ka Igaunijas uzņēmumiem, sagatavojot atskaites par darba auto izmantošanu, ir iespēja katru mēnesi ietaupīt ievērojamus naudas līdzekļus.
Valdība pašreiz tur uzņēmumus un Latvijas strādājošo sabiedrības daļu neziņā par to, vai nodoklis tiks ieviests pašreiz izteiktajā nodokļa projekta redakcijā – nodokļu maksājums no Finanšu ministrijas noteiktas fiksētas summas 150 Ls vai tiek plānotas kādas izmaiņas, kas ļautu uzņēmējiem, izejot no reālās transportlīdzekļa izmantošanas, tomēr veikt saprātīgus nodokļu maksājumus.
«SIA GSM Apsardze ir Baltijas valstīs viens no lielākajiem automonitoringa pakalpojumu piedāvātajiem un Mūsu Igaunijas prakse liecina, ka šāda nodokļa ieviešana disciplinē pašus uzņēmumus un ļauj valstij iekasēt papildus nodokļus, bet tai pašā laikā nepieciešams izstrādāt saprātīgu nodokļa administrēšanas sistēmu, kas ir pamatota, izejot no reālā darba auto izmantošanas ārpusdarba vajadzībām, nevis salikt visus uzņēmumus vienā katlā, kad jāmaksā nodoklis neatkarīgi no tā, vai mašīna tiek vai netiek izmantota privātajām vajadzībām. Ar šo vēlos teikt, ka arī ministra Edgara Zalāna piedāvājums par 15 Ls maksājumu šķiet tāda spēlēšanās ar cipariem, kas ļautu sevi pacelt sabiedrības acīs, jo joprojām visi tiek salikti vienā katlā un netiek radīti piemēroti apstākļi uzņēmumiem, kuri savas darba mašīnas tiešām izmanto tikai un vienīgi darba vajadzībām,» saka R. Ozoliņš.