Biznesa portāls Db.lv turpina apkopot uzņēmumu atbildes par to, kā un kam radusies ideja par to nosaukumu. Uzzini, kā radušies uzņēmumu Laima, Triāls, Zaļās gaismas investīcijas, RBSSKALS, Grindeks, LANGO, Citrus Solutions, ELVI un Rietumu banka nosaukumi.
Jautājumi:
1. Kad un kādā veidā radies Jūsu uzņēmuma nosaukums (ideja) un kurš ir tā autors?
2. Ko, ņemot vērā pieredzi biznesā, Jūs ieteiktu topošajiem uzņēmējiem, izvēloties sava uzņēmuma nosaukumu?
Laima pārstāvis Ingars Rudzītis:
1. 1870. gadā vācu uzņēmējs Teodors Rigerts Rīgā nodibināja pirmo saldumu fabriku, kuru nosauca savā vārdā. Pēc Latvijas Republikas nodibināšanas, uzņēmums 1925. gadā mainīja nosaukumu uz AS Laima. Vārda izvēlei varētu būt divi pamatojumi. Protams, ka tas ir ļoti latvisks, folklorā balstīts vārds, kas jaunajā Latvijas valstī bija daudz piemērotāks. Vienlaikus, tas saistīts ar to, ka šokolāde mūsu smadzenēs aktivizē hormonus, kas rada laimes un labsajūtas sajūtu.
Zaļās gaismas investīcijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Rikšis:
1. Mūsu uzņēmuma nosaukums Zaļās gaismas investīcijas radies pašu uzņēmuma īpašnieku ilgstošu diskusiju rezultātā. Galvenais, ko mēs vēlējāmies - ar savu nosaukumu atšķirties no tiem Latvijas riska kapitāla fondiem, kas savos nosaukumos izmanto angļu izcelsmes vārdus.
2. Nosaukumu var gan izdomāt, gan nosapņot, gan nopirkt no tā, kas ir izdomājis kaut ko atbilstošu un ļoti labu. Viena ieteikuma man nav. Varbūt, vienīgi, vajadzētu izvairīties no dibinātāju vārdu un uzvārdu burtu kombinēšanas.
Triāls pārstāve Kristīne Seņkāne:
1. SIA Triāls uzņēmuma nosaukums radies 1993. gadā. Uzņēmuma nosaukuma autors ir Ludvigs Tribockis, kas kopā ar vēl divie uzņēmējiem 1993. gadā dibināja gaļas pārstrādes uzņēmumu SIA Triāls. Vārdam Triāls piemīt arī simboliska nozīme, proti, tas simbolizēja:
- faktu, ka uzņēmumu ir dibinājuši trīs uzņēmēji;
- trīscīņu biznesa vidē.
2. Topošajiem uzņēmējiem sava uzņēmuma nosaukumu es ieteiktu veidot oriģinālu, skanīgu, atmiņā paliekošu un pieturēties pie fakta "jo īsāk, jo labāk", protams nevajadzētu pārspīlēt, tādējādi veidojot uzņēmuma nasaukumu tikai no diviem burtiem. Taču galvenais, uzņēmuma nosaukuma izveidē, ir radīt to atšķirīgu no citiem līdzīgu preču un pakalpojumu piedāvātājiem. Šo faktu nosaka arī Komerlikums, kas paredz, ka komersanta firmai (nosaukumam) ir skaidri un noteikti jāatšķiras no citām komercreģistrā jau ierakstītām vai ierakstīšanai pieteiktām firmām, Un, ka, veidojot komersanta nosaukumu, ir jāvadās pēc principa, ka nosaukums nedrīkst būt sajaucami līdzīgs ar citu nosaukumu, t.i., nosaukumam jābūt tādam, lai trešās personas to nevarētu sajaukt ar kādu citu nosaukumu. Protams, pie uzņēmuma nosaukuma veidošanas ir paralēli jādomā par to, kā potenciālais uzņēmuma nosaukums spēs komunicēt ar sabiedrību, uzņmuma preču vai pakalpojumu patērētāju, kā tas darbosies sakaņā ar uzņēmuma darbības sfēru, kā to būs iespējams vizualizēt, veidojot uzņēmuma zīmolu un vienoto korportīvo stilu.
RBSSKALS pārstāve Antra Viļuma:
1. Uzņēmuma nosaukums RBSSKALS radās 1999. gadā, apvienojoties diviem uzņēmumiem – RBS Projekts un Skals-Solid. Veidojot jauno uzņēmumu, no katra uzņēmuma nosaukuma tika paņemts viens vārds.
2. Radot uzņēmuma nosaukumu, vajadzētu tam veltīt pietiekoši lielu uzmanību un izanalizēt to no visiem aspektiem – lietošana mutiski un rakstiski, asociācijas latviešu valodā un citās valodās, tāpat rakstības noteikumi un normas, lai nosaukums kalpotu uzņēmumam un būtu viegli lietojams. Piemēram, mūsu gadījumā, apvienojot divus uzņēmumus tika paņemts pa vienam vārdam, paredzot, ka abus vārdus rakstīs ar lielajiem burtiem. Taču latviešu valodas normatīvi reglamentē, ka vārdam ar nozīmi tikai pirmo burtu raksta lielo. Tāpēc daudzviet parādījās nevis RBS SKALS, bet RBS Skals vai pat RBS skals. Lai no šādām variācijām izvairītos no 2007. gada veiktas izmaiņas un reģistrēts nosaukums vienā vārdā RBSSKALS.
Grindeks pārstāve Solvita Ulmane:
1. Mūsu uzņēmuma nosaukums Grindeks izveidots 1991.gadā, apvienojot farmācijas nozares pamatlicēja Latvijā Dāvida Hieronīma Grindeļa uzvārda pirmo zilbi ar burtu savienojumu "eks", kas apliecina uzņēmuma centienus ar eksperimentu palīdzību radīt zāles eksportam. Autors - ciešs mūsu sadarbības partneris - akadēmiķis Jānis Stradiņš.
2. Uzņēmuma nosaukumam jābūt labskanīgam, lai tas ātri paliek patērētāju atmiņā. Tā kā mūsdienās lielākā daļa uzņēmumu savu produkciju eksportē, svarīgi izvērtēt, lai nosaukums būtu saprotams un universāli izmantojams arī starptautiskā tirgū.
LANGO pārstāve Jolanta Gaudieša:
1. Uzņēmuma nosaukums radies, apvienojot uzņēmuma dibinātāju vārdu pirmos burtus! Tas atbilst arī izvirzītajiem kritērijiem – ir skanīgs un viegli uztverams, nerada asociācijas ar citu nozari vai jomu un nav tulkojams nedz Latvijā, nedz citās valstīs un tāds nav tajā laikā bijis reģistrēts Patentu valdē.
2. Ņemot vērā mūsu pieredzi biznesā, nosaukuma izvēlē iesakm ievērot sekojošus nosacījumus:
1) Vai izdomātais nosaukums, arī tam līdzīgs, nav reģistrts Patentu valdē;
2) Svarīgi, lai nosaukums atainotu to, kādā nozarē uzņēmums darbosies. Lai nosaukums jau veidotu asociācijas ar attiecīgo uzņēmuma darbības sfēru.
3) Lai nosaukums būtu viegli izrunājams, viegli paliekošs atmiņā;
4) Lai nosaukums neveido asociācijas ar citu jomu un nav tulkojams un interpretējams rupji, vai negatīvi;
5) Ja plānots produkciju eksportēt, jāprlūko vai nosaukums ir viegli uztverams un izrunājums attiecīgajā valodā, neveido asociācijas vai nav tulkojams negatīvi.
Citrus Solutions Valdes priekšsēdētājs Rinalds Sproģis:
1. Tirgū, kurā mēs darbojamies (komunikāciju infrastruktūras būvniecība) starp konkurentiem bija ļoti tehniski un vienmuļi uzņēmumu nosaukumi un to logotipi kā arī vizuālā identitāte. Mēs sapratām, ka tirgum ir nepieciešams kas oriģināls un spožs. Tā radās zaļais Citrus Solutions, starp visiem iespējamajiem nosaukumiem šis nosaukums sasaucās ar to, ko vēlamies darīt - veidot jaunu, sparīgu kolektīvu, radīt jaunus inovatīvus risinājumus. Citrus Solutions nosaukums rada interesi, rada pozitīvus un interesantus starpgadījumus, jo liela daļa auditorijas to uztver kā kompāniju, kas nodarbojas ar augļu vairumtirdzniecību. Taču tas ir vienmēr labs iemesls pārrunāt ar klientu vai jebkuru citu interesantu, ar ko tad mūsu kompānija nodarbojas. Citrusi ir plaši izmantoti un pazīstami gandrīz ikvienam - to izplatības lauks, gluži tāpat kā komunikācijas, nosedz teju ikvienu pasaules nostūri. Turklāt, gandrīz visās indoeiropiešu cilmes valodās "citrus" tiek lietots vienādā rakstībā.
ELVI grupa Valdes priekšsēdētājs Jānis Čerņavskis:
1. Elvi nosaukums radās konsultējoties ar ārvalstu mārketinga speciālistiem, kā arī aptaujājot Latvijas iedzīvotājus. Kopumā tika izskatīti daždi nosaukuma varianti, bet tieši Elvi tika atzīts par piemērotāko, jo šim vārdam sabiedrībā bija vispozitīvākās asociācijas. Nosaukuma priekšrocība ir tā, ka to var viegli izrunāt gan latviešu, gan krievu valodā, līdz ar to aptverot visplašāko mērķauditoriju. Attīstot Elvi franšīzes veikalu tīklu ārvalstīs, nosaukums būtu piemērots arī citām Baltijas valstm.
Rietumu bankas pārstāvis Sergejs Grodņikovs:
1. Nosaukums Rietumu Banka radies, dibinot banku 1992. pavasarī, un tā autori ir bankas akcionāri. Tas nebija vienīgais nosaukuma variants, tomēr uzskatām, ka ir izdarīta pareizā izvēle. Nosaukums atspoguļo bankas rietumniecisko darbības stilu, kas tai bija raksturīgs kopš paša darbības sākuma un saglabājās arī tagad. Starp bankas dibinātājiem bija cilvēki ar pieredzi banku darbībā ASV un Eiropā. Pašlaik Rietumu Bankai arī ir gan akcionāri, gan menedžmenta darbinieki no Rietumiem, - tāpēc varētu teikt, ka bankas nosaukums aizvien saglabā savu būtību un aktualitāti.
2. Uzņēmuma nosaukums, protams, nav noteicošs faktors biznesā un pats par sevi negarantē panākumus, tajā pat laikā būtu vērts atcerēties jūrnieku teicienu "kā kuģi nosauksi, tā tas arī peldēs". Nosaukumam vajadzētu labi skanēt, būt viegli izrunjamam un atpazīstamam un jāatbilst darbības specifikai. Jebkurā gadījumā, mūsuprāt, nosaukuma izvēle ir individuāls un radošs process, kurā kaut kādas "zinātniskas metodes" labu rezultātu negarantē. Mēs ieteiktu sekot savai intuīcijai un skaidrajam saprātam.