Tehnoloģijas

Vairojas mobilie pakalpojumu dievbijīgajiem

Juris Kaža [email protected], 20.08.2004

Jaunākais izdevums

Mobilo sakaru operatori un dažkārt arī telefonu ražotāji sākuši pievērsties pakalpojumiem, kurus izmanto dažādu reliģisku konfesiju ticīgie. Kā raksta portāls Wired News, šie pakalpojumi iekļauj īsziņas, kas musulmaņiem atgādina dienišķo lūgšanu laikus, dienišķas īsziņas katoļiem no Romas pāvesta, psalmu teksti, kurus izsūta kāda ebreju sinagoga saviem draudzes locekļiem, kā arī iespēja ar īsziņu nosūtīt lūgšanu, kas tiks noskaitīta kāda hinduistu templī Indijā. Ne visi reliģiskie mobilie pakalpojumi ir saistiti ar peļņu. To nedarot Vatikāns, raksta Wired News. Operatori, protams, saņem samaksu par katri nosūtīto īsziņu neatkarīgi no tās satura, taču kāda britu musulmaņu organizācija no īsziņām iekasēto naudu ziedo savas konfesijas labdarības organizācijām. Ticīgie ar paaugstinātas maksas īsziņu izsauc reliģiska satura teksta nosūtīšanu uz viņu telefonu. Kā atzīmē ziņu aģentūra, visam ir savas robežas. Katoļu baznīca Filipīnu salās aizliegusi bikts pieņēmšanu un grēku piedošanu izmantojot īsziņas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modernie mobilie tālruņi izrādījušies pārāk sarežģīti 61 procentam britu un amerikāņu, kas piedalījušies kompānijas Mformation pētījumā.

Mformation pārstāvis Metjū Bankrofts BBC News norādījis, ka mobilo tālruņu lietotāji nevēlas vērsties pēc palīdzības pie operatoriem vai meklēt informāciju internetā. Tā vietā viņi mēģina pielietot jauno funkciju vienu vai divas reizes un neveiksmes gadījumā vairs nemēģina pie tās atgriezties. Tādējādi daudzi modernie mobilie tālruņi tiek izmantoti galvenokārt parastajiem zvaniem, kaut gan spēj strādāt ar e-pastu, pārsūtīt attēlus un nodrošināt piekļuvi internetam. Lietotāji uzstāda funkcijas telefoniem vairāk nekā stundu, kaut gan šim procesam nevajadzētu aizņemt vairāk par 15 minūtēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Mobilie telefoni veicinot garīgo dzīvi

Juris Kaža [email protected], 15.03.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilos telefonus dažādās pasaules malās arvien vairāk izmanto reliģiskām un garīgām vajadzībām, raksta žurnāls The Economist savā kārtējā pielikumā «Technology Quarterly». Žurnāls norāda, ka vairākās valstīs strauji izplatās tādi pakalpojumi kā maksas īsziņas no pāvesta (katoļiem), dažādi bībeles teksti un iedvesmas lūgšanām citām konfesijām. Musulmaņi pērkot specīalu Korejas LG telefonu, kas 500 pasaules pilsētās pēc vietējā laika atgādina ticigajiem par obligātām lūgšanām un pat parāda virzienu uz Meku. Tomēr Filipīnu salas katoļu baznīca vērsusies pret grēksūdzēm un grēku piedošanu izmantojot īsziņas. Somijā apturēts pakalpojums, kas piedāvājis īsziņas no Jēzus (cik saprotams, samērā dārgais pakalpojums uzdevies esot tiešā kontaktā ar kristīgā ticībā par pestītāju dēvēto personu, nevis citējis Jēzus vārdus no svētajiem rakstiem, ka to dara citi, kas sniedz pakalpojumus dievbijīgajiem). The Economist arī norāda, ka telekomunikācijas jau no pašiem pirmsākumiem esot bijušas saistītas ar garīgiem meklējumiem. Telefona izgudrotājs Aleksandrs Grēms Bels (Alexander Graham Bell) ilgi cerējis, ka ar savu ierīci varēs sazināties ar mirušajiem. Bela asistents Tomass Votsons (Thomas Watson) pat stundām sēdējis pie telefona cenšoties agrīnu līniju šņākoņos sadzirdēt mirušo balsis. Ar līdzīgām lietām savā laikā, izmantojot magnetofona ierakstus, nodarbojās ārzemēs dzīvojošais latvietis, rakstnieces Zentas Mauriņas partneris, Konstantīns Raudīve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Deloitte prognozē sociālo tīklu un telekomunikāciju sadarbību

, 21.02.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā audita un biznesa konsultāciju kompānija Deloitte publicējusi pētījuma telekomunikāciju prognozes 2008.gadam kopsavilkumu, Db.lv informēja Deloitte vecākais menedžeris Aleksandrs Parfinovičs. Galvenās prognozes ir šādas:

1. No kredītu krīzes līdz komunikāciju krīzei

Kādas ir izredzes telekomunikāciju sektoram 2008. gadā? Vai kredītu krīze izraisīs komunikāciju krīzi? Tās ietekme dažādās valstīs un dažādu veidu uzņēmumiem būs atšķirīga. Visiem telekomunikāciju uzņēmumiem rūpīgi jāpārskata sava izmaksu bāze – ekonomikas apsīkums varētu būt stimuls izmaksu pazemināšanai un darbinieku skaita samazināšanai. Apsīkums var arī pavērt iespējas konsolidācijai – daži jaunās pasaules telekomunikāciju titāni var pat nospriest, ka fiskālais diskomforts un svārstīgās vērtēšanas industrializētajā pasaulē ir stimuls sākt meklēt izdevīgus darījumus. Latvijā, papildus kredītu krīzei, augstajai inflācijai un ekonomikas atdzišanai, sagaidāms, ka cilvēki būs arvien taupīgāki savos ikmēneša izdevumos. Tas nozīmē, ka vidējais ieņēmums no viena patērētāja draud samazināties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Sudraba spožajam pievienojas maģiski melnais un zelta elegantais - LG piedāvā jaunos LG Shine "Titanium Black" un "Gold" mobilos telefonus

, 20.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīga, 2007. gada 20. septembris - Pateicoties LG Black Label elegantās stila sērijas otrā modeļa LG Shine pārsteidzošajiem pārdošanas apjomu panākumiem, LG Electronics piedāvā jaunus LG Shine mobilos telefonus - "Titanium Black" un "Gold". Šie telefoni no sava priekšteča ir mantojuši visas tehniskās specifikācijas, savukārt "sudraboto mētelīti" nomainījušas titāna melna un luksus zelta "žaketes".

Jaunie LG Shine "Titanium Black " un "Gold " mobilie telefoni ir stilīgi un tiem ir augstākās klases tehniskās specifikācijas. Ietekmējoties no modernisma, LG Shine "Titanium Black" mobilais telefons ir rūpīgi pārdomāts un izsmalcināts. Ar jauno LG Shine "Titanium Black", kas ir vēl elegantāks nekā sudraba krāsas telefons, mirdzēt var gan vīrieši, gan sievietes. Savukārt "Gold" telefons savu krāsu un veidolu ieguvis ietekmējoties no dabas, tādējādi arī ziedu motīvs atklāj telefona jūtīgumu.

Tie cilvēki, kam iepatikās jau pirmais sudrabotais LG Shine, būs patīkami pārsteigti par jaunajiem telefoniem un vēlēsies tos iegūt, tādējādi tas vēlreiz apliecinās, ka LG ir viens no stilu līderiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Mobilais telefons meklē lētāko tīklu

Aivars Mackevics [email protected], 19.07.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo telefonu sarunu izmaksas Latvijā vēl joprojām ir ļoti dārgas salīdzinājuma ar Vāciju vai Austriju. Latvijas tūrisma industrijai šīs papildus izmaksas rada nevienlīdzīgu konkurenci ar līdzīgiem uzņēmumiem ES valstīs. Taču telekomunikāciju izmaksas var samazināt uz interneta bāzes, proti, ar “Voice-over-IP” tehnoloģiju, kurs valoda tiek pārvērsta datu paketē un caur internetu nosūtīta. Izmaksas šādai tehnoloģijai ir gandrīz nulle. Sevišķi interesanti ir izmantot Wireless Local Area Network (WLAN). Nākošās paaudzes mobilie telefoni spēs nodibināt kontaktus arī internetā, ja tuvumā atradīsies lētāki jeb WLAN interneta sakari. Pirmie šādi mobilie telefoni ir jau pieejami ASV tirgū un rudens pusē tiks piedāvāti arī Eiropā. Piemēram, MPx (Motorola) ir pirmais šāda veida mobilais telefons, kas sarunas var raidīt ar WLAN sistēmas palīdzību. Arī Nokia gatavo šādu telefonu šī gada rudenī. Šīs komunikācijas panākumi ASV liecina, ka arī Eiropā šī sistēma varētu ātri vien iegūt augstu popularitāti. Ar šāda tipa telefoniem cilvēki var ļoti lēti komunicēties restorānos vai lidostās, kur ir brīvi pieejami WLAN sakari. Kombinācija – mobilie sakari un WLAN tuvākajos gados var strauji attīstīties. Pašlaik viena n lielākajām problēmām ir mobilā telefona pārslēgšanās (Roaming) no viena tīkla citā. Tas ir apmēram 2 sekunžu laiks. Tagad ASV speciālisti strādā pie tā, lai klients telefonējot nemanītu, kā viņa telefons no dārgā mobilo sakaru operatora pārslēdzas uz lēto interneta telefoniju. Nākošā problēma ir dārgie WLAN mobilie telefoni. Piemēram, Motorola par savu MPx vēlas saņemt 749 eiro, kur visdārgākā detaļa ir čips. Tas spēj strādāt ar dažādiem telefonu un interneta sakaru operatoriem. Trešā problēma ir finansēšanas un organizācijas jautājums šim biznesa modelim, jo mobilo telefonu operatori nevēlas nodarboties ar sava biznesa kanibālismu. Avots: Eiropa.lv

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Gatavojoties DORA: kā finanšu iestādes turpmāk pārvaldīs IKT pakalpojumu sniedzēju riskus?

Maira Pužule, COBALT juriste, 10.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik pa laikam Eiropas Savienības institūciju dienas kārtībā parādās kādas nozares vai jautājuma vispusīga sakārtošana. Tā tas notika gan ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomu, gan personas datu aizsardzību, kas uzņēmumu ikdienā ienesa virkni jaunu politiku, procedūru un pienākumu. Tagad ir pienācis laiks līdzīgam vingrinājumam arī attiecībā uz digitālo risku pārvaldību finanšu nozarē.

Digitālās darbības noturības regula jeb DORA (Digital Operational Resilience Act), kas stāsies spēkā 2025. gada 17. janvārī, pirmo reizi vienā tiesību aktā apvienos noteikumus, kas attiecas uz digitālo risku finanšu nozarē. Daļa šo noteikumu jau parādās sektorālajos Eiropas Savienības tiesību aktos.

Piemēram, daļa informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) riska pārvaldes noteikumu attiecībā uz maksājumu iestādēm ir iekļauta Maksājumu pakalpojumu direktīvā (PSD2), attiecībā uz ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām – Finanšu instrumentu tirgus direktīvā (MiFID), utt. DORA papildinās jau pastāvošos noteikumus, ieviešot vienotu regulējumu visām finanšu iestādēm.DORA ir piemērojama ļoti plašam finanšu iestāžu lokam, tostarp kredītiestādēm, maksājumu iestādēm, elektroniskās naudas iestādēm, ieguldījumu brokeru sabiedrībām, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldniekiem (ar šauru izņēmumu), apdrošināšanas un pārapdrošināšanas sabiedrībām (ar šauru izņēmumu), apdrošināšanas starpniekiem, un kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Gada griezumā: Latvijā pret jauniem klientiem arvien izturas labāk nekā pret lojālajiem

Sanita Igaune, 19.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien vairāk ierīču var pieslēgt mobilajam tīklam; tas palīdzēs audzēt arī operatoru ieņēmumus.

Šogad nozīmīgs notikums Latvijā telekomunikāciju jomā bija 800 MHz frekvenču joslas jeb digitālās dividendes izsole, kas domāta ceturtās paaudzes jeb 4G sakariem, kas sniedz iespēju piedāvāt bezvadu datu pārraidi līdz 100 Mbit/s, DB norādīja Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. Pēdējos gados tā ir nozīmīgākā frekvenču izsole, jo ļauj efektīvi attīstīt 4G tīklu ne tikai pilsētās, bet visā Latvijā, tostarp mazapdzīvotās lauku teritorijās, līdzīgu viedokli sniedza Latvijas Mobilā telefona (LMT) prezidents Juris Binde. DB jau rakstījis, ka oktobra beigās pēc divas dienas ilgušās izsoles 25 izsoles kārtās tika izsolītas radiofrekvenču spektra joslas 800 MHz lietošanas tiesības par 3,296 milj. Ls trim operatoriem – LMT, Tele2 un Bite Latvija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Stājas spēkā vienotas prasības kolektīvā finansējuma pakalpojuma sniedzējiem

LETA, 10.11.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar finanšu tehnoloģiju straujās attīstības radītajām iespējām, no šodienas Eiropas Savienībā (ES) stājas spēkā vienotas prasības kolektīvā finansējuma pakalpojuma sniedzēju reģistrācijai, darbības veikšanai un uzraudzībai.

Prasības nosaka pagājušā gada nogalē pieņemtā Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2020/1503 par Eiropas kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējiem uzņēmējdarbībai.

Valdība 12.oktobrī atbalstīja Kolektīvās finansēšanas pakalpojumu likumprojektu, izveidojot normatīvo regulējumu kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējiem.

Likumprojekta anotācijā teikts, ka šobrīd izaicinājums finanšu sektora tālākai attīstībai ir straujā tehnoloģiju attīstība, kas var pārvirzīt finanšu pakalpojumu sniedzējus no tradicionālajiem pakalpojumu sniedzējiem uz jauniem, kā arī ļauj tradicionālo finanšu pakalpojumu sniedzējiem ieviest jaunus inovatīvus pakalpojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operatora “Tele2” veiktā mazo un vidējo uzņēmēju (MVU) aptauja liecina, ka ir būtiski palielinājies to uzņēmumu skaits, kas visiem vai daļai darbinieku apmaksā mobilos sakarus.

Salīdzinot ar šī gada sākumu, šādu uzņēmumu skaits ir palielinājies par aptuveni 20% un šobrīd jau 71% MVU visiem vai daļai darbinieku apmaksā mobilos sakarus.

Pētījuma dati gan norāda arī uz to, ka vairāk nekā puse MVU darbinieku, kuriem tiek apmaksāti mobilie sakari, darba vajadzībām izmanto savu personīgo mobilo telefonu.

“Koronavīrusa izraisītās pandēmijas laikā, kad ir noteikti dažādi ierobežojumi un liela daļa iedzīvotāju strādā un mācās attālināti, mobilie sakari ir kļuvuši par vienu no pamatvajadzībām. Mūsu pētījums apliecina, ka arī mazie un vidējie uzņēmumi to lieliski apzinās, apmaksājot saviem darbiniekiem mobilos sakarus. Vienlaicīgi gan jāatzīmē, ka joprojām ir gana liels to uzņēmumu skaits, kas saviem darbiniekiem neapmaksā mobilo sakaru rēķinus, lai gan ir novērojama tendence, ka šādu uzņēmumu skaits samazinās,” saka “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvniecības uzņēmums AS “LNK Industries”, kas specializējas arī komplekso tehnoloģisko sistēmu izstrādē un ražošanā, ir radījis novatorisku pieeju beramkravu pārkraušanā - augstas mobilitātes hopper tipa tvertnes jeb bunkurus.

Viens no šāda tipa mobilajiem bunkuriem kuģu pārkraušanai jau tiek transportēts uz Kubu. To izmantos, lai palielinātu viena no lielākajiem operatoriem, uzņēmuma “Seablinc” sēra pārkraušanas efektivitāti Moa ostā, Kubā. Šie inovatīvie mobilie bunkuri ir radīti, lai nodrošinātu drošu un efektīvu beramkravu iekraušanu kravas automašīnās, dzelzceļa vagonos un citās tehnikas vienībās, kas nepieciešamas tālākai transportēšanai pa sauszemi.

Šāda hopper tipa mobilie bunkuri paver jaunas iespējas loģistikas sektorā, piedāvājot būtiskas priekšrocības salīdzinājumā ar fiksētām vai daļēji fiksētām pārkraušanas iekārtām. AS “LNK Industries” izstrādātie bunkuri vispirms tiek testēti, pēc tam piegādāti pasūtītājam darba gatavībā. Lai ierīkotu mobilās beramkravas pārkraušanas iekārtas nav nepieciešams veikt būvdarbus objektā uz vietas ─ nodošana ekspluatācijā ir ātrāka, un izmaksas ─ zemākas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilais telefons jau sen ir zaudējis savu sākotnējo funkciju - saziņas līdzeklis. Attīstoties tehnoloģijām, tas ir kļuvis par nenovērtējamu ikdienas palīgu un tam ir plaša spektra noderīgas funkcijas un iespējas. Šeit dažas no tām!

Informācijas pieejamība 24/7

Lai arī nav veselīgi nepārtraukti būt uz informācijas aprites viļņa, mobilais telefons dod iespēju piekļūt plašam informācijas avotu klāstam. Tas nodrošina pieejamību intereneta ziņu portāliem, to var izmantot izziņas procesos, apmeklējot dažādas informācijas krātuves, var lasīt grāmatas u.c.

Līdzeklis jaunu prasmju un zināšanu apguvei

Ir daudzas popularitāti ieguvušas aplikācijas, kas piedāvā iespēju apgūt dažādas prasmes. Piemēram, valodu apguves aplikācija Duolingo. Dažāda klāsta kursi zinātnes, mākslas, tehnoloģiju u.c. jomās atrodamas tādās aplikācijās kā Coursera, Udemy. Savukārt Skillshare ir vairāk vērsts uz radošo prasmju attīstīšanu - dizainu, mākslu, rakstīšanu u.c. iPhone lietotāji var lejupielādēt dažādas lietojumprogrammas tikai no Apple App Store - no izglītības sfēras līdz radošuma attīstīšanai un izklaidei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Novecojoši mobilie telefoni sākt kļūt par problēmu, jo cilvēki cenšas iegādāties arvien jaunus mobilos telefonus nedomājot, kas notiek ar iepriekšējo telefonu, ziņo Techdigest.

Techdigest akcentē, ka šo problēmu ir grūti novērst, jo mobilo telefonu ražotāji aģitē to, ka mobilie telefoni ir jāmaina ik gadu.

Kompānijas Nokia veiktais pētījums 13 valstīs, kurā piedalījās 6 500 cilvēku, atklāja, ka puse aptaujāto cilvēku nemaz nezināja, ka ir iespējams pārstrādāt vecos mobilos telefonus. Pētījums arī atklāja, ka vidēji katram cilvēkam mājās ir 5 mobilie telefoni, un viens no divdesmit telefoniem tiek izmests miskastē, bet pārējie vienkārši mētājas mājās.

Nokia ir nolēmusi uzlabot cilvēku informētību saistībā ar telefonu pārstrādi. "Ja katrs no trīs miljardiem cilvēku, kuriem pieder mobilais telefons, atnestu kaut vai vienu telefonu atpakaļ, mēs spētu savākt 240 000 tonnas izejmateriālu un samazināt siltumnīcas efektu. Jāatzīmē, ka no vecajiem telefoniem ir iespējams pārstrādāt līdz pat 80%," uzsver Nokia pārstāvis Markus Terho.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viedpulksteņu popularitāte pēdējo gadu laikā ir strauji augusi, piesaistot lielu patērētāju uzmanību visā pasaulē. Kādi tad ir galvenie iemesli, kāpēc viedpulksteņi ir kļuvuši tik populāri un kādas funkcijas tie piedāvā, kas šo popularitāti ceļ (populārākie apkopoti šeit).

Viedpulksteņi vairāk ir noderīgi rīki veselības uzraudzībai, saziņai un informācijas saņemšanai nekā vienkārši aksesuārs. Lietotnēm bagātie viedpulksteņi sniedz plašas iespējas uzlabot savas dzīves kvalitāti.

Viedpulksteņu pieprasījuma dinamika

Pēdējo gadu laikā viedpulksteņu pieprasījums ir strauji pieaudzis, un arvien vairāk cilvēku izvēlas šīs modernās ierīces kā savu ikdienas aksesuāru. Ja agrāk pulksteņi tika izmantoti galvenokārt laika uzzināšanai un kā stila aksesuārs, tad tagad viedpulksteņi spēj piedāvāt daudz plašākas funkcijas. Piemēram, tie var uzraudzīt nēsātāja pulsu un dažādus fizisko aktivitāšu datus, veikt un saņemt zvanus vai pat nosūtīt paziņojumus no sociālajiem tīkliem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Gandrīz dubultojies tekošā konta deficīts

, 30.03.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas maksājumu bilances tekošā konta negatīvais saldo 2006. gada 4. ceturksnī bija 26,3% no IKP (iepriekšējā gada atbilstošajā periodā – 15,2%), bet 2006. gadā tas sasniedza 21,1% no IKP (2005. gadā – 12.6%), liecina Latvijas Bankas informācija.

Tekošā konta negatīvā saldo palielināšanos gadā kopumā noteica būtisks preču negatīvā saldo attiecības pret IKP (no 18,9% 2005. gadā līdz 24,4% 2006. gadā) palielinājums, tāpat arī ienākumu negatīvā saldo attiecības pret IKP kāpums (galvenokārt pieaugot reinvestētajai peļņai), bet pakalpojumu un kārtējo pārvedumu pozitīvā saldo attiecība pret IKP samazinājās.

Latvijas tautsaimniecībā aizvadītajā gadā un it īpaši tā 4. ceturksnī pastiprinājās ekonomikas pārkaršanas pazīmes. Rekordstraujo iekšzemes kopprodukta kāpumu galvenokārt nodrošināja nevis uz eksportu vērstās ražojošās nozares, bet iekšzemes patēriņa pieaugums. Tādējādi veidojās situācija, ka preču eksporta gada pieaugums saglabājās visai mērens (13,3%), bet imports auga divas reizes straujāk (29,4%), ko gan daļēji ietekmēja arī vairāku nozīmīgu investīciju projektu īstenošana. Līdz ar to palielinājās Latvijas maksājumu bilances tekošā konta deficīts un auga nesabalansētās attīstības radītie riski. Maksājumu bilances tekošā konta negatīvais saldo 4. ceturksnī palielinājies līdz 26,3% no IKP, kas ir rekordaugsts līmenis, 2006. gadā kopumā sasniedzot 21,1% no IKP.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Darboties sācis Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrs

Elīna Circene, 03.06.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts Latvijā pirmais sociālo pakalpojumu sniedzējs – Sociālās aprūpes centrs Madliena, kas, iesniedzot dokumentus, ir apliecinājis gatavību sniegt pakalpojumu atbilstoši sociālo pakalpojumu sniedzējiem noteiktajām prasībām, Db informēja Labklājības ministrijas (LM) Komunikācijas departamentā. Līdz šim sociālo pakalpojumu saņēmējiem vai pircējiem ir trūcis visaptverošas informācijas par iespējamajiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem un piedāvāto sociālo pakalpojumu spektru, tai skaitā par to, kurš pakalpojumu sniedzējs atbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Tādēļ tika izveidots sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrs. Reģistrs palīdz saņēmējam vai pircējam noteikt un izvēlēties to pakalpojumu sniedzēju, kurš nodrošina viņam visatbilstošākos un kvalitatīvākos pakalpojumus. Tādējādi ikvienam būs iespēja saņemt tieši tādus pakalpojumus, kas atbilst viņa vajadzībām un interesēm. LM speciālisti uzsver, ka šāda sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra izveide veicinās sociālo pakalpojumu sniedzēju popularitāti. Reģistrā tiek reģistrēti pakalpojumu sniedzēji - personas, kuras sniedz sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un atbilst Ministru kabineta (MK) noteiktajām prasībām pakalpojumu sniedzējiem. Reģistrējoties reģistrā, sociālo pakalpojumu sniedzējam ir lielākas iespējas apliecināt sava pakalpojuma kvalitāti, pretendēt uz valsts investīcijām un saņemt ES līdzfinansējumu projektu realizācijai, uzsver LM. Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistru izveido un aktualizē LM pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde - Sociālo pakalpojumu pārvalde (SPP). Sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības derīguma termiņš ir pieci gadi. Reģistrācijas rezultātā pakalpojumu pircējiem un saņēmējiem būs pieejama informācija par iespējamajiem pakalpojumu sniedzējiem. Plānots, ka drīzumā SPP interneta mājas lapā www.socpp.gov.lv tiks publicēts vienots sociālo pakalpojumu sniedzēju saraksts, kur katrs potenciālais pakalpojuma saņēmējs varēs iepazīties ar vispārīgo informāciju (juridisko adresi, pakalpojuma veidu, klientu grupu, kuriem tiek sniegts pakalpojums, tālruņa numuru, e-pasta adresi u.c.) par pakalpojuma sniedzēju. Tāpat būs pieejama informācija par tiem pakalpojumu sniedzējiem, kuri no reģistra ir izslēgti. LM, prognozējot sociālo pakalpojumu attīstību, aprēķinājusi, ka gadā vidēji varētu reģistrēt apmēram 40 līdz 50 jaunus pakalpojumu sniedzējus. Šā gada1.februārī MK apstiprināja LM izstrādātos MK noteikumus «Kārtība, kādā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no tā», tādējādi nodrošinot sociālo pakalpojumu saņēmējiem kvalitatīvāku pakalpojumu saņemšanu, kas atbilstu pakalpojumu pircēja interesēm un kvalitātes prasībām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2020. gada 3. ceturksnī, salīdzinot ar 2019. gada 3. ceturksni, iekšzemes kopprodukts (IKP) pēc sezonāli un kalendāri nekoriģētajiem datiem ir samazinājies par 2,6 %, bet deviņu mēnešu laikā IKP ir samazinājies par 4,3 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati.

Faktiskajās cenās IKP 3. ceturksnī bija 7,8 miljardi eiro. Salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, pēc sezonāli un kalendāri koriģētajiem datiem IKP palielinājās par 7,1 %.

2020. gada 3. ceturksnī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu viena no veiksmīgākajām nozarēm bija lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība – pieaugums par 6,3 %. Lauksaimniecībā produkcijas pieaugums novērtēts 5,5 % apmērā – labvēlīgo klimatisko apstākļu ietekmē augkopībā kāpums par 7,9 %, bet lopkopībā kritums par 0,9 %. Mežsaimniecībā savukārt pieaugums par 5,9 %, bet zivsaimniecībā – par 2,1 %.

Apstrādes rūpniecības pievienotā vērtība palielinājusies par 0,1 % – pieaugums bija vērojams 11 no 22 apstrādes rūpniecības nozarēm. Būtiskākie pieaugumi vērojami datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošanas nozarē (par 16,1 %) un koksnes un koka izstrādājumu ražošanā (par 8,2 %). Pārtikas produktu ražošana palielinājās par 0,2 %. Savukārt ražošanas apjomu kritums vērojams nemetālisko minerālu izstrādājumu ražošanā – par 4,0 %, gatavo metālizstrādājumu ražošanā – par 4,8 %.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) pagājušajā gadā pieaudzis par 2%, salīdzinot ar 2021.gadu, informē Centrālajā statistikas pārvaldē.

2022.gadā Latvijas IKP faktiskajās cenās bija 39,081 miljards eiro, tostarp ceturtajā ceturksnī - 10,7 miljardi eiro.

Pērn ceturtajā ceturksnī, salīdzinot ar 2021.gada attiecīgo periodu, Latvijas IKP pēc sezonāli un kalendāri nekoriģētajiem datiem palielinājās par 0,3%, bet pēc sezonāli un kalendāri koriģētajiem datiem pieauga par 0,5%.

Savukārt, salīdzinot ar pagājušā gada trešo ceturksni, IKP salīdzināmajās cenās, pēc sezonāli un kalendāri koriģētiem datiem, nemainījās.

Ražojošo nozaru pievienotā vērtība 2022.gadā samazinājās par 1,1%, bet pakalpojumu nozaru - pieauga par 4,2%.

Lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozarē pērn bija pieaugums par 7%, ko veicināja produkcijas apmēra pieaugums augkopībā un lopkopībā par 2,5%, kā arī mežsaimniecībā un mežizstrādē - par 13,6%, bet zivsaimniecības nozarē bija samazinājums par 2,6%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) pagājušajā gadā samazinājās par 3,6%, salīdzinot ar 2019.gadu, informē Centrālā statistikas pārvalde.

2020.gadā Latvijas IKP faktiskajās cenās bija 29,334 miljardi eiro.

2020.gada ceturtajā ceturksnī, salīdzinot ar 2019.gada attiecīgo periodu, Latvijas IKP, pēc sezonāli un kalendāri nekoriģētajiem datiem, saruka par 1,5%, savukārt pērn ceturtajā ceturksnī, salīdzinot ar trešo ceturksni, IKP salīdzināmajās cenās pēc sezonāli un kalendāri koriģētajiem datiem palielinājās par 1,1%.

Pēc statistikas pārvaldē vēstītā, ražojošo nozaru pievienotā vērtība 2020.gada laikā pieauga par 0,4%, savukārt pakalpojumu nozaru samazinājās par 4,8%.

Lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozarē 2020.gadā bija pieaugums par 1,8%, ko galvenokārt ietekmēja produkcijas pieaugums augkopībā un lopkopībā - par 2,8%, mežsaimniecībā un mežizstrādē - par 1,1%, bet samazinājums par 5,8% bija zivsaimniecības nozarē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstot "OneIT" integrēto pakalpojumu konceptu, mobilo sakaru operators "Bite" uzsāk piedāvāt biznesa klientiem arī fiksētos telefona sakarus, Informē uzņēmumā.

Jaunā pakalpojuma iekļaušanu "OneIT" konceptā ietekmējis aizvien aktuālais pieprasījums pēc fiksētajiem sakariem biznesa klientu vidū, kā arī uzņēmumu pieaugošā vēlme saņemt visus informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT), kā arī telekomunikāciju pakalpojumus pie viena pakalpojumu sniedzēja.

Tāpat kā mobilie, arī fiksētie balss sakari ir svarīgi daudzu nozaru uzņēmumiem, tādēļ "Bite" paplašinājusi "OneIT" integrēto pakalpojumu konceptu, iekļaujot tajā arī fiksētos telefona sakarus. Jāuzsver, ka mūsdienās fiksētās līnijas funkcijas ir daudz plašākas nekā kādreiz. Piemēram, fiksētās sakaru līnijas un "Viedā zvanu pārvaldnieka" pakalpojumi ļauj vēl optimālāk pārvaldīt sava uzņēmuma ienākošo un izejošo zvanu plūsmu, tostarp uzlabojot klientu apkalpošanas kvalitāti un komandas darba produktivitāti. Proti, ar "Viedā zvanu pārvaldnieka" pakalpojuma starpniecību ir iespējams novirzīt zvanus, ja kāds no adresātiem ir aizņemts, iestatīt automātiskā atbildētāja paziņojumus, veikt zvanu ierakstus, lai pēcāk analizētu klientu apkalpošanas kvalitāti u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai Latvijas mobilā telefona (LMT) un Lattelecom (LTC) apvienošanās ietekmēs konkurenci? Šī, pēdējā laikā plaši apspriestā, iespējamā apvienošanās līdz šim, pārsvarā, komentēta no, iespējamo, abu uzņēmu ieguvumu pozīcijas. Savukārt tās ietekme uz konkurenci tirgos, kuros abi uzņēmumi darbojas, komentēta īsi un vispārīgi.

Analizēt apvienošanās ietekmi uz konkurenci var ar Konkurences likumā (KL) noteiktā apvienošanās kontroles mehānisma palīdzību. Apvienošanās kontroles primārais mērķis ir kontrolēt un ierobežot apvienošanās, kuras varētu būtiski samazināt konkurenci jebkurā tirgū Latvijas teritorijā. Šī mērķa realizēšanai, visupirms, ir jānonāk skaidrībā par to, kas uzskatāms par atsevišķu tirgu (konkrēto tirgu, kā tas definēts KL). Tas ir, cik plašas ir tās uzņēmējdarbības jomas, kurās uzņēmumi savstarpēji konkurē. Pēc tam jāizvērtē kā attiecīgo uzņēmumu apvienošanās varētu mainīt konkurences apstākļus šajos tirgos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn sešos mēnešos bija vērojams patēriņa cenu gada kritums, taču tikai divos no tiem tika reģistrēts neliels pakalpojumu cenu samazinājums, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Daina Paula.

Līdz 2012. gadam vidējais patēriņa cenu līmenis Latvijā bija sasniedzis 64% no ES15 valstu vidējā, atpaliekot galvenokārt pakalpojumu cenām.

Cenu līmeņa attiecībā pret ienākumiem tendence precēm un pakalpojumiem ir līdzīga, tomēr tam, ka cenu līmenis precēm nelielā atvērtā tautsaimniecībā izlīdzinās ātrāk, bet pakalpojumiem – lēnāk, ir divi galvenie iemesli, un tie ir saistīti, norāda eksperte.

Pirmkārt, pakalpojums bieži ir piesaistīts teritorijai (pēc frizūras vai īres pakalpojuma nebraucam uz ārzemēm), tādējādi ir uzskatāms par netirgojamu. Tāpēc pakalpojumu cenas bieži neizlīdzinās starpvalstu tirdzniecības darījumu rezultātā, kā tas notiek ar preču cenām (preces vai nu nav aizstājamas ar pašmāju ražojumiem un tiek importētas par pasaules cenu, vai arī tās ir iespējams eksportēt, nopelnot pasaules cenu). Otrkārt, pakalpojumu cenas bieži atspoguļo darba ražīguma un ienākumu pieaugumu tirgojamajās (pārsvarā preču) nozarēs. Valstīs ar augstāku ienākumu līmeni ir arī lielāks pakalpojumu īpatsvars patēriņa izdevumos, skaidro eksperte.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Pētījums: Viena uzņēmuma pakalpojumu eksporta vērtība salīdzinājumā ar preču eksportētāju vidēji ir lielāka

Žanete Hāka, 19.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pakalpojumu izmantošana un starptautiskā pakalpojumu tirdzniecība pasaulē pēdējos 30 gados būtiski paplašinājusies, jaunākajā pētījumā par Latvijas pakalpojumu eksportētāju ekonomisko raksturojumu norāda Latvijas Bankas eksperti Konstantīns Beņkovskis un Oļegs Tkačevs.

Pakalpojumu eksports pasaulē no 1980. gada līdz 2014. gadam auga straujāk nekā preču eksports (vidēji par 7,8% gadā). Latvijā – valstī ar kopumā ļoti atvērtu tautsaimniecību – pakalpojumu eksports un imports ir nozīmīga ārējās tirdzniecības sastāvdaļa jau kopš 20. gadsimta 90. gadu vidus.

Pakalpojumu eksporta īpatsvars Latvijas kopējā eksportā un pakalpojumu eksporta attiecība pret IKP pastāvīgi pārsniedz pasaules un ES vidējo līmeni. Vērtējot tā pievienotās vērtības daļu, šķiet, ka pakalpojumu nozīme Latvijas tautsaimniecībā ir vēl lielāka – pakalpojumu devums pievienotajā vērtībā pieaudzis no 61,1% 1995. gadā līdz aptuveni 75% 2014. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvenais nākamā gada Latvijas telekomunikāciju uzņēmumu uzdevums būs klientu bāzes nostabilizēšana.

Viens no galvenajiem šā gada notikumiem telekomunikāciju nozarē bija valsts pāreja no analogās uz ciparu TV apraidi, kas noslēdzās 1. jūnijā. Tas būtiski ietekmēja visu tirgu, un vēl aizvien notiek tirgus pārdale, DB norāda Lattelecom valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.

Pāreja viesa nozīmīgas korekcijas kabeļtelevīzijas tirgū, jo parādījās potenciālie klienti, par kuriem tika uzsākta aktīva cīņa, DB piekrīt IZZI valdes priekšsēdētāja Evija Jugno. Pērn īpašas cīņas bija interneta pakalpojuma jomā, bet šogad - TV segmentā, toties nākamā gada laikā uzņēmumiem būs nopietni jāstrādā pie klientu noturēšanas. Priekšrocība būs tiem operatoriem, kuri spēs piedāvāt papildu ērtības un iespējas pamatpakalpojumam, sagaida E. Jugno.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

Komentāri

Pievienot komentāru